PDA

View Full Version : Nylon snaren op een Western Acoustic



tomm2705
9 november 2012, 13:17
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een western acoustic Cort Earth 70 NS gekocht.
Ben er erg blij mee alleen benieuwd of dat het mogelijk is om hier nylon snaren op te zetten.
Ik ben een beginner en heb gemerkt dat nylon snaren als beginner toch makkelijker speelt.
Het begint af en toe toch echt pijn aan mn vingers te doen haha! Eelt kweken gaat me dus niet zo makkelijk af.

Iemand dus een idee of het mogelijk is om op een western acoustic nylon snaren aan te leggen?

Alvast bedankt voor de reacties! :cooler:

Gr, Tom

Dit is 'm:
http://www.higainguitars.com/537-267-large/cort-earth-70-ns-acoustic-guitar.jpg

aaronstonebeat
9 november 2012, 13:33
In principe kan het maar ik zou het niet doen. Standaard nylon snaren hebben geen bolletje aan het uiteinde, ze worden vastgeknoopt aan de brug. Nylon snaren zijn dikker en passen waarschijnlijk niet goed door de asjes van de stemmechanieken; bovendien komt er een enorme klont snaar rond de mechanieken te zitten (nylon snaren hebben veel meer rek dan stalen). Omdat de snaren dikker zijn, moet ook de topkam worden uitgevijld. En tenslotte hebben gitaren voor nylon snaren in het algemeen fiks bredere halzen; op een staalsnarige gitaar gaan de snaren dan voor het gevoel heel dicht bij elkaar zitten.

Ik zou eerst eens dunnere stalen snaren proberen en gewoon een beetje doorbijten.

Rizz
9 november 2012, 13:38
Kan wel, andersom wil je dat niet.. De snaren zijn wel dikker en staan onder lagere spanning, dus ws. ga je problemen krijgen met je frethand. Dat, en ik betwijfel of er dan nog veel geluid uitkomt, aangezien een western zwaarder is gebouwd als een klassieke gitaar..

Wat je miss beter kan doen, is er een dunner setje snaren opleggen.. Ik zie dat er standaard een .012 setje opligt, dat zou je kunnen vervangen voor een .011 setje of zelfs .010, dat scheelt aanzienlijk in spanning en kan je beter eelt opbouwen..