PDA

View Full Version : Gitaarelementen stratocaster en output



stratestic
12 november 2012, 16:02
Hoe werkt het met de output van gitaarelementen?

Ik heb een set Suhr V60 lp en Fender CS 69 elementen voor mijn stratocaster maar weet niet welke ik moet monteren.

De Fender's hebben een output van 5,8 en klinken clean ontzettend goed. Het brugelement is echter waardeloos wegens weinig output.

De Suhr elementen klinken daarentegen met gain/distortion erg lekker en hebben een output van 6,3 en 7,2 (brugelement).

Ik kan maar niet uitvinden welke set het beste voor mij zou zijn. Ik speel van clean a la John Mayer tot echte funk en rock. Het geluid van stratocaster spelers zoals Leendert Haaksma maar ook Ulco Bed (Candy Dulfer) vind ik erg goed.

Orpheo
12 november 2012, 16:19
Nog eeeeeeeen maal ok?


DC WEERSTAND IS GEEN MAAT VOOR OUTPUT!!!!!!!!!!!!!!!

muffstuff
12 november 2012, 16:28
Nog eeeeeeeen maal ok?


DC WEERSTAND IS GEEN MAAT VOOR OUTPUT!!!!!!!!!!!!!!!
http://1.bp.blogspot.com/-SwFmOqkukTU/ToyfMtoB_gI/AAAAAAAAAKY/34uxyV7dVWk/s1600/b2.jpg

Oranjeaap
12 november 2012, 16:47
Dan zet je toch het Suhr element in de brug en doe je de andere 2 van het 69CS setje

TuningGamer
12 november 2012, 17:41
Nog eeeeeeeen maal ok?


DC WEERSTAND IS GEEN MAAT VOOR OUTPUT!!!!!!!!!!!!!!!

Wat is dan wel een eenheid voor output? :D


Dan zet je toch het Suhr element in de brug en doe je de andere 2 van het 69CS setje

Dat dacht ik dus ook :p

arjanb01
12 november 2012, 18:39
Grappig, ik heb de suhrs weggedaan voor de,cs 69ers, in alle opzichten zijn de 69ers mooier, zowel overstuurd als clean! De suhrs klinken heel schreeuwerig, kwakerig, niet mooi rond en warm wat ik wel bij de 69ers ervaar.

Orpheo
12 november 2012, 18:48
Wat is dan wel een eenheid voor output? :D



Dat dacht ik dus ook :p

Voltage... De weerstand zegt níks omdat weerstand kan zijn vanwege veel windingen of juist heel dun draad. De magneet is ook cruciaal voor de mate van output.

Een pickup met Dun draad op 5k met alnico5 is zwakker dan een met dikker draad op 5k en alnico2

barno
12 november 2012, 18:57
Die dekselse lag output toch!

Dat low output pu's vaak zeer goed klinken, ook in de brug, zou je kunnen horen door aan die knoppen op gitaar en amp te draaien waar "V" op staat.

ateng
12 november 2012, 21:52
Snap je niet... wat is je punt?

Tabula Rasa
12 november 2012, 22:04
Snap je niet... wat is je punt?

waarschijnlijk dat je met het hals en middenelement wat volume moet wegdraaien en bij het brugelement het wat meer moet open draaien om het op 1 niveau te brengen.

Ik vind dit een bruikbaardere optie dan het brugelement omhoog schroeven of iets met meer output (voor: Orpheo iets dat een grotere wissel genereert) monteren (wat wij met zijn allen meer K ohm noemen).

Eis is wel een goeie volumeregeling.

Hendriks
12 november 2012, 22:08
Grappig, ik heb de suhrs weggedaan voor de,cs 69ers, in alle opzichten zijn de 69ers mooier, zowel overstuurd als clean! De suhrs klinken heel schreeuwerig, kwakerig, niet mooi rond en warm wat ik wel bij de 69ers ervaar.

Ook hier goede ervaring met de CS 69 , wel grappig , die van mij hebben wel een hoge output /voltage :) , als ik stevig aansla krijgt ik een mooi randje op mijn cleane versterker , krijg ik met mijn tele bij lange na niet voorelkaar.

