PDA

View Full Version : Marshall JVM410H - Review en Modificaties



DeTom
8 november 2012, 16:52
Marshall JVM410H review

Ik heb een tijd geleden een Marshall JVM 410 H 100W buizenversterker gekocht voor podiumwerk, handig want 4 kanalen met seriële loop en MIDI-gestuurde parallelle loop. Alle Kanalen zijn MIDI-gestuurd. Drie gain-presets per kanaal (groen, oranje, rood).
Solo-volume en slag-volume, ieder met een eigen masterregelaar. Diverse aansluitmogelijkheden met o.a. een Emulated Lineout. Interne digitale reverb aanwezig.
Kortom, alles wat je aan boord zou willen zit er in.

De algemene indruk was in eerste instantie goed maar na enige tijd merk je dat er toch van alles mis is.
Het is niet het echte Marshall-buizengeluid zoals bv. de JCM800 Super Lead.
Ook zijn er opvallende ontwerpfouten!

Hieronder een overzicht van zaken die niet goed werken en verderop modificaties die alle problemen oplossen.


Voetschakelaar
De bijgeleverde solide voetschakelaar heeft Marshall door iemand laten ontwerpen die nog nooit op een podium heeft gestaan, gok ik. Leuk voor thuis, maar podiumongeschikt.
Zo gaat er geen goed zichtbaar LEDje branden bij een schakelaar, want die LEDjes ontbreken geheel! Wel is er een rij piepkleine LEDjes rechtsboven vlak naast elkaar waar een piepkleine tekst bij staat welke preset actief is. Als je op een podium staat te spelen heb je daar volstrekt niets aan! Je ziet wel een LEDje branden, maar welke?
Gelukkig heeft de versterker een goede en zeer snel reagerende MIDI-aansluiting, dus die onbruikbare voetschakelaar vervang je bv. voor een Boss FC-50 of een Behringer FCB1010 MIDI Foot Controller. Dat zijn natuurlijk wel extra kosten…

Gain-presets
Er zijn 3 gain-standen (presets) op ieder kanaal, oplopend van weinig gain (groen) via gemiddeld gain (oranje) naar ‘over de top’-gain (rood).
Er zijn zodanig grote volumeverschillen tussen de presets dat er eigenlijk niet via MIDI te schakelen is tussen de presets. Na omschakelen moet je aan de kanaalmasters gaan draaien. Dat werkt dus niet…
Ik gebruik zelf alleen maar ‘groen’ op Clean en ‘oranje’ op de andere kanalen zodat deze volume-verschillen voor mij niet aan de orde zijn.
Maar voor wie dit juist wel wil gebruiken beschouw ik dit als een ferme ontwerpfout!

De 4 kanalen
Het meest opvallende is dat er uiteindelijk maar 2 kanalen echt bruikbaar zijn voor het spelen van rock/hardrock/metal.

Er zijn 2 lead-kanalen: OD1 en OD2.
Er is 1 clean-kanaal en 1 Crunch-kanaal.

- OD1 klinkt uitstekend! Veel detail en erg goed instelbaar. Marshall-geluid.
- OD2 wordt door Marshall ‘Het Hardrock-kanaal’ genoemd en heeft een aangepaste midden-regelaar; het lijkt erg bruikbaar maar na enige tijd merk je dat het niet echt goed klinkt en ga je dat kanaal uiteindelijk mijden. Jammer!
- Clean klinkt werkelijk fantastisch! Erg mooi, warm en toch zeer gedetailleerd. Erg Marshall.
- Crunch is voor liefhebbers van hak- en schaafwerk een verschrikking! Klinkt als een oude krant in een kartonnen doos! Veel te direct geluid. Mijns inziens volstrekt onbruikbaar voor rock, hardrock en metal!

De parallelle effectloop
- Zodra je de parallelle effectloop activeert dan valt er direct een ‘deken’ over het geluid (dof, geen definitie). Dat gebeurt al zelfs zonder dat er wat in de loop ingeplugd zit! Een ernstige ontwerpfout in de elektronica.
- Bij gebruik van de loop merk je dat er wat mis is met de volumes. Er staat een extreem hoge gain op Send waardoor het gebruikte effect overstuurd wordt.
Deze loop is door deze 2 fouten onbruikbaar! Jammer, want zo mis je niet alleen de parallelle loop, maar ook een loop die je met MIDI in of uit kan schakelen.
Gelukkig werkt de seriële loop wel naar behoren, maar die is niet MIDI aan te sturen.

Mastervolume
Er ontbreekt helaas een Mastervolume-regelaar over alle kanalen. Als je het totale geluid van alle kanalen harder of zachter wilt zetten dan moet je 2 Masters gaan afregelen (Master1 voor slag-volume en Master2 voor lead-volume). Dat is millimeterwerk dus op een podium niet erg handig! Dat zou met 1 knopje moeten kunnen…

Rafelig geluid
Na enige tijd merk je dat de versterker wat ‘rafelig’ klinkt en niet het superstrakke geluid heeft wat je eigenlijk verwacht bij een buizen-Marshall in deze prijsklasse. Op den duur ga je je daar aan ergeren.
Gebleken is dat de oorzaak ligt in het ontbreken van een choke.

Beveiliging onbelast gebruik
Buizenversterkers dienen beveiligd te zijn tegen onbelast gebruik.
Als iemand de luidsprekerkabel uit de versterker trekt terwijl je staat te spelen, of iemand struikelt over de kabel, of er zijn slecht contactmakende pluggen aan de luidsprekerkabels, dan treedt er een piek van zeer hoge spanning op in de uitgangstransformator (inductie).
Daardoor kan de uitgangstransformator ter plekke overlijden en dus geen geluid meer; een dure reparatie.
Helaas is ook deze buizen-Marshall niet tegen inductie beveiligd. Marshall brengt zo’n beveiliging helaas nooit aan…



Dus werd het tijd de versterker eens ferm aan te laten pakken!

Ik heb de hieronder beschreven modificaties laten verrichten door Anton van Adesign Geluidstechniek in Den Haag; een vertrouwd adres voor dit soort klusjes.

Onderstaande modificaties zijn aangebracht en nu is de versterker perfect en beslist een aanrader!
Alle 4 kanalen zijn goed inzetbaar en het totaalgeluid is wat je verwacht van een goede Marshall buizenversterker en zeer geschikt voor rock/hardrock/metal (eigenlijk voor alle muzieksoorten).
Ook de parallelle effectloop doet nu wat zo’n loop moet doen.

Uitgevoerde modificaties
1.
- Toevoeging van een choke (smoorspoel) in de voeding voor een aanzienlijk strakker geluid.
In deze Marshall ontbreekt de choke. In plaats daarvan zit er een weerstand in de voeding. Een (foute) besparing op de kosten?
Het resultaat mag er zijn! Het rafelig geluid is geheel verdwenen en nu klinkt de versterker wel zo als een buizen-Marshall moet klinken. Strak, helder en definitie.
Deze JVM410 klinkt nu echt fantastisch!

2.
Het 'hardrock'-kanaal (OD2) laten ombouwen naar een normaal kanaal (OD1).
De 2 leadkanalen zijn nu exact gelijk aan elkaar.
Ik gebruik OD1 (oranje) voor slag en solo’s met weinig gain (dus veel detail).
Ik gebruik OD2 (oranje) voor slag en solo’s met relatief veel gain (minder detail maar meer sustain).

3.
- Het Crunch-kanaal laten ombouwen naar JCM800 Super Lead (alleen preset Oranje!).
Het eerst onbruikbare Cruch-kanaal is nu veranderd in de beroemde JCM800 SL en klinkt inderdaad nagenoeg precies zo! Perfect gelukt!
Ik gebruik dit kanaal nu met name voor vervormende tokkeltjes en slag met veel definitie (weinig gain). Ook erg geschikt voor Jazz en blues.
Stand Groen en Rood zijn ongewijzigd.

4.
- Modificatie parallelle effectloop wegens ernstige ontwerpfout (dof geluid, geen definitie, extreme gain op Send).
De eerst onbruikbare loop is nu goed inzetbaar, geen ‘deken’ meer over het geluid en geen verlies van definitie; de gain op Send is nu van normaal niveau.

5.
- Centraal Mastervolume toegevoegd (over alle kanalen).
Nu deze potmeter er wel is kan met 1 volumeregelaar het gehele geluid harder of zachter worden gezet, met behoud van alle gemaakte instellingen en verhoudingen. Een ‘must’ voor podiumwerk.
Vreemd dat deze knop ontbrak!

6.
- Effectieve beveiliging tegen onbelast gebruik.
De inductie-piek die in de uitgangstransformator optreedt bij onbelast gebruik wordt nu door een beveiliging afgevoerd.
Geen verschil in geluid of volume.
Heel vreemd dat Marshall nog steeds niet zelf deze beveiliging aanbrengt…

Nog dit:
- Volume-verschillen tussen de kanaal-presets (groen, oranje, rood).
Ik heb daar geen modificaties aan laten uitvoeren, gezien mijn manier van gebruik.
Uit navraag bij Adesign blijkt dat ook hiervoor modificaties gemaakt kunnen worden.


