PDA

View Full Version : 390pF condensator op 5881 buisvoet?



HaroldA
8 november 2012, 21:35
Ik ben de bedrading van mijn Sovtek Mig50 op aan het poetsen en vraag me af of ik de 390pF/1KV condensator op de buisvoeten moet laten zitten ... Ze zitten tussen pin 3 en 8 (B+ en kathode). Ik heb eens ergens gelezen dat die oscillatie moeten voorkomen?

Ik wil er sowieso 470R/5W screen en 5k6 grid weerstanden opzetten, is die cap dan nog wel nodig?

Overigens meet ik een B+ van 556VDC :eek:

7ender
11 november 2012, 11:17
Ik ben de bedrading van mijn Sovtek Mig50 op aan het poetsen en vraag me af of ik de 390pF/1KV condensator op de buisvoeten moet laten zitten ... Ze zitten tussen pin 3 en 8 (B+ en kathode). Ik heb eens ergens gelezen dat die oscillatie moeten voorkomen?

Ik wil er sowieso 470R/5W screen en 5k6 grid weerstanden opzetten, is die cap dan nog wel nodig?

Overigens meet ik een B+ van 556VDC :eek:

Oh ,....da's boffen ,..zo'n hoge spanning ,....da's een stevig ampie dan !
Die condensatortjes kun je gewoon laten zitten ,....je kunt ze ook vervangen door dioden ....

http://www.bazziamps.com.ar/diagramas/sovtek_mig_50.png

leuk simpel versterkertje trouwens !;)

Chris Winsemius
11 november 2012, 12:11
diodes raad ik af, doet ook iets met de sound, je wil toch geen halve diodeclipper op je eindbuizen zetten....
390p caps>demping oscillaties en/of shaping sound (ultra tophoog weg); afhankelijk van de rest v/h circuit
1k (of zelfs ietsje hoger) als g2 stopper en 5k6-jes op pinnen 5 is een goed idee

HaroldA
11 november 2012, 16:20
diodes raad ik af, doet ook iets met de sound, je wil toch geen halve diodeclipper op je eindbuizen zetten....
390p caps>demping oscillaties en/of shaping sound (ultra tophoog weg); afhankelijk van de rest v/h circuit
1k (of zelfs ietsje hoger) als g2 stopper en 5k6-jes op pinnen 5 is een goed idee

Toen ik bij 1 van de buisvoeten het boutje los draaide om er zo'n washer tussen te zetten om de 1R weerstand aan te bevestigen bleek het keramiek gebroken te zijn. Ik had nog 2 amper gebruikte keramieken buisvoeten liggen uit mijn JMP 2203 dus die zitten er nu in.

Ik heb de 390pF's niet overgezet, ik heb het idee dat die er in zitten voor als oplossing van een niet-bestaand probleem...

Nadere bestudering van het schema en PCB liet 1k5 grid en 470R screen weerstanden zien, ik laat 'm maar stock totdat dat een probleem blijkt te zijn.

Ik moet maar eens wat tijd vrij gaan maken om een fatsoenlijk schema te tekenen, is niet echt makkelijk werken zo.

Chris Winsemius
11 november 2012, 16:32
misschien niet top maar ik kan dit aardig lezen:

http://music-electronics-forum.com/attachments/5657d1246480375-sov_50h.gif

HaroldA
11 november 2012, 16:56
misschien niet top maar ik kan dit aardig lezen:

http://music-electronics-forum.com/attachments/5657d1246480375-sov_50h.gif

Die wel ja, maar mijn Mig50 lijkt meer hier op: http://www.el34world.com/charts/Schematics/files/sovtek/Sovtek_MIG50-60.pdf

HaroldA
11 november 2012, 17:43
Zouden ze die 390pF caps gebruikt hebben om de slechte bedrading te "compenseren"?

http://img.tapatalk.com/d/12/11/12/azupury7.jpg

Dirk_Hendrik
11 november 2012, 17:44
Ik heb de 390pF's niet overgezet, ik heb het idee dat die er in zitten voor als oplossing van een niet-bestaand probleem...


Knap vreemde aanname. Je zou eerder verwachten dat ze er juist ingezet zijn vanwege een bestaand probleem.

En waar zie jij "slechte" bedrading? Dat het niet in van die TGP-autistische brave nette hoekjes is gelegd betekent niet dat het slecht is.

HaroldA
11 november 2012, 17:47
Knap vreemde aanname. Je zou eerder verwachten dat ze er juist ingezet zijn vanwege een bestaand probleem.

