PDA

View Full Version : EHX black finger zeventiger jaren?



Rizz
9 november 2012, 10:50
Hi.

Ik heb al jaren een black finger in huis, ooit eens gekocht op een rommelmarkt.. Ik zag dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157261-EHX-Black-Finger-en-andere-compressors&highlight=black+finger) en ik ben wat gaan zoeken, blijkt dat ik een vintage pedaal in huis heb!

Ik zie prijzen op het net vari๋rend tussen 60 dollar en 130 euro.. Wat is re๋el? Voorzover ik weet doet hij het, al is het wat jaartjes geleden dat ik er ook daadwerkelijk mee gespeeld heb.. Er missen wat schroefjes en cosmetisch is hij niet meer de mooiste.. Je schijnt ook aan de pots te kunnen zien uit welk jaar ze komen.

Nummers:

Tone: 1377818/xm2184
Sustain: 1377542/yl7989
Volume: 1377818/xm2184

Feauteaux:

https://lh6.googleusercontent.com/-R5g_CTD8_6U/UJzRDIUVeWI/AAAAAAAAASw/WaYpJTOYSL0/s800/CIMG2785.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-wINf1uPu71s/UJzREoxNS4I/AAAAAAAAAS4/ggeAHRtiHug/s800/CIMG2786.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-ThFAUvY-SUU/UJzRF86GbsI/AAAAAAAAATA/TjXwY9kwDBw/s800/CIMG2787.JPG

Alvast bedankt voor de info!

zoon van Piet
9 november 2012, 11:54
Yep,dat is een mooie ouwe - en die ziet er nog best goed uit, als je de vergankelijkheid van EH-spul in aanmerking neemt. Een aantal jaren geleden brachten ze nog een heleboel geld op - toen heb ik afscheid genomen van mijn exemplaar :).
( want het is natuurlijk mijn opinie, maar ik vond het kreng nergens naar klinken..)
Nu lijken de bedragen die je noemt tenminste haalbaar, met een tikkie geluk kom je nog wat hoger uit.
Ik vind je woorden over 'aantal jaartjes geleden' wel lichtjes bedenkelijk. het roept de vraag op: doet ie het nog? want dat is wel cruciaal, natuurlijk. En ouwe eh-tjes zijn nu eenmaal niet echt hufterproof. Ik prevel altijd een gebedje voor ik er een aansluit..

EDIT: en een aantal jaartjes wegleggen met twee batterijen erin..da's ook echt gokken :)

nog een edit: google pot date code voor de pot date code!

Rizz
9 november 2012, 12:07
Yep,dat is een mooie ouwe - en die ziet er nog best goed uit, als je de vergankelijkheid van EH-spul in aanmerking neemt. Een aantal jaren geleden brachten ze nog een heleboel geld op - toen heb ik afscheid genomen van mijn exemplaar :).
( want het is natuurlijk mijn opinie, maar ik vond het kreng nergens naar klinken..)
Nu lijken de bedragen die je noemt tenminste haalbaar, met een tikkie geluk kom je nog wat hoger uit.
Ik vind je woorden over 'aantal jaartjes geleden' wel lichtjes bedenkelijk. het roept de vraag op: doet ie het nog? want dat is wel cruciaal, natuurlijk. En ouwe eh-tjes zijn nu eenmaal niet echt hufterproof. Ik prevel altijd een gebedje voor ik er een aansluit..

EDIT: en een aantal jaartjes wegleggen met twee batterijen erin..da's ook echt gokken :)

nog een edit: google pot date code voor de pot date code!

Scheelt dat ik de batterijen er toen nieuw heb ingezet, ik weet zeker dat ze leeg waren (ding vreet batterijen) en ze vertonen geen sporen van lekkage, gelukkig.. De pots zijn dus uit '75 en '77.. Dan maar even nieuwe batterijen kopen en even iemand opzoeken die electrisch speelt, ik heb niets om in te pluggen... :)

En dan te bedenken dat ik 'm bij de laatste verhuizing bijna weg had gegooid! :hide:

Ik had er ook al 1 gevonden op ebay die er 370 dollar voor vroeg..

