PDA

View Full Version : elementen bij elektrische gitaar



Lightmyfire
10 november 2012, 21:23
halloo :)
Ik heb een vraagje ivm mijn elektrische gitaar. Ik heb er pas een gekocht (wel een tweedehands): fender usa standard strat. Maar euhm, ik heb tot nu toe zo'n twee jaar akoestische gespeeld, dus ik heb al verschillende forums, ... gelezen om wat meer te weten te komen over elektrische gitaren, maar één ding begrijp ik eigenlijk niet zo goed.. :???: Het klinkt misschien wel een beetje dom, maar zit dat met die elementen? Is het een enorm verschil als je met de nek-pickup speelt tov de anderen enzo? Zou iemand ajb wat uitleg kunnen geven hier over? :)
alvast bedankt! ;d

groetjes!

nickofzo
10 november 2012, 21:32
als je akoestisch speelt hoor je altijd al een vrij duidelijk verschil waar je aanslaat. Bij de brug klinkt het veel snerpender dan als je bij de hals aanslaat, bij de hals klinkt het allemaal veel warmer en ronder.

Zo heb je dat ook bij de elektrische gitaar, het verschil zit hem in de "switch" die je hebt waarmee je de desbetreffende elementen "activeert".

bat
10 november 2012, 21:32
Er zit klankverschil tussen de elementen en de verschillende combinaties van de elementen. Gewoon proberen, wel via een versterker natuurlijk.

Stratman70
10 november 2012, 21:33
Heb je ook een versterker? Of komt die later pas?
Pak je akoestische gitaar en sla eens aan dicht bij de kam en daarna dicht bij de hals. Hoor je verschil?
Nu pak je je electrische gitaar (als je er een versterker bij hebt) en zet je de switch eerst naar onder, slaat aan en daarna doe je de switch naar boven en slaat op dezelfde plek aan. Hoor je verschil?
Gewoon vooral flink aan alle knopjes en schakelaars zitten tijdens het spelen en goed luisteren!!!

Tabula Rasa
10 november 2012, 21:42
Het is een lang verhaal van een snaar die trilt in golfbewegingen. Grote en meerdere kleine golven. Dichter bij de brug pak je de kortere lussen op met meer hogere harmonische boventonen en een kortere uitslag van de snaar. Hals element mag minder hot zijn, minder wikkelingen, door grotere uitslag snaar. Door minder wikkelingen vaak warmer geluid..........

Aaaarrrrgggghhhh... Help Orpheo! Hoe leg je dit uit?

Oranjeaap
10 november 2012, 22:13
Kijk hier zie je een foto van een snaar die trilt bij een bepaalde frequentie.

http://fys.kuleuven.be/pradem/images-print/staandgolven_snaar.jpg

Op sommige plaatsen gaat ie maximaal op en neer, dat noem je een buik. En op sommige plaatsen staat de snaar bijna 'stil', dit noem je een knoop.
De trillende snaar heeft invloed op het magneetveld van de elementen in de gitaar. Hoe sneller die op en neer gaat(= hogere frequentie), hoe hoger de toon klinkt.
Hoe groter de afstand die de snaar op en neer gaat, hoe groter de invloed op het magneet dus hoe intenser het geluid.
Zet je een element precies in het midden van de 'buik' dan klinkt ie maximaal hard. Zet je hem precies onder een knoop, dan zou je theoretisch niets moeten horen.
Een trillende snaar op een instrument heeft een erg complexe golfbeweging en niet zo simplistisch als het plaatje. Maar je kunt dus ongeveer zeggen dat op de positie van het halselement de snaren wat meer uitslaan dan op de positie van het brug element en dus normaal gesproken meet output geeft en een andere klank produceert.
Als je in een stratocaster 3 precies de zelfde elementen zet, dan zul je merken dat ze alle drie anders klinken, puur omdat ze op een andere plek zitten onder de snaren.

Ik hoop dat er wat uit mijn verhaal valt op te maken :seriousf:

guitarkid
11 november 2012, 10:16
@Oranjeaap: goede poging, maar misschien iets te uitgebreid... :)
Inhakend op je laatste regel: inderdaad is het grootste verschil dat de pu's op verschillende plaatsen zitten. En in het algemeen is het zo, dat hoe dichter de pu bij de hals zit, hoe "warmer" hij klinkt. Dus Lightmyfire, gewoon uitproberen: snaar rustig regelmatig aanslaan, met je pu-switch bewegen en luister dan naar het verschil in klank van de (in jouw geval 5 verschillende) standen!

Lightmyfire
11 november 2012, 14:08
Dankje allemaal voor de uitleg! ;D Ik ga mij vandaag bezig houden met dit allemaal eens uit te proberen en naar het verschil te luisteren :) grtjs

Braindead
11 november 2012, 16:24
@ Oranjeaap: Dude als je mij dit verhaal had voorgeschoteld terwijl ik nog moest beginnen met elektrisch gitaar spelen dan was ik gillend weggerend en was ik er nooit aan begonnen :D

@ Lightmyfire: (In Jip en Janneke taal:)

Je hebt 1 switch op je gitaar en als je die richting kop van de gitaar schakelt schakel je je nekelement in die een meer warm geluid geeft. Als je hem richting brug schakelt activeer je het brugelement dat meer definitie en scherpte/hoog geeft. Als je de switch in de tussenstand hebt krijg je een mix van beide elementen. Goed bruikbaar voor cleane tokkelstukjes e.d.

