PDA

View Full Version : kan zonlicht in je huiskamer je gitaren verbleken?



Zonnecaster
11 november 2012, 12:07
dat dus :)

Hi peepz ...
heb altijd alles kunnen vinden zonder lid te hoeven worden, maar nu wil ik toch heel graag iets weten...

normaal had ik mn gitaren altijd in hun tas rondhangen, maar sinds ik twee van die grappige lidl standaardjes heb gekregen, staan ze dus op de grond en in het zicht.

Nu heb ik de mazzel dat ik recht op het zuiden en dus met relatief veel zonlicht woon .. valt me nu opeens op dat die gitaren dus ook best veel in nogal wat zonlicht staan.

hoe schadelijk is dat eigenlijk, kan iemand dat vertellen?

het gaat om een strat met poly vs nitro lak
en om een goedkope akoestische gitaar, geen idee wat voor verf zoiets heeft eigenlijk :)

bat
11 november 2012, 14:02
Gitaren kunnen verkleuren door zonlicht (eigenlijk de UV straling). Hoeft niet beslist lichter te worden, bindingen en de blanke lak op bijvoorbeeld maple halzen vergelen juist.

Swaag
11 november 2012, 14:04
Gitaren verkleuren in de loop der tijd. Zonlicht draagt daar een extra steentje aan bij.
Zelf ben ik geen fan van gitaren laten staan in direct zonlicht. Gevoelsmatig wordt het mij te warm voor het hout en de snaren.

Braindead
11 november 2012, 16:39
En let ook op me je nitrolak gitaar in een standaard. Sommige materialen lossen je lak op en geven lelijke plekken.

Tabula Rasa
11 november 2012, 17:26
Gitaren verkleuren in de loop der tijd. Zonlicht draagt daar een extra steentje aan bij.
Zelf ben ik geen fan van gitaren laten staan in direct zonlicht. Gevoelsmatig wordt het mij te warm voor het hout en de snaren.

Je kan je beter zorgen maken om de luchtvochtigheid. Witte houtlijm laat pas los bij een graad of 60 - 65 en je lak zal alleen barsten als de schommelingen echt heel erg rap gaan (denk aan uit de vorst meteen een hele warme ruimte in).

De lak van je meubels springt er ook niet vanaf als ze een beetje ind e zon staan binnen. Ook trekken ze niet meteen krom.

Zonnecaster
12 november 2012, 09:55
daar zeg je wat tabula rasa .. had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht.

Nu ben ik, dankzij andere hobbies, in het bezit van een hygrometer ... al een tijdje zelfs en ik gebruik hem ook nog ;) .. en dus weet ik dat het gemiddeld in de winter buiten zo'n 90 % Rv Relatieve luchtvochtigheid is .. nu is dat in de winter omdat de lucht koud is en dus relatief weinig vocht op kan nemen. ( in verhouding met de zomer) Zou dat dus niet meer gelden voor landen waar het warm en erg vochtig is? Of toch ook in ons kikkerlandje ...

Nu staan mn gitaren niet buiten, maar binnen is het toch vaak net wat minder vochtig dan buiten. Alhoewel toch nog vochtiger dan veel mensen die geen pepers kweken of geen hardhouten vloer hebben, zouden denken. Wanneer zou je aan schadelijk moeten gaan denken dan? ( buiten is het nu 99% en binnen 78 % ... als je het zou uitrekenen zou je eigenlijk bijna net zoveel vocht binnen als buiten hebben alleen de lucht buiten is kleiner van volume waardoor de relatieve vochtigheid hoger lijkt )

Al zou de rv in mn gigbags natuurlijk net zo hoog zijn als in de ruimte waar ze staan, dus veranderen kan ik er toch niets aan lijkt me. hard cases kopen? misschien voor die mim .. 600 euries is tenslotte toch niet niets

qua schommelingen valt het wel mee .. ik ben een hanger, dus als ik ergens heenga om te spelen moet ik toch eerst een tijd acclimatiseren en ligt de gitaar nog in zn tas trouw te wachten op mn aandacht