Samengevat
De Marshall JVM410H is zonder modificaties geen goede versterker!
In deze prijsklasse verwacht je niet zulke grove ontwerpfouten en dat is best teleurstellend.
Het ontbreken van een centrale Master en een choke is me een raadsel.

Na bovengenoemde modificaties is deze Marshall wel een perfecte versterker, met name zeer geschikt voor rock, hardrock en metal, maar eigenlijk voor alle muziek.
Erg mooi, warm en toch helder, strak en gedetailleerd geluid!
Vanwege de vele mogelijkheden en de 4 nu wel bruikbare kanalen is deze gemodificeerde Marshall ideaal voor op de planken!


DeTom

Erik70
8 november 2012, 21:48
ik mis alleen nog een leuk muziekje bij deze reclamespot van een of andere amptech

big dooley
9 november 2012, 05:09
als dit een reclamespot van een amptech is, moet ie zich doodschamen... zelden zo'n berg met stierenstront bij elkaar gezien

crapton
9 november 2012, 07:32
Waarom zo negatief reageren? Ik vond het wel een interessant verhaal. Reclame, wie weet?

Collega gitarist in een vroeger bandje had ook zo'n ding zonder mods en ik moet zeggen dat klonk best heel prima op verschillende standen. Parallel loop niets van gemerkt van een probleem.

Ik weet dus dat er verschillende mogelijkheden zijn dit ding te 'verbeteren', maar wat is nou echt noodzakelijk en wat is bs (bullshit)?

Bv beveiliging tegen uittrekken speakerkabel, tja, daar heb ik toch nog nooit een probleem mee gehad (50W buizen head met 2x12 met regelmatig optreden). Is goed idee maar beetje overdone lijkt me.

Enz enz...

interessander
9 november 2012, 09:46
Ik vraag me bij zo'n waslijst aan mods ook af welke wensen er nu uit eigen ervaring komen, een issue met een footswitch of een mastervolume snap ik helemaal, maar het inbouwen van een choke is een ander verhaal.

muziekschuur
9 november 2012, 09:56
Ik vind dit informatief. En ja, niet iedere tech heeft zoveel verstand van met name deze versterker. Terwijl dit voor dit doel een veel verkocht en gezocht model is. Ikzelf kan slecht uit de voeten met een Marshall. Maar na deze mods zou ik het waarschijnlijk een bruikbaar ding vinden..

Goed verhaal.
Thanks

arjanb01
9 november 2012, 09:57
Prima verhaal absoluut geen spam en zeer bruikbaar voor andere JVM gebruikers ! Top gedaan.

DeTom
9 november 2012, 10:40
Jammer dat niet bij iedereen overkomt waarom ik de review schreef, maar ik ga het proberen uit te leggen.

En nee, het is geen reclameverhaal maar een verhaal over een veelbelovende versterker die bij nader inzien best tegenvalt.
Ik heb gitaristen gesproken die deze versterker ook hebben en zij hebben ongeveer dezelfde kritiek.
In plaats van de boel af te kraken schrijf ik hoe de versterker wel goed te krijgen is en dat ie dan super OK is voor op het podium!
Dat lijkt me toch heel informatief…

Nog over de parallelle loop:
Je merkt na verloop van tijd dat het geluid veranderd als je die inschakelt en dat ga je dan uitproberen, thuis. In- en uitschakelen. Daarbij bleek dat de helderheid van de hele versterker aanzienlijk minder werd en het gehele geluid iel en minder gedefinieerd; zonder dat de loop aangesloten was! Das duidelijk niet zoals het hoort… In- en uitschakelen zou geen enkel verschil mogen uitmaken!
Ook dat er veel te veel gain op de Send staat (echt buiten alle proporties!) is niet in orde.
Na aanpassing van de loop zijn deze problemen gelukkig geheel verdwenen!

En over de choke:
Ik speel al 30 jaar op buizen-Marshalls. De JVM410 klonk bij overstuurd geluid (hak- en schaafwerk, solo’s) wat rafelig, krakerig. Het toevoegen van een choke bleek de oplossing.
Er hoort op die plek domweg een choke te zitten. Dat Marshall de dure choke vervangen heeft door een goedkope weerstand is echt een hele verkeerde bezuiniging!
Er zijn discussies over wel of geen choke en hier blijkt wat mij betreft dat ie er echt in moet zitten.

De versterker klinkt nu supergoed!
Doet nu gelukkig wel wat je dacht dat ie zou doen. Ideaal voor podiumwerk!

DeTom

interessander
9 november 2012, 11:32
Ok duidelijk, maar is een oude Marshall dan niet beter geschikt voor wat je wil, of miste je de Midi opties e.d?

DeTom
9 november 2012, 12:40
Ok duidelijk, maar is een oude Marshall dan niet beter geschikt voor wat je wil, of miste je de Midi opties e.d?

Ik heb um gekocht vanwege de 4 kanalen, het schakelen met MIDI, de MIDI-schakelbare parallelle loop en het werkelijk in realtime omschakelen van de kanalen (en de vele andere opties zijn natuurlijk geen minpunt...); erg handig bij optreden.
Bovendien ging ik er van uit dat een 100W buizen-Marshall als een 100W buizen-Marshall zou klinken...

Wel in de winkel getest (Peter Verspuy), klonk goed (hoewel het matige crunchkanaal wel direct opviel), maar pas bij werkelijk gebruik kwam een en ander aan het licht.
Dat mindere geluid vanwege geen choke is een relatief subtiel verschil. Als je met een ferm volume op een podium staat te spelen klonk het altijd al prima. Het viel me eigenlijk pas op bij thuisspelen, op laag volume, een rafelig krakerig rateltje. Maar nu de choke er in zit merk je dat het stukken beter klinkt, zowel thuis als op de planken!
Waar ik uiteindelijk meer last van bleek te hebben was de parallelle loop die het geluid echt naar de maan hielp. Dat viel zelfs tijdens optredens op, terwijl je dan wel wat anders aan je hoofd hebt dan geluidsissues. Ik ben al na een week de parallelle loop gaan mijden en gebruikte alleen nog de niet MIDI-schakelbare seriële loop.
Ik gebruik een TC G-Force voor uitsluitend reverb bij clean en uitsluitend delay bij scheuren. Serieel geschakeld hapert het geluid dan bij een kanaalschakeling (echt ergerlijk). Ik ben blij dat ik nu de TC wel in de parallelle loop kan plaatsen want dat klinkt aanzienlijk beter en geen haperingen meer met schakelen.

Ik ben achteraf toch blij dat ik de JVM410 gekocht heb, want nu ie in orde is voldoet ie 100% aan de eerdere verwachtingen.
Eigenlijk was het de investering in aanschaf + modificaties dik waard!

svdijk
9 november 2012, 17:06
Wat DeTom gedaan heeft, heeft Marshall zelf eigenlijk ook al gedaan met de JVM410JS, het Joe Satriani model.
Helemaal geen verkeerde mods dus!!
Bovendien heb ik die mods ook (ongeveer) gedaan bij mijn eigen JVM, destijds.

big dooley
10 november 2012, 01:09
ik heb met vlagen een grote bek... dat weet ik... maar goed laat ik dan serieus erop ingaan, de review is achteraf gezien blijkbaar met goede bedoelingen en oog op informatief stuk geplaatst
enkele zaken, zet ik toch mijn vraagtekens bij:



Voetschakelaar
De bijgeleverde solide voetschakelaar heeft Marshall door iemand laten ontwerpen die nog nooit op een podium heeft gestaan, gok ik. Leuk voor thuis, maar podiumongeschikt.
Zo gaat er geen goed zichtbaar LEDje branden bij een schakelaar, want die LEDjes ontbreken geheel! Wel is er een rij piepkleine LEDjes rechtsboven vlak naast elkaar waar een piepkleine tekst bij staat welke preset actief is. Als je op een podium staat te spelen heb je daar volstrekt niets aan! Je ziet wel een LEDje branden, maar welke?

hier lijkt me duidelijk, dat er niet of nauwelijks naar de handleiding is gekeken hoe het een en ander in elkaar steekt en/of tijd is gestoken hoe de footswitch werkt...
de footswitch is volledig programmeerbaar en ook de opties zijn meer uitgebreid dan de midischakelingen, aangezien deze zich beperken tot het gebruik van zogenaamde patches
elke button van de footswitch kan fungeren als een van de switches die op het front van de amp zitten (reverb, FX-loop, master, clean, crunch, OD1 en OD2) ongeacht in welke volgorde je deze wilt programmeren... vandaar dat er op een centrale plaats leds zijn aangebracht die directe aflezingen zijn, van wat er op het front van de amp aangezet is
bij het gebruik van patches op de footswitch, vormen de leds een soort van "code" die jou laat zien wat er allemaal in en uitgeschakeld is... het is ff wennen, maar na verloop van tijd leer je deze "codes" te lezen en weet je precies wat er allemaal aan de hand is
ik heb de eer om met degene die deze "stompware", zoals marshall het noemt, heeft ontworpen, van tijd tot tijd persoonlijk contact te hebben en ik kan je verzekeren, dat de beste man het helemaal niet slecht zou doen in een G3-concert met satriani en vai...


