PDA

View Full Version : Jaco Pastorius



knarph.nl
10 november 2012, 18:52
In 1978 stond ik als postpuberale hippie op het lijstje van ‘n gozer die voor Paul Acket wat zaken regelde. In dit geval ging het om ‘stagehands’. Een mooi woord voor sjouwer, het allerlaagste baantje wat je bij concerten kunt doen. Maar wat donderde dát? Ik was 18 jaar, kreeg elke keer ’n T shirt en we konden bij de Hollandse gals nét doen of we er écht bij hoorden. Om maar te zwijgen over thuis.

In 1978 haalde Paul Acket “Weather Report’ die vanwege het nieuwe album “Heavy Weather’ door Europa toerde naar Holland. In Het Concertgebouw en Het Congresgebouw in den Haag.
Jaco Pastorius, de bassist van de band was een buitengewoon sympathieke man en toen ik na de soundcheck vroeg of ik even zijn bas mocht vasthouden, was dat dan ook geen enkel probleem. De gefrette Jazzbazz van ‘Birdland’
Hij zat zowaar even te luisteren en te kijken naar wat ik deed en gaf me toen een paar rake tips. Ik heb, zo gauw ik in de gelegenheid was gelijk ergens een paar dingen opgeschreven om het vervolgens thuis weer kwijt te raken…
Twee jaar geleden vond ik het echter tijdens het opruimen van m’n ouderlijk huis weer terug. Woorden, verstopt in een al decennia lang vergeten en beduimeld, vergeeld schrijfblokje. Zomaar ergens op een stoffige zolder…

De tips van Jaco Pastorius:

Listen man, I’ve got a few simple rules.
Always keep your forearm at a right angle to your neck.
Always force yourself to use all four,
and then you just forget your whole left arm.
Music is being made on your right side.
That’s where the sound generates.
That’s where the feel is made.
These are the fingers that produce love…

muziekschuur
10 november 2012, 18:56
Mooi man...


Sprakeloos....

bagheera
10 november 2012, 18:59
dat moet een voorrecht geweest zijn

hs0504
10 november 2012, 19:19
Leuk! Dat optreden heb ik (ook als puber) meegemaakt. Schitterend was het, staat nog ik m'n geheugen gegrift.

muziekschuur
10 november 2012, 19:30
Is daar Youtube materiaal van?

knarph.nl
10 november 2012, 23:05
dat moet een voorrecht geweest zijn
Realiseerde ik me toen niet. Ik ben in het algeméén nooit zo onder de indruk van persoonlijkheden.
Het wordt natuurlijk een heel andere zaak wanneer iemand ter plekke pimpelpaarse, goudgerande poep blijkt te kunnen produceren.

Verder zat ik toen ook nog niet zo in ‘Ze Jazz’.
Ik was wel al een tijdje verliefd op zijn fretloze en flageoletten spel door zijn samenwerking met Joni Mitchell. Ik heb er dan ook absoluut van genoten om hem live te horen spelen.
Basgitaar was trouwens toen ook nog niet echt mijn ding. Ik had alleen wél ’n tijdje zo’n Ibanez Rickenbacker imitatie in huis waar ik toen een hoop lol mee had. (In ”78 schakelde ik zo’n beetje nét over van drums naar orgel.)

En helaas drong de mate waarín het toen een voorrecht was pas echt tot me door nadat hij vermoord was.

knarph.nl
10 november 2012, 23:09
Is daar Youtube materiaal van?

Denk het niet. Is vierendertig jaar geleden. Kostte alleen een VCR al een vermogen. En een camera had ik wel gezien.

Maar even daarvoor of daarna speelden ze in Duitsland en dáárover is wel op You Yube iets te vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=TsuDWMPcAHI&list=PLanPcZI0oDUdH_iv5yzpDDuyY4jQJ2m4Y&index=1&feature=plpp_video

knarph.nl
12 november 2012, 02:39
Hier is nog een video waarop een workshop met Jaco te zien is.
Is écht de moeite van het bekijken waard.
Ook voor de mensen die, in tegenstelling tot mij, wél verder dan vijf kunnen tellen en dus zo'n zes-snarig wonder bespelen.
http://www.youtube.com/watch?v=pZSa9niKKE4&feature=autoplay&list=PLanPcZI0oDUdH_iv5yzpDDuyY4jQJ2m4Y&playnext=2

Wat? Hè? Gevaar? Nehee, gitáár. Die bedoelde ik.
En waarom bemoei jij je er nu weer mee? Zo meteen gaan ze nog denken dat ik een licht schizofrene afwijking heb.
JahaááH! Ik weet wel dat jij ook wel weet dat dat niet zo is maar jíj bent dan ook mijn privé alter egootje!
Nou, wees niet zo'n Eigen Wijsje en ga nu maar braaf met jezelf spelen, ja? Ik ook van jouw.

(Dat was Eigen, m'n ingebouwde vriendinnetje.)

Maarreh? Oh, oh, oh, oohw. Wat moeten jullie nu wel niet van mij denken? ...Zucht. :soinnocent:

muziekschuur
12 november 2012, 09:01
Haha..... Maar toch... Die Pastorius heeft de "bassolo" op de kaart gezet.

