PDA

View Full Version : Trafo



ateng
10 november 2012, 00:32
Ik weet wat buizen en speakers kunnen doen met je sound. Maar van trafo heb ik dus de balle verstand van... wat voor invloed en wat voor verandering krijg je door een betere trafo in te zetten, Mercury Magnetics bijvoorbeeld.
Ik heb een Laney VC50 2x12 combo en die klonk in het begin erg schel dus heb de speakers vervangen door Eminence Tonespotter en JJ EL34 buizen er in laten zetten. Maar vind m naar mijn smaak nog schel want heb in het verleden een VH100R gehad en die vond ik lang niet zo schel. Dus daarom mijn vraag of een ander trafo wat aan de ice-piercing kan doen... of weten jullie nog een goede tip om mijn versterker warmer te laten klinken.

interessander
10 november 2012, 12:45
Iets minder ingrijpend, al aan een beamblocker gedacht?

tommus42
10 november 2012, 12:56
Een andere (betere) trafo geeft de schelheid alleen maar beter weer:D.
Ik denk dat het uit de voorversterker komt.

kunk
10 november 2012, 13:13
Een andere (betere) trafo geeft de schelheid alleen maar beter weer:D.
Ik denk dat het uit de voorversterker komt.

Een belangrijke oorzaak van de schelheid van de VC50 wordt door de standaardspeakers veroorzaakt.
Nou heb ik geen idee wat de tonespotters voor een karakter hebben maar als die nog steeds aan de schelle kant zijn kan dat natuurlijk wel het geringe effect verklaren. Heb zelf een VC50 gehad die ik wel eens heb aangesloten op een zelfbouw speakerkast met 2x12 luidsprekers wat het schelle geluid behoorlijk deed verminderen.
Denk dus ook niet dat de schelheid echt uit de voorversterker komt aangezien die in grote lijnen ook gelijk is aan de VH100R.
Geloof zelfs dat de VH100R de 100 watt uitvoering isvan de VC50 en ze eigenlijk dezelfde voorversterker hebben.

jerome
10 november 2012, 13:41
Ik ken die amp niet maar over het algemeen zijn er goedkopere en simpelere manieren om een buizenamp minder schel te maken dan een relatief dure mod als een andere trafo.
Een beetje goede buizentech weet dat wel en zal je (hopelijk) niet gelijk een zo'n dure mod adviseren.. ;)
Wat je zelf kan doen is een ander preampbuisje proberen.
Mijn ervaring is dat Tung Sol preampbuisjes redelijk warm klinken.
Zo'n preampbuisje kost ergens tussen de 8 en 15 Euro afhankelijk van de uitvoering en kan je er zelf zo inzetten.
Wel ff voor de veilighied de amp uitzetten...

ateng
10 november 2012, 18:14
De HH speakers die erin zaten ken ik uit mijn vorige 2x12 Laney cab dus die heb ik gelijk eruit geflikkert want die klinken inderdaad erg schel. Tonespotter zijn (volgens Eminence) gebasseerd op de G12-65 dus ideaal voor schelle versterkers. Ze klinken sowieso al wat beter dan de HH speakers maar mis warmte in mijn versterker. Zal wel wat pre amp buisjes proberen en kijken wat dat oplevert.

Beamblockers heeft geen zin want verandert niks als het gemiked wordt... toch?

Chris Winsemius
10 november 2012, 18:20
alle kanalen te schel?

en is het ppur schelheid of bijvoorbeeld(ook) een schellige overdrive?

ateng
11 november 2012, 02:36
Hey Chris,

het is een schelle versterker in het algemeen dus beide kanalen wel. Misschien anders biassen ofzo?