PDA

View Full Version : Nieuwe oude JCM800 2210, jazeker!



Brum
10 november 2012, 11:53
Got 'em! Gisteravond opgehaald bij onze zuiderburen; Een Marshall JCM800 2210, amai!:crazyhappy: De versterker die ik het liefst wilde hebben in m'n zoektocht en het is gelukt en nog voor een spotprijsje ook! Paar riffjes spelen en 5 minuutjes later had ik besloten dat dit 'm zou worden.

Het is er eentje uit '88 en nog in uitstekende staat. Mastervolume potmeter kraakt wat en werkt niet helemaal lekker meer, maar da's zo op te lossen. Ook zitten de originele buizen er nog in, EL34M's met Marshall logootje en ECC83M's, zonder logootje. De ECC's ga ik zo 's even verwisselen met JJ's en een Groove Tubes, of eventueel TAD buisjes die ik nog heb liggen, kijken wat dat gaat doen. De eindversterkerbuizen zal ik binnenkort ook 's laten vervangen, ik denk haast dat die wel aan vervanging toe zijn na zoveel jaar. Hoewel ik moet toegeven dat het me nog verwondert hoe die nog klinken. Maar waarschijnlijk zal ik ze vervangen voor een kwartetje KT77's die ik nog heb liggen.

Anyhow, ik ben er echt heel erg blij mee! Ik denk dat deze versterker zich echt geweldig gaat verhouden met de Bogner van m'n bandmaatje.

En dan nog een fotootje uiteraard, voor de jankers:crazyhappy::

http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/2012-11-10-040.jpg

macwilliams
10 november 2012, 12:04
En? Brumt hij nog een beetje?
Dat is er een die ik uit overwegend gas aanval er zomaar ook zou kunnen bij kopen!
Maar dat zou dom zijn, ik sta vaak voor de spiegel mezelf ervan te overtuigen dat ik er geen wil.
Maar ik wil er wel een!
Maar je hebt hem niet nodig!
Toch wil ik er een!


Zie je mijn probleem?


Gefeliciteerd.

:D

Venlonaer
10 november 2012, 12:04
Dat kan eens heel goed mijn oude zijn! Mooie amp!

Had de betreffende verkoper toevallig ook nog een zwarte LP Custom?

big dooley
10 november 2012, 12:09
Got 'em! Gisteravond opgehaald bij onze zuiderburen; Een Marshall JCM800 2210, amai!:crazyhappy: De versterker die ik het liefst wilde hebben in m'n zoektocht en het is gelukt en nog voor een spotprijsje ook! Paar riffjes spelen en 5 minuutjes later had ik besloten dat dit 'm zou worden.

Het is er eentje uit '88 en nog in uitstekende staat. Mastervolume potmeter kraakt wat en werkt niet helemaal lekker meer, maar da's zo op te lossen. Ook zitten de originele buizen er nog in, EL34M's met Marshall logootje en ECC83M's, zonder logootje. De ECC's ga ik zo 's even verwisselen met JJ's en een Groove Tubes, of eventueel TAD buisjes die ik nog heb liggen, kijken wat dat gaat doen. De eindversterkerbuizen zal ik binnenkort ook 's laten vervangen, ik denk haast dat die wel aan vervanging toe zijn na zoveel jaar. Hoewel ik moet toegeven dat het me nog verwondert hoe die nog klinken. Maar waarschijnlijk zal ik ze vervangen voor een kwartetje KT77's die ik nog heb liggen.

Anyhow, ik ben er echt heel erg blij mee! Ik denk dat deze versterker zich echt geweldig gaat verhouden met de Bogner van m'n bandmaatje.

En dan nog een fotootje uiteraard, voor de jankers:crazyhappy::

http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/2012-11-10-040.jpg

gefeliciteerd!
die ECC83M's (rood logo toch?) zijn zeer waarschijnlijk de chinese shuguangs, ze gebruiken die al heel lang... zaten ook in de 2210 van m'n bandgenoot
EL34M's lijken me van tesla af te komen... lijkt me de moeite waard om ze eens te laten testen

Brum
10 november 2012, 12:11
Ik heb z'n verzameling niet gezien om eerlijk te zijn. Wel weet ik dat hij een redelijk bekende aanbieder is op Ebay, met echt gruwelijk veel Marshalls en Mesa's en Orange versterkers en dito cabs. Hij vertelde gister ook dat hij echt tientallen JMP's heeft, da's helemaal zijn versterker. Momenteel heeft hij ook weer een zooi op Ebay gezet, dus doe je er tegoed aan zou ik zeggen.:)

Brummen doet de JCM als een malle, brommen helaas ook, hehe... Hij is wel absoluut luidruchtiger dan m'n Framus en ook wat minder netjes afgewerkt, maar het geluid is er niet minder om. Die 2210's komen niet heel erg vaak meer voorbij trouwens. Momenteel staat er eentje op Ebay voor echt veel te veel, dat kan echt een paar honder euro minder weet ik nu uit ervaring.;)

Brum
10 november 2012, 12:16
gefeliciteerd!
die ECC83M's (rood logo toch?) zijn zeer waarschijnlijk de chinese shuguangs, ze gebruiken die al heel lang... zaten ook in de 2210 van m'n bandgenoot
EL34M's lijken me van tesla af te komen... lijkt me de moeite waard om ze eens te laten testen


Klopt, rooie logo's. Ik denk ook dat het Chinese buisjes zijn inderdaad. Ik heb ook nog geen idee welke buis wat doet, moet ik nog even uitzoeken. Even kijken waar ik welke voorversterkerbuis ga plaatsen.

Tesla's zat ik ook aan te denken, schijnen ook veel gebruikt te zijn in ouwe Marshalls. Mochten ze nog goed zijn, doe ik ze in ieder geval niet weg.

big dooley
10 november 2012, 12:16
wellicht elco's vervangen? bij de 2210 van mn maatje ook gedaan... scheelde nogal

big dooley
10 november 2012, 12:22
Klopt, rooie logo's. Ik denk ook dat het Chinese buisjes zijn inderdaad. Ik heb ook nog geen idee welke buis wat doet, moet ik nog even uitzoeken. Even kijken waar ik welke voorversterkerbuis ga plaatsen.

Tesla's zat ik ook aan te denken, schijnen ook veel gebruikt te zijn in ouwe Marshalls. Mochten ze nog goed zijn, doe ik ze in ieder geval niet weg.

schemaatje ;)

http://www.amparchives.com/album/Marshall/Schematics%20&%20Layouts/Marshall%20Amp%20Schematics/JCM%20800%20Series/2210%20100W%20Master%20Volume%20Split%20Channel/2210prem_gif_orig.html

V1A en V2A/B zijn de gain stages voor het cleane kanaal
V1A/B en V3A zijn de gainstages voor het boostkanaal (met diodes)
V3B en V4B reverb drive en recovery
V4A last gain stage
V5 PI

Brum
10 november 2012, 12:25
Oké, thanks! Dan heb ik wel een idee waar welke buis te plaatsen denk ik.

