PDA

View Full Version : Multieffect voor Shadows sound



denis.hermans
9 november 2012, 11:28
Beste forumleden :

N a aankoop vna mijn stratje wil ook in de toekomst ook wel eens wat Shadows en aanverwante muziek gaan spelen (Ventures,...)

Nu speel ik meestal ( een poging tot) blues. Hierbij gebruik ik met veel plezier mijn blackstar ht 5 combo met een extern reverb pedaal.

Hoe kan ik nu een beetje in de buurt van de Hank Marvin Sound (Apache) komen met mijn versterker :
- delay effect lijkt zeker wel nodig
-misschien is een beetje modelling ook wel nodig om de amp sound zelf aan te passen ? Een multieffect lijkt dan handig.

Zelf dacht ik in die zin aan een vox tonelab. Of zouden jullie iets anders aanraden ?
Noot : k ga geen nieuwe verstreker kopen. De blackstar blijft zowieso !

Riny
9 november 2012, 11:49
Zelf heb ik daar de ZOOM 508 Delay voor aan een Vox AC30 maar helaas is de 508 niet meer te krijgen.
Tweedehands, als je een beetje geluk hebt, kan je ze tegenkomen maar de prijs hiervoor kan ook ruim zijn maar dat zijn ze zeker waard.
Wanneer ik de mijne ooit weg zou doe, wat niet gebeurd, dan kan ik makkelijk het viervoudige terug krijgen als wat ik er voor gegeven heb.
De kenners onder ons weten hoe goed de 508 is.

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/Zoom508.jpg

Heb het zelf wel eens proberen te benaderen met een Boss Delay maar die haalt het niet echt.
De 508 is geheel te programmeren want de echo die Hank toepasten, was er geen die rechtaan, rechtuit werkte.

Heb ook een Tone Lab LE staan voor het buisje i.c.m. een Fender amp maar ook hier geldt, je haalt het echo effect van onze Hank er ook niet uit.

Hier (http://goran.tangring.com/) een link met ook info voor de 508.
Wanneer je deze doorleest zal het duidelijker worden.

Han S
9 november 2012, 12:01
Hank B. gebruikte volgens mij multitap delays van een bandecho.

Riny
9 november 2012, 12:16
Hank B. gebruikte volgens mij multitap delays van een bandecho.

Dat klopt helemaal.

Hier een demo van de 508


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=R1zpJvXV6co

Hier een uitleg van Hank zelf over zijn tape- echo.
Let op het effect, deze zal je met, ongeacht welke type Delay niet kunnen benaderen.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Zhm3w45-o3I

peter_heijnen
9 november 2012, 13:06
Dat effect maak je met bijv een byoc pingpong delay.

http://www.youtube.com/watch?v=oOzocTjGQYE
pingpong vanaf 4.00 min.

denis.hermans
9 november 2012, 13:35
Bedankt voor jullie antwoorden ( en laat nog maar komen). Ik kan nu even niet op youtube maar zal alles zeker bekijken.

Overigens gaat het mij er eerder om een acceptabele klank " in het genre van" te bereiken zonder daarom absoluut zeker de klank te kopiëren ( "ik ga geen tributeband oprichten" als je begrijpt wat ik bedoel).

Er werd mij ook al een m9 van line 6 aangeraden (in een ruimer perspectief dan alleen in benadering van het Shadows geluid).

Riny
9 november 2012, 13:56
Overigens gaat het mij er eerder om een acceptabele klank " in het genre van" te bereiken zonder daarom absoluut zeker de klank te kopiëren ( "ik ga geen tributeband oprichten" als je begrijpt wat ik bedoel).
Dan zou ik gewoon kijken voor een Boss uit de DD- serie of anders een een RE-20 Space Echo

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/DD20.jpg
DD-20

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/RE-20.jpg
RE-20

Deze laatste heb ik ook en ben daar zeer tevreden over.

telecastermaster
9 november 2012, 16:02
Zie deze pagina: http://www.echotapper.nl/wp/?page_id=876
Geschikte delays zijn de Zoom 508, Zoom RFX2000 en de Yamaha Magicstomp.

