PDA

View Full Version : Het verschil tussen T en ST Model



Jeffrey Kroonenberg
10 november 2012, 12:30
Ik wil een nieuwe gitaar aan schaven.
Allen ik zit te twijfelen over een ST en T model.
Ik wil d'r allen stijlen op spelen.
Dus wat is dan handiger een T of ST model?

marter544
10 november 2012, 12:34
Is een B model niet wat?

guitarkid
10 november 2012, 12:36
Ik wil een nieuwe gitaar aan schaven.
Allen ik zit te twijfelen over een ST en T model.
Ik wil d'r allen stijlen op spelen.
Dus wat is dan handiger een T of ST model?

Ach, beide zijn wel goed. En als het ST model je uiteindelijk beter bevalt schaaf je die toch gewoon uit je T-model.... ;)
Maar serieus, op beide modellen kun je behoorlijk allround te keer gaan en dus is het moeilijk om daarin een keuze voor je te maken.
Een Strat heeft iets meer klankkleuren tot z'n beschikking, een Tele is m.i. de ultieme oer-gitaar!
Welke vind je mooier om te zien?

Eko
10 november 2012, 12:38
Zowel de Stratocaster als de Telecaster zijn beide breed inzetbaar. Van Punk tot jazz en van Rockabilly tot hardrock. Een Strat heeft 3 elementen die, samen met de tussenstanden , tot 5 verschillende geluiden kunnen leveren Een tele heeft 2 elementen en 1 tussenstand. Vele artiesten vinden een telecaster genoeg aan mogelijkheden. Maar smaken verschillen.

peter_heijnen
10 november 2012, 12:49
Bedenk ook even of je de tremolo/whammy bar zou willen gebruiken. Voor mij iig de uiteindelijke reden om op st te spelen.

Jeffrey Kroonenberg
10 november 2012, 13:17
Zo zie je elkeer leer je weer wat:soinnocent:

Kim Wilson
10 november 2012, 14:09
Ondanks de twee elementen en de drie standen, vind ik de Tele meer allround. Een Strat klinkt heerlijk, maar voor wat ruigere muziek blijft het een beetje te liefjes.

Mijn advies in chronologische volgorde:
- cursus Nederlands
- een paar dagen lekker inlezen hier op het forum
- naar de muziekwinkel en testen. Wat wij mooi vinden, zegt niks. Het gaat om wat jij wilt.
- met de opgedane kennis gerichte vragen komen stellen.

B-stone
10 november 2012, 19:07
Wat wil je precies aan je gitaar gaan schaven?:soinnocent: weet je wel zeker om gelijk je nieuwe gitaar te gaan schaven? Er kan veel mislukken, heb je al veel ervaring met schaven of heb je wel een eerder een schaaf gehanteerd?

:seriousf:

Oranjeaap
10 november 2012, 19:22
Wat is handiger? Dat je eens naar een gitaarwinkel gaat en gewoon het een en ander gaat uittesten. Als je geen noot kan spelen dan laat je gewoon de gitaarwinkel medewerker spelen, dan kun je het verschil horen. Hou de gitaar ook even zelf vast om te kijken of het je wat lijkt.
Dit is al het miljoen miljardste domme topic wat je start. Staar je niet helemaal stuk op de details die je op internet kan vinden, pak eens een paar gitaren vast in de winkel, daar leer je 100x meer van.

Jeffrey Kroonenberg
11 november 2012, 08:51
Wat wil je precies aan je gitaar gaan schaven?:soinnocent: weet je wel zeker om gelijk je nieuwe gitaar te gaan schaven? Er kan veel mislukken, heb je al veel ervaring met schaven of heb je wel een eerder een schaaf gehanteerd?

:seriousf:
xD
Lekker die spelfout.
Laat ik dat maar niet gaan doen :D

benwave
11 november 2012, 13:11
Ondanks de twee elementen en de drie standen, vind ik de Tele meer allround. Een Strat klinkt heerlijk, maar voor wat ruigere muziek blijft het een beetje te liefjes.



Normaal gesproken bemoei ik me niet met zulke discussies, van wat is er beter een Tele of een Strat.
Maar deze opmerking slaat helemaal nergens op,... een Tele meer geschikt voor het ruigere werk dan de Strat

MjS
11 november 2012, 13:35
Normaal gesproken bemoei ik me niet met zulke discussies, van wat is er beter een Tele of een Strat.
Maar deze opmerking slaat helemaal nergens op,... een Tele meer geschikt voor het ruigere werk dan de Strat

Slaat zeker wel ergens op, als je een beetje meedenkt. Over het algemeen worden Teles toch wel omschreven als rauwer klinkend dan Strats, feller en ongenuanceerd. Ik kan me goed indenken dat rockers dat waarderen; ik gebruik mijn Tele ook in een rockband en dat werkt toch wel lekkerder dan een Strat.

Tabula Rasa
11 november 2012, 13:38
Slaat zeker wel ergens op, als je een beetje meedenkt. Over het algemeen worden Teles toch wel omschreven als rauwer klinkend dan Strats, feller en ongenuanceerd. Ik kan me goed indenken dat rockers dat waarderen; ik gebruik mijn Tele ook in een rockband en dat werkt toch wel lekkerder dan een Strat.

Mee eens. Strat kan ook ruig zijn, maar over het algemeen vind ik ook een tele sneller ruig kllinken. Ook nodigt bij mij een tele meer uit tot harken en rammen dan een strat.

Rooker
11 november 2012, 13:44
Kijk Ronny Wood en Kyth samen. Ze klinken perfect ook samen in rock. Of Pete townsend.. Zijn er mensen die nog harder op hun gitaar rammen.

Kan toch gewoon allebij even goed? Het ligt toch echt aan de bespeler..

Swaag
11 november 2012, 13:59
Ook ik zou zeggen dat een Tele meer all-round is, en met name voor de ruigere hoek leuker is.
En dat de Strat dan een tremolo heeft.. zet je toch een Bigsby op een Tele? Kan zelfs zonder moeilijk knutselwerk dmv een Vibramate plaat. En ook duikvluchten a la Strat kunnen tegenwoordig als je ipv een Bigsby een Stetsbar monteert.

Kim Wilson
11 november 2012, 14:04
Normaal gesproken bemoei ik me niet met zulke discussies, van wat is er beter een Tele of een Strat.
Maar deze opmerking slaat helemaal nergens op,... een Tele meer geschikt voor het ruigere werk dan de Strat
Ik heb beide gehad, dus ik weet enigszins waar ik over praat. Natuurlijk, als je er maar genoeg gain indraait, kun je ook wel met een Strat uit de voeten. Maar als je clean gaat beuken, klinkt een Tele ruiger dan een Strat. Het ene is niet beter dan het andere, want de tussenstandjes van de Strat zijn heerlijk, en die krijg je op geen enkele andere gitaar zo lekker als op de Strat. Maar als het gaat om allround, dan wint de Tele.

bat
11 november 2012, 14:15
Strat met humbucker in de brug, behoorlijk veelzijdig! Van rock tot belletjes, klaar.

Swaag
11 november 2012, 14:18
Ligt natuurlijk aan mij, maar op Strat zit ik altijd met de volumeknop in de knoop. Ik raak 'm vaak bij het enthousiast met mijn baggertechniek aanslaan :soinnocent:

Kim Wilson
11 november 2012, 14:18
Strat met humbucker in de brug, behoorlijk veelzijdig! Van rock tot belletjes, klaar.
Mee eens. En als je niet al te veel aan het optische wil klooien, kun je nog kiezen voor een HB in sc-formaat, een Lil 59 bijvoorbeeld.