PDA

View Full Version : aantal snaargeleiders



larsje
12 november 2012, 14:47
hi,

ben bezig met een zelfbouw stratocaster. Een vraagje, wanneer is het zinvol om 1 danwel 2 snaargeleiders op de head te zetten?
ik heb er namelijk liever 1 (alleen hoge E en B snaar).

snaarplukker
12 november 2012, 17:12
Als de hoek te klein wordt, lijkt het aan te bevelen om er snaargeleiders tussen te zetten. Dat kan ook afhankelijk zijn voor welke tuners je ervoor gebruikt.

larsje
12 november 2012, 17:13
dank je, kan ik dat op de een of andere manier opmeten? tuners zijn sperzel locking tuners.

snaarplukker
12 november 2012, 17:18
Ik zie dat deze het gaatje waar je snaar in gaat, vrij hoog zit. In dat geval lijkt een snaargeleider voor D en G snaar wel aanbevolen.

barno
12 november 2012, 17:39
hangt af van niveauverschil headstock en kam. Als je de hals bouwt kan je dus voorkomen dat je stringguides nodig hebt door dat niveauverschil iets te vergroten. Stringguides zijn eigenlijk een correctie van een ontwerpfout ...

jan jansen
12 november 2012, 17:45
hi,

ben bezig met een zelfbouw stratocaster. Een vraagje, wanneer is het zinvol om 1 danwel 2 snaargeleiders op de head te zetten?
ik heb er namelijk liever 1 (alleen hoge E en B snaar).

Bij een telecaster doe ik er standaard 2,baat het niet schaadt het niet denk ik...

aaronstonebeat
12 november 2012, 23:22
Bij een telecaster doe ik er standaard 2,baat het niet schaadt het niet denk ik...

Barno zegt waarom het gaat. Als ik er een weg kan laten, doe ik dat want het is niet optimaal voor het stemmen en op stemming blijven van de gitaar; het is een doekje voor het bloeden.
Roller trees zijn voor weinig te krijgen, die zijn al beter dan de meeste traditionele dingen met meer weerstand.

larsje
13 november 2012, 10:41
oke, ik heb nog wel zo'n roller tree liggen, vind ze echter lelijk vandaar. Dus eerder een op de D/G snaar dan B/E snaar?

Mr.Fingers
13 november 2012, 11:26
Tot 1972 vond Fender 1 stringtree genoeg, vanaf dan 2. Ik heb er eentje, en ik heb geen last van opwippende D & G snaren.

Ik zou, als je er een zet, wel op de B & E snaar zetten, die hebben de zwakste hoek over de topkam.

larsje
13 november 2012, 11:56
dan begin ik daar maar eens mee, kan er altijd nog eentje bij zetten.

D3nnis
13 november 2012, 12:09
Ik weet niet of alle Sperzel locking tuners dat hebben, maar de Sperzels die ik heb, zijn staggered, dus het asje van de hoge e is korter dan die van de lage e. Dan kan het nog zomaar zijn dat je zonder die snaar-haak-dingen kunt!

larsje
13 november 2012, 12:12
ga ik effe checken, dank je.

Chris Winsemius
20 november 2012, 21:38
Heb op Teles en Strat ge-experimenteerd met snaargeleiders en plaatsing (check bijvoorbeeld early 50s Tele vs. 60s Tele qua plaatsing)

hoe sterker de hoek van kam naar tuner hoe meer helderheid, ik kijk (lees: luister!) per gitaar wat er nodig is.

meestal is 1 genoeg