Pastorius speelde als ik me niet vergis graag met een x1 18" cabinet. En ik had altijd het idee dat een gedeelte van "zijn sound" is een flapperende speaker. Een speaker die niet goed in bedwang gehouden kan worden door een te zwakke versterker. Tegenwoordig spelen bassisten graag met CLASS D. Dat zijn heel sterke eindtrappen. En dan heb je een sterk volume. Maar vaak een dunne toon. Het inspireerde mij om diverse speakerkasten te kopen en daarmee te spelen. Mijn 4x15 geeft ook dat flapperende geluid op stage volume. En dat geeft een heel vol basgeluid.

knarph.nl
16 november 2012, 04:56
Haha..... Maar toch... Die Pastorius heeft de "bassolo" op de kaart gezet.
Pastorius speelde als ik me niet vergis graag met een x1 18" cabinet. .

@ Je zegt het. M'n broer had eind jaren zeven die soloelpee van hem (naam???) waar hij tekeer gaat op z'n fretless. Deze plaat heeft hooguit een maand in zijn kamer kunnen rusten voordat hij definitief naar boven verhuisde om grijs gedraaid te worden.

@ Ik weet niet beter dan dat Jaco uiteindelijk altijd speelde met Acoustic gear. Een Model 371 Amp van een kleine 400 Watt in combinatie met twee 18"W-binn's. http://www.acousticamplification.com/history.cfm
Zijn truuk was alleen dat hij niet, zoals elke Godvrezende Amerikaan ze náást elkaar zette, maar onder een hoek van 180 graden, waarbij hij z'n kasten dan zó plaatste dat de hartlijnen van de speakers op tweeënhalve meter vanaf het snijpunt van die hoek stonden.
En wanneer hij dan op het punt ging staan waar het geluid van die kasten precies in fase stond, hoorde je 'n partij laag, ik heb er gewoon éven geen woorden voor. Het begrip 'broekspijpwapperlaag' komt niet eens in de buurt. Echt waanzinnig. Met mijn eigen oren gehoord...
Vroeger dacht ik wel eens dat dát dan ook de voornaamste reden was waarom hij altijd zoveel midden in z'n sound had. Nu weet ik natuurlijk wel beter...

knarph.nl
17 november 2012, 09:00
@ Zijn truuk was alleen dat hij niet, zoals elke Godvrezende Amerikaan ze náást elkaar zette, maar onder een hoek van 180 graden, waarbij hij z'n kasten dan zó plaatste dat de hartlijnen van de speakers op tweeënhalve meter vanaf het snijpunt van die hoek stonden.

Ik kan deze post niet meer editen maar ik bedoel hier natuurlijk een hoek van 90 graden.
Een hoek van 180 graden bestaat helemaal niet. :seriousf: Dat is 'n rechte lijn...

Maarruh :sssh: oke?

muziekschuur
17 november 2012, 09:19
Ik heb een baskast met de speakers in een V. Dus precies die hoek. Inderdaad werkt dat goed. Mijn Bagend 4x18 doen dat ook. Maar dat is wat te voor op de basgitaar.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

knarph.nl
18 november 2012, 21:39
Ik heb een baskast met de speakers in een V. Dus precies die hoek. Inderdaad werkt dat goed. Mijn Bagend 4x18 doen dat ook. Maar dat is wat te voor op de basgitaar.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

@ het is jammer dat je op dit forum niet even snel een tekeningetje kan uploaden. (via m'n server is gewoon teveel werk)
Ik ben namelijk bang dat je het niet helemaal begrijpt.
Ik heb het niet over de positionering van speakers in een kast, maar van kasten op een podium.

Stel je voor dat je van boven op een podium kijkt.
Projecteer dan aan de rechterzijde een vierkant met zijden van tweeënhalve meter.
De hoek rechtsboven is dat snijpunt waarover ik sprak.
Op de hoeken linksachter en rechtsvoor komt ieder een kast.
En op de hoek linksvóór staat het geluid in fase en daar stond mister Pastorius dus ook te spelen.

En anders maak ik alsnog wel een tekeningetje

Groetels, Knarph

muziekschuur
18 november 2012, 21:47
Dat snap ik. Maar het effect is vergelijkbaar. Volgens mijn tests met lage vermogens. Mijn 4x15 klinkt vergelijkbaar aan zo.n set up. Niet helemaal. Op vol vermogen kan zo.n acoustic het niet helemaal bijbenen en krijg je interessante texturen. Die de basgitaar meer het geluid van een upright geven.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

knarph.nl
20 november 2012, 09:33
Dat snap ik. Maar het effect is vergelijkbaar.

Nu ben ík degene die jóu niet helemaal volgen kan. Kan ook niet via een chat, vind ik eigenlijk.
Het ging hem om dat hij hard kon spelen terwijl het geluid eerder op het podium geprojecteerd werd dan in de zaal.
Omdat het geluid uit beide kasten na tweeënhalve meter een bepaalde looptijd had ondergaan, klonk het geluid dat op het snijpunt van de twee kasten samenviel buitengewoon kolossaal. Ging je echter anderhalve meter uit het snijpunt staan, viel de druk met véél meer dan de helft terug.
Ik heb de fysica hierachter nooit uitgeknobbeld. Over het waarom kan ik je nu dan ook niet veel zeggen. Alleen hoe ik het ervoer.

Anyway, het lijkt me in ieder geval buitengewoon interessant om het e.e.a. eens in de praktijk met elkaar te vergelijken met wat objectieve meetspulletjes en onze (vaak nogal subjectief oordelende) oortjes... :)

Knarph