Op zich vind ik sommige ouder lijkende gitaren best leuk, maar de mijne hou ik toch liever in 'mint-condition' .. dus voor de zekerheid toch maar uit de zon houden en de verwarming aan houden ;)

owja .. die materialen zitten toch niet in het schuimrubber van gitaarstandaards braindead? ... dat lijkt me nog erger dan wat verkleuring die (hopelijk) redelijk gelijkmatig zal gebeuren, áls het zal gebeuren ... vlekken van mn el cheapo standaards lijken me rotter als die vlekken 'in' mn lak gaan zitten .. toch nog maar eens verder zoeken ..

D8 leuk id ..gitaartjes in mn huiskamer staat wel leuk. maar komen toch wat haken en ogen aan zo :)

thnx peepz :)

Rizz
12 november 2012, 11:17
Dat vind ik op zich gek, want hier in de winter tijdens vorst periodes kan de r.v. buiten toch wel onder de 30% gaan, dus ook in huis.. Wat dat voor schade aan kan richten, lees je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152647-Barst-maar-met-die-winter-van-mij-mag-het-warmer-worden&highlight=relatieve+vochtigheid). Dit gaat over akoestische gitaren, dus niet helemaal te vergelijken, maar je kan denken aan halzen die ineens een kant optrekken (hout krimpt) en fretjes die over de rand van je fb steken..

In principe worden de meeste gitaren gebouwd bij een r.v. van 45-50%, onder de 30% of tijdens grote schommelingen kan je schade verwachten, maar het hoeft natuurlijk niet!

Harry
12 november 2012, 11:38
ik denk dat je hygrometer kapot is....


edit: die van Zonnecaster bedoel ik.

Zonnecaster
12 november 2012, 16:31
geen idee eigenlijk ... hoe controleer je dat? misschien toch maar eens een nieuwe bestellen, het is idd een ouwetje

muffstuff
12 november 2012, 16:36
geen idee eigenlijk ... hoe controleer je dat? misschien toch maar eens een nieuwe bestellen, het is idd een ouwetje

Ffén onderdompelen in koud water(niet warm want dat is minder nat), als hij geen 100% aangeeft is hij kaduuk :)

Rizz
12 november 2012, 16:37
leg 'm eens op een natte washand, moet hij toch wel snel oplopen.. Is het een oude haarhygrometer? (analoog) De digitale van tegenwoordig doen het prima, meer dan een paar procenten van de werkelijkheid zal je niet zitten..

dickdekrijger
12 november 2012, 19:28
Kijk er mee uit, zon en gitaren is geen goede combi. Zelf een keer een mooie ES335 kopie verspeeld, hing een jaar pal in de zon, ook in de zomer, hals kwam helemaal los ... :(

Tabula Rasa
12 november 2012, 19:56
Ik heb van de winter behoorlijk wat werk gehad om mijn fretjes korter te maken met een vijl. Ze staken allemaal uit aan de zijkant van de hals. Vordeel is wel dat het nu allemaal perfect zit.

Zonnecaster
12 november 2012, 21:24
owkee en dat is door inkrimping van het hout gekomen Tabula Rasa? Is die overgang bij jou van vochtig/koud naar droog/heet zo sterk geweest? das toch best flink in mijn ogen. ben je niet bang dat ze bij een extreem hete zomer dan weer wat uit gaan zetten of kan dat niet?

trouwens nooit geweten dat water nat was. toch nog wat geleerd zeg ;) En dat op een gitaarforum * shine *

tis gewoon een digitale hygro meter btw ... ;)

zucht en nu maar verder ploeteren op mn snaarvriend :D oefening baart kunst is mn nieuwe mantra. hoop doet leven tenslotte :)

Tabula Rasa
12 november 2012, 21:31
Fretjes krimpen niet, hout wel. Als het exact glad is afgewerkt in de zomer, en in de winter staat de kachel te loeien, dan wordt het een stuk droger in huis. Bij mij (en er zijn er velen hier op het forum geweest) was het zo droog dat alle frets uitstaken aan de rand van de toets. We hebben het niet over een hele milimeter, maar echt over 0.1mm of minder, maar zelfs 0.1 mm ga je voelen omdat ze heel scherp zijn.

aaronstonebeat
12 november 2012, 21:53
Ik kan volledig beamen wat Tabula Rasa zegt. Ik heb er zelfs een gewoonte van gemaakt nieuwgebouwde gitaren in hun eerste winter na te lopen en de fretuitendes bij te vijlen.

