PDA

View Full Version : '51 Nocasters besteld, maar heb Greasebucket... Wat nu?



DrHanz
9 november 2012, 20:30
Heb setje Fender CS'51 Nocaster pickups besteld voor een Fender Highway One (upgrade) uit 2007. Die heeft een Greasebucket toneregeling en een van de elementen is zo geschakeld dat in positie 2 er sprake is van noisecanseling. Hoe moet ik die Nocasters nou straks aansluiten? Zelfde manier als de stock, of precies andersom qua plus/min, of juist niet, is een van de Nocasters ook reverse wound... Aahhhrrghhhh... Vragen...!!?!!

aaronstonebeat
9 november 2012, 20:58
Een korte zoektocht op het internet lijkt uit te wijzen dat bij genoemde elementen het éne rw/rp is ten opzichte van het andere. Gewoon aansluiten dus; de massakant van de elementen moet aan de aardekant van het circuit.

DrHanz
9 november 2012, 22:43
Bij allebei de setjes is dat hetzelfde bedoel je?

aaronstonebeat
9 november 2012, 22:48
Dat weet ik niet. Bij het halselement van een tele is één kant van de spoel verbonden met het metalen kapje; die kant moet met de aarde worden verbonden. Onder het brugelement zit soms een metalen plaat die ook weer verbonden is met die spoel (en via die plaat en de elementschroefjes worden de brug en de snaren geaard); ook die kant moet aan de aarde. Maar ook zonder die plaat is er één richting van aansluiten waarbij de elementen in fase staan en één richting waarbij ze uit fase staan.

Het zou me overigens verbazen als er bij dergelijke prijzige elementen geen installatiehandleiding wordt meegeleverd.

Tabula Rasa
9 november 2012, 22:55
Ga gewoon voor dezelfde manier als stock. Kapot gaan ze niet als het verkeerd om is. Zet je gitaar vlakbij een storingsbron (monitor, tl-ball etc) en gebruik de schakelaar.

Als je merkt dat de brom nu minder wordt, dan moet dat straks ook zo zijn. Reverse polarity kan je makkelijk ff testen met een magneetje of compasje. Compas zal bij het ene element naar Noord uitslaan en bij de ander naar Zuid.

DrHanz
10 november 2012, 10:11
Ok dank allemaal. Als de pups er zijn post ik een update.

DrHanz
15 november 2012, 01:52
CS '51 Nocaster setje gemonteerd (haat dat solderen!). Moeite waard, wat een lekker geluidje! Verschil met de stock pups op deze Highway One is alsof ik van 2D naar 3D ben gegaan. Aanrader dit setje!