Zoals de slechte bedrading? Dat is inmiddels gefixt:

http://img.tapatalk.com/d/12/11/12/yhyhypa4.jpg

Dirk_Hendrik
11 november 2012, 18:32
Ja, dus, welke slechte bedrading heb je het nou over? Dat beetje draad dat je nu een beetje gekamd hebt en een sporadische tiewrap aan hebt geknoopt? Nee. Signaalvoerende draden strak en of parallel langs elkaar leggen in een circuit met behoorlijke hoeveelheden gain vergroot de kans op oscillatie juist.

Chris Winsemius
11 november 2012, 19:50
Ja, dus, welke slechte bedrading heb je het nou over? Dat beetje draad dat je nu een beetje gekamd hebt en een sporadische tiewrap aan hebt geknoopt? Nee. Signaalvoerende draden strak en of parallel langs elkaar leggen in een circuit met behoorlijke hoeveelheden gain vergroot de kans op oscillatie juist.

+11!
helemaal mee eens, deze vergissing komt hier wel vaker voorbij......

HaroldA
12 november 2012, 00:17
Overigens heeft hij wel een aparte bedrading van de eindbuizen: pin 1 is niet aangesloten en pin 7 en 8 zitten samen met de heater aan GND.

http://franck.davot.free.fr/mig50/mig50-xl7.jpg
http://img.sait.nl/sovtek/heater.png

Frits van Mourik
12 november 2012, 00:58
Niet heel elegant, maar kennelijk goedkoop en wel effectief:
De gloeidraden van de eindbuizen (en de fasedraaiert) zijn éénzijdig geaard;
aangezien de kathodes van de eindbuizen óók aan aarde liggen, zijn die met de geaarde kant van de gloeidraden doorverbonden.

De gloeidraden van V1 en V2 krijgen een positieve spanning via de 1M-weerstand, om zo gloeidraad-brom
op de kathodes tegen te gaan.

7ender
12 november 2012, 01:08
diodes raad ik af, doet ook iets met de sound, je wil toch geen halve diodeclipper op je eindbuizen zetten....
390p caps>demping oscillaties en/of shaping sound (ultra tophoog weg); afhankelijk van de rest v/h circuit
1k (of zelfs ietsje hoger) als g2 stopper en 5k6-jes op pinnen 5 is een goed idee

Die diodes zijn er voor om, i.g.v. spannings-opslingering , de transformator en buizen te beschermen i.v.m. vonkoverslag.( bij slechte / of geen speaker verbinding )
Ampeg voert z'n eindtrappen er mee uit ,...en je ziet 't nu ook bij andere merken wel 'ns.
Vaak ziet men wel 'ns per kant drie 1N4007 dioden in serie zitten
Ik hoor met- of zonder deze voorziening echt maar amper verschil in 't geluid , en op de scoop zie ik ook geen verschil in de golfvorm .

....Lijkt mij dus best een aardige voorziening voor een paar dubbeltjes aan kosten :D

7ender
12 november 2012, 01:40
Overigens heeft hij wel een aparte bedrading van de eindbuizen: pin 1 is niet aangesloten en pin 7 en 8 zitten samen met de heater aan GND.

http://franck.davot.free.fr/mig50/mig50-xl7.jpg
http://img.sait.nl/sovtek/heater.png

In 't schema van die Sovtek versterker is men vergeten om die 1Meg weerstand er in te tekenen ..... :(

HaroldA
12 november 2012, 09:31
Niet heel elegant, maar kennelijk goedkoop en wel effectief:
De gloeidraden van de eindbuizen (en de fasedraaiert) zijn éénzijdig geaard;
aangezien de kathodes van de eindbuizen óók aan aarde liggen, zijn die met de geaarde kant van de gloeidraden doorverbonden.

De gloeidraden van V1 en V2 krijgen een positieve spanning via de 1M-weerstand, om zo gloeidraad-brom
op de kathodes tegen te gaan.

Ach ja, als het werkt: :ok:

Ik heb nu pin 7 (heater) direct aan GND gelegd en pin 8 (kathode) via een 1R naar GND om de spanningsval te kunnen meten voor de bias, klopt dat?

jacky
12 november 2012, 09:45
Overigens meet ik een B+ van 556VDC :eek:

Ik zie maar steeds dit ..... 556 V...... is dat soms zonder eindbuizen (onbelast) een gemiddelde 5881 is gemaakt voor 400 V dit is meer een sp voor een el34 oid

Chris Winsemius
12 november 2012, 10:05
Die diodes zijn er voor om, i.g.v. spannings-opslingering , de transformator en buizen te beschermen i.v.m. vonkoverslag.( bij slechte / of geen speaker verbinding )
Ampeg voert z'n eindtrappen er mee uit ,...en je ziet 't nu ook bij andere merken wel 'ns.
Vaak ziet men wel 'ns per kant drie 1N4007 dioden in serie zitten
Ik hoor met- of zonder deze voorziening echt maar amper verschil in 't geluid , en op de scoop zie ik ook geen verschil in de golfvorm .

