PDA

View Full Version : Trafo



ateng
9 november 2012, 22:42
Ik weet wat buizen en speakers kunnen doen met je sound. Maar van trafo heb ik dus de balle verstand van... wat voor invloed en wat voor verandering krijg je door een betere trafo in te zetten, Mercury Magnetics bijvoorbeeld.
Ik heb een Laney VC50 2x12 combo en die klonk in het begin erg schel dus heb de speakers vervangen door Eminence Tonespotter en JJ EL34 buizen er in laten zetten. Maar vind m naar mijn smaak nog schel want heb in het verleden een VH100R gehad en die vond ik lang niet zo schel. Dus daarom mijn vraag of een ander trafo wat aan de ice-piercing kan doen... of weten jullie nog een goede tip om mijn versterker warmer te laten klinken.

nico verduin
10 november 2012, 08:33
Er zijn meerdere factoren die een rol spelen in deze:
- Te koude BIAS afstelling maakt hem scheller; warmer afstellen en hij klinkt ook warmer (eenvoudige oplossing)
- Keuze van de componenten (waardes/types) kan van invloed zijn (kostbaardere oplossing als je het laat doen
- MM trafo. Op zich een uitstekende trafo, maar wel prijzig.

Als je het niet zelf kan doen, zou je eens contact op kunnen nemen met Matto (hier op het forum). Martin Staman woont in Vroomshoop.

Gearjunkie
10 november 2012, 08:34
Ik heb een Marshall combo eens voorzien van MM OT en een MM choke. Ik denk niet dat ik in een a/b test de MM eruit had kunnen halen.
Ik zou eerder een beamblocker proberen.

Chris Winsemius
10 november 2012, 15:07
Ik heb een Marshall combo eens voorzien van MM OT en een MM choke. Ik denk niet dat ik in een a/b test de MM eruit had kunnen halen.
Ik zou eerder een beamblocker proberen.

(niet rot bedoeld) maar is je gehoor wel goed?

Chris Winsemius
10 november 2012, 15:09
Ik weet wat buizen en speakers kunnen doen met je sound. Maar van trafo heb ik dus de balle verstand van... wat voor invloed en wat voor verandering krijg je door een betere trafo in te zetten, Mercury Magnetics bijvoorbeeld.
Ik heb een Laney VC50 2x12 combo en die klonk in het begin erg schel dus heb de speakers vervangen door Eminence Tonespotter en JJ EL34 buizen er in laten zetten. Maar vind m naar mijn smaak nog schel want heb in het verleden een VH100R gehad en die vond ik lang niet zo schel. Dus daarom mijn vraag of een ander trafo wat aan de ice-piercing kan doen... of weten jullie nog een goede tip om mijn versterker warmer te laten klinken.

In iig. een aantal type amps gebruikte Laney behoorlijk ok-je trafo's maar weet ff niet de typenummers uit m'n hoofd.
Biasen en wat proberen met verschillende preampbuisje lijkt me de eerste keuze
trafo; niet goedkoop maar impact is te vergelijken met het vervangen van een goedkoop gitaarelement door een goeie
circuit tunen: kunnen weinig.....

Gearjunkie
10 november 2012, 18:58
(niet rot bedoeld) maar is je gehoor wel goed?

Snap ik Chris, maar:
a Je kan dit niet a/b vergelijken
b Het is ook tussen de oren, je hoort wat je graag wil horen
c Als een goeroe tav snaren, caps, speakers of trafo's wat roept, wordt dit veelal nagepraat op het net.

Wel mooi spul hoor, Mercury Magnetics.

7ender
10 november 2012, 19:58
ik zou 't schema van die VC50 wel 'ns willen bekijken ,...maar ik vind helemaal niks van dat ding op internet.

Chris Winsemius
10 november 2012, 20:09
Snap ik Chris, maar:
a Je kan dit niet a/b vergelijken
b Het is ook tussen de oren, je hoort wat je graag wil horen
c Als een goeroe tav snaren, caps, speakers of trafo's wat roept, wordt dit veelal nagepraat op het net.

Wel mooi spul hoor, Mercury Magnetics.

A) geheugen voor geluid/speelgevoel ontwikkelen, kost tijd maar het kan zeker wel.
op b en c kan ik niets zinnigs zeggen....

Chris Winsemius
10 november 2012, 20:10
ik zou 't schema van die VC50 wel 'ns willen bekijken ,...maar ik vind helemaal niks van dat ding op internet.

staat op m'n hd

nico verduin
10 november 2012, 20:49
Gewoon op het internet hoor :)
http://www.guitarelectric.eu/schematy/Firmowe/LANEY/GC30V.GIF.html#.UJ6vt4Ym9EN
Staan een heleboel schema's :)

Chris Winsemius
10 november 2012, 20:56
kwam 'm hier direct tegen maar (later) met googelen ook weer als pdfje ergens

7ender
10 november 2012, 22:22
V5 ? ( 2 X V5A ?? ) ,...de nummering van de buizen op 't schema kloppen niet helemaal.

Nou ja ,...het zou beter zijn om het 'ns even te meten met de scoop , waar precies het "laag" begint af te vallen .
Alle koppel-cond. kloppen wel aardig , maar misschien dat de kleine kathode-ontkoppel elco's wat roet in 't eten gooien .

Er zit een schakelaartje op PCB 9086-3 (SW2 ) , die ge-opend moet staan , om de bias aan te passen voor EL34 ( -31V ) .
Hoe hoog is de spanning dan eigenlijk op de center-tap van die uitgangstrafo ?? , Hier rept men niet eens over in het schema , en bovendien zijn ook de schermrooster-weerstanden nu nog steeds 470 Ohm .:confused:
( men is dus kennelijk niet zo bang voor een te hoge schermrooster-stroom )
Mijn vermoeden is dan , dat deze versterker mogelijk helemaal geen 50W kan leveren , en dat de boel al gelijk begint te krijsen .
Misschien levert dat wel je teleurstelling op in vergelijking met je eerdere 100Watt uitvoering.

Meet dat eens eventjes op svp .

Dirk_Hendrik
10 november 2012, 22:58
Gewoon op het internet hoor :)
http://www.guitarelectric.eu/schematy/Firmowe/LANEY/GC30V.GIF.html#.UJ6vt4Ym9EN
Staan een heleboel schema's :)

Ga me nou niet vertellen dat je daar voor je lol hebt zitten browsen. Da's bikkelen! Wat een site! Als HTML al te moeilijk is!

nico verduin
10 november 2012, 23:26
Stelt niks voor :) Google "laney VC50" en dan op afbeeldingen.... tutti... En toen kwam ik gelijk die meute tegen. Was toch wel 2 minuten werk.... phew....