Volgens mij is het 's winters (zeker als het vriest) aanmerkelijk droger dan 's zomers omdat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme. Als je dan ook nog warm stookt binnen kan vocht uit hout heel makkelijk verdampen in die droge winterlucht.

Tabula Rasa
12 november 2012, 22:12
Wij hebben dan ook nog eens een huis met een souterain. Omdat de benedenverdieping voor het overgrote deel onder de grond is, en er alleen maat kleine raampjes zijn is er een soort van permanent ventilatie systeem binnen. Dat trekt de warme lucht van binnen naar buiten en neemt ook nog eens al het vocht mee.

Zomers gaat mijn gitaarbouwhout naar beneden en s'winters gaat het weer mee naar boven om de boel enigszins stabiel te houden.

Temperatuurschommelingen in huis maak ik me nooit druk om. Wat dat betreft kan een gitaar best wel wat hebben. Vocht en droogte is meestal de grootste boosdoener.

kenx
12 november 2012, 22:38
Ik ben er zeker van dat een lidl-staander plekken gaat veroorzaken op een gitaar met nitro lak... Uit de standaard halen dus!

Tabula Rasa
12 november 2012, 23:04
Ohja, die vraag was er ook nog. Ben er ook voor 99% zeker van dat er weekmakers in het rubber zullen zitten.

mesaman
12 november 2012, 23:28
Ik heb ooit mn fender eens een 48 uur in de tuin laten liggen, dus vol in de zon,nat en koud in de nacht en dat dan nog een keertje.
En naar mijn idee is er niets ernstigs gebeurd, al heb ik het idee sinds ik in de tuin gitaar speel wel het lak op de hals een stuk donkerder geworden. Maar dat maakt met een strat toch niet uit? bij een jem die ik ooit had kon het wel heel snel verkleuren door de zon.
Ik vind een bespeelde gitaar helemaal niet erg, niemand die het ziet of er op let toch? tenzij je haar gaat verkopen,dat doe je toch niet met een stat?

Zonnecaster
13 november 2012, 00:54
grinnik ik ben verre van een idealist mesaman ;) mocht dr een gek zijn die mee laten we zeggen 1000 euro geeft voor mn strat .. doe ik er zelfs een lintje om :p ... tis een schat van een aster hoor, majah ;) vergeten in de tuin doe ik dr niet :p


Maar ik begrijp wat je bedoelt ... heb een el cheapo akoestische godman gitaar en die speelt zo enorm lekker, met precies dat geluidje dat ik wil in een western gitaar ... voor mn gevoel zou die nog niet voor 400 euro weg gaan... met een kostprijs van 85 euries vorig jaar haha. Maar echt niet. no way dat die weggaat. die zou pas weg gaan als ik een ander zou vinden die net zo fijn klinkt en speelt en die ben ik nog niet tegengekomen onder de 400 euro .. pure gevoelswaarde dus :) welke gek zou die godman van mij tenslotte willen als ze in elke winkel voor een habbekrats prima verkrijgbaar zijn :)

hmmzz maar nu serieuzer ... die lidl standaards zijn dus toch eigenlijk typisch non food van de lidl ... goedkoop, lijkt goed, maar blijkt bagger ... had het misschien moeten weten heb dr gewerkt tenslotte ...

die weekmakers in dat schuim... hoe kunnen die mijn lak aantasten eigenlijk? gebeurt dat onder invloed van een katalysator of bij een reactie met iets als vocht of zonlicht ofzo?
of ook echt al door het contact van de twee oppervlakken? En over wat voor tijdsbestek praat je dan? het leek mij zo veilig met dat schuimrubber enzo :s

Vind dat toch wel erg verontrustend .. van wat ik zag zijn die van de lidl zowat dezelfde als bijvoorbeeld standaards bij conrad, feedback, verspuy en weet ik het wat alleen iets goedkoper dan de goedkoperen bij genoemde winkels. Die zou ik dus eigenlijk ook moeten mijden?

