PDA

View Full Version : Nylon snaren op een Western Acoustic



tomm2705
9 november 2012, 13:17
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een western acoustic Cort Earth 70 NS gekocht.
Ben er erg blij mee alleen benieuwd of dat het mogelijk is om hier nylon snaren op te zetten.
Ik ben een beginner en heb gemerkt dat nylon snaren als beginner toch makkelijker speelt.
Het begint af en toe toch echt pijn aan mn vingers te doen haha! Eelt kweken gaat me dus niet zo makkelijk af.

Iemand dus een idee of het mogelijk is om op een western acoustic nylon snaren aan te leggen?

Alvast bedankt voor de reacties! :cooler:

Gr, Tom

Dit is 'm:
http://www.higainguitars.com/537-267-large/cort-earth-70-ns-acoustic-guitar.jpg

aaronstonebeat
9 november 2012, 13:33
In principe kan het maar ik zou het niet doen. Standaard nylon snaren hebben geen bolletje aan het uiteinde, ze worden vastgeknoopt aan de brug. Nylon snaren zijn dikker en passen waarschijnlijk niet goed door de asjes van de stemmechanieken; bovendien komt er een enorme klont snaar rond de mechanieken te zitten (nylon snaren hebben veel meer rek dan stalen). Omdat de snaren dikker zijn, moet ook de topkam worden uitgevijld. En tenslotte hebben gitaren voor nylon snaren in het algemeen fiks bredere halzen; op een staalsnarige gitaar gaan de snaren dan voor het gevoel heel dicht bij elkaar zitten.

Ik zou eerst eens dunnere stalen snaren proberen en gewoon een beetje doorbijten.

Rizz
9 november 2012, 13:38
Kan wel, andersom wil je dat niet.. De snaren zijn wel dikker en staan onder lagere spanning, dus ws. ga je problemen krijgen met je frethand. Dat, en ik betwijfel of er dan nog veel geluid uitkomt, aangezien een western zwaarder is gebouwd als een klassieke gitaar..

Wat je miss beter kan doen, is er een dunner setje snaren opleggen.. Ik zie dat er standaard een .012 setje opligt, dat zou je kunnen vervangen voor een .011 setje of zelfs .010, dat scheelt aanzienlijk in spanning en kan je beter eelt opbouwen..

Enne, ff doorbijten, gaat vanzelf over! Gitaarspelen is niet voor mietjes! :D

tomm2705
9 november 2012, 16:56
Thanks voor jullie reactie!
Wat zijn de voordelen?
Zal het indrukken lichter zijn?
Ik heb kleine handen dus raak ik hierdoor ook minder snel de andere snaren?

Gr tom

Rizz
9 november 2012, 17:02
Voordelen van het wel doen? Misschien heb je het niet goed begrepen, maar je moet je gitaar ook aanpassen, de topkam met name, plus dat je je snaren niet goed kan bevestigen.

Dunnere stalen snaren zullen lichter indrukken, dat wel. Je andere snaren niet raken is een kwestie van oefenen en zoeken naar de juiste positie van je frethand. Zorg dat je vingers zo rechtop mogelijk staan. Dat betekent vaak je hand iets indraaien, om de lengte-as van je hals

tomm2705
9 november 2012, 17:10
Bedankt voor de snelle reactie.
Sorry ik bedoelde de dunne stalen snaren.
Thanks voor de tips.

Rizz
9 november 2012, 17:17
Bedankt voor de snelle reactie.
Sorry ik bedoelde de dunne stalen snaren.
Thanks voor de tips.

Hé geen zweet.. :) Geloof me, het scheelt heel wat..

1 tip die ik altijd geef is: Oefen bewust! Als iets niet klinkt of er gaat iets niet goed, probeer dan te onderzoeken waarom, heel vaak is de oplossing vrij eenvoudig.. Het is makkelijker iets aan te leren dan iets af te leren, dus probeer het in 1 keer goed te doen.. Dus zoek naar de positie van je hand, indraaien, maar ook hoe je de achterkant van de hals vastpakt.. Je mag ervan uitgaan dat bij basisakkoorden e.d. je geen kramp mag krijgen en dat je vingers zich redelijk makkelijk neer moeten kunnen zetten.

Succes met spelen!