PDA

View Full Version : losse tremolo arm fender strat classic player 60- veer of teflon tape ?



denis.hermans
9 november 2012, 08:42
Hallo allemaal,

Ik heb mijn "gitaarcollectie" uitgebreid met een fender strat. Meer bepaald een MIM classic player 60 (sonic blue).
Ik ben erg tevreden met de gitaar en ben erg te spreken over de elementen.

Slechts 1 minpuntje : de tremolo arm is wel erg los...
(Ik kan hem helemaal vastschroeven maar dan wijst hij naar achter, dus da's ook niet er g handig ;-))
Doordat hij zo los is zakt hij altijd helemaal naar beneden en dit is natuurlijk niet erg handig tijdens het spelen wanneer je even wat vibrato aan je spel wil toevoegen. Je moet dan telkens je slaghand ver verplaatsen

Heb effe gegoogled en vaak stelt men voor om een beetje teflon tape rond de arm te draaien. Dit is natuurlijk een oplossing (oa. justin guitar).

Anderzijds weet ik dat bij de Amerikaanse modellen in het tremolo blok een veer zit die dit euvel verhelpt.
Thomann verkoopt die veertjes apart maar er staat bij vermeld dat de veer bruikbaar is voor de American standard : http://www.thomann.de/be/fender_tremolo_arm_feder.htm

Weten jullie of dezelfde veer ook wordt gebruikt in de MIM Classic Player reeks ?
(opm : ik weet al bij sommige Squier Classic Vibe modellen kan de veer niet worden gebruikt wegens gat dat helemal door het tremolo blok gaat )



Bedankt voor jullie antwoord !

muziekschuur
9 november 2012, 09:08
Denis,

Je hebt een nieuwe gitaar gekocht. Een dure van Fender.... Mail Fender even. Die zijn super aardig en snappen helemaal wat je bedoelt. Die maken die gitaren al bijna 100 jaar. Ik weet zeker dat met een kleine oplossing jou euvel uit de wereld is...

Garantie man... En zij zijn vast blij te horen dat jij blij bent met hun product...

Kingfisher
9 november 2012, 09:23
Yup, zo'n zakje tremoloveertjes staat ook op mijn lijstje voor de eerstvolgende bestelling. Ze passen ook op een MIM hoor.

Duhsjaak
9 november 2012, 09:46
Hi D
Ik heb sterk het gevoel dat er hier over twee verschillende bewegingen wordt gesproken:
- de draaibeweging die de zwengel/het handvat maakt ten opzichte van de body
- de hen- en weer gaande beweging die het blok maakt

Het blok moet in meer of mindere mate tegenwicht bieden aan de kracht die de snaren uitoefenen. Die laatste varieert. Als je van een lage stemming naar een standaard stemming gaat, of van 0.09 snaren naar de dikkere 0.11 wordt de trekkracht van de snaren hoger en kan het nodig zijn om een veertje bij te plaatsen.

De zwengel is vaak met een geniale en dus nooit goed werkende schroefdraad vastgezet. Zelfs als ie nu goed staat, staat ie over twee jaar minder goed door slijtage van de schroefdraad. Want als je 'tremoloot' draai/beweeg je ongemerkt de zwengel als hefboom. Daardoor.....

Eén verpakking teflontape van de bouwmarkt en je hebt voor de rest van je leven een tremolo arm die staat op de plaats waar JIJ hem hebben wilt. Is je teflontape versleten? Dan draai je in twee minuten een nieuwe laag tape erop.

Kilometers handiger dan garantie en ander ongerief.

Is het niet een geschroefde arm tot slot, dan kan het handig zijn daar in de winkel even naar te laten kijken. Want dingen die onmachtig naar beneden hangen, daar ben je veel te jong voor!
Gefeli met je gitaar; succes met je arm.