....Lijkt mij dus best een aardige voorziening voor een paar dubbeltjes aan kosten :D

"amper", dus toch iets....
methode ken ik maar zelfs voor een paar duppies zonde om je sound te verkloten en 100% beveiliging is het ook niet

(thanks mr. K. Fischer...................................... :D lol )

HaroldA
12 november 2012, 11:03
Ik zie maar steeds dit ..... 556 V...... is dat soms zonder eindbuizen (onbelast) een gemiddelde 5881 is gemaakt voor 400 V dit is meer een sp voor een el34 oid

Volgens mij heb ik dat onbelast gemeten tussen pin 3 en 8.

7ender
12 november 2012, 12:57
"amper", dus toch iets....
methode ken ik maar zelfs voor een paar duppies zonde om je sound te verkloten en 100% beveiliging is het ook niet

(thanks mr. K. Fischer...................................... :D lol )

"verkloten" is een veels te zwaar woord ,...dat gebeurd niet.....
Ik heb 't zo vaak vergeleken .......

iWishmaster
12 november 2012, 13:48
Knap vreemde aanname. Je zou eerder verwachten dat ze er juist ingezet zijn vanwege een bestaand probleem.
Waarschijnlijk een bestaand probleem bij sommige exemplaren / buizen en daarom uit voorzorg in alle exemplaren opgenomen. Vrij normaal bij serieproductie dus. Ook qua geluid soms een positief iets: ik heb ze in één van de twee van mijn eigenbouw modellen ook erin gezet bij één buisje om iets tophoog (dat ik als 'net te fizzy' ervaarde) eraf te snoepen. Het feit dat de kans op oscillatie afneemt mocht je een iets minder buisje gebruiken in de toekomst is mooi meegenomen.


Ach ja, als het werkt: :ok:

Ik heb nu pin 7 (heater) direct aan GND gelegd en pin 8 (kathode) via een 1R naar GND om de spanningsval te kunnen meten voor de bias, klopt dat?

Je kunt dan inderdaad de biasstroom meten. Met spanningsval (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsval) wordt normaal gesproken iets anders bedoeld.

Dirk_Hendrik
12 november 2012, 16:12
Waarschijnlijk een bestaand probleem bij sommige exemplaren / buizen en daarom uit voorzorg in alle exemplaren opgenomen. Vrij normaal bij serieproductie dus.

Eens. En juist daarom is het wat apart om aan te nemen dat ze er inzitten voor een "niet bestaand probleem". Als die aanname nou gepaard ging met wat extra onderzoek naar niet hoorbare oscillaties (oscilloscoopwerk dus) en geprobeerd met meerdere merken buizen, ja, dan was het beargumenteerd geweest. En als wat getrek aan de bedrading dat probleem dan had weggenomen idem. Maar nu zijn het ononderbouwde aanname's. Gecombineerd met het vermijden van discussie als het niet in binnen de eigen mening past trouwens.

HaroldA
12 november 2012, 16:16
Gecombineerd met het vermijden van discussie als het niet in binnen de eigen mening past trouwens.

Oneens. Ik heb gewoon geen zin in een welles/nietes-discussie over te lange draden (meer dan 1 meter verwijderd), draden tegen de pinnen ipv door het gaatje solderen, massief draad op de buisvoeten (zaten al zichtbare scheurtjes in het soldeer), niet twisten van AC-draden, etc, etc ...

Dirk_Hendrik
12 november 2012, 16:53
Gaat niet om een wellus/nietus discussie. Gaat om het het vraagstuk of die bedrading in z'n snelle vluchtigheid gelegd, de reden is om te kiezen voor die 390pF's of dat de ontwerper die dingen er voor een andere reden heeft geplaatst. Op het moment dat je dus zonder ondebouwing poneert dat ze er zitten voor een "niet bestaand probleem" plaats je je eigen kunst en kunde boven die van de ontwerper. Aangezien je de beste Rus niet kent en z'n CV dus ook niet lijkt me dat een vrij forse inschatting van eigen kunst en kunde.

7ender
12 november 2012, 18:58
Ik vind die Sovtek versterker trouwens best mooi in elkaar zitten , het is gewoon een marshall-klone , net zoals LC dat eens was .