Gain-presets
Er zijn 3 gain-standen (presets) op ieder kanaal, oplopend van weinig gain (groen) via gemiddeld gain (oranje) naar ‘over de top’-gain (rood).
Er zijn zodanig grote volumeverschillen tussen de presets dat er eigenlijk niet via MIDI te schakelen is tussen de presets. Na omschakelen moet je aan de kanaalmasters gaan draaien. Dat werkt dus niet…
Ik gebruik zelf alleen maar ‘groen’ op Clean en ‘oranje’ op de andere kanalen zodat deze volume-verschillen voor mij niet aan de orde zijn.
Maar voor wie dit juist wel wil gebruiken beschouw ik dit als een ferme ontwerpfout!
het enige kanaal wat hier last van heeft is het clean kanaal, met name tussen de modes oranje en rood, geen ontwerpfout, maar gezien de opbouw van het geheel een technische compromis... om het enigszins op te vangen is het kanaalvolume op groen uitgeschakeld (anders zou deze zeer zacht doorkomen)
als dit op andere kanalen voorkomt, is dat het gevolg van op het ene kanaal de FX-loop in of uitgeschakeld te hebben en/of de tweede master... deze gebruikersfout komt verschrikkelijk vaak voor


De parallelle effectloop
- Zodra je de parallelle effectloop activeert dan valt er direct een ‘deken’ over het geluid (dof, geen definitie). Dat gebeurt al zelfs zonder dat er wat in de loop ingeplugd zit! Een ernstige ontwerpfout in de elektronica.
- Bij gebruik van de loop merk je dat er wat mis is met de volumes. Er staat een extreem hoge gain op Send waardoor het gebruikte effect overstuurd wordt.
Deze loop is door deze 2 fouten onbruikbaar! Jammer, want zo mis je niet alleen de parallelle loop, maar ook een loop die je met MIDI in of uit kan schakelen.
hier vraag ik me sterk af hoe de loop gebruikt is (weet inmiddels wat er in de loop geschakeld is)
-setting van de dB-switch
-setting van de mix-pot
-hoe het effect zelf gebruikt wordt... geeft deze alleen het effect door naar de return of ook het directe signaal?
gezien het commentaar denk ik dat de dB-switch in de verkeerde stand staat...
wat ook een moigelijkheid is, is dat de mix-pot NIET op 100% wet staat, terwijl het gebruikte effect (een delay) buiten het effect ook het directe signaal doorgeeft... hierdoor komen er 2 directe signalen bij elkaar die niet in fase staan van elkaar, met alle gevolgen van dien... een parallele loop wordt gebruikt om via het ene pad het directe signaal te sturen en via het andere pad ALLEEN het effect (in dit geval enkel de echo) en deze 2 signalen te mixen met elkaar


Mastervolume
Er ontbreekt helaas een Mastervolume-regelaar over alle kanalen. Als je het totale geluid van alle kanalen harder of zachter wilt zetten dan moet je 2 Masters gaan afregelen (Master1 voor slag-volume en Master2 voor lead-volume). Dat is millimeterwerk dus op een podium niet erg handig! Dat zou met 1 knopje moeten kunnen…
en dat kan ook... simpelweg master 2 niet gebruiken
dit is blijkbaar een issue omdat hier enkel patches (midiboard) gebruikt wordt


Rafelig geluid
Na enige tijd merk je dat de versterker wat ‘rafelig’ klinkt en niet het superstrakke geluid heeft wat je eigenlijk verwacht bij een buizen-Marshall in deze prijsklasse. Op den duur ga je je daar aan ergeren.
Gebleken is dat de oorzaak ligt in het ontbreken van een choke.
een choke op zich doet wel wat, maar niet veel, hier ga ik dadelijk verder op in



Beveiliging onbelast gebruik
Buizenversterkers dienen beveiligd te zijn tegen onbelast gebruik.
Als iemand de luidsprekerkabel uit de versterker trekt terwijl je staat te spelen, of iemand struikelt over de kabel, of er zijn slecht contactmakende pluggen aan de luidsprekerkabels, dan treedt er een piek van zeer hoge spanning op in de uitgangstransformator (inductie).
Daardoor kan de uitgangstransformator ter plekke overlijden en dus geen geluid meer; een dure reparatie.
Helaas is ook deze buizen-Marshall niet tegen inductie beveiligd. Marshall brengt zo’n beveiliging helaas nooit aan…
noem mij een merk/type die dit wel heeft... ik ben serieus nieuwsgierig




1.
- Toevoeging van een choke (smoorspoel) in de voeding voor een aanzienlijk strakker geluid.
In deze Marshall ontbreekt de choke. In plaats daarvan zit er een weerstand in de voeding. Een (foute) besparing op de kosten?

de functie van een choke is het blokkeren van de overgebleven "rimpel" die achterblijft nadat de wisselstroom gelijkgericht en gefilterd is, voordat deze de voedingsspanning verder gaat naar de schermroosters van de eindbuizen en de gehele preamp... een choke werkt meer remmend op wisselstroom dan gelijkstroom... aangezien de gebruikte elco's voor filtratie in de JVM een hoge capaciteit hebben volstaat een weerstand... een bijkomstigheid is dat de spanning richting schermroosters en preamp meer verlaagd worden, dan bij een choke... dit resulteerd in een snellere oversturing van de preamp (meer compressie), dit is een keus geweest qua performance... niet vanwege kostenbesparing... een choke vs een weerstand is voor een grootafnemer als marshall tientjes werk


3.
- Het Crunch-kanaal laten ombouwen naar JCM800 Super Lead (alleen preset Oranje!).
Het eerst onbruikbare Cruch-kanaal is nu veranderd in de beroemde JCM800 SL en klinkt inderdaad nagenoeg precies zo! Perfect gelukt!
Ik gebruik dit kanaal nu met name voor vervormende tokkeltjes en slag met veel definitie (weinig gain). Ook erg geschikt voor Jazz en blues.
Stand Groen en Rood zijn ongewijzigd.
een superlead is de non-mastervolume met 4 inputs... ik denk dat hier de 2203 met 2 inputs bedoeld wordt, correct?
om de preamp zo te veranderen dat het een kopie wordt van een 2203 is een modificatie nodig die ALLE kanalen en modes beinvloed
in het kort is crunch oranje circuitgewijs gelijk aan crunch rood, met het enkele verschil dat de anodespanning op de tweede gainstage (derde gainstage in het schema) aangepast wordt... er is geen enkele mogelijkheid om crunch oranje te modificeren, zonder dat dit ook effect heeft op crunch rood (en andere specifieke kanalen/modes)


5.
- Centraal Mastervolume toegevoegd (over alle kanalen).
Nu deze potmeter er wel is kan met 1 volumeregelaar het gehele geluid harder of zachter worden gezet, met behoud van alle gemaakte instellingen en verhoudingen. Een ‘must’ voor podiumwerk.
Vreemd dat deze knop ontbrak!
ik ben nu 3 jaar actief op forums inzake marshalls en met name de JVM... je bent echt de eerste persoon die ik tegenkom, die zo'n mod noodzakelijk vond


6.
- Effectieve beveiliging tegen onbelast gebruik.
De inductie-piek die in de uitgangstransformator optreedt bij onbelast gebruik wordt nu door een beveiliging afgevoerd.
Geen verschil in geluid of volume.
Heel vreemd dat Marshall nog steeds niet zelf deze beveiliging aanbrengt…
ik zou heel graag van wie dan ook info over willen ontvangen, want van een dergelijke mod is mij niets bekend... hoe werkt dit precies?



De Marshall JVM410H is zonder modificaties geen goede versterker!
In deze prijsklasse verwacht je niet zulke grove ontwerpfouten en dat is best teleurstellend.
er zijn duizenden gitaristen die het hier totaal niet mee eens zullen zijn... probeer iets te nuanceren... een mening is goed, maar het wordt hier gepresenteerd als feit

Baker
10 november 2012, 10:27
Ik heb ook een 410H gehad. Ik gebruikte hem destijds in een classic rock coverband, en ik heb er heel veel mee opgetreden.
Zie mijn post na 1 oefenavondje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?97545-Nieuwe-Amp!-Marshall-JVM-410H!

Voordat ik hem kocht speelde ik over een Koch Multitone, maar ik wilde graag de Marshall Brul. Nou, die heb ik gekregen met de 410H.
Ik heb hem weggedaan omdat ik een totaal andere muziekstijl ben gaan spelen, waarbij een klein tweekanaals buizenbakje meer dan genoeg is.