Vriendelijke groet, Gus

Kim Wilson
9 november 2012, 10:00
... Want dingen die onmachtig naar beneden hangen, daar ben je veel te jong voor!
...
Vriendelijke groet, Gus
:seriousf:

Ik word altijd weer blij van jouw commentaren. :)

denis.hermans
9 november 2012, 10:06
Beste Duhsjaak,

Het is dus een probleempje met de tremolo ARM van mijn GITAAR :seriousf::seriousf::seriousf:
Ik kan deze vastschoeven maar als hij helemaal vast staat ( en dus in positie blijft) wijst hij naar achter ( kan misschien wel verder draaien maar dan forceer ik alles).

Wil ik hem binnen bereik hebben dan is hij vrij los en valt hij bij loslaten slap naar beneden.

De veren van het blok zijn ok. Hier geen probleem lijkt me.

(Ps : Andere onderdelen waarover je spreekt kan ik niet direct testen want ik heb geen relatie. )
Ps 2 : gitaar zelf komt overigens niet van Thomann maar van lokale winkel.
Met het schaamrood op de wangen moet ik overigens bekennen dat ik niet meer weet of de "slapheid" al in de winkel aanwezig was. Ik was zo blij met de klank en speelbaaheid van de gitaar (en de goede prijs). Misschien is het "veertje " dus achteraf verloren gegaan.
Mvg,

Denis

wireman
9 november 2012, 10:13
Het blijft een derde arm...

Kim Wilson
9 november 2012, 10:34
Het voordeel van het naar beneden hangen is dat ie nooit in de weg hangt bij normaal spelen. Ik zie het wel vaker zo, als ze de tremolo willen gebruiken, halen ze hem even op, zeg maar. De rest van de tijd hangt ie gewoon naar beneden. Het hoort dus gewoon zo, maar ik snap ook dat je hem graag binnen bereik hebt.

Even een brainstorm mijnerzijds: past een Bigsby op een Strat?

denis.hermans
9 november 2012, 10:39
Ik begrijp ook dat het soms handig is als de arm uit de weg hangt.

Anderzijds wil ik in de toekomst misshien ook wel eens wat Shadows liedjes spelen en dan is het weer handig als de hendel een beetje in positie blijft lijkt me . Nu hangt hij echt tegen de gitaarkabel aan.

bat
9 november 2012, 10:48
Als je toch tegelmatig de tremelo gebruikt, kan het prettig zijn deze in een stand te hebben staan dat ie onder handbereik is, en je dus 'm niet steeds op hoeft te halen.

Veertje zou kunnen helpen, doordat de arm van onderaf dan in de schroefdraad gedrukt wordt en er frictie ontstaat. Maar dan moet het gat inderdaad niet naar beneden door lopen. Teflontape maakt de draad wat dikker, waardoor er ook frictie ontstaat. Is ook een prima oplossing lijkt mij.

apekop
9 november 2012, 11:09
Eén verpakking teflontape van de bouwmarkt en je hebt voor de rest van je leven een tremolo arm die staat op de plaats waar JIJ hem hebben wilt. Is je teflontape versleten? Dan draai je in twee minuten een nieuwe laag tape erop.


goede tip! een veertje werkt meestal ook wel, maar dit ga ik ook eens proberen.
Die tape is misschien alleen minder handig als je vaak je tremolo in en uit schroeft.

denis.hermans
9 november 2012, 11:18
Je moet eens zien op de site van justin gitaar.

De tremolo arm staat niet 100 % vast hoor - je kan hem nog bewegen en afschroeven maar de arm blijft min of meer staan waar je hem zet. Overigens laat dit duidelijk zijn : we hebben het hier over de stand van de "pook", de stand vna het blok heeft hier niets mee te maken.

Tremarm kan zeker nog losgeschroefd worden. Natuurlijk zal de tape wel geleidelijk verslijten maar dan draai je er weer nieuwe rond...

Edit : Huh.... dit was en reactie op Apekop mar die heeft zijn reactie ook aangepast zie ik...

apekop
9 november 2012, 11:21
Ik had hem al gevonden en daarna mijn post gewijzigd.

stijnkenens
9 november 2012, 11:33
Zit er geen schroef aan de onderkant van het blok? Aan het uiteinde van het kanaal waar je de trem arm in draait?

