PDA

View Full Version : aansluiten voodoolab grx, gcp, gforce en mesa quad preamp



danee
10 november 2012, 17:38
Hoi,

Even het spoor bijster....

Mijn setup:
Mesa Boogie quad pre-amp
Engl e840 poweramp
G-force
Boss TU-50 racktuner

deze worden aangestuurd door een voodoolab grx en een groundcontroll pro

Ik heb alles aangesloten en werkend behalve de g-force
Tot nu toe dus zo

GRX loop 1 out--->mesa kanaal 1
GRX loop 2 out--->mesa kanaal 2
GRX loop 3 out--->mesa kanaal 3
GRX loop 4 out--->mesa kanaal 4
GRX loop 5 out--->mesa EQ kanaal 1+2
GRX loop 5 out--->mesa EQ kanaal 3+4
GRX loop 6 out--->Boss TU-50 (mute)

Nu mijn vraag: Hoe sluit in de G-force aan? Ik wil hem graag ik de loop van de mesa.
Moet ik dan van:
G-force out naar loop1 sent--->loop2 return--->loop2 sent--->loop3 return--->loop3 sent--->loop4 return--->loop4 sent--->mesa return--->mesa sent---->G-force in???

Leek me een beetje omslachtig.

TimS
10 november 2012, 17:51
Twee mogelijkheden (wel meer waarschijnlijk):

- G-Force gewoon tussen je preamp and je poweramp zetten. Je moet dan alleen even je midi kabel doorlussen vanaf je GCX.

- G-Force in een loop van je GCX zetten. Kabel vanaf je preamp in de "in" van loop 7, "send" van loop 7 naar de input van je G-Force, output van je G-Force naar de "return" van loop 7, "out" van loop 7 naar je poweramp. Het voordeel hiervan is dat wanneer je geen effecten gebruikt je de boel ook zo in kunt stellen dat het signaal niet meer via je G-Force loopt. Als je stereo wilt spelen moet je denk ik 2 loops gebruiken, 7 en 8, waarbij je links in 1 loop doet en rechts in de andere. Het

danee
10 november 2012, 18:45
yes dank je, ik kies voor de tweede optie, de gforce is een super apparaat maar kan wel merken aan mijn geluid als hij er tussen zit

danee
10 november 2012, 18:47
met "kabel vanaf je preamp" bedoel je denk ik de sent van mijn preamp en aan het eind weer naar de return?

TimS
16 november 2012, 21:22
met "kabel vanaf je preamp" bedoel je denk ik de sent van mijn preamp en aan het eind weer naar de return?
Je zult het inmiddels wel uitgevogeld hebben, maar ik bedoelde gewoon de out van je preamp, niet de send. Ik zie het nut van de effects loop van je preamp niet zo, een effects loop zit normaal ik een versterker om effecten tussen je voor- en eindtrap te kunnen zetten, maar bij een rack oplossing kan dit eigenlijk altijd al door de out van je preamp naar je effecten te doen en dan vanaf je laatste effect naar je poweramp.

snessiram
17 november 2012, 17:35
@TimS: Ik weet niet hoe het zit in de specifieke case van de Mesa Boogie Quad pre-amp, maar enkele ideeën:

1) Bijvoorbeeld een parallelle effects loop met mix-control in de pre-amp kan nuttig zijn. Als je van de pre-amp out naar de effecten gaat en vervolgens naar de power-amp dan worden je effecten toegepast op het volledige signaal, tenzij je effect er een specifieke mix-instelling voor heeft. En zelfs als je effecten specifieke mix-instellingen hebben kan het nog nut hebben. Als je 2 effecten na elkaar plaatst, elk met hun eigen mix-instelling, dan is de output van effect 1 een mix van je originele signaal met het effect-signaal. De input voor effect 2 is dus slechts 1 signaal. Indien effect 2 een mix-instelling heeft is dit een mix van "de mix van het originele signaal met effect 1" en "de mix van het originele signaal met effect 1 + effect 2". Je hebt dus geen puur origineel signaal meer. Bij een parallele effects-loop kan je al je effecten achter elkaar gooien en het eindresultaat mixen met je originele signaal.

2) Misschien is de effects loop in/uit te schakelen per kanaal. Dan zou je bijvoorbeeld specifiek voor je clean channel een chorus kunnen toevoegen.

3) Misschien heeft de pre-amp een emulated out die je wilt gebruiken voor opnames. Als je dan effecten wil gebruiken moet je die wel in een loop kwijt kunnen...