Ik zal niet op al je punten ingaan, maar ik wil er twee uithalen:

-Het "slechte" crunckanaal
Dit herken ik totaal niet. Ik vond dit kanaal namelijk met afstand het allerbeste kanaal van de JVM! Het is direct, rauw, ruig, en heel erg hardrock. Uiteindelijk deed ik bijna alles met dit kanaal, en gebruikte de andere kanalen nauwelijks nog. (wel met een tubescreamer en een delaypedaal erbij) Black Crowes, Pearl Jam, slag, solo's, alles kon met dit kanaal echt heerlijk. Ik had ook nooit het gevoel dat ik ergens iets te kort kwam. Sterker nog, in verhouding tot de Koch vond ik eindelijk wat ik zocht: Marshall scheur!

En oh ja, een JCM800 klinkt beter hoor, net wat meer bite, en nog bruikbaarder. Maar, het crunchkanaal van de JVM410H komt best in de buurt, en is wat mij betreft op de JVM hét kanaal voor classic rock.

-De "ontbrekende" centrale master
Dat jij hier een punt van maakt dát is juist het grote raadsel. De meeste versterkers hebben 1 centrale master, de JVM heeft er, heel erg handig 2! En jij wil er drie? Ook nog een master over de masters? Is dat niet een beetje over de top, en eigenlijk ook niet nodig?
En als je één centrale master wilt, dan draai je master 2 toch gewoon helemaal dicht? Tadaa! een centrale master! Alleen dan kun je ook geen onderscheid meer maken in slag en lead. Maar ja, dat kan bij bijna elke andere amp ook niet, dus wat is dan het probleem?

Tot slot, jouw modificaties zullen best nuttig zijn hoor, ik ben er van overtuigd dat jouw 410H beter klinkt dan de mijne destijds.
Maar jouw mening dat de JVM410H zonder mods geen goede versterker is, is op z'n zachtst gezegd zwaar overdreven.

edit: toch nog een toevoeging. Je kritiek op het voetpedaal weerspreek ik ook met klem.
Ik heb er tig keer mee opgetreden, maar ik kon er prima mee uit de voeten. De lampjes zijn inderdaad wat lastig te onderscheiden, maar het is wel te doen, en zeker de kleuren van de presets zijn goed te zien. Ook hier geldt: Jij zegt heel stellig dat het voetpedaal "podiumongeschikt" is, maar dat is gewoon erg overdreven.

DeTom
10 november 2012, 13:36
Dat niet iedereen het met mijn review eens zou zijn weet je vooraf.
Ik zal ingaan op enkele punten van Big Dooly.
Laat duidelijk zijn dat een review altijd een mening is en dat je dan niet bij ieder ding dat nog eens extra vermeld. Ook nu weer mijn mening. Of beter, mijn ervaring.


Voetschakelaar
Als ik op een podium sta wil ik altijd zien in welke toestand de versterker staat vooral als ik vanuit stilte ga spelen (bv. aan het begin van een nummer).
De piepkleine LEDjes, die ook nog eens vlak naast elkaar staan, zijn vanaf >2 meter afstand niet te onderscheiden. Een blik op de versterker laat dat wel zien, maar als je daar >3 meter vandaan staat schiet dat ook niet op.
Een voor mij onbruikbare voetschakelaar voor op de planken! Daar wil ik niet aan wennen!
Voor gitaristen thuis/studio en die op het podium niet rondlopen en strak op 2 meter van de schakelaar blijven staan zal het vast wel OK zijn…
Met de 10 MIDI-presets die ik nu voor m’n neus heb (Behringer FCB1010), met een duidelijk LED die laat zien welke preset actief is, weet ik wat ik ga horen als ik ga spelen.
Marshall had in plaats van dit ontwerp een voetschakelbak kunnen verzinnen die wel afleesbaar is op grotere afstanden. Wat mij betreft een gemiste kans…

Overigens kan je met een MIDI-Foot Controller exact dezelfde zaken programmeren als bij de meegeleverde switch, alle buttons zijn MIDI-programmeerbaar, alleen loopt bij mij mijn G-Force ook mee met MIDI dus dat is voor mij nog een reden om de foot-switch niet te gebruiken...
Eigenlijk zou Marshall naar mijn idee beter een MIDI-foot controller hebben kunnen meeleveren.


De choke
Ik nam een rafelig geluid waar tijdens overstuurd spelen. Na langere tijd ging ik daar steeds meer van balen. Niet het geluid zoals ik dat gewend was van buizen-Marshalls.
Dus heb ik het probleem voorgelegd aan Anton van Adesign en die vermoedde dat dat wel eens door het ontbreken van een choke kon ontstaan, aan de hand van het schema.
De enige manier om daar achter te komen was om de ingreep te doen.
Welnu, hij had gelijk, het rafelige geluid is zo goed als verdwenen en nu klinkt de amp zoals ik hoopte dat ie zou klinken; een stuk strakker.
Wat mij betreft had Marshall niet voor zo’n weerstand moeten kiezen en gewoon een choke moeten plaatsen. Zoals ze dat al jaren doen…

Nog dit: Je noemt het 'slechts tientjeswerk' en dat dat dus nooit een bezuiniging zal zijn. Daar ben ik het volstrekt mee oneens. Stel dat zo'n trafo 25 euro voor hen zou kosten (en dan reken ik de aanzienlijk lastiger montage niet mee); de gebruikte weerstand kost hun ±25 cent, te verwaarlozen. Als Marshall 5.000 versterkers maakt is dat 125.000 euro verschil! Een aanzienlijk bedrag wat dus zeker toch een bezuiniging kan zijn... In ieder geval geen peanuts!


Volumeverschillen bij de gain-presets
Alle kanalen hebben veel te grote volume verschillen bij schakelen van ‘groen -> rood’ en ‘oranje -> rood’.
Als je de versterker ‘kaal’ gebruikt, geen FX of wat anders, en je drukt op de keuzeschakelaar, dan bemerk je de zeer aanwezige volume verschillen!
Een technisch compromis? Vreemd dat Adesign het wel kan oplossen. Dan had Marshall het ook kunnen oplossen, dus toch een ontwerpfout…


De parallelle loop
Zo als ik al schreef: de problemen zijn er ook als je NIETS in de loop hebt geplugd!
Probeer het maar zelf. Je slaat je gitaar aan (test het met een licht overstuurd geluid, dan is het makkelijker waar te nemen; maar het is over de gehele versterker bij alle kanalen) en je schakelt de loop aan en weer uit. Dan zal je -ingeschakeld- direct horen dat het geluid doffer en ieler wordt. Het geoefend oor hoort ook dat de definitie aanzienlijk verminderd.
In- en uitschakelen van de loop, ZONDER kabels er in, mag geen enkel verschil uitmaken!
En dat staat volkomen los van de stand van de dB-schakelaar of Mix-regelaar…

En de Send; ook dat kun je makkelijk zelf testen. Steek een kabel in de Send en kijk welk signaal er binnen komt op een effect. Dat is een extreem hoog signaal, in beide standen van de dB-schakelaar en los van de MIX-knop.
Ik heb het bemerkt doordat ik met name bij clean steeds weer rode lampjes had op mijn G-Force, ter teken van oversturing van de ingang. Door de kanaalmasters erg laag te zetten was het toch net aan bruikbaar.
Uit meting bij Adesign bleek er inderdaad een extreem hoog signaal op Send te staan. Anton kon op het schema duiden dat de hele parallelle loop verkeerd ontworpen is, waardoor extreme gain op Send en aantasting van het geluid van de gehele versterker (het iele, doffe definitie-loze geluid).
Dat is dan de bevestiging van wat ikzelf al waarnam…
Na een ferme ingreep in de elektronica is de loop nu geheel zonder problemen!

Het leuke is dat hierbij een buishelft vrijkwam die daardoor ingezet kon worden om het Crunch-kanaal aan te pakken.


Crunch-kanaal
Ik schreef al “Mijns inziens volstrekt onbruikbaar voor rock, hardrock en metal”. Er zullen zeker gitaristen zijn die dat type sound wel waarderen, ik niet en veel anderen ook niet.
Ik schrijf in de review hoe dat kanaal wel is gaan doen wat ik wil.
Ik bedoel trouwens wel degelijk de ‘JCM800 Super Lead’. Je hebt gelijk, die is inderdaad zonder Master-Gain regelaar. Het omgebouwde kanaal is nu qua elektronica gelijk aan de SL alleen met als extra dat er wel een gain-regelaar op zit… De vrijgekomen buishelft van de parallelle loop is daarbij ingezet.
Voor mij een enorme verbetering!

Vraag gerust aan Anton van Adesign Geluidstechniek in Den Haag hoe hij de parallelle loop en het Crunch-kanaal aangepakt heeft en wat er precies elektronisch aan mis was...