Doefke
10 november 2012, 12:28
Gefeliciteerd! Hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag?

the sure thing
10 november 2012, 13:01
Leuk detail: Slash gebruikte live in zijn beginstadium ook veel de 2210. Dat is op veel oude footage te zien. Nog voor de tijd van de silver jubilee.

Fireburst
10 november 2012, 13:29
Ik heb z'n verzameling niet gezien om eerlijk te zijn. Wel weet ik dat hij een redelijk bekende aanbieder is op Ebay, met echt gruwelijk veel Marshalls en Mesa's en Orange versterkers en dito cabs. Hij vertelde gister ook dat hij echt tientallen JMP's heeft, da's helemaal zijn versterker. Momenteel heeft hij ook weer een zooi op Ebay gezet, dus doe je er tegoed aan zou ik zeggen.:)

Het gaat toch over aanbieder Lbeecky of zoiets? Daar komt inderdaad een vloedgolf aan Marshalls vandaan altijd... Al heel dikwijls items 'gevolgd', meestal vallen de prijzen wel mee (niet spotgoedkoop, maar ook nooit reteduur).

Brum
10 november 2012, 13:35
Het AFD geluid kan ik ook al op lager volume al redelijk benaderen, zonder boost pedaaltjes. Ik ben sowieso helemaal nog niet overtuigd of ik wel een overdriveje nodig heb voor in ieder geval de slagpartijen. Dit ding heeft gain genoeg van zichzelf en ik heb het idee dat ie beter snijdt zonder tubescreamer en niet enorm veel strakker wordt met. Wel krikg ik er een bak compressie bij en ik weet niet of ik daar in bandverband vrolijk van word. Voor solo's zal de Fulldrive in ieder geval nog wel van pas komen. Ik heb nog een Z-Vex SHO liggen, die wel meer sprankel aan je geluid geeft, maar ik ga me er met deze versterker niet eens aan wagen, die heeft dat al genoeg van zichzelf.

Ben er net achter gekomen dat ik JJ's in de voorversterker toch niet helemaal de juiste match vind, ga ik toch nog 's even verder mee experimenteren. Wellicht eerst toch nog even de originele ECC's terug stoppen. Dit heb ik wel ondervonden op iets harder dan kamervolume niveau (sorry buren, kwartiertje ey...:makeup:), dus moet nog even testen op bandvolume t.z.t.

@Doefke: €750,- Da's dus voor een 100 watter.;)

Ik kom er wel achter dat de Framus zeker niet slechter is, alleen wel anders natuurlijk. De Marshall heeft een wat slordiger, minder aanwezig laag, die te boomy wordt als je die op vol open zet. De Framus heeft daarentegen door en het laag per kanaal, plus de deep potmeter, een veel netter en beter regelbaar laag. je kunt aan de Framus wel absoluut horen dat ie van een andere prijscategorie is, het klinkt allemaal meer 3d en veel netter. Maar vooral dat laatste is waarom ik de JCM800 toch verkies voor m'n band, het is allemaal net even wat vuiger en het hoog is zeer wel aanwezig, zonder irritant te worden. Ook heel anders dan mijn eerdere ervaring met JCM800's van een paar jaar terug, maar ik ben ook heel anders gaan luisteren. Eerder moest alles zo vol en vet mogelijk, nu weet ik dat dat lang niet altijd goed werkt in een band, zeker niet met twee gitaristen. En da's nu juist waarom ik de JCM heb aangeschaft.:)

@Fireburst: Klopt! Dat is 'm inderdaad.

Brum
10 november 2012, 15:02
Hmmm... Ik denk dat één van de originele buizen toch niet helemaal lekker is... Het clean kanaal klinkt ineens veel harder dan het boost kanaal...:???:

svdijk
10 november 2012, 15:19
Kijk, dat zijn de versterkers!!! Ik heb er in 1987 één nieuw gekocht, en die gaat nooit meer de deur uit!!

Als ik jou was zou ik er zowiezo nieuwe buizen inzetten, ik zou er GEEN JJ KT77 inzetten, maar de JJ E34L, en in preamp een geselecteerde 12AX7 EH (V1), in V2 een 12AT7WC EH (hierdoor krijg je een veel mooier normaal kanaal, clean wordt bruikbaarder) de rest gewone EH's, en in de PI (=V5)een 12AT7WC EH (heeft iets minder versterking, waardoor de mastervolume-regeling wat beter werkt.
Ook zou ik de 3 elco's vervangen, bij mij werd de versterker daardoor veel strakker, en directer (minder compressie).
Heel veel plezier ermee!!

Oh ja, zorg dat de volume van het boost-kanaal op 10 staat (in ieder geval boven de 8 ), hierdoor "opent" de amp zich, en krijg je echt een geweldige sound, pedalen zijn dan niet meer nodig, zeker niet als je de gain op 8 of hoger hebt staan!!

Brum
10 november 2012, 15:29
Ik ga nog even kijken voor de buizen. Probleem is alleen dat eindbuizen gelijk weer zoveel centjes kosten...:dontgeti: Straks eerst 's even buisje voor buisje van de voorversterker wisselen, kijken welke er wellicht rot is.

Het volume van het boost kanaal heb ik inderdaad op 8 staan en de gain op 10. Op lager volume klinkt dat al heel behoorlijk, ik wil niet weten hoe dat gaat klinken in bandverband.:crazyhappy:

Brum
10 november 2012, 16:19
Kutzooi... De versterker is dus absoluut niet goed. Net bij het uitzoeken van, wat ik in eerste instantie dacht, een rotte voorversterkerbuis, me een doodschrik gekregen, tot twee keer toe. Er was inderdaad een buisje rot, maar na het vervangen gaf de versterker ineens uit het niets een enorm hard geruis, echt oorverdovend en bij het uitschakelen ging dat gepaard met een ferme klap. Dit gebeurde een tweede keer ook, na het vervangen van een tweede, wat ik dacht, verrot buisje. Echt enorm balen, het ding zal naar een reparateur moeten en ik ga denk ik de kosten wel verhalen op de verkoper. Het is in dit geval echt een verborgen gebrek. Nou denk ik niet dat de verkoper moeilijk gaat doen, maar ik baal wel enorm dat ie nu onbruikbaar is...:(

cluseau
10 november 2012, 16:39
Kutzooi... De versterker is dus absoluut niet goed.

Niet gelijk depressief worden hoor, tis weekend en je bent gezond (hoop ik voor jouw) Je wilde toch al buizen verversen dus waarom zou je het niet gelijk goed doen. Dat gepruts met willekeurig buisjes wisselen is ook niet altijd goed omdat je maar wat aan het gokken ben. Wat de ruis betreft, dat kreeg je na buizenwissel toch? Kijk dan maar eens naar je buisvoetjes, die zullen wel vuil of uitgewoont zijn. In geval van vuil kun je een beetje contactspray op de buispennen spuiten, overtollige zooi afschudden en er in steken. Buisje vervolgens voorzichtig een beetje heen en weer wiebelen. Dan zou het over moeten zijn. Niet te bang zijn hoor, alles is op te lossen. Succes

Brum
10 november 2012, 16:44
Ik was al bang voor andere kapotte onderdelen...:hide:

Domme vraag hoor, maar welke spray kan ik het beste gebruiken? Het zal niet vettig moeten zijn, neem ik aan. Moet zo toch nog naar de winkel, kan ik gelijk even een busje meenemen.

cluseau
10 november 2012, 16:52
Ik was al bang voor andere kapotte onderdelen...:hide:

Domme vraag hoor, maar welke spray kan ik het beste gebruiken? Het zal niet vettig moeten zijn, neem ik aan. Moet zo toch nog naar de winkel, kan ik gelijk even een busje meenemen.


contact 600, is erg droog en moet je misschien een paar keer herhalen.

contact 60 is wat vetter maar werkt erg goed. Als je doet zoals ik beschreef maak je er geen olieboot van.

reckless_life
10 november 2012, 17:19
Ik was al bang voor andere kapotte onderdelen...:hide:

Domme vraag hoor, maar welke spray kan ik het beste gebruiken? Het zal niet vettig moeten zijn, neem ik aan. Moet zo toch nog naar de winkel, kan ik gelijk even een busje meenemen.