Nekelement op strat wordt veel voor clean gebruikt (samen met de tussenstand) en brugelement meer voor distortion, slagpartijen en solo's alhoewel neck ook wel voor solo wordt gebruikt.



Zoals eerder gezegd mag je helemaal zelf invulling geven aan waar je over speelt. Als jij het lekker vind klinken dan is het goed. Je kunt overigens ook nog met de toneknop je geluidskleur wat bijregelen. Succes.



Kijk hier zie je een foto van een snaar die trilt bij een bepaalde frequentie.

http://fys.kuleuven.be/pradem/images-print/staandgolven_snaar.jpg

Op sommige plaatsen gaat ie maximaal op en neer, dat noem je een buik. En op sommige plaatsen staat de snaar bijna 'stil', dit noem je een knoop.
De trillende snaar heeft invloed op het magneetveld van de elementen in de gitaar. Hoe sneller die op en neer gaat(= hogere frequentie), hoe hoger de toon klinkt.
Hoe groter de afstand die de snaar op en neer gaat, hoe groter de invloed op het magneet dus hoe intenser het geluid.
Zet je een element precies in het midden van de 'buik' dan klinkt ie maximaal hard. Zet je hem precies onder een knoop, dan zou je theoretisch niets moeten horen.
Een trillende snaar op een instrument heeft een erg complexe golfbeweging en niet zo simplistisch als het plaatje. Maar je kunt dus ongeveer zeggen dat op de positie van het halselement de snaren wat meer uitslaan dan op de positie van het brug element en dus normaal gesproken meet output geeft en een andere klank produceert.
Als je in een stratocaster 3 precies de zelfde elementen zet, dan zul je merken dat ze alle drie anders klinken, puur omdat ze op een andere plek zitten onder de snaren.

Ik hoop dat er wat uit mijn verhaal valt op te maken :seriousf:

Oranjeaap
11 november 2012, 20:19
Tjah ik volg al paar jaar wetenschappelijke opleiding met veel natuurkunde dus heb nog aardig mijn best gedaan om het voor een totale leek simpel en begrijpelijk uit te leggen.
Het is misschien toch wat meer tot in detail dan je eigenlijk kan vatten :p

Maar goed, het kan nooit kwaad om te weten hoe een elektrische gitaar nou precies werkt.

guitarkid
11 november 2012, 21:20
Tjah ik volg al paar jaar wetenschappelijke opleiding met veel natuurkunde dus heb nog aardig mijn best gedaan om het voor een totale leek simpel en begrijpelijk uit te leggen.
Het is misschien toch wat meer tot in detail dan je eigenlijk kan vatten :p

Maar goed, het kan nooit kwaad om te weten hoe een elektrische gitaar nou precies werkt.

De poging wordt ook zeer gewaardeerd!!!! :grouphug:

vpilot
12 november 2012, 08:27
Ter aanvulling: net als bij een akoestische gitaar hoor je ook verschil als je de snaren dichtbij de brug aanslaat of dichtbij de hals, ongeacht welk element je op dat moment actief hebt. Bij een electrische gitaar heb je dus niet alleen klankverschil door de elementen (en de plaatsing van die elementen, en de electrische eigenschappen van die elementen) maar dus ook door je manier van aanslaan.

Mooi spul man, die elektrische gitaren! :)

Paul Bisschops
13 november 2012, 23:02
ik moet zeggen dat de uitleg van oranjeaap misschien wel veel informatie omvat, maar duidelijk is ! en het heeft mijn vraag (nog niet hier gesteld en ook niet meer nodig ) met betrekking tot de plaatsing van de elementen voor mijn zelfbouwproject prima en duidelijk beantwoordt ! :-)

Tabula Rasa
13 november 2012, 23:14
Pauk, voor je zelfbouw 1 kanttekening. Te dicht bij de brug hou je weinig trilling over. Maar ook het risico, indien je een tremelo gebruikt dat er te weinig "vlees" is voor je schroeven.

Zonnecaster
13 november 2012, 23:14
perfect uitgelegd inderdaad. Het had misschien in wat makkelijkere woorden en zinnen gekund, maar het is maar wat je te binnen schiet als je aan het tiepen slaat. Ik heb er erg veel van geleerd :) bedankt

aaronstonebeat
13 november 2012, 23:19
Bij een strat zit het halselement op de plaats waar de 24ste fret zou zitten als die er was, op een kwart van de snaarlengte. Als je een flageolet speelt boven de 5de fret hoor je die bijna niet als je alleen het halselement hebt ingeschakeld maar wel in de andere standen. Dat illustreert mooi dat verhaal over buiken en knopen.