Centraal Mastervolume
Het is gewoon erg handig nu er een potmeter geplaatst is die beide Masters hard/zacht zet.
Als ik sta te spelen en ik moet aan 2 potmeters gaan knoeien, dan is mijn instelling gemaakt bij de soundcheck (de verhouding slag-solo) bijna niet meer in te stellen. Op het podium klink het nu eenmaal anders dan in de zaal (bij de geluidsman).
Ik liep hier bij het eerste optreden met deze versterker al tegenaan. Deze MOD is uit de praktijk geboren.
Met een echte centrale Master is volume wijzigen nu een eitje waardoor ik mijn aandacht bij het spelen kan houden i.p.v. bij de techniek met millimeter-geknoei aan knoppen.
Dat had Marshall ook zelf kunnen bedenken…

De ‘oplossing’ van jou en van Baker om maar 1 Master te gebruiken is natuurlijk niet aan de orde; een van de redenen om deze versterker te kopen was juist de slag-solo optie…
Er zijn nu 3 Masters; 1 echte Master en 2 sub-Masters :)


Beveiliging tegen onbelast gebruik
Ik heb helaas jaren geleden meegemaakt dat een plug het begaf waardoor de uitgangstransformator doorsloeg. Dat was een peperdure reparatie, versterker langdurig uit de running en je optreden is naar de maan… (nog een reden om altijd een tweede versterker mee te nemen).
Als je bij uitsturing opeens de speakerkabel losgooit ontstaat er een inductie spanningspiek die door de isolatie van de wikkelingen heen kan slaan. Die piek kan duizenden volt zijn.
Als de trafo doorslaat is ie definitief kapot.
Dit komt meer voor dan je zou denken!
En waarom zou je het risico willen lopen als je je realiseert dat er een simpele en goedkope oplossing is om dit te beveiligen?
Marshall zou dat standaard zelf moeten doen, gewoon als beveiliging.
Voor details van de MOD verwijs ik naar Adesign.


De Marshall JVM410 is zonder modificaties geen goede versterker
Die mening heb ik nog steeds!
Ik baalde enorm dat hij zo tegen viel. Nu er (veel) modificaties zijn uitgevoerd door een zeer kundig persoon is deze mening juist versterkt! Dat zou niet hebben hoeven gebeuren als Marshall zorgvuldiger ontworpen had. Meer op de podium-praktijk gericht. Dan had ik de hele review niet geschreven en was de versterker een heel goed product geweest.
In potentie is ie heel goed maar niet met genoemde ontwerpfouten.
Er zullen best een hoop gitaristen rondlopen die minder of anders kritisch zijn en heel tevreden gebruikers zijn, maar dat neemt de feiten van aantoonbare ontwerpfouten niet weg…

Ter verduidelijking van wat de feitelijke ontwerpfouten zijn: de parallelle loop en de gain-presets.
De andere door mij genoemde issues zijn een mening…


Wel erg leuk dat er zo door velen gereageerd wordt op dit forum :)

big dooley
11 november 2012, 00:44
Als ik op een podium sta wil ik altijd zien in welke toestand de versterker staat vooral als ik vanuit stilte ga spelen (bv. aan het begin van een nummer).
De piepkleine LEDjes, die ook nog eens vlak naast elkaar staan, zijn vanaf >2 meter afstand niet te onderscheiden. Een blik op de versterker laat dat wel zien, maar als je daar >3 meter vandaan staat schiet dat ook niet op.
Een voor mij onbruikbare voetschakelaar voor op de planken! Daar wil ik niet aan wennen!
Voor gitaristen thuis/studio en die op het podium niet rondlopen en strak op 2 meter van de schakelaar blijven staan zal het vast wel OK zijn…
Met de 10 MIDI-presets die ik nu voor m’n neus heb (Behringer FCB1010), met een duidelijk LED die laat zien welke preset actief is, weet ik wat ik ga horen als ik ga spelen.
Marshall had in plaats van dit ontwerp een voetschakelbak kunnen verzinnen die wel afleesbaar is op grotere afstanden. Wat mij betreft een gemiste kans…
tja, aan de andere kant begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom het blijkbaar zo moeilijk voor je is om te onthouden in welke preset je staat... met de footswitch heb je er 6 en ook de genoemde 10 op je behringer hoef ik echt niet te kijken op welk kanaal ik zit... dat weet ik heus wel...
gasten als satriani, mustaine, aldrich, gilbert, malmsteen en kerry king (ja de laatste twee gebruiken ze ook wel eens, al hebben ze een signature) hebben er totaal geen problemen mee... en die staan toch aardig vaak op het podium dacht ik zo....


Overigens kan je met een MIDI-Foot Controller exact dezelfde zaken programmeren als bij de meegeleverde switch, alle buttons zijn MIDI-programmeerbaar, alleen loopt bij mij mijn G-Force ook mee met MIDI dus dat is voor mij nog een reden om de foot-switch niet te gebruiken...
Eigenlijk zou Marshall naar mijn idee beter een MIDI-foot controller hebben kunnen meeleveren.
je kan met midi absoluut geen zaken apart aansturen zoals de FX-loop, reverb of de master, daar moet je echt een aparte patch voor aanmaken... bij de satriani JVM is dit overigens WEL het geval



Ik nam een rafelig geluid waar tijdens overstuurd spelen. Na langere tijd ging ik daar steeds meer van balen. Niet het geluid zoals ik dat gewend was van buizen-Marshalls.
Dus heb ik het probleem voorgelegd aan Anton van Adesign en die vermoedde dat dat wel eens door het ontbreken van een choke kon ontstaan, aan de hand van het schema.
De enige manier om daar achter te komen was om de ingreep te doen.
Welnu, hij had gelijk, het rafelige geluid is zo goed als verdwenen en nu klinkt de amp zoals ik hoopte dat ie zou klinken; een stuk strakker.
Wat mij betreft had Marshall niet voor zo’n weerstand moeten kiezen en gewoon een choke moeten plaatsen. Zoals ze dat al jaren doen…
over smaak valt niet te twisten... ik heb er zelf ook een choke (10H van mercury magnetis) ingepropt en het verschil is er, maar bijlange na niet zo dramatisch als vele mensen willen geloven... ook ik vind het een verbetering


Nog dit: Je noemt het 'slechts tientjeswerk' en dat dat dus nooit een bezuiniging zal zijn. Daar ben ik het volstrekt mee oneens. Stel dat zo'n trafo 25 euro voor hen zou kosten (en dan reken ik de aanzienlijk lastiger montage niet mee); de gebruikte weerstand kost hun ±25 cent, te verwaarlozen. Als Marshall 5.000 versterkers maakt is dat 125.000 euro verschil! Een aanzienlijk bedrag wat dus zeker toch een bezuiniging kan zijn... In ieder geval geen peanuts!
ik denk niet dat een choke 25 euro kost voor marshall, maar goed dat weten hun zelf wel... en ja het is peanuts... die 25 euro (ff aannemen) berekenen ze gewoon door... aanzienlijker lastigere montage valt wel mee... die grote weerstanden worden itt de kleinere componenten er met de hand ingeplaatst (zelf mogen aanschouwen in de fabriek)
marshall stopt al veel langer weerstanden ipv chokes in hun versterkers... vanaf de JCM900 al... reden hierachter was zeer waarschijnlijk, dat er in die tijd om meer gain gevraagd werd... gebruik een weerstand ipv choke en voila... omdat deze toepassing simpelweg werkt, hebben ze het al die tijd toegepast op latere modellen... hedendaags is er vraag naar een wat meer lossere voeding en plaatst men doodleuk weer chokes in modellen als de AFD100, YJM100 en JVM410HJS... inderdaad, signature modellen
aan de andere kant, had de major 200 watter uit eind jaren 60 had ook al geen choke (ultralineair ontwerp)... midden jaren 60 switchte marshall over van gelijkrichterbuizen naar diodes... ook dit was geen voorbeeld van bezuinigingen, maar simpelweg een afgewogen keus



Alle kanalen hebben veel te grote volume verschillen bij schakelen van ‘groen -> rood’ en ‘oranje -> rood’.
Als je de versterker ‘kaal’ gebruikt, geen FX of wat anders, en je drukt op de keuzeschakelaar, dan bemerk je de zeer aanwezige volume verschillen!
Een technisch compromis? Vreemd dat Adesign het wel kan oplossen. Dan had Marshall het ook kunnen oplossen, dus toch een ontwerpfout…
oplossing voor een probleem wat er niet is... buiten het cleane kanaal om, ben je de eerste in 3 jaar tijd die ik hierover zie klagen... en ik heb intussen al aardig wat bestudeerd en zelf ervaren