Ik gebruik PRF 6-68, werkt prima.

Had je de versterker dan niet éérst getest bij de verkoper thuis?
Hoedanook, als je versterkers wil kopen van 20-30 jaar oud, dan moet je gewoon een herstelbeurt of een nazicht in je budget rekenen.
Oud materiaal moet gewoon nagekeken worden, maakt niet uit wat de verkoper zegt. Laten nakijken die handel.

Ik zou zelfs zeggen, als je hem koopt zonder te kunnen testen dan zou ik de amp zelfs rechtstreeks naar de technieker brengen.
Een oude amp waarvan je niets weet en die misschien wel 20 jaar stil heeft gestaan zou ik niet meteen aan de 240 Volt hangen.

Maar alvast veel success nog met je amp. Zelf heb ik ook een amp van dezelfde verkoper gekocht :)

Brum
10 november 2012, 18:44
De verkoper treft geen blaam hoor. Hij heeft de versterker eerst nog getest, alvorens me langs te laten komen en ik heb gister het ding ook nog even kort aan de tand gevoeld. Het is gewoon pech, niks aan te doen, maar mocht er kosten achterweg komen, dan zal ik vast met de man wel eruit kunnen komen.

Bedankt voor de contactspray tips, komt goed!:)

Brum
11 november 2012, 10:19
Ik lees op een vintage radio forum (jazeker:D) iets over het schoonmaken met spiritus. Is dat een goeie optie? Het is wel alcohol, dus op zich...

guitarkid
11 november 2012, 10:22
Maar ik wil er wel een!
Maar je hebt hem niet nodig!
Toch wil ik er een!


Zie je mijn probleem?


MacGollum.....!!!!!!! :seriousf:

macwilliams
11 november 2012, 10:31
Ik lees op een vintage radio forum (jazeker:D) iets over het schoonmaken met spiritus. Is dat een goeie optie? Het is wel alcohol, dus op zich...

Wel even wachten tot dat alles verdampt is.

MacGollum.....!!!!!!! :seriousf:

My precious
:D

Agent_Smith
11 november 2012, 11:15
Ik kocht een jaar of 4 geleden de 2205 (50w versie zelfde versterker van rond 1986) en had ook veel last bijgeluiden. Ruil, rommel, knetter...
Ook eerst met contactspray bezig geweest, maar uiteindelijk alle buisvoeten vernieuwd. Opgelost en kan er weer heel lang flink tegenaan.
Ook de jacks natuurlijk vervangen ivm met af en toe wegvallend geluid.

Het hoeft niet heel veel te kosten (als je het zelf kunt) en dan heb je een beest van een versterker. Ik had ongeveer alle Marshalls al gehad, maar deze is de beste!

Brum
11 november 2012, 11:45
Dit was wel wat meer dan ruis, rommel en knetter, hehe... Dit geluid was dusdanig hard en ineens, dat de ramen zowat stonden te trillen, zeker na de keiharde knal/plop na het uitschakelen en m'n vriendin in shock toestand was.:D Maar de kans is wel groot dat het in de buisvoeten zit, want het begon na het terugzetten van de originele voorversterkerbuizen.

DaveItUp
11 november 2012, 11:46
Gaan die dingen voor 750 tegenwoordig?? Had ik dat onding beter kunnen houden destijds.

Brum
11 november 2012, 14:37
Het is gelukkig goed gegaan. Ik heb het idee dat het nu opgelost met contactspray. Bedankt jongens!

edit: Toch niet... Net me weer een doodschrik gekregen... Dat wordt dus naar de buizendokter...

Zou het een kapotte elco kunnen zijn, of doet ie het dan sowieso niet? Mijn schrikbeeld zou zijn dat de uitgangstrafo kapot is, maar dan zou ie het toch ook meteen al raar doen lijkt me.

cluseau
11 november 2012, 22:55
Zou het een kapotte elco kunnen zijn, of doet ie het dan sowieso niet? Mijn schrikbeeld zou zijn dat de uitgangstrafo kapot is, maar dan zou ie het toch ook meteen al raar doen lijkt me.


Ik zei al "niet zo paniekerig doen" Je uitgangstrafo is heus niet stuk. Elko zal het ook niet zo gauw zijn al kun je nix uitsluiten. Eerst maar eens een onderzoekje plegen.

Brum
12 november 2012, 12:25
Uitgangstrafo is ook niet waar ik aan dacht, maar ik wilde het dan toch maar uitgesloten hebben.;)

Net nog weer even geprobeerd, maar er komt nu, behalve een zachte zoem, helemaal geen geluid meer uit. Ik heb het vermoeden dat de potmeter van de mastervolume niet helemaal lekker meer is. Afregelen ging al niet erg lekker, beetje stoterig en met veel gekraak. Misschien is het te verhelpen met wat contactspray, maar ik heb effekes geen vertrouwen in de versterker momenteel.

Hoe het ook zij, ik zal de versterker maar 's even laten nakijken. Heb er alleen momenteel de centen niet voor, dus voorlopig even geen JCM800... En daar baal ik uiteraard wel een beetje van.

Brum
16 november 2012, 18:54
Ik wil ook graag de reverb kunnen bedienen en dat kan bij de 2210 alleen met een footswitch. Is deze footswitch geschikt daarvoor?

http://www.thomann.de/nl/marshall_mrfs02.htm

http://images4.thomann.de/pics/prod/104790.jpg

Is niet de originele voor een JCM800, maar dat maakt toch weinig uit?

Agent_Smith
16 november 2012, 22:02
Als er gewoon zo'n stereoplug aanzit dan zou het moeten werken.

Henri H
16 november 2012, 23:00
Da's vet balen zeg!

Maar als ie ff bij de amp dokter is geweest zal ie 't vast weer goed doen.
Ik ben wel benieuwd hoe die uiteindelijk in de band gaat bevallen.
Mijn (ex) 2205 vond ik ook geweldig klinken, maar ik vond ook dat ie een beetje verzoop in de bandmix.

Ik heb evt. nog een goedkoop adresje voor je in Brummen, als je interesse heb in een goede hobby-amptech, die professioneel elektrotechnicus is bij de landmacht.

Succes ermee!

