PDA

View Full Version : Marshall Bass 12



Rohtagran
12 november 2012, 13:40
Ik gebruik momenteel de Ibanez MC 8xx en de Marshall Bass 12 van mn vader om te leren bassen.

De versterker is een zeer mooi ding alleen heeft ie enkele gebreken.

Zo kraken de potmeters als je er aan draait (ik denk dat ze een beetje op zijn) en mist de knop van de treble pot.

Iemand enig idee of het waard is om deze proberen te fixen ?

smullie
12 november 2012, 14:37
Ik gebruik momenteel de Ibanez MC 8xx en de Marshall Bass 12 van mn vader om te leren bassen.

De versterker is een zeer mooi ding alleen heeft ie enkele gebreken.

Zo kraken de potmeters als je er aan draait (ik denk dat ze een beetje op zijn) en mist de knop van de treble pot.

Iemand enig idee of het waard is om deze proberen te fixen ?
Een relatief goedkope oplossing is contactspray. Spuit je potmeters eens in met contactspray, draai ze eens een minuutje open en dicht en de kans is heel groot dat het gekraak al heel wat minder is dan nu.

Rohtagran
12 november 2012, 14:43
Vergeten te vermelden is dat het meestal niet bij gekraak blijft, als ik een beetje speel met de volume dan kan het zijn dat het geluid weg is (en dan draai ik hem niet dicht). Dit gebeurd bijna bij alle pots dus ook met bass en treble.

muziekschuur
12 november 2012, 14:47
Dat is omdat het contact in de potmeter slecht is. Contact spray zou dit op kunnen lossen...

Rohtagran
12 november 2012, 14:53
Ik zal eens kijken in de schuur, als ik daar uberhaupt wat kan vinden :P.

Kan iemand mij e.v.t. ook wat meer vertellen over deze amp want kan er vrij weinig over vinden op het wereld wijde web (kan natuurlijk altijd via een pm).

fastfolkert
12 november 2012, 20:32
Het is de Bass-versie van de Lead 12, en met vermoedelijk dezelfde kwalen: slechte potmeters en slechte input jacks.

Korte termijn fix: Stekker eruit, bovenste plankje achter eruit schroeven en schroef het chassis er ff uit (kan net zonder de speakerkabel los te solderen) en spuit goede contactspray IN de potmeters. Niet teveel.
Even 10x heen en terugdraaien en het gekraak zou over moeten zijn.
De jacks kun je ook met contactspray behandelen maar daar is succes minder gegarandeerd.

Lange termijn fix: pots en jack vervangen. Niet moeilijk, kost wel ff een uurtje knutselen.

YMMV

Rohtagran
13 november 2012, 08:59
@FF: Dan kan ik beter voor de lange termijn gaan, om de zoveel tijd met contactspray in de weer te zijn is ook niet de bedoeling.

Iedereen bedankt voor de info. Ik zal binnenkort eens kijken naar een paar pots en evt jack.

fastfolkert
13 november 2012, 20:23
@FF: Dan kan ik beter voor de lange termijn gaan, om de zoveel tijd met contactspray in de weer te zijn is ook niet de bedoeling.



Nou, ff de pots/jacks inspuiten is een klusje van 5 minuten. Als het daarna gefixt is ben je (voorlopig) klaar. Dat zou ik als eerste doen geloof ik.
Als het niet gefixt is kun altijd nog pots en jacks vervangen. Dat kost je toch wel 2 tientjes aan materiaal en ff knutselen.