De parallelle loop
Zo als ik al schreef: de problemen zijn er ook als je NIETS in de loop hebt geplugd!
Probeer het maar zelf. Je slaat je gitaar aan (test het met een licht overstuurd geluid, dan is het makkelijker waar te nemen; maar het is over de gehele versterker bij alle kanalen) en je schakelt de loop aan en weer uit. Dan zal je -ingeschakeld- direct horen dat het geluid doffer en ieler wordt. Het geoefend oor hoort ook dat de definitie aanzienlijk verminderd.
In- en uitschakelen van de loop, ZONDER kabels er in, mag geen enkel verschil uitmaken!
En dat staat volkomen los van de stand van de dB-schakelaar of Mix-regelaar…
als je niets in de loop hebt geplugd en je schakelt deze aan of uit, waarbij je verschil hoort in volume betekent dat de mix control NIET op 100% staat!!! als dat namelijk wel het geval was, dan zou je namelijk helemaal NIKS horen, zodra de loop geactiveerd wordt... dit staat in de manual...
je gebruikte dus de loop in parallel, terwijl je een directsignaal en een direct signaal met effect probeert te mixen, terwijl een parallele loop is ontworpen om een direct signaal en een effectsignaal te mixen... doordat jij dat NIET hebt gedaan krijg je faseproblemen en vreemd geluid, ook als er helemaal niks in de loop zit, want dan fungeert de mix-control als een 3de mastervolume (oh shit, dus die mastervolume die jij ingebouwd had is water naar de zee dragen geweest...)
wat de tech in kwestie gedaan heeft is simpelweg de loop serieel maken... zodat de gebruiker de boel niet meer kan verklooien


En de Send; ook dat kun je makkelijk zelf testen. Steek een kabel in de Send en kijk welk signaal er binnen komt op een effect. Dat is een extreem hoog signaal, in beide standen van de dB-schakelaar en los van de MIX-knop.
Ik heb het bemerkt doordat ik met name bij clean steeds weer rode lampjes had op mijn G-Force, ter teken van oversturing van de ingang. Door de kanaalmasters erg laag te zetten was het toch net aan bruikbaar.
Uit meting bij Adesign bleek er inderdaad een extreem hoog signaal op Send te staan. Anton kon op het schema duiden dat de hele parallelle loop verkeerd ontworpen is, waardoor extreme gain op Send en aantasting van het geluid van de gehele versterker (het iele, doffe definitie-loze geluid).
Dat is dan de bevestiging van wat ikzelf al waarnam…
Na een ferme ingreep in de elektronica is de loop nu geheel zonder problemen!
mix knop heeft niks met de send te maken, deze zit namelijk pas NA de return
als jij beweert dat de dB-switch GEEN verschil maakt qua output van de send, lieg je dat je barst... de switch is tweedelig... zodra de switch ingedrukt wordt, moet het signaal een 15K weerstand passeren voordat het de send bereikt, en word er na de return een 820K weerstand gebypassed...
het meest vreemde is nog wel, dat je zei dat de seriele loop geen probleem was, terwijl deze loop juist een hogere output heeft?????





Vraag gerust aan Anton van Adesign Geluidstechniek in Den Haag hoe hij de parallelle loop en het Crunch-kanaal aangepakt heeft en wat er precies elektronisch aan mis was...
er was electronisch NIETS mis, het geluid beviel je gewoonweg niet... dat zijn twee totaal andere dingen



Ik heb helaas jaren geleden meegemaakt dat een plug het begaf waardoor de uitgangstransformator doorsloeg. Dat was een peperdure reparatie, versterker langdurig uit de running en je optreden is naar de maan… (nog een reden om altijd een tweede versterker mee te nemen).
Als je bij uitsturing opeens de speakerkabel losgooit ontstaat er een inductie spanningspiek die door de isolatie van de wikkelingen heen kan slaan. Die piek kan duizenden volt zijn.
Als de trafo doorslaat is ie definitief kapot.
Dit komt meer voor dan je zou denken!
En waarom zou je het risico willen lopen als je je realiseert dat er een simpele en goedkope oplossing is om dit te beveiligen?
Marshall zou dat standaard zelf moeten doen, gewoon als beveiliging.
Voor details van de MOD verwijs ik naar Adesign.
je bent me nog steeds een antwoord op mijn vraag schuldig... welke fabrikanten hebben wel zo'n beveiliging?


op het laatste ga ik maar niet meer in... das gewoon hopeloos...

tommus42
11 november 2012, 01:10
Volgens mij heeft Fender op een model een 'kortsluitbeveiliging', als de speakerplug eruit getrokken wordt, wordt de uitgang aan massa gelegd (0 ohm).
Het kan overigens toch wel even lijen dat onbelast draaien?

big dooley
11 november 2012, 01:48
Volgens mij heeft Fender op een model een 'kortsluitbeveiliging', als de speakerplug eruit getrokken wordt, wordt de uitgang aan massa gelegd (0 ohm).
Het kan overigens toch wel even lijen dat onbelast draaien?

ik heb het een paar keer gehad... is geen probleem geweest, maar het kan inderdaad een OT naar de eeuwige jachtvelden helpen...
een secundaire spoel kortsluiten om de OT te ontzien? zullen de eindbuizen lekker vinden...

tommus42
11 november 2012, 01:55
......een secundaire spoel kortsluiten om de OT te ontzien? zullen de eindbuizen lekker vinden...

Schijnt beter te zijn dan een open uitgang.

Henri H
11 november 2012, 02:09
Ik herken veel v.d. problemen die DeTom beschrijft. Met name:

- Crunch eigenlijk onbruikbaar
- Volume verschillen tussen modes op alle kanalen te groot
- Parallelle loop kon ik niks mee, (maar dat kwam wellicht ook doordat ik een Replifex gebruikte waarmee het niet mogelijk was een parallelle loop te gebruiken)
- Te kleine LEDs op de footswitch (ik vond het nog wel bruikbaar)
- Het feit dat ik in eerste instantie echt happy was met de JVM, maar na verloop van tijd toch ging tegenstaan (op OD1 oranje na).

Voor wat betreft de choke, ik wou dat ik die mod nooit gedaan had, en al helemaal de output transformator-mod, want dat verschil vond ik te verwaarlozen en was het geld echt niet waard.

Een 3e master volume kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Op mijn Mesa Stiletto zitten in principe ook 4 master volumes, 2 kanaal volumes, een master en een solo volume, en ik vind het ideaal, hoewel het wel anders werkt op de Mesa (solo en master volume hebben invloed op elkaar).

Dat de JVM een slechte versterker zou zijn zonder modificaties wil ik niet zeggen, maar ik heb nog steeds geen spijt dat ik hem weg heb gedaan (1 op 1 geruild tegen de Mesa).

Ik heb ook de indruk dat Marshall het ontwerp van de JVM na verloop van tijd enigszins heeft aangepast, omdat je soms best veel verschillende meningen leest (Baker die het crunch kanaal te gek vindt b.v.), en ook heb ik gelezen dat de eerste series veel storingen hadden, waaronder die van mij.
Ik heb ook de indruk toen ie terugkwam van reparatie (garantie geval via Voerman), dat ie een stuk minder klonk.

Na verloop van tijd ben ik helemaal afgestapt van midi, had er echt tabak van. Je blijft tweaken en klooien, gebruik nu enkel nog losse pedalen en één kanaals Marshall 2004's, één ervan met 2e master volume, dat dan weer wel. :)

big dooley
11 november 2012, 02:09
tja zonder gordel tegen een lantaarnpaal rijden lijkt me ook beter dan tegen een eikenboom... maar dan hou ik toch liever die gordel om...
bovendien gaat het verhaal van optreden zonder backup niet op... je trafo blijft dan misschien wel heel, maar je eindbuizen gaan eraan met een grote kans dat andere componenten doodleuk meegenomen worden... ben je net zover van huis, alleen is de schade hopelijk wat goedkoper...

big dooley
11 november 2012, 02:14
Ik heb ook de indruk dat Marshall het ontwerp van de JVM na verloop van tijd enigszins heeft aangepast, omdat je soms best veel verschillende meningen leest (Baker die het crunch kanaal te gek vind b.v.), en ook heb ik gelezen dat de eerste series veel storingen hadden, waaronder die van mij.
Ik heb ook de indruk toen ie terugkwam van reparatie (garantie geval via Voerman), dat ie een stuk minder klonk.

het enige wat marshall heeft veranderd (de satriani ff buiten beschouwing gelaten), zijn het weglaten van de gloeizekeringen, overgaan op een ander merk preampbuizen in bepaalde posities en het bevestigen van alle pots op het chassis met een moer... dat garantiegeval hebben we al eens eerder besproken, dacht ik... hadden ze een hele rare omschrijving voor, waar ik nog steeds niet achter ben, wat dat nou was

Henri H
11 november 2012, 02:26
..... dat garantiegeval hebben we al eens eerder besproken, dacht ik... hadden ze een hele rare omschrijving voor, waar ik nog steeds niet achter ben, wat dat nou wasKlopt, was een vage omschrijving van Voerman (weet de term niet meer) waar niemand hier op het forum iets van snapte...

Anyway, ik ben blij dat ik ervan af ben....

big dooley
11 november 2012, 02:32
weet het weer... ze hadden aan de "powermax" gedraaid...
al sla je me dood...