Brum
16 november 2012, 23:20
In Brummen, hoe toepasselijk.:D Maar de versterker gaat morgen naar GA Parts in Hoogerheide, is voor mij niet zo heel ver. Naar het schijnt ook een goed adresje.

En natuurlijk, vanavond weer even aangesloten en ja hoor, dan doet ie het ineens wel weer goed. Maar ik vertrouw de versterker niet en heeft jarenlang stil gestaan, dus even een check-up en misschien nieuwe eindbuizen, zal niet overbodig zijn.

Henri H
16 november 2012, 23:41
Haha, Brummen, helemaal niet bij stilgestaan. :)

Ik las dat svdijk zijn boost kanaal volume boven de 8 heeft, maar bij mijn 2205 vond ik de sweet spot tussen 7 en 8, daarboven werd het mij te "modderig", eronder een natte krant.
Het is wel een lekkere rauwe bak met gain die je eruit kunt halen, heerlijk!

Als de eindbuizen nog goed blijken te zijn, en de sound is gewoon goed, zou ik ze lekker laten zitten trouwens, niks mis met een paar (goede) oude buizen, preamp buizen helemaal, die gaan bijna nooit kapot.
Het kan geen kwaad eens te experimenteren, vooral die ene voor het cleane kanaal, waar svdijk het over had, kan wel 's een bruikbaarder clean opleveren, met name als je humbuckers gebruikt.

Brum
17 november 2012, 10:07
Bij mij staat ie ook op 8, als ie 't doet en de gain vol open. En da's best een vreemde gewaarwording, de gain vol open. Bij al m'n vorige versterkers zat er dan geen definitie meer in en ging de gain knop nooit verder open dan hooguit op 7 en het kanaal volume net over de helft. Maar bij de 2210 blijft het gedefinieerd en klink ik niet meteen als Cannibal Corpse of zo, echt erg fijn aan deze versterker en voor mij gelijk al erg bruikbaar. Mijn eerste indruk is in ieder geval dat het toch wel een erg vette versterker is. Meer rock dan metal, maar ik ben dan ook niet echt een metal gitarist. Klinkt misschien een beetje raar, omdat ik ook een aantal keer Mastodon heb genoemd als voorbeeld voor een geluid wat ik nastreef, maar ook dat vind ik niet een typische metal klank. Het Rage Against The Machine truukje haal ik er ook met gemak uit, wel geinig en ook een Soundgarden geluid is geen probleem als ik de gain wat terug schroef. Het zit er gewoon allemaal in, dus voorlopig ben ik, op het weigeren van de versterker na dan, erg blij met deze versterker!:)

Buizen laat ik inderdaad ook eerst even nameten. Ook omdat ik de buizen die ik al heb liggen wellicht wil gaan gebruiken voor de Framus, want die is voorlopig toch nog niet weg (mensen en beloftes, ik ben iets te goedgelovig denk ik). Ben er wel al achter dat TAD buisjes goed werken in de voorversterker. JJ's vond ik niet zo'n goeie combinatie, wat me wel wat verbaasde.

Dat clean vind ik sowieso wel goed bruikbaar, best verrassend goed ook eigenlijk. Ik denk dat ik voor die positie wel een 12AX7 in laat zitten, gezien ik al een voor mij goed geluid er uit krijg. Clean hoeft voor mij ook niet 100% clean te zijn en voor de weinige gelegenheden dat het wel echt clean moet zijn, ga ik denk ik zo'n EHX Signal Pad 's proberen. Op zich is het clean kanaal ook al heel aardig echt clean te krijgen eigenlijk, dat verbaasde me ook een beetje. Maar ik ben er ook niet zeker van of de versterker 100% deugt...

Ik krijg ook m'n Maxon OD808 terug, als het goed is. Ben best benieuwd welke het gaat winnen op deze versterker, de veel duurdere Fulltone Fulldrive, of de OD808.

edit: Zit stiekem ook aan een andere amp cabinet te denken, plexi-achtig. Geen idee of dat ook te krijgen is in de goeie maat en het is voorlopig ook even een toekomstverhaal.:)

Brum
24 november 2012, 21:49
Joechei... Er schijnt een koppelcondensator naar z'n grootje te zijn en al met al gaat het me €200,- kosten, inclusief de versterker nakijken, eindbuizen nameten, etc... Weg koopje...

caliban
25 november 2012, 00:15
In een eerdere post sprak je over de kosten verhalen op de verkoper van de amp, ben benieuwd waarom je dat zou willen doen... Wanneer ik een amp ga kopen, getest heb, de verkoper geen leugens verteld heeft die ik nadien achterhaal, zijn voor zover mij logische lijkt, alle mogelijke verdere kosten aan mij om ze te betalen.
Paar maanden geleden mijn framus dragon bijvoorbeeld verkocht, voor behoorlijk weinig geld, maar soit. Thuis heeft de koper de kans gehad om de versterker te testen, alles prima, geld gekregen, versterker verkocht. Dan verwacht ik nadien geen rekening meer voorgeschoteld te krijgen. Hoe duur of goedkoop ik de amp ook verkocht had. Ongeveer tegelijk daarmee ook mijn engl fireball verkocht, hier was soms een gekraak bij te horen, daarom is die ook vrij goedkoop de deur uit gegaan. De versterker werkte nog wel prima, maar de koper wist dat hij naar een ampdokter moest (sowieso voor nieuwe lampen). Ook daar verwacht ik nadien geen onkosten rekening voor mijn neus te krijgen geschoteld.
No offence ofzo hè Brum :), gewoon even mijn gedacht.

Brum
25 november 2012, 01:29
Ik zie het niet als een aanval hoor, wees gerust.;)

De versterker is eerst door hem getest en daarna kort door mij en er was niks aan de hand. Ook thuis in eerste instantie niet en dit was ook niet te voorzien. Het is wel een verborgen gebrek, al kan de verkoper er echt helemaal niks aan doen. Had ik het van tevoren geweten en had ik 'm dan gekocht, dan was ik er ook niet meer over begonnen, dat zou sowieso volkomen mijn schuld zijn geweest. Nieuwe buizen en dergelijke is ook voor mijn rekening vind ik, ook daar zal ik nooit moeilijk over gaan doen. Maar een rekening achteraf van €200,- vind ik dan weer een ander uiterste en je mag best verwachten dat een versterker goed is als ie als goed wordt verkocht. Een klein iets, wat een paar tientjes zou hebben gekost, ik zou het volkomen voor eigen rekening hebben genomen. Maar ik vind ook dat de verkoper niet echt schuld heeft en daarom vind ik een oplossing van beide kanten het meest eerlijk. Wat dat is ga ik hier nog niet zeggen, eerst maar weer 's contact opnemen met de verkoper. We hebben al wat contact gehad en ik kreeg niet de indruk dat de verkoper moeilijk wilde doen. Het is verder ook een betrouwbare verkoper.

Henri H
25 november 2012, 01:51
Dit is typisch een geval wat je het beste met de verkoper uit kunt "vechten", en niet teveel over moet uitweiden denk ik.
Ik ben het in principe wel met Caliban eens, maar als je met de verkoper tot een acceptabel compromis kunt komen is dat mooi meegenomen.
€750,- was nou ook niet écht een koopje, dus dan verwacht je wel gewoon een goede amp.