Zie ook dit draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147319-Analoge-delay-(pedalen)&highlight=echotapper

denis.hermans
10 november 2012, 20:06
Nogmaals dank voor al jullie suggesties etc.

Ik heb zelf ook nog wat gegoogled en blijkt dat er naast die (onvindbare) zoom 508 nog (zoom) effecten bestaan met voorgeprogrammeerde "EFTP-patches" (echoes from the past) oa. ZOOM 2200 frx (rackmodule) .

Misschien moet ik daar ook eens achter zoeken?

Mvg,

Denis

Edit : ik zie nu dat telecastermaster de Zoom RFX reeks ook al vernoemd heeft

bluegate
11 november 2012, 10:48
Ik weet niet wat je budget is, maar als Shadows je ding is probeer dan de:
- Atlantis
- Amtech Age 1 of Pro
Deze zijn specifiek gebouwd om de Shadows echo's na te bootsen, soms zelfs met uitleg welke setting voor specifieke nummers.

denis.hermans
11 november 2012, 12:20
@ bluegate : bedankt voor je tip

Ik zoek het zeker uit maar vrees uit je vraag al dat dit toch wat boven het budget is....;)

bluegate
11 november 2012, 13:09
Amtech age1 was ongeveer 695, de age pro rond de 900.
Atlantis is lastig te vinden en zal rond de 1200 liggen.

denis.hermans
11 november 2012, 16:32
Heb inmiddels een rfx 2200 gevonden op internet tegen een leuke prijs. Ik heb evenwel geen ervaring met internetaankopen. Wat is nu de beste manier om de module te laten verzenden en wat is de kostprijs hiervan ongeveer ?

Riny
11 november 2012, 16:53
Heb zelf net een complete Roland GR-20 overgenomen en dit laat ik aangetekend/verzekerd toezenden.
De kosten zitten binnen NL tussen de € 8,05 en € 10,00 tot 10Kg.
Meestal stort ik € 10,00 en dat is altijd voldoende voor verzending.

Hopelijk kan je hier iets mee.

denis.hermans
11 november 2012, 16:57
Totale boon vraag : betaal jij dan onder rembours of via paypal ? (Sorry dit is echt niuw vr mij

Riny
11 november 2012, 17:05
Maakt niet uit, voor iedereen is er ooit een eerste keer.

Zelf zorg ik dat ik A: voldoende info heb van de verkopende partij, zoals adres e.d.
B: vraag ik altijd een rekeningnummer om het bedrag op te storten. Dan heb je bewijs dat je betaald hebt en mocht het fout gaan is dan via het rekeningnummer de persoon terug te vinden.
Ook vraag ik vaak om extra foto's zodat ik "zeker" weet dat de verkopende partij het onderdeel ook werkelijk in huis heeft.

Er zijn wat mensen die wel eens een slechte ervaring hebben ondervonden maar zelf heb ik nog nooit problemen gehad en heb toch al heel wat via Marktplaats op een goede manier kunnen scoren.
Denk dat het ook met communicatie te maken heeft.
Je doorziet in tekst gauw genoeg met wie je te doen hebt.

Je kan uiteraard ook onder rembours of via paypal betalen.
Het is aan jezelf waar jij het beste gevoel bij hebt.

denis.hermans
11 november 2012, 17:23
Bedankt voor je tips!

Han S
11 november 2012, 18:20
De verzendkosten in NL zijn tot 10 kg € 6.75 en van 10 tot 30 kg € 12.40

denis.hermans
11 november 2012, 18:25
Ik ben te traag geweest--) is blijkbaar al verkocht :(

denis.hermans
11 november 2012, 18:37
Ik vond wel de demo van de delay lab van vox : http://www.youtube.com/watch?v=fxPIjYGpRDA

Hier zitten ook wel wat mogelijkheden in denk ik ?