Bedankt ZvP!

zoon van Piet
9 november 2012, 12:17
Ga vooral niet af op de ebay-gekken die belachelijke prijzen vragen. 370 is zo'n prijs uit de hoogtijdagen van de pedalengekte. Dat gaat ie echt niet opbrengen - tenzij je een nog zeldzamer type ebay-gek vindt dat koopt ipv verkoopt.. :)

Rizz
9 november 2012, 12:20
Ga vooral niet af op de ebay-gekken die belachelijke prijzen vragen. 370 is zo'n prijs uit de hoogtijdagen van de pedalengekte. Dat gaat ie echt niet opbrengen - tenzij je een nog zeldzamer type ebay-gek vindt dat koopt ipv verkoopt.. :)

Nee, dat weet ik wel.. Alles boven anderhalve euro is winst, buiten de kosten van de batterijen dan.. :D

Dreverhaven
9 november 2012, 13:01
Zie ze wel eens op marktplaats gaan, voor tussen de 100 - 200 euro. Maat van me heeft er ook een. Ik heb het idee dat ze niet heel schaars/bijzonder zijn.

zoon van Piet
9 november 2012, 13:55
Wel vrij schaars.. maar qua sound niet echt bijzonder. Dit soort oercompressors - vaak sustainer oid genoemd- is nogal eh.. typisch van klank en lang niet zo bruikbaar als bv een MXR Dyna Comp.

guitarkid
12 november 2012, 21:17
Wij vonden het vroeger (rond 1975) wel apparaten van mytische proporties.... ;) Dat kwam omdat wij wisten (dachten te weten....? :D ) dat onze favoriete gitaristen zo'n ding hadden. We hadden een Big Muff en een Small Stone Phase Shifter (die ik nog steeds heb, uit 1975) en een Black Finger stond erg hoog op de lijst. 't Is er uiteindelijk nooit van gekomen.... Ik wou d'r nog wel eens ้้n proberen, met de kennis van nu! :)
Die van jou ziet er idd nog behoorlijk strak uit!

Rizz
12 november 2012, 21:30
Wij vonden het vroeger (rond 1975) wel apparaten van mytische proporties.... ;) Dat kwam omdat wij wisten (dachten te weten....? :D ) dat onze favoriete gitaristen zo'n ding hadden. We hadden een Big Muff en een Small Stone Phase Shifter (die ik nog steeds heb, uit 1975) en een Black Finger stond erg hoog op de lijst. 't Is er uiteindelijk nooit van gekomen.... Ik wou d'r nog wel eens ้้n proberen, met de kennis van nu! :)
Die van jou ziet er idd nog behoorlijk strak uit!

De foto laat 'm wel iets mooier lijken dan hij werkelijk is, maar hij ziet er zeker nog goed uit! Beetje jammer wel dat je in (voor mij) Afgelegerije woont! :D

Rizz
13 november 2012, 14:05
Schoot ineens in m'n op: Ga dat ding van de week testen, maar wat moet ik eigenlijk horen? Kan me herinneren dat er een kort bluesy geluidje aan vast zit, maar het is al zo lang geleden.. Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten?

Dreverhaven
13 november 2012, 18:16
Compressed hij wel, compressed hij niet.

zoon van Piet
14 november 2012, 10:06
Schoot ineens in m'n op: Ga dat ding van de week testen, maar wat moet ik eigenlijk horen? Kan me herinneren dat er een kort bluesy geluidje aan vast zit, maar het is al zo lang geleden.. Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten?

Kort bluesy geluidje? Dan istie kapot ;) dit is een sustainer en hij moest van de mediocre gitarist een Santana maken: sustaaaaaaaaaaaaaaaaaain..

Rizz
14 november 2012, 10:35
Kort bluesy geluidje? Dan istie kapot ;) dit is een sustainer en hij moest van de mediocre gitarist een Santana maken: sustaaaaaaaaaaaaaaaaaain..

Oh, ideaal! Dan toch maar niet verkopen.. :) Dat moet ik wel kunnen horen, lijkt mij. Wederom bedankt!