Gearjunkie
25 november 2012, 08:00
Wellicht heeft de verkoper zelf iemand die dit soort dingen repareert.
Alhoewel ik het erg met Caliban eens ben, zou ik hier het compromis zoeken.

jerome
25 november 2012, 11:12
sj*s*s Brum, wat verwacht je nou? Volledige garantie op een 24 jaar oude amp die je koopt bij een particulier? :???:
Als je een oude buizentop koopt van meer dan 20 jaar oud is het inderdaad verstandig om m te (laten) checken op veiligheid en de innerlijke staat.
En met zo'n oude bak moet je echt niet verbaasd zijn dat er altijd wel wát aan mankeert en dat het je geld gaat kosten.
Die amptechs rekenen tegenwoordig ook zomaar €30 á 50 per uur en om m goed te checken, door te meten, hier en daar wat te repareren en te testen zijn ze zo maar een paar uur bezig...
Die mannen moeten ook brood op de plank hebben net als jij... ;)
Het is net als bij oude auto's, ze zijn goedkoper in aanschaf maar vaak duurder in onderhoud, vooral als je m net gekocht hebt...

Brum
25 november 2012, 14:13
Even lezen he, ik heb het over een compromis, niet over garantie. Wat dat is ga ik hier natuurlijk nog niet vertellen, daar heb ik het eerst met de verkoper over. Als iets verkocht wordt als een volledig goed werkend apparaat, dan mag je dat wel verwachten. Niet dat ie dus gewoon stuk is, al kan de verkoper daar verder niet echt wat aan doen. Dat is heel wat anders dan onderhoud dat je mag, of kunt verwachten bij een oude versterker die lang stil heeft gestaan. Ik weet dat het een beetje fora eigen is om er zo op te springen en eigenlijk had ik mezelf dat ook moeten bedenken voor ik dit verhaal postte, maar svp wel eerst even goed lezen voor je er op springt. Ik ben echt niet van plan de verkoper het vel over z'n oren te halen en ik verwacht geen volledige garantie.;)

reckless_life
26 november 2012, 01:54
Ik vind dat je erg veel geluk hebt dat de verkoper zo bereid is om tot een compromis te komen, want eigenlijk heb je geen poot om op te staan. Dingen gaan stuk, en dat kan gewoon gebeuren bij oude/2de handse spullen.

Je zegt anders wel dat de verkoper de versterker geprobeerd heeft zonder problemen, jijzelf hebt hem ook geprobeerd en thuisgekomen was er ook niets aan de hand. Dus...

Ik heb het meegemaakt wanneer ik mijn oude auto verkocht. Alles werkte goed en de auto was officieel gekeurd voor verkoop, totdat die persoon er een week mee reed en de ABS-pomp ging stuk. Die persoon lastig natuurlijk, dat is een dure grap, maar ik kon daar ook niets aan doen. Dat heeft niks te maken met verborgen gebreken, da's brute pech.
Niemand heeft graag zulke dingen, maar als je dit soort dingen absoluut niet wil dan moet je nieuw kopen, met volledige garantie e.d.

Misery Signals
26 november 2012, 08:22
+1 Als die verkoper wat dan ook dokt mag je je beide handjes kussen. Als het probleem zich meer dan 1 week na aankoop voordoet (bedenktermijn) zou ik als verkoper helemaal niets compromis betalen hoor. Samen getest ter goeder trouw verkocht klaar.
Wie buizenamps wil en ze tweedehands particulier wil, moet het onderhoud maar betalen.

MS

polviggen
26 november 2012, 08:56
Ik zou als verkoper niks teruggeven. Garantie tot aan de voordeur.


Bij zo'n oude versterker is het idd niet abnormaal dat er wat onderhoudskosten zijn.

Heb zelf ook eens een marshall superbass gekocht, bleek achteraf dat de voedingselco's rot waren, en die hebben me dan nog alle eindbuizen erdoor getrokken, bijna 300 euro kosten aan gehad.

Eigenlijk zou je zo'n versterker eerst moeten laten controleren door een tech en dan kopen, maar wie doet dat?

Henri H
26 november 2012, 09:02
Ik :D, maar heb wel zelf de kosten betaald.
Dit was echter een exceptioneel geval, want ik heb de amp overgekocht van een kennis, die vlakbij woont, nadat we van te voren een afspraak over de prijs hadden gemaakt, en nadat ie was nagekeken en gerepareerd, hebben we de deal volledig door laten gaan.

Brum
26 november 2012, 11:06
Echt even beter lezen hoor jongens... De rest bespreek ik wel met de verkoper, had ik hier ook beter niet neer moeten zetten.

Han S
26 november 2012, 11:22
Gisteren een bandje in de studio en verdomd, de oude JCM800 4010 die jaren ongebruikt ergens in een hoekje stond werd weer eens onder spanning gezet. De potmeters kraakten wat en dat was met 20 keer heen en weer draaien over, 4*12 greenbacks er onder aangesloten en dames en heren, wat klinkt zo'n oude 800 toch geweldig en wat zijn gitaristen een eigenwijs zootje volk dat ze dat ding zelden gebruiken en hun eigen al dan niet digitale kloonbak prefereren.

Een 4010 klinkt g e w e l d i g goed.

Dat wou ik ff kwijt.

Misery Signals
26 november 2012, 11:47
Nou daar gaat het net om vind ik. Je zou die gewoon zelf moeten laten maken als je ff logisch nadenkt. En die verkoper er zelfs niet mee lastig vallen. Je hebt gewoon niet echt een reden om dan ook iets op hem te verhalen vind ik.

MS

Brum
26 november 2012, 12:05
Laatste poging hoor en het boeit me niet zo of ik er mensen wel of niet mee overtuig. De versterker bleek dus bij aankoop al niet goed en daar leest iedereen een beetje overheen. Er zit een verschil tussen onderhoud, wat ook best in de kosten had kunnen lopen, of iets wat meteen al niet goed bleek te zijn. In het eerste geval zou ik er nooit over beginnen, de kosten zijn dan logischerwijs voor mijn rekening, hoe hoog ook. In het tweede geval ligt het toch anders. Alleen vind ik ook dat de verkoper dit ook niet had kunnen voorzien en wil ik dus helemaal niet alles op hem verhalen, wat er nu wel een beetje van gemaakt wordt. Maar een compromis vind ik wel op z'n plaats en wat dat is bespreek ik liever eerst even met de verkoper. Mocht hij daar anders over denken, dan heb ik botte pech en geen poot om op te staan, ook daar ben ik me volkomen van bewust.

De verkoper gooit zo nu en dan ladingen versterkers en dergelijke in de verkoop. Wie zou een tweede keer iets bij iemand kopen als blijkt dat het vorige niet deugde, maar wel als goed werkend verkocht werd? Mag ik 'm invullen? Nou heeft de verkoper nogmaals ook niet de intentie gehad om iets wat kapot is te verkopen, dus we zullen er vast wel, ongeacht reacties in dit topic, uitkomen op een volwassen manier.

