PDA

View Full Version : snaarprobmen?



jan jansen
10 november 2012, 10:11
Een tijd geleden heb ik eens een stuk of 20 pakjes snaren gekocht bij een grote duitse firma voor iets meer dan 1 euro per pakje.(veel zelfbouw tele`s gereed)
Nu heb ik bij iedere 2de pakje wel een valse b of e snaar zitten(jengeld).Zijn er meer die dit hebben?
Bij snaren van het bekende amerikaanse merk (bekend van de tele en strat) heb ik dat nooit.

JJ

Rizz
10 november 2012, 10:28
't klinkt wel bekend, maar bij mij komt het vooral, omdat ik de topkam dan niet helemaal goed heb ingevijld. Even de sleuf met een vijltje (2 slagen, dus niet substantieel iets weghalen) raken en het is weg.. Ik denk, maar weet dat niet zeker, is dat het raakpunt op de topkam te lang is of te onregelmatig..

Tis een beetje vaag en ik ben er nog niet achter hoe precies, maar zo los ik het op..

oigun
10 november 2012, 10:33
Ja, sommige snaren doen vervelend. Ook bij merken als EB of DaDa wel meegemaakt, zelfs ooit een snaar die niet te intoneren was.
Goedkope snaren zijn leuk maar meestal klinkt en speelt het voor geen meter...

jan jansen
10 november 2012, 14:46
Oke, dan ben ik dus niet de enige. Mijn ``main`` tele welke is voorzien van een bigsby plaat en LP brug doet sinds kort nl erg raar.Snaren die vreemde bijgeluiden hebben en met name die cheap ones is een drama. Toch denk ik dat ik het in de brug of topkam moet zoeken. Of dat het hout droog begint te worden...al had ie dit voorgaande jaren niet.
Begin er aan te denken om er weer een vintage correcte telecaster brug op te ztten,maar of het geluid hetzelfde blijft.....

D3nnis
10 november 2012, 17:10
Als het in de snaren zit kun je toch brug wisselen en topkam vijlen zo veel je wilt, maar dat gaat dan toch niet helpen?

Rizz
10 november 2012, 17:29
Als het in de snaren zit kun je toch brug wisselen en topkam vijlen zo veel je wilt, maar dat gaat dan toch niet helpen?

In mijn ervaring ligt het dus niet aan de snaren, al sluit ik dat niet uit, koop geen echt goedkope snaren, dus die ervaring heb ik niet.. Het zijn altijd de niet omwonden snaren, heb het zelfs een keer met een b van een klassiek setje gehad..

Zelfs met een splinternieuwe topkam en nieuw setje snaren, in het begin geen probleem en ineens gaat er 1 jengelen, ik vermoed ook door sterk wisselende weersomstandigheden.

Misschien dat 1 van de profs hier uitsluitsel over kan geven?

barno
10 november 2012, 17:35
ik gebruik allerlei merken van snaren, en heel af en toe zit er een slechte bij idd. Of eentje die vlugger moe wordt dan de andere.
Bij dat soort dingen: eerst afstelling hals, brug en kam checken. als die goed is en probleem blijft: snaar wisselen.

crazycow
11 november 2012, 10:12
Ik sluit me bij Rizz aan.
Heb zowel dure als goedkope snaren gebruikt en het 'jengelen' lag bij mij altijd aan het feit dat de topkam niet helemaal goed was uitgevijld. En dan vooral ook bij de e/b snaren, heel soms ook de g nog maar daarboven nooit.

Volgens mij ligt het eraan dat de snaar net niet helemaal op het eind van de kam de kam verlaat maar iets ervoor (hopelijk leg ik het zo goed uit). Dan kan het zijn dat ie bij het trillen de kam nog net ff raakt wat een jengelend geluid geeft. Iets schuiner naar achteren uitvijlen bracht bij mij eigenlijk altijd uitkomst.

Neemt niet weg dat ik ook niet uitsluit dat het uiteindelijk aan de snaar zou kunnen liggen, maar ik heb het in ieder geval dus nooit meegemaakt.

D3nnis
11 november 2012, 10:33
Ik sluit me bij Rizz aan.
Heb zowel dure als goedkope snaren gebruikt en het 'jengelen' lag bij mij altijd aan het feit dat de topkam niet helemaal goed was.

