PDA

View Full Version : groundlift maken voor 4 kabel-methode



JanVrm
12 november 2012, 14:55
Hoi allemaal.

Speel over een Boss GT8 naar mijn Mesa/Boogie DC-3 combo.

Ooit heb ik een poging gewaagd met de 4cbm maar dat was niet echt een succes vanwege de brom.

Nu schijnt dit op te lossen te zijn door op (een of allebei?) de loopkabels de aarde los te koppelen en te isoleren. Nu heb ik niet zo heel veel zin om met de kabels te klooien, daarom wil ik het volgende toepassen.

Mijn GT8 zit momenteel in zelfbouw kist die gedeeltelijk beerproof is gemaakt. Nu wil ik in het deksel wat de voorzijde van de GT8 afschermt 2 jacks monteren (send en return). Waarvan ik dan alleen maar de tip van de pluggen aansluit die bij de GT8 de send en return ingaan.

Mijn vragen:

a) kan dit?
b) beter idee?
c) is het beter om bij zowel de send als de return de aarde te onderbreken of is 1 toch beter?
d) heeft de 4 cbm eigenlijk wel percentueel gezien zoveel voordeel dat dit de moeite loont?

Bij voorbaat dank.

Heynis
12 november 2012, 17:12
A. Ja, mits zowel je versterker als de GT8 voldoende ontkoppeling voor gelijkstroom hebben. Zo niet, heb je de kans dat je ergens een ingang op een onaangename manier laat vervormen.
B. Scheidingstransformatoren, zo behoud je aan beide kanten de aarde, maar zijn ze tussen de verschillende apparaten wel gescheiden. De mogelijkheid bestaat echter dat je transformatoren ergens anders weer brom van oppikken, en daarnaast is het ook niet de goedkoopste oplossing. Het voordeel is wel dat je heel gemakkelijk kunt corrigeren voor de (mijns inziens veel te) hoge uitgangsimpedantie van de loop van de meeste Mesa amps, deze is vaak rond de 100kOhm met de mix level op 100%. Eventueel kun je zelfs alle bekabeling tussen amp en effecten laagohmig en gebalanceerd maken hiermee, maar ik ben dan eigenlijk ook technicus ;-) .
C. Het zal voor beide kabels moeten, en eigenlijk ook de kabel naar de input, anders is je aarde tussen beide apparaten niet gescheiden.
D. Ik gebruik hem ook, omdat ik een delay voor een flink overstuurde amp nergens naar vind klinken. Ik gebruik echter wel losse pedaaltjes, maar dat zou hiervoor niet zo veel uit moeten maken. Ik heb m'n kabels gebundeld tot een dikke kabel, inclusief de 9volt voeding voor m'n bord. Daarmee win je de verloren opbouwtijd weer terug bij een optreden.

JanVrm
12 november 2012, 21:17
Dank je Heynis,

Dus heb ik dan 3 scheidingstrafo's nodig?

Zoiets zoals deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/515952/Neutrik-Audio-transformator-16-V-Neutrik ?

Met het risico dat ik dan weer andere ruis/brom op ga roepen? En ik wil het nu ook weer niet al te duur maken.

Je leest verder ook wel over gebalanceerde (XLR) kabels. Die heb ik toevallig 2 liggen (van een set monitoren) alleen daar zitten van die grote plugdelen aan dat ze elkaar in de weg zitten (jacks op gt8 zitten net wat te dicht bij elkaar), al kan ik dat nog wel oplossen. Heb je dan de XLR-kabels alleen voor de loop-kabels nodig of moeten alle 4 kabels gebalanceerd zijn?

peter_heijnen
13 november 2012, 09:17
Niet willen klooien met kabel is een goed uitgangspunt, wil je idd niet.

Maar waarom probeer je het ontkoppelen van de aarde niet gewoon uit? Gaten boren en chassisdelen monteren in je kist is meer gedoe dan van twee kabels de aarde aan een kant los te knippen.

JanVrm
13 november 2012, 11:39
@ Peter,

Gaten zijn zo geboord en solderen is ook zo gebeurd. Dan is het op zich gewoon het netste weggewerkt.

In de tussentijd heb ik wat fora doorgespit en gelezen dat een aantal gitaristen gewoon een goede ervaring hebben met 2 kabels waarvan de aarde simpel is losgekoppeld, dus ik ga dat gewoon proberen en mocht er dan een probleem zijn, probeer ik stap voor stap te herleiden waar het probleem vandaan komt.

Laat ik nog tzt weten.

LordRiffenstein
14 november 2012, 09:04
Niet zelf aan gaan knoeien maar gewoon even een Palmer Line Iso kopen en klaar:

http://www.thomann.de/be/palmer_pli01_line_isolation_box.htm

http://www.thomann.de/be/palmer_pli05.htm

JanVrm
9 december 2012, 13:15
Boren en solderen succesvol afgerond.

4 kabelmethode nu voor het eerst met succes toegepast en totaal geen ruis. Beetje verwonderlijk zelfs omdat ik vrij lange en goedkope gitaarkabels gebruikt hebt. Die ga ik dan nog wel vervangen door kortere kwaliteitskabels/multi-kabel om die laatste fractie beter te realiseren.

Ik had wel bij het testen thuis nog wel een lichte brom, gewoonweg simpel opgelost door stekker van GT8 een halve slag om te draaien. Verder bijkomende voordeel: de repetitieruimte ligt in een soort overlappingsgebied van Nederlandse en Belgische gsm-zendmasten waardoor soms die vervelende gsm-tutter-geluiden te horen zijn op mijn versterker. Afgelopen donderdag voor het eerst geen last van gehad, net alsof al die lussen van de 4cm daartoe bijdragen. :???:

In ieder geval is de 4cm een behoorlijke verbetering.

LordRiffenstein
10 december 2012, 09:59
In ieder geval is de 4cm een behoorlijke verbetering.

Ik krijg er wekelijks mailtjes over! :)

JanVrm
10 december 2012, 12:50
:seriousf:

Nu nog die 20cm multi.......