Henri H
11 november 2012, 11:29
Hé ja, klopt! Dat jij dat nog weet. :ok:

big dooley
11 november 2012, 12:34
ja, nou er nog achter komen wat er gedaan is...
is voor mij hetzelfde als dat een fietsenmaker tegen je zegt, dat ie de inwendige garde van je fiets vervangen heeft... het slaat nergens op

DeTom
11 november 2012, 15:31
Nog maar een reactie op Big Dooley…



gasten als satriani, mustaine, aldrich, gilbert, malmsteen en kerry king (ja de laatste twee gebruiken ze ook wel eens, al hebben ze een signature) hebben er totaal geen problemen mee

Malmsteen speelt volgens live met een grote vierkante MIDI foot controller die erg lijkt op RJM MasterMind GT. Das toch echt heel anders dan de meegeleverde footswitch…



Je kan met midi absoluut geen zaken apart aansturen zoals de FX-loop, reverb of de master, daar moet je echt een aparte patch voor aanmaken... bij de satriani JVM is dit overigens WEL het geval

Ik heb geen Satriani-versie maar ik kan absoluut WEL alle buttons programmeren met MIDI, dus ook FX (de parallelle loop), Reverb (die ik niet gebruik) en Masters!

Overigens heb je wel gelijk dat de footswitch op een andere manier werkt dan programmeren met MIDI; de vraag is wat handiger is. Ik ben met MIDI en de 10 schakelaars van de Behringer 1010 erg tevreden en mijn G-Force loopt mee.
Als de LEDjes van de footswitch goed leesbaar zouden zijn zou je mij er niet over horen...



ik heb er zelf ook een choke (10H van mercury magnetis) ingepropt en het verschil is er, maar bijlange na niet zo dramatisch als vele mensen willen geloven

Het verschil is inderdaad niet dramatisch, wat ik al eerder schreef (ik had het over een subtiel verschil; als reactie op interessander), maar beslist wel het verschil tussen een matig geluid en een goed geluid. Maakt um veel geschikter voor hardrock en metal.
Ik ben blij dat ie er in zit, want anders had ik de JVM weggedaan.



wat de tech in kwestie gedaan heeft is simpelweg de loop serieel maken

Nee, de loop is wel degelijk parallelle en zo gebruik ik um ook. Jaren voor mijn beroep als geluidstechnicus gewerkt en dan sta ik wel even gek te kijken als jij me voor een of andere beginneling verslijt die niets snapt van apparatuur…
Ik vertel het nog een laatste keer: die loop deugde voor geen kant! En nu, na een zware ingreep, wel!

Sterker nog, ik heb er een door Adesign ontworpen 2e parallelle loop in laten aanbrengen (maar dat staat los van de review en dus niet eerder genoemd) en zoals te verwachten was functioneerd die loop perfect! :)

Ik schrijf dat in BEIDE standen van de dB-schakelaar er een te hoge gain op Send staat. Dat is dus 1: verschrikkelijk hoog en 2: extreem hoog.
Ik lieg niet, jij leest niet goed!
Jij noemt dat ik het over een volumeverschil heb. Waar zeg ik dat dan? Ik heb het over verlies van helderheid, iel en minder definitie. Das echt iets heeeel anders dan volume…



er was electronisch NIETS mis, het geluid beviel je gewoonweg niet... dat zijn twee totaal andere dingen

Er was wel wat mis, volumeverschillen in de gain-presets op ALLE kanalen en de parallelle loop.
Nu de loop gefikst is is het wel in orde!
De volumeverschillen op de gain-presets zijn er nog steeds omdat ik toch niet wissel.
En ik ben heel goed in staat om dat te kunnen beoordelen…
De andere MODs zijn wel smaak enzo, maar ik ben zeker niet de enige die de MODs een grote verbetering vind, waardoor deze versterker van matig in een hele goede veranderd.
Dat was zelfs de reden om de review te schrijven, om medegitaristen mijn ervaringen te vertellen.



je bent me nog steeds een antwoord op mijn vraag schuldig... welke fabrikanten hebben wel zo'n beveiliging?

Ik ben gitarist. Vraag het Anton…



bovendien gaat het verhaal van optreden zonder backup niet op... je trafo blijft dan misschien wel heel, maar je eindbuizen gaan eraan met een grote kans dat andere componenten doodleuk meegenomen worden... ben je net zover van huis, alleen is de schade hopelijk wat goedkoper

Je bedoeld waarschijnlijk de gesloten uitgang als er geen plug in zit, zeg maar een weerstand van 0 ohm.
Echter de door Anton verzonnen beveiliging beschermt de uitgangstrafo en alle andere componenten. Er treedt geen piek op en alles blijft heel, ook de eindbuizen, ook al sta je vol uit te sturen als het misgaat.
Na herinpluggen kan je gewoon verder spelen.
Het zal je overigens niets verbazen dat ik dit niet praktijk getest heb :)
En natuurlijk heb ik toch altijd een backup-versterker bij me, want er kan nog veel meer kapot gaan.


Big Dooley, ik krijg de indruk dat ik van jou niets ‘negatiefs’ mag schrijven over de JVM410, ook al zijn er weldegelijk ontwerpfouten en gemiste kansen.
Wel erg OK dat je je met zoveel energie zo inzet voor een goede zaak, maar ik denk dat je je eens zou kunnen realiseren dat er gitaristen zijn met andere ervaringen dan jij en dat die niet op voorhand maar allemaal liegen, onzin uitkramen, de gebruiksaanwijzingen niet lezen en maar wat aan zitten te prutsen.
Mijn review is gebaseerd op jaren ervaring als hardrock/metal gitarist, mijn baan als geluidstechnicus en zeer degelijk onderzoeken en testen en bedoeld om andere gitaristen mijn ervaring te vertellen.

En mijn boodschap is denk ik wel duidelijk: koop gerust deze versterker want ideaal en perfect voor op de planken. Maar laat um wel eerst modificeren want anders wordt het een teleurstelling.

Over die ‘tech’: Anton staat in heel Nederland zeer goed bekend bij vele importeurs, muzikanten, beroepsmuzikanten, studio’s, muziekwinkels en verricht o.a. verbazend slimme en goede modificaties, reparaties en ontwerpen.

Ik waardeer overigens WEL heel erg je reacties, commentaar, kennis en inbreng!

caliban
12 november 2012, 00:03
Ik begrijp niet goed wat mensen stock niet goed vinden aan die JVM amps, enkele keren over gespeeld, en vond ze heel erg leuk. Voor heavy muziek en ietwat versatility de beste marshall die ik ooit bespeeld heb.

Misery Signals
12 november 2012, 00:31
Vierkanaals, 2 master volumes, 2 fx loops, cabs wisselen en combineren, sounds die van los tot strak, Brits tot Amerikaans, clean tot crunch tot hardrock tot metal gaan, Fender, Marshall, Mesa Stiletto, Recto in één amp? Midiswitcher achterop en gaan...

http://www.alpha-music.com/ProductCart/pc/catalog/2RKNGBB_3XL.jpg

;)

Nja de JVM, hij blijft mensen beroeren he, ik maak me er niet meer druk om. Als ie je bevalt kopen, als ie je niet meer aanstaat buiten flikkeren en andere amp, klaar is Kees. Het domme van al die mods vind ik wel dat je uiteindelijk op een prijs uitkomt waarvoor je ineens een amp met een voor jou betere basissound had kunnen kopen.

MS

big dooley
12 november 2012, 01:00
Malmsteen speelt volgens live met een grote vierkante MIDI foot controller die erg lijkt op RJM MasterMind GT. Das toch echt heel anders dan de meegeleverde footswitch…
klopt... hedendaags is het een RJM mastermind (geen GT) met een flinke ferrari-sticker (hij plakt echt overal van die stickers op), maar dat is met zijn eigen signature amp de YJM100 of zijn vele JMP 1959's en 1987's... als hij de ingebouwde extra's van zijn YJM gebruikt (doet ie alleen op kleine shows), gebruikt hij de meegeleverde footswitch die dezelfde firmware gebruikt als de JVM footswitch...
satriani en al die anderen gebruiken gewoon de standaard JVM-footswitch op het podium



Ik heb geen Satriani-versie maar ik kan absoluut WEL alle buttons programmeren met MIDI, dus ook FX (de parallelle loop), Reverb (die ik niet gebruik) en Masters!
Het lijkt zo alsof je het allemaal beter weet, maar helaas klopt het niet. In ieder geval bij mij niet.
Mijn JVM is dik 3 jaar oud; zou er verschil zijn tussen de verschillende jaren?
je begrijpt me niet... stel: je wil de panelswitch van het OD1 kanaal koppelen aan de nummer 1 switch van je midipedaal en ook op dezelfde manier laten reageren ... dus ook doorlopen van groen naar oranje naar rood en weer terug naar groen zoals de panelswitch dat doet... je kan net zoveel op switch nr1 van je midipedaal trappen wat je wil, maar dat doet deze echt niet...
het lijkt niet alleen dat ik het beter weet... ik weet ook beter... heb regelmatig persoonlijk contact met de ontwerper, en die heeft me al aardig wat bijgespijkerd, wat deze en andere versterkers betreft... en ik mag me al 4 jaar gelukkig eigenaar noemen
de JVM kan alleen maar in patchmode werken met een midicontroller... je kan switch nr 4 van de midicontroller niet direct koppelen aan de master, zodat deze de master in en uitschakelt, op wat voor kanaal je ook bezig bent
zoals ik al zei, volgens de ontwerper, kan alleen de satriani JVM dit...