Het is ook nooit leuk om afgeschilderd te worden als een zeikert achteraf, zeker als dat al helemaal de intentie niet is. Gewoon niet leuk als men daar maar op door blijft hameren. Ik weet inmiddels ook ruimschoots hoe dat werkt op fora en dat had ik me ook moeten bedenken.

En hierbij houd ik het en ga ik wel weer reageren als ik de versterker in volle glorie heb mogen beoordelen.:)

polviggen
26 november 2012, 12:13
Een voedingselco die moet vervangen worden valt voor mij nog steeds onder onderhoud, dat zijn slijtageonderdelen.

Brum
26 november 2012, 12:25
Heb ik het ergens over een voedingselco gehad? Echt, ga lezen voor je olie op het vuur wilt gooien svp...

Van mij mag het topic heel langzamerhand ook wel dicht, want het gaat volkomen de andere kant op, mede door mijn toedoen. Ik ben klaar met dit topic in ieder geval en ga dan ook niet meer reageren. Gewoon, omdat het kan.

polviggen
26 november 2012, 12:36
ok, twas een koppelcondensator, maar dat maakt niet uit. Succes met de reparatie en dan spelen maar he.

caliban
26 november 2012, 13:26
Excuses om over het garantiedeel van het verhaal te beginnen

reckless_life
26 november 2012, 15:31
Laatste poging hoor en het boeit me niet zo of ik er mensen wel of niet mee overtuig. De versterker bleek dus bij aankoop al niet goed en daar leest iedereen een beetje overheen.

Wil niet de eikel uithangen, maar jij hebt ook gezegd :

" De versterker is eerst door hem getest en daarna kort door mij en er was niks aan de hand. Ook thuis in eerste instantie niet en dit was ook niet te voorzien. "

en een beetje verder zeg je ook

"...al kan de verkoper er echt helemaal niks aan doen."

muziekschuur
26 november 2012, 16:04
Weet iemand nou es een clip wanneer een JCM800 nou gezond klinkt? Ik heb er al zoveel 'in person' gehoord en allemaal waren ze ruk... Maar allemaal volgens mij door gebrekkig onderhoud...


Is dit een goed voorbeeld?


http://www.youtube.com/watch?v=nuC6zcBRZQA

caliban
26 november 2012, 16:22
Weet iemand nou es een clip wanneer een JCM800 nou gezond klinkt? Ik heb er al zoveel 'in person' gehoord en allemaal waren ze ruk... Maar allemaal volgens mij door gebrekkig onderhoud...


Is dit een goed voorbeeld?


http://www.youtube.com/watch?v=nuC6zcBRZQA

Er is niet zoiets als 'de JCM800', toch? De versterker in het filmpje verschilt circuit gewijs dag en nacht van de 2210 (poweramp niet in acht genomen :))

jerome
26 november 2012, 17:32
Dat is een 2203 en die klinken inderdaad weer anders dan een 2210.
En dat filmpje is zo te horen opgenomen met een nogal brakke mic...

guitarkid
26 november 2012, 17:43
Brum, ik vind het balen voor je en hoop dat je 'm uiteindelijk weer 100% aan de praat krijgt!!!

Marc Oblivian
27 november 2012, 10:00
Ja, dit klopt wel redelijk met de geluiden van een 2203 die ik ken. Ik heb er zelf ook 1 en deze sounds haal je met de juiste instellingen wel uit deze amp. Let wel dat het hele filmpje ingespeeld is op het low sensitive kanaal. Mooi kanaal als basis voor pedalen en voor bluesy, low gain sounds. De input daarboven is weer een heel ander kopje thee. Veel meer volume en gain, maar blijft wel open klinken. Goed voor classic rock, hardrock en met een drivepedaal ervoor ook metal.
Ik was ook nooit zo gecharmeerd van JCM800's omdat ik ook veel slechte exemplaren heb gehoord en bespeeld. Maar dat komt wellicht ook doordat deze amps (reissues daargelaten) ook een dagje ouder worden. Zonder het juiste onderhoud kunnen ze dan minder gaan klinken.
Ik heb zelf een 2203 reissue. Klinkt erg lekker: open, direct en ligt goed in de bandmix.
Ik zou zeggen: wil je eens een goede horen...ga naar een zaak waar ze een reissue hebben staan en probeer hem..





Weet iemand nou es een clip wanneer een JCM800 nou gezond klinkt? Ik heb er al zoveel 'in person' gehoord en allemaal waren ze ruk... Maar allemaal volgens mij door gebrekkig onderhoud...


Is dit een goed voorbeeld?


http://www.youtube.com/watch?v=nuC6zcBRZQA

Brum
8 december 2012, 17:12
De versterker is weer terug en gemaakt en ik ben toch te enthousiast om niet meer te reageren. Het probleem was dus een kapotte koppelcondensator, een rotte voorversterkerbuis en de eindbuizen waren dus toch wel ver op. Voorversterkerbuizen heb ik nog niet naar gekeken wat er nu in zit, maar de eindbuizen zijn de JJ KT77's geworden, die ik nog had liggen en da's echt een geweldige match. Ik kan dan ook niet wachten tot de eerstvolgende repetitie.

Minpuntje vind ik toch wel echt de fx loop, die is gewoon slecht. Het ding heeft echt een enorme volume toename als ik m'n delay aantrap en het mixt niet lekker, ook de reverb niet. Nog niet geprobeerd, maar ik zal 's kijken hoe alle pedalen voor de versterker werkt, scheelt in ieder geval weer wat kabels.

De teleurstelling en het gezeik om geld ten spijt, ik ben toch wel erg tevreden met de versterker nu. Het is echt een compleet ander beestje dan de Framus. Ik kan niet zeggen beter of slechter (nou ja, heel stiekem is de Framus stand-alone misschien wel wat beter), maar het gaat naar mijn idee beter liggen in de band. Ik denk dat de combinatie Bogner op een cabinet met G1265's van m'n bandmaat en mijn JCM800 op een cabinet met V30's een leuke muur van geluid gaat opleveren, waar we beide nog goed te horen zijn in de mix. Het is alleen nog even afwachten of m'n 2x12 JCM800 cabinet het gaat redden tegen de 4x12 JCM800 van m'n bandmaat, maar ik denk dat dat geen probleem mag zijn en dat hij wat voller zal klinken, maar ik weer wat strakker, wat misschien ook wel goed combineert. Ik ben benieuwd!

harrie-beton
8 december 2012, 17:37
Wat waren de kosten en hoe is het betaald?

Brum
8 december 2012, 17:48
Zullen we het daar niet meer over hebben?;)

big dooley
9 december 2012, 05:25
Minpuntje vind ik toch wel echt de fx loop, die is gewoon slecht. Het ding heeft echt een enorme volume toename als ik m'n delay aantrap en het mixt niet lekker, ook de reverb niet. Nog niet geprobeerd, maar ik zal 's kijken hoe alle pedalen voor de versterker werkt, scheelt in ieder geval weer wat kabels.

over wat voor delay pedaal hebben we het? ik denk zomaar dat het andersom is... dat het pedaal teveel signaal wegneemt, zodra deze uit staat... de loop is geplaatst achter de mastervolume, dus elke verandering van signaalamplitude wordt uitvergroot mijns inziens

Brum
9 december 2012, 12:40
Een MXR Carbon Copy. Gister even alles voor de versterker geprobeerd, maar dat was echt helemaal niks. Clean ging nog, maar met oversturing ging het helemaal nergens meer over. Ik lees overal dat de fx loop juist last zou hebben van een volumedrop, maar bij mij gaat het juist harder als ik de delay aantrap. Dat ga ik in de nabije toekomst wel 's aanpakken denk ik.

svdijk
9 december 2012, 13:27
De FX-loop van een 2210 is gemaakt voor 19" rack apparatuur, pedalen werken over het algemeen slecht in deze loop.
Een SLO100 heeft ook zo'n loop, mensen klagen altijd over die FX loop, maar wanneer je er 19" , bv TC-Elektronics, tussenhangt, werkt het perfect!