WAt zijn dan wel goede standaards voor aan de muur of op de grond? ga zo toch maar even zoeken, maar mocht dr iemand een stuk schuimrubberen licht op de standaard willen werpen graag natuurlijk ;)

owja mesaman .. een bespeelde gitaar kan prachtig zijn .. na twintig jaar bespeeld te zijn en een innige band hebbende met zijn of haar eigena(a)r(esse) ... maar een ruig bespeeld uitziende gitaar van nog geen jaar oud .... das gewoon lak hebben aan je spullen :p

over twintig jaar mag ze dr tanden laten zien en laten zien hoezeer ze geliefkoosd is al die jaren ... nu na nog geen drie maanden, moet ze gewoon crispy clean zijn nog een paar jaartjes. Dus af en toe een doekje over dr body en dr snaartjes heen hahaha.

kuch .. volgens mij wordt er hier iemand jaloers en moet ik die maar eens zónder doekje over dr body en haartjes heen gaan wrijven ;)

thnx peepz voor de grandioze info en replieken weer :)

aaronstonebeat
13 november 2012, 01:09
Nitro is sowieso niet heel erg goede lak; nitrocellulose lost al op als je het aan lucht blootstelt; in vacuüm zal het vast nog sneller oplossen. Het is wel heel dun en heeft in het begin mooie kleuren; contact met diverse chemicaliën zal het proces van vervallen waarschijnlijk alleen maar versnellen.
Ik hang al mijn gitaren die hangen, ik heb niet genoeg hangers om ze allemaal op te hangen en van sommige zijn de koppen te smal, in hangers van kaal eikenhout. Bij de gitaren die met nitro zijn gelakt heeft dat tot dusver nog niet tot problemen geleid; ondanks dat alle hout voornamelijk uit cellulose bestaat en je zou kunnen verwachten dat het een verwantschap voelt met genitreerd cellulose.

kenx
13 november 2012, 20:16
De goedkopere standaards zijn inderdaad niet goed voor je nitro lak. De lak vertoont reeds verval bij contact met het rubber, daar moet geen vocht of dergelijke aan te pas komen. En qua tijdsduur: dit kan reeds zeer snel beginnen opvallen! let op dus! Als je gitaren hebt met nitro lak zoek je gewoon naar een gitaarstandaard waar expliciet bij vermeld staat dat het geen probleem is. Er zijn massa's staanders te koop waarbij dit geen probleem zal zijn, gewoon eventjes zoeken... (musicstore, ...)

Mr.Fingers
13 november 2012, 20:30
http://i130.photobucket.com/albums/p279/Bluenile32/Fender%20Custom%20Shop%2061%20P%20Bass/IMG_1144.jpg

Scarface
13 november 2012, 21:17
Je gitaar lang in de volle zon lijkt mij niet goed. Al kunnen ze natuurlijk wel wat hebben..
Als standaard gebruik ik deze:

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/M12_11061.jpg

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/KM_17581_elektrische_gitaarstandaard_Heli_kurk_1.j pg

Kurk,stevig en dat voor 15 euro...

Groet,
Marco

Braindead
19 november 2012, 17:37
Als je je gitaar al een paar dagen in de standaard hebt staan en er niks te zien is dan zal het waarschijnlijk een goede standaard zijn. Bij mijn Gibson zitten helaas wat lichte oplosplekjes op van gebruik van een verkeerde standaard. Gelukkig nog niet ernstig maar wel jammer. Een grandioos grote idioot die bedacht heeft dat kunststof te gebruiken voor gitaarstandaards. Zoiets als dat je een weg aanlegt met asfalt dat je banden aantast. Zoals je al opmerkt verontrustend...