Orpheo
12 november 2012, 22:43
waarschijnlijk dat je met het hals en middenelement wat volume moet wegdraaien en bij het brugelement het wat meer moet open draaien om het op 1 niveau te brengen.

Ik vind dit een bruikbaardere optie dan het brugelement omhoog schroeven of iets met meer output (voor: Orpheo iets dat een grotere wissel genereert) monteren (wat wij met zijn allen meer K ohm noemen).

Eis is wel een goeie volumeregeling.

Dat slaat dus nergens op en dat weet je dondersgoed. Hoger schroeven levert meer output op. Dat is bekend. Maar je k ohms veranderen niet...

Tabula Rasa
12 november 2012, 22:57
Orpheo. Ik boedoelde twee verschillende opties.
1 omhoog schroeven
2 iets monteren met meer output.
Beiden kun je toepassen voor meer volume om te matchen met het halselement.

ik neem aan dat iedereen wel begrijpt dat je de weerstand in een spoel niet variabel maakt door hem hoger of lager te zetten.

apekop
13 november 2012, 00:21
waarschijnlijk dat je met het hals en middenelement wat volume moet wegdraaien en bij het brugelement het wat meer moet open draaien om het op 1 niveau te brengen.

Ik vind dit een bruikbaardere optie dan het brugelement omhoog schroeven of iets met meer output


Ik snap je post niet helemaal goed. Hoe zorg je er nu voor dat je brugelement harder gaat klinken? je kan toch geen volume bijdraaien? Het enige wat ik kan bedenken om meer volume te krijgen is je brugelement wat dichter bij de snaren te draaien en je halselement wat omlaag schroeven. Of een andere brug element gebruiken. Voor de rest is er niet veel aan te doen toch?

barno
13 november 2012, 01:16
Ik snap je post niet helemaal goed. Hoe zorg je er nu voor dat je brugelement harder gaat klinken? je kan toch geen volume bijdraaien? Het enige wat ik kan bedenken om meer volume te krijgen is je brugelement wat dichter bij de snaren te draaien en je halselement wat omlaag schroeven. Of een andere brug element gebruiken. Voor de rest is er niet veel aan te doen toch?

Volume van amp op 5 ipv op 4, hals pu wat terugdraaien, brug op max. dat lijkt me toch niet zo moeilijk?

apekop
13 november 2012, 01:19
volume van amp op 5 en 4? zo lust ik er nog wel een, en op strat hebben de elementen geen aparte volume regeling..

Tabula Rasa
13 november 2012, 08:36
volume van amp op 5 en 4? zo lust ik er nog wel een, en op strat hebben de elementen geen aparte volume regeling..

Klopt en daarom draai je hem bij het halselement en middenelement ff snel een tikkie terug, Schakel je naar brug, dan draai je hem snel vol open. Het is niet de makkelijkste optie, maar wel de best klinkende.

barno
13 november 2012, 08:46
Klopt en daarom draai je hem bij het halselement en middenelement ff snel een tikkie terug, Schakel je naar brug, dan draai je hem snel vol open. Het is niet de makkelijkste optie, maar wel de best klinkende.

dat bedoelde ik dus, is bij mij een automatisme geworden. en veel werken met tone pots, eventueel een tubescreamertje/ boostertje enz...

apekop
13 november 2012, 08:51
Klopt en daarom draai je hem bij het halselement en middenelement ff snel een tikkie terug, Schakel je naar brug, dan draai je hem snel vol open. Het is niet de makkelijkste optie, maar wel de best klinkende.

Dat is niet erg praktisch voor mij. Ik vind het te omslachtig en heb liever alle elementen goed gebalanceerd qua volume. Dus dat betekent vaak het brugelement wat hoger schroeven en het halselement wat lager. Is het ook mogelijk op een strat dmv weerstanden de onderlinge volumes van de elementen te regelen?

whoosh
13 november 2012, 10:20
Combi van elementjes gebruiken ? Ik heb bv. een Strat met CS Fat 50's in de nek en midden positie en een SD SSL-5 in de brug. En een andere met Dimarzio Area 67's in de nek en midden positie een een Tonezone S in de brug. In jouw geval dan de CS 69's in nek en midden en een Suhr bij de brug. Lijkt me dat je die qua volume wel in balans krijgt :)

stratestic
13 november 2012, 11:33
Bedankt, klopt ik ga knutselen.

ateng
13 november 2012, 14:33
Klopt en daarom draai je hem bij het halselement en middenelement ff snel een tikkie terug, Schakel je naar brug, dan draai je hem snel vol open. Het is niet de makkelijkste optie, maar wel de best klinkende.