Je kunt ook aannemen dat als een fabrikant er maar IETS kan uitlaten bij de produktie ,..dat dit ook gebeurd !

Bekijk de volgende link ,....en bekijk de foto's ...

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=400970

Je ziet hier hetzelfde ontwerp-schoonheidsfoutje als bij de ouwe LC versterkers uit de zeventiger jaren.
De speaker-uitgangen zijn niet met hun massa-aansluiting van het chassis geïsoleerd , wat de kans op oscillatie doet toenemen .
( de inputs staan namelijk al niet geïsoleerd )
Een goede verbetering zou al wezen om plastic chassisdelen ( zoals bij marshall ) te gebruiken voor de outputs, en de massa-aansluiting van deze op 1 punt te brengen .
Helemaal "aardlus-vrij" zal altijd wel een beetje problematisch worden ,....maar negeren kan soms hardnekkige oscillatie-problemen opleveren.
Dat die 390 pf condensatortjes er ooit ingetimmerd zijn in die fabriek, zal heus niet voor "tjoemba" geweest zijn .... :soinnocent:

Hendriks
12 november 2012, 19:18
Is het dan ook verstandig om zowel de inputs als de outputs voor geisoleerde te vervangen?

tommus42
12 november 2012, 19:21
Wat is trouwens de beste plaats om de speaker uitgangen te aarden?

HaroldA
12 november 2012, 19:28
Is het dan ook verstandig om zowel de inputs als de outputs voor geisoleerde te vervangen?

Bij mij zitten er al plastic cliffs in: de behuizing is geaard vanaf de euro-connector.

De originele open jacks waren ook geïsoleerd: er zaten schijfjes tussen om 'm van het chassis te scheiden.

HaroldA
12 november 2012, 19:29
Wat is trouwens de beste plaats om de speaker uitgangen te aarden?

Op het metroamp forum vinden ze dit het beste:

http://i42.tinypic.com/2jaztxt.jpg
(Larry's star ground)

7ender
12 november 2012, 19:46
Wat is trouwens de beste plaats om de speaker uitgangen te aarden?

Ik zou 't op het aardpunt van de 1e elco van de hoogspanning zetten met een beetje stevig draad .
( ik knip voor dit doel altijd snoeren af van ouwe stofzuigers en ander defect huishoud-apparatuur , waarna ik de binnen-aders er uit vil , totdat ik weer wat in voorraad heb voor dit soort werk )

tommus42
12 november 2012, 20:01
Heb ze met computervoedingdraad aan het punt van de eerste elco's, waar ik ook de bias aan heb geaard. Aangezien ik nog nooit een baksel zo bromvrij heb gekregen als een fabrieksversterker vroeg ik het me af. Bedankt.

nico verduin
12 november 2012, 20:22
Het zou geen kwaad kunnen dat jullie eens wat aandacht besteden over de stroom die door draad gaat om te bepalen hoe dik het draad minimaal moet zijn. Zo dik hoeft dat draad helemaal niet te zijn voor de hoogspanning en de GND. Als je bedenkt dat daar slecht hooguit 1A doorloopt bij de eindpitten en enkele mA's bij de pre-amps. Zou je hoger zitten dan vliegt de zekering eruit :)
Alleen bij de gloeidraden moet je stevig draad nemen dat de nodig Amperes kan hebben.

HaroldA
12 november 2012, 20:39
Ga mijn Mig-50 weer in ere herstellen.

Wat is er mis mee?

7ender
12 november 2012, 21:00
Het zou geen kwaad kunnen dat jullie eens wat aandacht besteden over de stroom die door draad gaat om te bepalen hoe dik het draad minimaal moet zijn. Zo dik hoeft dat draad helemaal niet te zijn voor de hoogspanning en de GND. Als je bedenkt dat daar slecht hooguit 1A doorloopt bij de eindpitten en enkele mA's bij de pre-amps. Zou je hoger zitten dan vliegt de zekering eruit :)
Alleen bij de gloeidraden moet je stevig draad nemen dat de nodig Amperes kan hebben.