Brum
9 december 2012, 14:20
Dat verklaart een hoop inderdaad. Niet heel gek dat veel mensen hun ouwe Marshalls modden wat dat betreft.

Kent iemand trouwens de NOS 12BZ7 voorversterkerbuis? Gaat om deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/12bz7-12ax7-steriods-p-4004.html. Het zou 30% meer gain moeten opleveren volgens Tonefactory, iemand ervaring hiermee? Zou wel tof zijn als ik helemaal geen extra overdrives meer hoef te gebruiken en ik heb het idee dat clean en boost kanaal dan beter af te stellen zullen zijn middels beide volumes van de kanalen. Het boost kanaal zou dan wellicht wat zachter kunnen, waardoor het clean kanaal ook wat zachter kan en dus minder overstuurd. Zomaar een theorietje hoor, ik weet niet of dit ook zo is.

Een 12AT7 buis voor het cleankanaal ga ik ook 's proberen, om die ook wat meer bruikbaar te maken. Dat cleane kanaal doet het trouwens wel slecht met overdrive en distortion pedalen hoor ey, 't lijkt wel karton... Nou is ie daar natuurlijk ook niet voor bedoeld en ik zal 'm daar ook niet voor gebruiken, maar ik heb het toch 's geprobeerd.

Verder ben ik nog steeds erg blij met deze versterker hoor.:D

harrie-beton
9 december 2012, 14:42
Doe ik.. Mooie aankoop mits hij technisch nu in orde is. De effect loop beviel mij ook nooit.
Ik heb 12 jaar gespeeld op een JCM800 (bouwjaar 1983) met groove tubes (el34), mooie toon. Ik heb de voorsterker buizen nooit vervangen maar de eindbuizen elke 2 jaar. En als de roadies hem lieten vallen.

big dooley
9 december 2012, 19:18
Dat verklaart een hoop inderdaad. Niet heel gek dat veel mensen hun ouwe Marshalls modden wat dat betreft.

Kent iemand trouwens de NOS 12BZ7 voorversterkerbuis? Gaat om deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/12bz7-12ax7-steriods-p-4004.html. Het zou 30% meer gain moeten opleveren volgens Tonefactory, iemand ervaring hiermee? Zou wel tof zijn als ik helemaal geen extra overdrives meer hoef te gebruiken en ik heb het idee dat clean en boost kanaal dan beter af te stellen zullen zijn middels beide volumes van de kanalen. Het boost kanaal zou dan wellicht wat zachter kunnen, waardoor het clean kanaal ook wat zachter kan en dus minder overstuurd. Zomaar een theorietje hoor, ik weet niet of dit ook zo is.

Een 12AT7 buis voor het cleankanaal ga ik ook 's proberen, om die ook wat meer bruikbaar te maken. Dat cleane kanaal doet het trouwens wel slecht met overdrive en distortion pedalen hoor ey, 't lijkt wel karton... Nou is ie daar natuurlijk ook niet voor bedoeld en ik zal 'm daar ook niet voor gebruiken, maar ik heb het toch 's geprobeerd.

Verder ben ik nog steeds erg blij met deze versterker hoor.:D

12AT7 maakt mijns inziens niet zoveel verschil, een 12DW7/ECC832 in V2 maakt het normale kanaal cleaner (er staat nergens dat het een clean kanaal is)
een 12AU7/ECC82 in V2 zou nog een stap verder zijn, maar mijn bandgenoot is tevreden met de 12DW7...
V2 is trouwens specifiek voor het normale kanaal, dus een andere buis heeft geen invloed op het boost kanaal
een 12BZ7 in V1 heeft effect op zowel normaal als boost, dus dat helpt niet echt... bovendien past de RF-cover er niet meer op, en heb je kans, dat je weer storing oppakt
om volumeverschil tussen de kanalen wat op te vangen, kan je ook met lage EQ-settings werken op je boostkanaal... probeer het maar eens... alle numerieke instellingen deel je gewoon door 2 en je stelt ze dan in op de uitkomst...
dus als bass middle en treble resp op 10 6 en 4 zou staan zet je ze op 5, 3 en 2... hierdoor kun je de channelvolume wat hoger zetten, wat altijd lekker is, omdat het ook nog eens wat meer (imo warmer klinkend) gain geeft...
de plaatsing van die channelvolume is een beetje vreemd... hij zit tussen de tweede en derde gainstage in... in schema zit het boostkanaal zo in elkaar:
gainstage > gainpot eerste gang > gainstage met diodeclipper > gainpot tweede gang > opamp met diodeclipper (oid?) > channelvolume > gainstage > tonestack.... en dan wordt ie gemixt met het normale kanaal om gelijk door te gaan naar de mastervolume...

oh ja, dit is trouwens alleen geldig voor de latere versie van de 2210... de eerdere versie heeft een totaal andere opzet

Misery Signals
10 december 2012, 10:41
Een SLO100 heeft ook zo'n loop, mensen klagen altijd over die FX loop, maar wanneer je er 19" , bv TC-Elektronics, tussenhangt, werkt het perfect!

Voila, daarom heb ik ook zo'n goede fx sound op oa de SLO, combinatie van midi gestuurde Rocktron Multivalve en Line6 M9, apparaten met zware voeding.

Nooit een goeie sound gehad met pedaaltjes in de loop.

MS

Brum
10 december 2012, 20:06
12AT7 maakt mijns inziens niet zoveel verschil, een 12DW7/ECC832 in V2 maakt het normale kanaal cleaner (er staat nergens dat het een clean kanaal is)
een 12AU7/ECC82 in V2 zou nog een stap verder zijn, maar mijn bandgenoot is tevreden met de 12DW7...
V2 is trouwens specifiek voor het normale kanaal, dus een andere buis heeft geen invloed op het boost kanaal
een 12BZ7 in V1 heeft effect op zowel normaal als boost, dus dat helpt niet echt... bovendien past de RF-cover er niet meer op, en heb je kans, dat je weer storing oppakt
om volumeverschil tussen de kanalen wat op te vangen, kan je ook met lage EQ-settings werken op je boostkanaal... probeer het maar eens... alle numerieke instellingen deel je gewoon door 2 en je stelt ze dan in op de uitkomst...
dus als bass middle en treble resp op 10 6 en 4 zou staan zet je ze op 5, 3 en 2... hierdoor kun je de channelvolume wat hoger zetten, wat altijd lekker is, omdat het ook nog eens wat meer (imo warmer klinkend) gain geeft...
de plaatsing van die channelvolume is een beetje vreemd... hij zit tussen de tweede en derde gainstage in... in schema zit het boostkanaal zo in elkaar:
gainstage > gainpot eerste gang > gainstage met diodeclipper > gainpot tweede gang > opamp met diodeclipper (oid?) > channelvolume > gainstage > tonestack.... en dan wordt ie gemixt met het normale kanaal om gelijk door te gaan naar de mastervolume...

oh ja, dit is trouwens alleen geldig voor de latere versie van de 2210... de eerdere versie heeft een totaal andere opzet

Die van mij is de latere versie, uit '88.