Als dat er zit, kan je dit naar binnen draaien, en zo je arm blokkeren, in de gewenste stand.

Als je zeker weet dat je hem zo wil houden, kan je dat vijsje fixeren met loctite, of secondelijm.



s.

denis.hermans
9 november 2012, 11:34
Bij sommige tremol's is dit maar niet bij strats. Meer voor Floyd Rose toestanden dacht ik...

apekop
9 november 2012, 11:36
Zit er geen schroef aan de onderkant van het blok? Aan het uiteinde van het kanaal waar je de trem arm in draait?

Als dat er zit, kan je dit naar binnen draaien, en zo je arm blokkeren, in de gewenste stand.

Als je zeker weet dat je hem zo wil houden, kan je dat vijsje fixeren met loctite, of secondelijm.
.

volgens mij zit er op geen enkele strat tremolo een schroef aan de onderkant van het blok

sjoerd5
9 november 2012, 11:47
Even een brainstorm mijnerzijds: past een Bigsby op een Strat?

..........................

Kingfisher
9 november 2012, 12:01
OK, da's dus duidelijk: een Bigsby past NIET op een strat.

Kim Wilson
9 november 2012, 12:07
Technisch gezien dus wel, de rest is smaakgebonden. Ik zou het er wel mee kunnen.

stijnkenens
9 november 2012, 12:40
Inderdaad, ik heb hier een floyd voor m'n neus liggen.

Toch, ik heb al strats in het atelier gehad, waar binnenin de schacht een imbus schroefje zat, dat kon je ook zo instellen, dat je de arm niet te diep kan draaien.

Alles is beter dan die teflon, of erger: tape, rond de zwengel hendel te draaien.



s.

denis.hermans
9 november 2012, 13:56
Ik heb een rolletje teflon gehaald. Veertjes waren niet binnen bij lokale winkel. Die bestel ik later ook wel eens bij Thomann als ik nog iets anders nodig heb.

Tabula Rasa
10 november 2012, 20:53
Toch, ik heb al strats in het atelier gehad, waar binnenin de schacht een imbus schroefje zat, dat kon je ook zo instellen, dat je de arm niet te diep kan draaien.


Mijn Diego's hebben zo'n imbusje. Maar dat zijn wel push-in armen.

jerome
11 november 2012, 00:24
Hallo allemaal,

.......

Slechts 1 minpuntje : de tremolo arm is wel erg los...
(Ik kan hem helemaal vastschroeven maar dan wijst hij naar achter, dus da's ook niet er g handig ;-))
Doordat hij zo los is zakt hij altijd helemaal naar beneden en dit is natuurlijk niet erg handig tijdens het spelen wanneer je even wat vibrato aan je spel wil toevoegen. Je moet dan telkens je slaghand ver verplaatsen

Heb effe gegoogled en vaak stelt men voor om een beetje teflon tape rond de arm te draaien. Dit is natuurlijk een oplossing (oa. justin guitar).


Ik ken dat probleem, indredaad vreselijk irritant.
De Floyd Rose trems hebben een geweldige oplossing daarvoor.
Een tremeloarm die je in een "strak" gat van de trem steekt en dus van zich zelf al geen speling heeft en daarna "vastdraait" met een soort moer.
Ik pas zo'n arm los gekocht en pas gemaakt op een trem waar eerst ook een tremeloarm met schroefdraad zat.
http://www.thomann.de/nl/schaller_tremolohebel_chrom.htm
Weg probleem, en voorgoed!
Bovendien is de tremarm goed af te stellen
Dat teflontape had ik ook al geprobeert maar als je de trem arm er 2 x in en uitdraait is het tape al stuk en/of vertrokken...

denis.hermans
14 november 2012, 19:00
Ik heb inmiddels zo'n veertje gevonden en probleem opgelost!