PDA

View Full Version : Help! ik heb een goeie uitleg nodig.



DEAFFORREST
9 november 2012, 00:39
Hallo mijn naam is forrest en ik wil graag een goeie uitleg over het volgende:

Ik heb een Ibanez tsa 15 amp en daar ben ik erg blij mee!
Nou ben ik van plan om zaterdag een London City dea 130 mkV te kopen, deze versterker heeft 4 inputs.
Deze versterker is aardig clean en ik weet dat ik de ibanez kan doorlussen met de LC op 1 cab.
Dit wil ik doen om mijn sound een randje te geven.
Nou zou ik echt me god niet weten hoe dat moet en ik wil niet me speakers kapot maken of iets anders kapot maken... Is er misschien iemand die me een nauwkeurige uitleg kan geven? dit zou echt heel fijn zijn!!

groetjes
deaf.

piezo
9 november 2012, 08:23
EDIT: vraag helemaal verkeerd gelezen. Sorry.

Rinze
9 november 2012, 08:26
Ik weet niet wat precies het plan is of wat Piezo precies bedoelt maar wat je ook doet, zorg ervoor dat beide versterkers op een speakercabinet zijn aangesloten. Anders kost het je je versterker want buizenbakken gaan kapot als je ze zonder cab laat draaien.

DEAFFORREST
9 november 2012, 10:37
De ibanez heeft maar gewoon 1 input (daar in steken?)
Dit is een foto van de achterkant. misschien kan je daar iets mee...
Want nu weet ik nog steeds niet precies waar ik de kaboel moet inpluggen.

http://www.keymusic.com/gfx_productcode/XL/125892/3/Ibanez-TSA15-Tube-Screamer-Combo.jpg

flo123
9 november 2012, 11:34
Ik neem aan dat je de TSA15 combo met interne speaker hebt en dus niet de TSA15-Head! De TSA15 moet n.l. altijd op zijn eigen speaker zijn aangesloten anders gaat deze kapot.

Als je het overdrive geluid van je TSA15 combo wil gebruiken en dit door de London City clean wilt laten versterken over een speaker cabinet, kun je het volgende doen:
- Doe de gitaar in de TSA15 ingang aan de voorkant.
- Doe een gitaarkabel in de Send uitgang aan de achterkant van de TSA15 en stop de andere kant in de "Low" 2 ingang aan de voorkant van de van de London City. De TSA15 maakt nu waarschijnlijk zelf geen geluid meer.
- Doe een speakerkabel in de speakeruitgang aan de achterkant van de London City en stop de andere kant in het speaker cabinet van de London City. Let er op dat je de speakeruitgang met de juiste impedantie gebruikt.
- Zorg ervoor dat de TSA15 ook op zijn eigen speaker is aangesloten!

piezo
9 november 2012, 13:03
Mijn verontschuldigingen, ik heb je vraag helemaal verkeerd gelezen. Jij wilt het high gain geluid van de Ibanez doorlussen naar de London City, omdat die LC te clean is. Dat kan door het signaal uit de SEND (aan de achterkant van de Ibanez) naar een input aan de voorkant van de LondonCity te sturen.

Ik ken die LondonCity niet, dus ik kan zo niet meteen zeggen welke input je het best kunt gebruiken.
Misschien is er iemand anders die je kan vertellen welke de lo-Z inputs zijn en welke daarvan geen brightcap heeft.

O ja, en wat hierboven al gezegd werd:
***Zorg dat op een buizenversterker ALTIJD een luidspreker aangesloten is.***

DEAFFORREST
9 november 2012, 19:08
Oke! bedankt piezo!

Nou heb ik nog 1 vraag: Maakt het niet uit om te experimenteren met de inputs van de london city? (in verband met schade).

piezo
9 november 2012, 19:19
Nee hoor, die line SEND van de Ibanez kun je voor het experimenteren gewoon in de LC prikken, zolang je het ingangsvolume maar niet te hoog zet totdat je weet welke 2 inputs het laagste volume geven.

Ik prik ook wel synthesizers (ook line nivo) in gitaaramps, maar wel in de minst gevoelige (zachtste) input.

guitarnijboer
9 november 2012, 20:04
Op line niveau kun je het beste de input links onder gebruiken (low input kanaal 1). Hier zit ook geen brightcap over wat je geluid waarschijnlijk ten goede komt.

DEAFFORREST
10 november 2012, 01:30
Duizend maal dank iedereen!
Nu kan ik eindelijk rustig slapen vannacht :D

DEAFFORREST
11 november 2012, 23:21
Ik heb de tsa 15 head... kan het dsn ook??!!??