Het 'clean' kanaal hoeft van mij ook niet helemaal clean te zijn, maar wel een beetje, zodat ie wel bruikbaar is. Da's nu niet echt. Ik ga sowieso nog even wat voorversterkerbuisjes uitproberen. Ik weet wel dat dat nog het meeste effect heeft wat betreft meer of minder gain en kleuring. Ook die NOS 12BZ7 ben ik toch benieuwd naar. Als ik de site van Tonefactory mag geloven, is het een erg goeie combinatie met JJ KT77's, die ik er nu dus in heb zitten. Dit setje zal niet voor een 2210 gelden, maar dit is waarom ik geïnteresseerd ben in die buis: http://www.tonefactory.nl/shop2/marshall-900800-ultimate-gain-retube-100w-p-4017.html. Vandaar dat ik die 12BZ7 toch wil proberen, baadt het niet, dan schaadt het ook niet.;)

svdijk
10 december 2012, 20:46
Ik heb de 12BZ7 geprobeert in m'n 2210, in V1 (ik heb de latere versie 2210). Deze werkt niet in een 2210, worden meteen microfonisch, en zijn veel te gevoelig voor deze versterker!
Het zijn longplates, en de 2210 is veel te high-gain voor dat soort buizen. De 12BZ7 werkt wel goed in een 2203 overigens.
Ik heb in V1 een 12AX7 EH zitten, en in V2 een 12AT7, die hebben net iets minder gain, en daardoor wordt het cleane kanaal net iets bruikbaarder.

Brum
10 december 2012, 20:52
En toch wil ik die 12BZ7 's proberen.:D Een 12AT7 overigens ook.;)

big dooley
11 december 2012, 00:57
Die van mij is de latere versie, uit '88.

Het 'clean' kanaal hoeft van mij ook niet helemaal clean te zijn, maar wel een beetje, zodat ie wel bruikbaar is. Da's nu niet echt. Ik ga sowieso nog even wat voorversterkerbuisjes uitproberen. Ik weet wel dat dat nog het meeste effect heeft wat betreft meer of minder gain en kleuring. Ook die NOS 12BZ7 ben ik toch benieuwd naar. Als ik de site van Tonefactory mag geloven, is het een erg goeie combinatie met JJ KT77's, die ik er nu dus in heb zitten. Dit setje zal niet voor een 2210 gelden, maar dit is waarom ik geïnteresseerd ben in die buis: http://www.tonefactory.nl/shop2/marshall-900800-ultimate-gain-retube-100w-p-4017.html. Vandaar dat ik die 12BZ7 toch wil proberen, baadt het niet, dan schaadt het ook niet.;)

daarom zou ik ook een 12DW7 adviseren voor V2... een 12DW7 heeft nl een triode gelijk aan een 12AX7, terwijl de andere triode gelijk is aan een 12AU7... een 12AT7 is leuk voor reverbdrivers en fasedraaiers, maar voor gainstages vind ik hem niet zo geschikt... te klinisch naar mijn idee
12BZ7 heb ik geen ervaring mee, maar svdijk heeft gelijk dat die long plates erg gevoelig zijn voor microfonie
JJ KT77's in een 2210 ben ik wel over te spreken... ik zou zelfs een stapje verder willen gaan en de nieuwe JJ 6CA7's adviseren... zit nog meer tussen een EL34 en 6L6 in... het is allemaal persoonlijk natuurlijk :)

Brum
21 december 2012, 08:05
Gister de vuurdoop gehad in de band en ik heb mezelf nog nooit zo goed kunnen horen met solo's! Maar wat grappiger was, ik speel in een bepaald nummer een clean stukje met losse noten en dat klonk gewoon een stuk beter dan met de Framus, wat me echt verbaasde. Ook m'n bandmaatjes vonden 'm juist clean veel beter klinken. Nou heb ik wel al gezien dat de reparateur er een JAN NOS buisje in heeft gezet, waar ik niet goed op kan aflezen welk type, maar ik denk dat het er zomaar eens mee te maken kan hebben. Ik ben een tevreden mens!:)

Brum
22 december 2012, 15:55
Ik heb inmiddels een General Electric NOS 12BZ7 ontvangen en in m'n JCM geprobeerd. Ik merk niet echt een enorme toename aan gain eigenlijk, vond ik wat tegenvallen. Wel aan meer laag, maar daar wordt ie weer niet strakker van. Nou is dat nog wel recht te trekken met m'n Fulldrive, dus dat mag geen probleem zijn. Microfonisch is de buis overigens niet, althans niet op dit volume. Ik zou het één en ander nog moeten uitproberen op oorlogsvolume, maar ik verwacht geen enorme problemen hiermee eigenlijk en daarnaast heb ik nog een noise gate. Ik heb dit er nu in zitten:

V1 - General Electric NOS 12BZ7
V2 - TAD 7025/E83CC
V3 - JAN NOS (geen idee welk type)
V4 - JJ ECC83 S/12AX7, 7025
V5 - Sovtek 12AX7WA
V6 - JJ KT77
V7 - JJ KT77

Dit klinkt, voor zover ik nu heb uitgeprobeerd, het beste van wat ik heb liggen aan voorversterkerbuisjes.

De reverb schijnt het ook ineens weer te doen. Om niet tegen de blootliggende V1 buis aan te komen, moest ik een kabeltje van de reverb tank even verleggen en had 'm even uit geplugd. Weer ingeplugd, versterker aangedaan en prompt doet de reverb het zonder schakelaar. Ook weer opgelost.:)

Speeddemon
24 december 2012, 14:41
@Muziekschuur, dit filmpje van de 2205 (2 kanaals+reverb) vind ik de lading wel dekken, hoe ik ze me herriner, en klankmatig een stuk minder brak opgenomen.


http://www.youtube.com/watch?v=7wTLFB-QgxA

Overigens, in alle gevallen legt het cleane kanaal het af tegen dat van net 'nieuwe' (mid 80's) m'n Marshall Lead 100 MOSFET. Veel meer headroom en toch karakter/warmte.

Brum
24 december 2012, 15:54
Die van mij is de 100 watt versie en die klinkt clean toch wel anders hoor, veel meer headroom en gaat qua gain lang zo ver niet. Ik dacht in eerste instantie ook dat ie er een pedaal voor had, maar dat heeft ie dus niet. Misschien heeft het ook te maken met de verschillende versies. Die van na '87 schijnen wezenlijk anders te zijn, in ieder geval de 2210's.

Het boost kanaal komt wel aardig overeen met wat ik uit de mijne haal.