't ging om de luidsprekerstroom ,.. de aarding daarvan ,....en ongeïsoleerde output-bussen

HaroldA
12 november 2012, 21:06
Ik heb even wat spanningen gemeten omdat de 556V uit een eerder bericht onbelast gemeten was. Met alle buizen er in kom ik op deze voltages:



Muur: 226VAC
Voor gelijkrichting: 410VAC
Na gelijkrichting: 513VDC

1 2 3 4 5 6 7 8 9
V1 185 1.3 2.9AC 2.9AC 177 1.3 2.9AC
V2 156 1.1 2.9AC 2.9AC 263 156 156 2.9AC
V3 320 42 2.9AC 2.9AC 300 42 2.9AC
V4 6.4AC 511 507 -55 0 0
V5 6.4AC 511 507 -55 0 0

Bias V4: 27.0mV
Bias V5: 26.5mV

Dirk_Hendrik
12 november 2012, 21:23
Het zou geen kwaad kunnen dat jullie eens wat aandacht besteden over de stroom die door draad gaat om te bepalen hoe dik het draad minimaal moet zijn. Zo dik hoeft dat draad helemaal niet te zijn voor de hoogspanning en de GND. Als je bedenkt dat daar slecht hooguit 1A doorloopt bij de eindpitten en enkele mA's bij de pre-amps.

Niet zitten zeuren Nico. Zelfs een kleuter weet al dat stofzuigerdraad superieur is voor dit soort klussen ;) Dat heeft niets te maken met stroom of soortgelijke moeilijke materie. Stroom betekent dat je moet nadenken en misschien zelfs rekenen. Doei! Als je moet gaan rekenen wordt het tijd om een andere site op te zoeken die vertelt hoe het moet zonder rekenen. Hoe minder rekenen, hoe beter de site. Je denkt toch niet dat de bedenkers van klassieke amps gingen rekenen!? Nee, die gebruikten hun oren want dat waren behalve ontwerpers ook muzikanten! Da's veel beter dan die ontwerpers van nu. Die weten niets van muziek.

Dus, niks rekenen... stofzuigerdraad en anders een oude Senseo :stop:.........

7ender
12 november 2012, 21:38
stofzuiger-snoer ,...senseo-snoer,..snoeren van ijskasten en wasmachines ,......kortom alle stroom-bende wat je op een berg grofvuil tegenkomt :D
Voor divers gekleurd draad : ......draadbomen van ouwe scooters en auto's e.d. :D

.....'t geld ligt soms gewoon op straat ,....en 't is milieu-bewuste recycling ,....hahahahaha

7ender
12 november 2012, 21:43
Ik heb even wat spanningen gemeten omdat de 556V uit een eerder bericht onbelast gemeten was. Met alle buizen er in kom ik op deze voltages:



Muur: 226VAC
Voor gelijkrichting: 410VAC
Na gelijkrichting: 513VDC

1 2 3 4 5 6 7 8 9
V1 185 1.3 2.9AC 2.9AC 177 1.3 2.9AC
V2 156 1.1 2.9AC 2.9AC 263 156 156 2.9AC
V3 320 42 2.9AC 2.9AC 300 42 2.9AC
V4 6.4AC 511 507 -55 0 0
V5 6.4AC 511 507 -55 0 0

Bias V4: 27.0mV
Bias V5: 26.5mV

Die 513 V zal wel bij vollast een beetje inzakken ,...maar niet verkeerd hoor ,.....een gemeen hard ampie :ok:

nico verduin
12 november 2012, 22:18
Niet zitten zeuren Nico. Zelfs een kleuter weet al dat stofzuigerdraad superieur is voor dit soort klussen ;) Dat heeft niets te maken met stroom of soortgelijke moeilijke materie. Stroom betekent dat je moet nadenken en misschien zelfs rekenen. Doei! Als je moet gaan rekenen wordt het tijd om een andere site op te zoeken die vertelt hoe het moet zonder rekenen. Hoe minder rekenen, hoe beter de site. Je denkt toch niet dat de bedenkers van klassieke amps gingen rekenen!? Nee, die gebruikten hun oren want dat waren behalve ontwerpers ook muzikanten! Da's veel beter dan die ontwerpers van nu. Die weten niets van muziek.

Dus, niks rekenen... stofzuigerdraad en anders een oude Senseo :stop:.........En dat zeg jij, of all people:D:D:D:D:D:D

iWishmaster
13 november 2012, 07:24
Op het metroamp forum vinden ze dit het beste:

http://i42.tinypic.com/2jaztxt.jpg
(Larry's star ground)

Ik heb geen idee wie Larry is en het forum ken ik ook niet, maar ik weet vrij zeker dat het idee van een soortgelijke star-ground niet uitgevonden is door de beste Larry :sssh:. Het is inderdaad een prima manier om te aarden verder en ook vrij eenvoudig te doen. Wel zorgen dat de aardpunten nergens aan het chassis vastzitten behalve bij de eindtrap / voeding waar ook de aarde van randaarde van de eurostekker zit. Oh en bij de input een klein C'tje naar het chassis kan helpen bij radioontvangst vanuit het thuisland ...