PDA

View Full Version : Decal print ramp



Marshall0611
10 november 2012, 17:03
Hi, ik heb laatst twee velletjes decal papier gehaald en ging met mijn eigen ontwerp op een usb stickje naar een copy shop om dat te laten printen op een laser printer.

En toen ging het fout.!!!
Heel de folie zat aan de rollen vastgeplakt omdat die blijkbaar nogal heet worden.
Nou had hij ook nog een simpele kleine laser printer staan waarvan hij zelf zei dat die niet heet zou worden.
Daar mijn tweede (en laatste) velletje in geprobeerd, en ook daarin bleef alles plakken. Shit das balen :confused:

Wat ik me dus nu afvraag, wat of waarom gaat dit fout.?
Ik heb hier veel gelezen over decals maar dit probleem nog niet tegen gekomen.

D3nnis
10 november 2012, 17:08
Doet me denken aan fotopapier in een laser printer proppen....weet je zeker dat dat decal papier met een laser printer moet en niet met een inkjet??

Marshall0611
10 november 2012, 18:34
Doet me denken aan fotopapier in een laser printer proppen....weet je zeker dat dat decal papier met een laser printer moet en niet met een inkjet??

Dat zou inderdaad het probleem hebben kunnen veroorzaken.
Ik heb nu via internet speciaal decal papier voor laserjet en voor inktjet printer gekocht, dus ga er van uit dat het dan daarmee wel gaat lukken.

Dank je voor de tip..

Tabula Rasa
10 november 2012, 19:00
Dat is gewoon het probleem geweest. Bij decalpapier atijd opletten voor welke printer het is.

zelf doe ik altijd eerst een printje op gewoon papier. Daan knip ik een stukje decalpapier uit dat er net overheen past. Twee stukjes plakband en dan weer de papierlade in. Zo gooi je niets weg van het, toch wel kostbare, decalpapier.l

Marshall0611
10 november 2012, 20:44
Ja das ook weer een goeie tip ;)

Tabula Rasa
10 november 2012, 20:47
Ja das ook weer een goeie tip ;)

Let wel op. Ik gebruik een inktjet printer. Ik weet niet wat een laserprinter met plakband doet., Maar waarschijnlijk verhit ie echt alleen extreem waar ook de afdruk komt, en net 1cm erbuiten een stuk minder.

barno
10 november 2012, 20:50
plakband truuk werkt perfect met laser printer ook.

Tabula Rasa
10 november 2012, 20:54
plakband truuk werkt perfect met laser printer ook.

Ideaal. Dan haal je veel meer decals uit een vel papier.

oigun
10 november 2012, 21:44
Precies hetzelfde meegemaakt laserprinter naar de vaantjes. Was wel speciaal papier voor laserprinters. printer was een samsung paier was va decalpaper.com.

Napoje
12 november 2012, 09:58
Vaak weten ze bij de kopieerboer ook niet goed om te gaan met dit soort dingen. Ik doe dit soort dingen vaak op mijn werk, zodoende wat tips...

1. Doe het papier altijd in de handinvoer. Nooit tussen het gewone papier.
2. Zet indien mogelijk de copier/printer op etikettenstand, dan gaat ie er langzamer doorheen.
3. Let op de looprichting van het papier. Sommige apparaten zijn hier heel gevoelig voor. Het is meestal beter om speciaal papier in de lengte door te voeren dan in de breedte.
4. Papier moet niet vochtig of te koud worden bewaard.

Ike57
12 november 2012, 11:15
Hier staat nog een redelijk simpele maar wel duidelijke uitleg over decals: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/water-transfers-of-decals-zelf-maken.html

Marshall0611
12 november 2012, 18:23
Nou met al deze inbreng gaat het vast lukken.
Het resultaat zal ik hier nog ff posten...

Zjef
12 november 2012, 23:11
Met laserpapier en een laserprinter blijft het soms nog oppassen. Ik heb ooit problemen gehad met zo'n grote volumeprinter die gemaakt is om (bijna) niet warm te worden. De inkt lag als poeder op het decalpapier. Je kon het er gewoon afvegen. Met een kleine laserprinter voor thuis heb je dat probleem niet. Daar wordt de inkt als het ware op het papier gebakken.