Hmmm... soundwise vind ik het juist niet de best klinkende omdat als je de volume iets terug draait toch iets mist qua karakter en tone. Ik heb liever mijn hals element gewoon lekker vol open om dat typische Fenderisch tone te behouden.

barno
13 november 2012, 16:05
Hmmm... soundwise vind ik het juist niet de best klinkende omdat als je de volume iets terug draait toch iets mist qua karakter en tone. Ik heb liever mijn hals element gewoon lekker vol open om dat typische Fenderisch tone te behouden.

ik weet nochtans van enkele absolute strat koningen (oa jimmie vaughan, ronnie earl) dat zij liefst hals op standje 7 gebruiken voor quintessential strat tone

DarknessAwaits
13 november 2012, 17:41
Eventueel een volume pot erbij (en tone pot eraf), zodat je er één hebt voor hals+midden en één dedicated voor de brug?

arjanb01
13 november 2012, 18:25
Srv en jimmie vaughan hadden hun amps snoeihard, waardoor je kon terugschakelen met volumepot. Persoonlijk niet ideaal omdat je dan teveel hoog verliest in je geluid. Ik heb ook het liefste een strat vol op 10 om alles er tone wise eruit te kunnen halen. Op vol volume vind ik het brugelement prima voor rock mits je de amp wat harder zet!

jonghj
13 november 2012, 19:32
Mijn strats klinken het beste met een 22 watt buizen versterker in triode mode, (10 watt) en dan volume richting 7.

Volume iets terug en ik heb en mooi 'buizen gecomprimeerd' clean slag geluid, met volume vol open komt er een vette rand aan waardoor de bite wat gemaskeerd wordt.

Met dezelfde instellingen kan ik mijn Les Paul inpluggen en die klinkt dan ook goed.


Zoveel gitaren zoveel instellingen, maar gitaar volume is zeker een grote variabele bij het maken van je tone.

De CS 69 set zou ik dus gebruiken..

ateng
14 november 2012, 01:00
En zo heeft ieder zijn eigen manier en smaak van "tone" creëren ;)

apekop
14 november 2012, 08:49
Dat je met je volume knop je toon kan veranderen weten we wel, maar de TS vraagt juist hoe je alle elementen onderling gelijk kan krijgen qua volume.


Is het ook mogelijk op een strat dmv weerstanden de onderlinge volumes van de elementen te regelen?

Ben toch benieuwd of dit kan of niet?

arjanb01
14 november 2012, 11:35
Praktisch onmogelijk bij passieve stratelementen, misschien dat je bij emg singlecoils meer balans onderling krijgt. Volumeverschil hou je altijd, wat je ook doet.

wireman
14 november 2012, 11:59
Bij een strat is het brugelement toch een lastige.. Er zijn veel supersetjes waarbij de brug net wat ballen mist.. Het is geen geschreven regel dat een SETJE ook echt een SETJE moet blijven.. durf te wisselen! Ik ben ook echt zoekende naar dat ene brugelementje wat de sweetspot raakt.. Komend weekend gaat er bij mij een SD SSL5 in de brug. Midden en halselement zijn Chubtone 69`s.. en die zijn erg goed.. Het was een `69 SET en ik ruk de brug eruit voor het beste resultaat... big deal! het doel heiligt de middelen!! Tone is van zo vreselijk veel elementen afhankelijk.. Het hout van de gitaar, de hals, amp.. effecten.. Het ene element kan in strat A met setup B ruk klinken en in strat B met setup A de sweetspot raken.. Er is geen standaard recept.. Het is zoeken en dan kijken wat voor jou het best werkt.. Ik hou ook niet van draaien met volumepots e.d. Ik heb een MicroAmp voor die `kick in the nuts`.