Mvg,

Denis

peter_heijnen
12 november 2012, 13:27
Kijk ook even naar de line6 m5. Zit oa een multitap delay op, maar vooral ook heel veel meer.

denis.hermans
12 november 2012, 16:04
@ PETER : bedankt

Heb zef ook nog wat voort gezocht en blijkbaar worden door Shadows adepten de Zoom G2 etc. effecten vaak gebruikt.
Zie oa website van Charlie Hall : http://charliehall.proboards.com/index.cgi?board=purchase&action=display&thread=10255

Ze zouden goed geschikt zijn om de betere "galmen te reproduceren.

Nu associeer ik die Zoom reeks niet direct met "degelijkheid" (eerder de onderkant van het segment) maar dat kan misschien een foutieve instelling van mij zijn.

Wat denken jullie ?

Riny
12 november 2012, 16:39
Wat is degelijkheid?
Wanneer men normaal omgaat met materialen is er ook met de Zoom serie niets aan de hand.
Uiteindelijk kan alles kapot, zelfs de z.g.n. degelijke Boss- pedalen.
Heb er ooit een binnen gehad waar de schakelaar (onder het pedaal) totaal kapot getrapt was.
Hoe ze dat voor elkaar gekregen hadden laat zich raden maar hiermee, weg degelijkheid van Boss.:???:

Ik zie het maar zo, als je met een dure Mercedes tegen een boom rijd is hij ook total loss en dat is met een lelijke eend (Citroën CV2) niet anders.:soinnocent:

denis.hermans
12 november 2012, 17:55
Oh,maar met degelijkheid bedoel ik eerder geluidskwaliteit.

Riny
12 november 2012, 19:05
Oh,maar met degelijkheid bedoel ik eerder geluidskwaliteit.

Hahahaha, communicatie- foutje, kan gebeuren.:makeup:

Geluidskwaliteit ervaart iedereen anders dus daar is moeilijk een reactie op te geven.
Ik kan alleen over de Zoom 508 zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben waarvoor ik hem gekocht heb.
Ook ten aanzien van het vergelijkende materiaal welke ik heb staan.
Zoals eerder aangegeven halen mijn andere Delay's het niet bij de Zoom 508 op het punt van de Shadows- sound (effect).

denis.hermans
13 november 2012, 09:15
Ik ben dan ook een Belg op een "Hollands" forum ;)

Overigens heb ik gisteren een filmpje ontdekt op youtube waarbij de gitarist gebruik maakte van een blackstar ht 5 (die ik ook heb) met een zoom g2.

Mooie toon vind ik : www.youtube.com/watch?v=PyvN4GahvVY

Niet ?
(Maakt wel gebruik van de EFTP patches die je apart kan bijkopen op de site van "Charlie Hall" (EFTP patches zijn eigenlijk gewoon settings) )

Mvg,

Denis

Riny
13 november 2012, 11:49
Ik ben dan ook een Belg op een "Hollands" forum ;)

En ik ben een niet al te slimme Hollander, dus 1 -1 hahahahaha.

Ik ga het filmpje eens bekijken en zal mijn mening geven al moet je daar geen echte waarde aan hechten, het is allemaal zo persoonlijk.

Wat patches betreft, deze zullen ook wel op een andere manier te verkrijgen zijn dan kopen (Hollander hé?)
Eventueel kan ik wat lijntjes contacteren en wie weet, maar ik beloof niet dat het lukt.
Ben in deze ook afhankelijk van anderen.

denis.hermans
13 november 2012, 18:32
Ik ben niettemin geïnteresseerd in je mening!(niet al te slimme hollanders kunnen best wel goede oren hebben!;)!
;)

Riny
13 november 2012, 19:04
Zoiets dus ?????

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/dombo7.gif

denis.hermans
13 november 2012, 20:39
Als je het daarmee nog niet goed kan beoordelen. MAar ik zou dan wel iets aan je neus laten doen.;---)

On topic :wat zeggen je (flap)oren over het filmpje?

peter_heijnen
14 november 2012, 09:32
Mooie toon vind ik : www.youtube.com/watch?v=PyvN4GahvVY

Niet ?
Vraag je ons nu of jij dat vindt? Als jij dat vind, is dat zo. ;)

Ben je er nu al een beetje uit wat je wil?

denis.hermans
14 november 2012, 11:41
Ik geraak meer en meer overtuigd dat de ZOOM reeks wel iets voor mij is tenzij er sterke contraindicaties zouden zijn.