Dat klinkt heel aannemelijk, maar de stelling was:



Nu heb ik bij iedere 2de pakje wel een valse b of e snaar zitten(jengeld).Zijn er meer die dit hebben?
Bij snaren van het bekende amerikaanse merk (bekend van de tele en strat) heb ik dat nooit.


Als het aan de topkam ligt in dit geval of deze gevallen, dan lost een duurdere snaar dat niet op.

Rizz
11 november 2012, 13:59
Een tijd geleden heb ik eens een stuk of 20 pakjes snaren gekocht bij een grote duitse firma voor iets meer dan 1 euro per pakje.(veel zelfbouw tele`s gereed)
Nu heb ik bij iedere 2de pakje wel een valse b of e snaar zitten(jengeld).Zijn er meer die dit hebben?
Bij snaren van het bekende amerikaanse merk (bekend van de tele en strat) heb ik dat nooit.

JJ


Dat klinkt heel aannemelijk, maar de stelling was:



Als het aan de topkam ligt in dit geval of deze gevallen, dan lost een duurdere snaar dat niet op.

Zeg, gaan we letterneuken? Kan ik ook, zie het dikgedrukte :D Het gaat om meerdere gitaren en dan nog zettende halzen en weersomstandigheden.. Maar als iig 2 man het al hebben, wat ongetwijfeld ligt aan de onervarenheid met topkammen maken, dan zal er een kern van waarheid in zitten, niet? En ik heb het ook gehad met duurdere snaren, zelfs elixirs..

Maar nogmaals, het kan ook aan de snaren liggen, sluit dat nog steeds niet uit.. Het zal meerdere oorzaken hebben, dus ws. hebben we allemaal gelijk..

Edit: en om er nog een variabele in te gooien: twee setjes snaren van dezelfde dikte, maar van verschillende merken, hebben niet altijd dezelfde spanning: d'addario exl 110 = 103.6 lbs, zelfde setje van Darco: 102,6 lbs.

Het zal allemaal een factor zijn..

crazycow
11 november 2012, 21:56
ok, ik had 'jengelen' gelezen en dan klinkt ie in ieder geval niet mooi, misschien wel vals. Het lijkt mij trouwens vrijwel uitgesloten dat een snaar van zichzelf al vals klinkt, hoe duur of goedkoop ook....

als het aan de topkam ligt, is dat natuurlijk makkelijk te constateren door de snaar te fretten. als het gejengel er dan niet meer is, is het de topkam, zoniet dan is het het zadel of de snaar zelf.

oigun
11 november 2012, 23:43
Het lijkt mij trouwens vrijwel uitgesloten dat een snaar van zichzelf al vals klinkt, hoe duur of goedkoop ook....


Toch heb ik het meegemaakt, oude bassnaren totaal niet te intoneren, wel op de 12de fret maar vervolgens helemaal mis in andere posities... nieuwe snaren erop en het probleem was over :D

barno
12 november 2012, 01:20
Toch heb ik het meegemaakt, oude bassnaren totaal niet te intoneren, wel op de 12de fret maar vervolgens helemaal mis in andere posities... nieuwe snaren erop en het probleem was over :D

yep, ken ik. ik zie het als metaalmoeheid die varieert over de lengte van de snaar, lijkt me ook logisch.

Danieldg
12 november 2012, 01:36
Bij snaren is het zeer belangrijk dat de legering zeer zuiver is en ook dat de snaar goed getrokken is. Vooral dat trek-proces moet goed gebeuren: anders krijg je geen homogeen verdeelde massa en dikte met alle intonatieproblemen als gevolg.

crazycow
12 november 2012, 07:44
Bij snaren is het zeer belangrijk dat de legering zeer zuiver is en ook dat de snaar goed getrokken is. Vooral dat trek-proces moet goed gebeuren: anders krijg je geen homogeen verdeelde massa en dikte met alle intonatieproblemen als gevolg.

Daar kan ik me inderdaad wat bij voorstellen....

D3nnis
13 november 2012, 12:07
Zeg, gaan we letterneuken? Kan ik ook, zie het dikgedrukte :D Het gaat om meerdere gitaren en dan nog zettende halzen en weersomstandigheden..

Je hebt helemaal gelijk, maar ik had de vraagstelling zo begrepen dat het specifiek om de snaarkwaliteit ging, en dat het niet ging om foute topkammen e.d. :-)