DEAFFORREST
11 november 2012, 23:23
Ik neem aan dat je de TSA15 combo met interne speaker hebt en dus niet de TSA15-Head! De TSA15 moet n.l. altijd op zijn eigen speaker zijn aangesloten anders gaat deze kapot.

Als je het overdrive geluid van je TSA15 combo wil gebruiken en dit door de London City clean wilt laten versterken over een speaker cabinet, kun je het volgende doen:
- Doe de gitaar in de TSA15 ingang aan de voorkant.
- Doe een gitaarkabel in de Send uitgang aan de achterkant van de TSA15 en stop de andere kant in de "Low" 2 ingang aan de voorkant van de van de London City. De TSA15 maakt nu waarschijnlijk zelf geen geluid meer.
- Doe een speakerkabel in de speakeruitgang aan de achterkant van de London City en stop de andere kant in het speaker cabinet van de London City. Let er op dat je de speakeruitgang met de juiste impedantie gebruikt.
- Zorg ervoor dat de TSA15 ook op zijn eigen speaker is aangesloten!

Ik heb de tsa 15 head kan het dan ook??

vidar
12 november 2012, 11:36
Ik ga er vanuit dat je bij de head een cabinet hebt? Dan moet je ervoor zorgen dat dat aangesloten is aan je head via de speakeruitgang.

Even een suggestie, zou je niet gewoon deze nemen: http://link.marktplaats.nl/612918027

Dan kun je ook nog gemakkelijk schakelen tussen clean en overstuurd geluid en hoef je niet steeds je TSA head mee te slepen. Bovendien zou het (nagenoeg) precies hetzelfde moeten klinken, aangezien de TSA-15 dit pedaaltje ingebouwd heeft.

Succes,

Vidar

Nobler
14 november 2012, 17:18
Ik had hetzelfde idee als Vidar, waarom zou je het risico lopen één of beide versterkers te beschadigen als je voor enkele tientjes een bruikbaar al dan niet tweedehands overdrivepedaaltje hebt?

Ik heb zelf overigens onlangs de door Phil X gehypte Bad Monkey gekocht, kost nog geen 4 tientjes, en door de aparte regeling voor hoge en lage tonen lukt het me inderdaad om bij de meeste versterkers een mooi overdrive geluid te vinden.

Het idee om de Ibanez door te lussen naar de LC komt mij overigens wel bekend voor. Flash back naar 1980. Ik was 16 en had een klein Yamaha transistor oefenversterkertje met mastervolume, een 6" speakertje en een koptelefoonuitgang. Ik was de koning te rijk toen ik bij een uitdrager voor 125 gulden een Vox AC30 vond die het met twee nieuwe (goedkope!) speakers prima deed, maar ultra hard ging en bij toelaatbaar volume squeeky clean bleef, terwijl ik graag wilde scheuren. Pedalen had ik niet (ik wist geloof ik niet eens van het bestaan), maar ik vond uit dat als ik het Yamahaatje met de mastervolume liet oversturen en dan een gitaarkabel van de koptelefoonuitgang de Vox in liet gaan, ik op aanvaardbaar volume toch een overstuurd geluid kon krijgen. Ik heb het niet veel durven doen uit angst de Vox kapot te maken, maar nu realiseer ik me dat ik misschien ook de Yamaha kapot had kunnen maken. Door een plug in de koptelefoonuitgang te doen werd namelijk de output naar het speakertje onderbroken, zodat ik de versterker gebruikte zonder er een speaker op te hebben aangesloten. Of kan dat voor kleine transistorversterkertjes geen kwaad?

tommus42
14 november 2012, 18:23
......Of kan dat voor kleine transistorversterkertjes geen kwaad?

Neen. Transistors werken gewoon niet bij een open uitgang, zijn gewoon stomme dingen:D.

cluseau
14 november 2012, 21:13
Neen. Transistors werken gewoon niet bij een open uitgang.......

Ehhhhh hoe bedoel je dat?

tommus42
14 november 2012, 22:45
Dacht dat een transistor niets doet als er geen stroom door kan lopen. Geen verstand van transistors, zal best een leuk apperatjek zijn:).

cluseau
14 november 2012, 22:50
Dacht dat een transistor niets doet als er geen stroom door kan lopen. Geen verstand van transistors, zal best een leuk apperatjek zijn:).

Het enige verschil met een buizenbak is dat je geen hoge inductiepieken zal krijgen omdat de trafo ontbreekt. Verder is er gewoon signaal aanwezig op de onbelaste uitgang. Ze werken dus wel degelijk, load of geen load ;).

vidar
16 november 2012, 22:19
@Nobler: +1 voor de Bad Monkey als betaalbaar alternatief voor de Tubescreamer. Heeft zeker die Tubescreamer vibe, heb m ook op m'n board staan. Klinkt weliswaar marginaal anders maar in mijn oren niet per se slechter.