PDA

View Full Version : Mijn gitaarstijl op acoustisch gebied



CrossroadsJM
11 november 2012, 14:11
Hallo,
Ik zit al een tijdje te kampen met wat ik echt wil en in welke gredaties ik dat met mijn gitaarlessen ga leren.

Op elektrisch gebied kies ik toch echt voor rock, opzich vind ik elektrische blues leuk,maar het heeft me nooit
veel aangetrokken. Behalve BB King dan.

Mijn helden zowel voor acoustisch als op elektrisch gebied zijn Joe Bonamassa en Tommy Emanuel.

Geweldig hoe zij spelen, ze beheersen echt zoveel verschillende stijlen en combineren die,dat maakt ze geweldige gitaristen en componisten in mijn ogen.

Zo vind ik rock te mooi,acoustische blues erg vet en leuk. En gewoon creatief bezig zijn met je inspiratie is ook mooi. Gevoelige stukken afgewisseld met power ritmes en volle energie.

Alleen heb ik als ik liedjes maak,het gevoel dat ik in opzichten tekort kom. Met stijlen en afwisseling.
Vooral ook hoe je songs opbouwt.

Maar to the point: Wat moet ik gaan leren bijvoorbeeld om net zoals Joe Bonamassa en Tommy Emanuel,die kant op te gaan spelen. En slide guitar,blues etc.

Gr,
yordi.

barno
11 november 2012, 14:27
begin bij de ouwe acoustische blues: lightnin' hopkins, vroege muddy waters, mississippi john hurt, blind willy johnson (slide!), brownie mghee, son house enz...

bonamassa en tommy zijn heel complete gitaristen en incorporeren heel veel andere stijlen in hun spel: veel country (travis picking),en uiteraard chet atkins

zeker ifv songwriting: country!! en dan niet de platte commerciële nu country maar de real stuff: george jones, hank williams enz.

CrossroadsJM
11 november 2012, 14:56
begin bij de ouwe acoustische blues: lightnin' hopkins, vroege muddy waters, mississippi john hurt, blind willy johnson (slide!), brownie mghee, son house enz...

bonamassa en tommy zijn heel complete gitaristen en incorporeren heel veel andere stijlen in hun spel: veel country (travis picking),en uiteraard chet atkins

zeker ifv songwriting: country!! en dan niet de platte commerciële nu country maar de real stuff: george jones, hank williams enz.

Dankje!, nu je het zegt, komt die oude fingerpicking wel echt in joe bonamassa en Tommy Emanuel hun spel voor.

Dus in die gredaties moet ik beginnen,want ik wil altijd alles tegelijk leren,maar dat werkt simpelweg niet.

CrossroadsJM
11 november 2012, 15:45
Dit vind ik bijvoorbeeld geweldig:

http://www.youtube.com/watch?v=7LzsaICykQU&feature=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=oELM-xXJQl4

http://www.youtube.com/watch?v=m5D07bmyqr8&feature=related

LGK
11 november 2012, 17:10
Nou dat eerste filmpje moet toch wel lukken?
Goed luisteren wat hij speelt en mischien kan je wel een youtube filmpje zoeken waar ze dat nummer uitleggen.
Dan moet dat intro wel lukken toch?

De laatste zou ik nog ff niet aan beginnen ;)

Tommy emmanuel is toch wel weer een ander verhaal, je kan beginnen met nummers zoals "Fraight train" of "sukiyaki"
Ben je echt een beginner?

CrossroadsJM
11 november 2012, 17:45
Nou dat eerste filmpje moet toch wel lukken?
Goed luisteren wat hij speelt en mischien kan je wel een youtube filmpje zoeken waar ze dat nummer uitleggen.
Dan moet dat intro wel lukken toch?

De laatste zou ik nog ff niet aan beginnen ;)

Tommy emmanuel is toch wel weer een ander verhaal, je kan beginnen met nummers zoals "Fraight train" of "sukiyaki"
Ben je echt een beginner?

Nee ik ben zeker geen beginner,ik speel 3 jaar gitaar,waarvan 1 jaar elektrisch les gehad. Op acoustisch gebied werkt muddy waters en de oude blues met country spelen erg goed. Kan ik zowel heerlijk op improviseren met en zonder slide. Joe Bonamassa is toch stiekem wel mijn grootste voorbeeld, zowel elektrisch als acoustisch vind ik zijn songs en albums schitterend. Ik ben iemand met songss chrijven die net als Joe Bonamassa erg snel aan fingerpicking doet, creatief over de hele hals is en emt gevoelige zachte stukken afwisselt met hardere ritmes. M'n spel kun je het beste beschrijven met Joe Bonamassa - Woke up dreaming acoustic.

De acoustische blues afgewisselt met mij eigen tempo's en creativiteit. Alleen mis ik zeker nog de theorie over toonladders.

Mijn gitaarlerares wou binnekort met me aan day tripper beginnen van Tommy Emanuel.
Met les leer ik noten spelen en lezen. Spelen uit een oud Frank Rich blues boek. Toonsoorten en ladders in de quintencirkel. En veel akkoorden in bijv. C , G , F ga maar door.

Ze geeft me af en toe nog liedjes. Maar daar wou ik eigenlijk mee stoppen. Meer dingen als improviseren en mijn stijl en spel en theorie daarin bevorderen.

LGK
12 november 2012, 16:13
Aha,

Maar wat voor mij echt goed werkt is gewoon dingen proberen na te spelen. Als je nu een vette solo van Joe ziet, probeer er dan gave licks uit te halen en na te spelen.
Zo kom je ook achter veel ding. Dan zie je bijvoorbeeld, he daar kan ik ook heen op de neck in die toonsoort en dat klinkt ook goed!
Om wat theorie te leren is is prima, maar probeer je er niet te veel aan vast te houden.

Joe weet ook echt niet in wat voor toonladders hij allemaal speelt en hoe het allemaal heet ;) (1:55)

http://www.youtube.com/watch?v=P6ZCgcsTiCM

wel leuk filmpje om uit te zoeken mischien.

En deze mischien:
http://www.youtube.com/watch?v=nrWKcpQf4LY&feature=relmfu

Tommy speelt solo's dan wel weer anders dan Joe volgensmij, Joe zit echt meer in toonladders en tommy zie ik vaak over akkoorden soleren.

Grz