Voor de shadows heb ik blijkbaar "instant goede" klanken tegen een redelijke prijs.
De multieffecten zijn blijkbaar zo compact dat ik ze tevens kan meenemen naar de gitaarles (handig ook voor ander werk dan "shadows"). Bovendien is de bediening kennelijk niet ingewikkeld.

Tegen : ik erken dat aparte pedaaltjes misschien beter zijn maar
- minder praktisch zeker voor transport naar les
- thuis haal ik od en distortion toch uit amp als dit wat minder zou zijn (vaak is dit wel zo bij multieffecten)
- als ik merk dat ik ene bepaald effect echt leuk vind kan ik dit nog altijd apart kopen

Soms heb je een duwtje nodig om te beslissen....;)

peter_heijnen
14 november 2012, 12:27
Soms heb je een duwtje nodig om te beslissen....;)
Nog een duwtje dan: delay en reverb wil je in principe/doorgaans niet voor je ov/dist hebben. Ga je od uit je amp halen dan kan de delay/reverb beter in de fx-loop, heeft je amp een loop?

Ik denk dat zo'n multi een zeer goede opstap is om mee te beginnen.

denis.hermans
14 november 2012, 13:40
Amp heeft idd.een loop. Daar steekt nu al een reverb pedaaltje in.

Ik heb de Zoom g2.1Nu besteld bij de lokale gitaarwinkel. Zo kan ik dichterbij de Shadows sound komen en daarnaast ook wat meer effecten verkennen Bedankt voor jullie advies en suggesties !

echotapper
7 december 2012, 09:05
Of gebruik mijn eTap2hw unit of de eTap2VSTcmodule alles via mijn blog www.echotapper.nl

De eTap2hw is een zelfbouw die op dit moment veel succes heeft in de UK. De kosten zijn alleen materiaal en verzending omdat ik geen commerciële doelstellingen heb. Newtone in s'Hertogenbosch is de winkel waar de kit te koop is.

Piet

peter_heijnen
7 december 2012, 09:57
Wat een leuke kit Piet jouw echotapper, kan hem alleen niet vinden bij newtone. En waarom eigenlijk center positive, dat vind ik toch wel erg onhandig.

echotapper
9 december 2012, 15:45
Peter,
Gewoon een emailtje naar Newtone en je krijgt alle informatie. Het al of niet gebruik maken van een positieve pin is meer een discussie van 'rand aarde'. Je kunt dat ook andersom aansluiten maar toevallig is het zo door mij ontwikkeld. Voor de duidelijkheid de unit heeft 8 vintage emulaties die op een dochterbordje zijn opgeslagen. Bij de firma OCT zijn ook andere effecten te koop dus mijn init is universeel te gebruiken.
-Piet

peter_heijnen
10 december 2012, 16:06
Peter,
Gewoon een emailtje naar Newtone en je krijgt alle informatie.
Bedankt voor de info, maar ik ben al voorzien. Ik bedoelde: als iemand in de newtone shop rondstruint en daarbij een multitap delay interessant vind, dan gaat ie hem niet zien.

Van de discussie randaarde in het pos/neg verhaal snap ik niets tot weinig, maar de mismatch met de industrie standaard is gewoon erg onpraktisch. Is het heel veel moeite dat nog een keer om te zetten, op bijv een 'mark 2' versie?

echotapper
12 december 2012, 12:13
Peter,
Gewoon twee draadjes omdraaien en je hebt je gewenste polariteit verandering! De vraag voor de eTap2hw unit is worldwide is zo groot dat Newtone, vanwege logistieke redenen, de unit (nog) niet in de etalage heeft liggen. Op mijn blog en op de verschillende fora zijn voldoende pointers bewchikbaar om een eventuele bestelling op te starten. -piet