Het verschil is inderdaad niet dramatisch, wat ik al eerder schreef (ik had het over een subtiel verschil; als reactie op interessander), maar beslist wel het verschil tussen een matig geluid en een goed geluid. Maakt um veel geschikter voor hardrock en metal.
Ik ben blij dat ie er in zit, want anders had ik de JVM weggedaan.
als ik je dan een tip mag geven...
zoek eens info op over wat de "negative feedback mod" genoemd wordt... aanrader





Nee, de loop is wel degelijk parallelle en zo gebruik ik um ook. Jaren voor mijn beroep als geluidstechnicus gewerkt en dan sta ik wel even gek te kijken als jij me voor een of andere beginneling verslijt die niets snapt van apparatuur…
dan vraag ik het nogmaals: hoe had je je delay ingesteld? effect met droog signaal of alleen het effect?



Er was wel wat mis, volumeverschillen in de gain-presets op ALLE kanalen
nogmaals, je bent in 4 jaar tijd de eerste die ik hierover zie klagen



Ik ben gitarist. Vraag het Anton…
jij weet me te vertellen dat marshall een grove fout maakt door deze "beveiliging" niet aan te brengen, terwijl je niet eens weet of andere merken dat wel doen... ben inmiddels zelf een onderzoek gestart, want ik wil er het mijne van weten... ik zou verwachten, dat een ex-geluidstech dat ook zou doen... blijkbaar zijn proces operators ander volk




Het zal je overigens niets verbazen dat ik dit niet praktijk getest heb :)
neuh... hou gewoon je gordel aan... doe ik ook ;)



Big Dooley, ik krijg de indruk dat ik van jou niets ‘negatiefs’ mag schrijven over de JVM410, ook al zijn er weldegelijk ontwerpfouten en gemiste kansen.
iedereen mag kritiek spuien over wat dan ook, zolang een mening een mening blijft en onderbouwingen ook daadwerkelijk waar zijn en niet berust op speculaties...


Wel erg OK dat je je met zoveel energie zo inzet voor een goede zaak, maar ik denk dat je je eens zou kunnen realiseren dat er gitaristen zijn met andere ervaringen dan jij en dat die niet op voorhand maar allemaal liegen, onzin uitkramen, de gebruiksaanwijzingen niet lezen en maar wat aan zitten te prutsen.
je moest eens weten hoe vaak het bovenstaande gebeurd... ervaringen delen is goed... speculatie en aannames niet

big dooley
12 november 2012, 01:03
Vierkanaals, 2 master volumes, 2 fx loops, cabs wisselen en combineren, sounds die van los tot strak, Brits tot Amerikaans, clean tot crunch tot hardrock tot metal gaan, Fender, Marshall, Mesa Stiletto, Recto in één amp? Midiswitcher achterop en gaan...

http://www.alpha-music.com/ProductCart/pc/catalog/2RKNGBB_3XL.jpg


heeft dus alleen ff een bias mod nodig? :D:D:D

Misery Signals
12 november 2012, 01:14
Nee man gewoon bij een lampenboer een nieuwe set lampen laten samenstellen. Tone factory maakt zo voor een zeer normale prijs een volledige set JJ lampen met waarden die overeenstemmen met bepaalde Mesa kleurencodes. Tegenwoordig moet je daarom geen bias mod meer laten doen hoor..

:)

MS

big dooley
12 november 2012, 01:25
Nee man gewoon bij een lampenboer een nieuwe set lampen laten samenstellen. Tone factory maakt zo voor een zeer normale prijs een volledige set JJ lampen met waarden die overeenstemmen met bepaalde Mesa kleurencodes. Tegenwoordig moet je daarom geen bias mod meer laten doen hoor..

:)

MS

tja om maar ff de fanboy uit te hangen... ik kan in mijn AFD vrijwel alles proppen wat er maar inpast... EL34, 6CA7, 6L6, KT66, KT77, KT88, 6550, 5881... en zelfs combinatie's van het genoemde... (heb dit geprobeerd, maar beviel qua geluid niet zo)
ff de hoeveelheid kathodestroom kiezen en instellen, een switch ingedrukt houden en de versterker aanzetten... 2/3 minuutjes wachten... en klaar...

wel mooi dat gasten als tonefactory dit doen trouwens... scheelt nogal een slok op de even spreekwoordelijke borrel :)

Misery Signals
12 november 2012, 01:58
Nja Mesa is nogal traditioneel op vlak van buizen en midi functies :)

Handig zo'n dingen als dat je werkpaard is waarbij je om 't jaar buizen moet vervangen, maar ik heb zoveel heads hier die bijna nooit gebruikt worden dat tubes vervangen eigenlijk nooit moet. Laatste keer dat ik nog eens een set buizen moest laten vervangen was 2007 denk ik. Ben zo goed als gestopt met spelen, elke head van het kwartet draait niet meer dan 3 uur per jaar denk ik.

Zo'n zelf biassende heads zijn natuurlijk wel de toekomst. Orange, Bugera, Marshall heeft dat al, de rest gaat nog wel volgen. In amps als een Diezel kan je natuurlijk ook alles proppen mits biassen.

MS

DeTom
12 november 2012, 02:01
je begrijpt me niet... stel: je wil de panelswitch van het OD1 kanaal koppelen aan de nummer 1 switch van je midipedaal en ook op dezelfde manier laten reageren ... dus ook doorlopen van groen naar oranje naar rood en weer terug naar groen zoals de panelswitch dat doet... je kan net zoveel op switch nr1 van je midipedaal trappen wat je wil, maar dat doet deze echt niet...
het lijkt niet alleen dat ik het beter weet... ik weet ook beter... heb regelmatig persoonlijk contact met de ontwerper, en die heeft me al aardig wat bijgespijkerd, wat deze en andere versterkers betreft... en ik mag me al 4 jaar gelukkig eigenaar noemen
de JVM kan alleen maar in patchmode werken met een midicontroller... je kan switch nr 4 van de midicontroller niet direct koppelen aan de master, zodat deze de master in en uitschakelt, op wat voor kanaal je ook bezig bent
zoals ik al zei, volgens de ontwerper, kan alleen de satriani JVM dit...

Ik begreep inderdaad niet wat je bedoelde, want alle buttons zijn immers programmeerbaar. De footswitch werkt op een andere manier en zou best bruikbaar kunnen zijn als de LEDjes af te lezen zouden zijn. Ik vind het in ieder geval een onbruikbaar ding vanwege de slecht zichtbare LEDjes, wat ik steeds al vermeldde. In mijn review bespreek ik de onhandige LEDjes die het ding onbruikbaar maken en niet de werking op zich; daar heb ik absoluut geen kritiek op. Uhh, jij begon zelf over de werking...
Omdat ik de G-Force laat meeschakelen is de footswitch sowieso geen optie...

NB: Helaas had ik in mijn vorige reactie de tekst al aangepast zonder dat ik had gezien dat je had gereageerd. Dat was niet handig...



dan vraag ik het nogmaals: hoe had je je delay ingesteld? effect met droog signaal of alleen het effect?

Extreme gain op Send: Ik had bemerkt dat zowel de middenstand als wet problemen veroorzaakten bij de G-Force. Daarom heb ik um laten meten bij Anton en die zag in een opslag aan het schema dat de loop totaal verkeerd ontworpen is. Na de zware ingreep is de loop wel in orde dus dat bewijst het mis zijn. Gebruikt zoals ik toen problemen had, zo gebruik ik um nu nog steeds en wel zonder problemen. Ingaan op 'wat er dan allemaal aanhing' en 'welke standen' doet er dan niet meer toe...



jij weet me te vertellen dat marshall een grove fout maakt door deze "beveiliging" niet aan te brengen, terwijl je niet eens weet of andere merken dat wel doen... ben inmiddels zelf een onderzoek gestart, want ik wil er het mijne van weten... ik zou verwachten, dat een ex-geluidstech dat ook zou doen... blijkbaar zijn proces operators ander volk

Ik zeg nergens dat het weglaten van een inductiebeveiliging 'een grove fout' is; ik vind het onnodig nalatig.
Marshall weet als geen ander hoe vaak dat gebeurt, zij leveren immers de vervang trafo, dus waarom dan niet beveiligen?
Nogmaals, ik ben gitarist en ook als geluidsman hoef je niet te weten wat er in een apparaat zit. Ik weet overigens best wel wat van electronica hoor, maar eigenlijk maakt het me niet uit welke merken dat wel of niet doen.
Dat wetende maakt het niet minder waar dat er beveiligingen in een apparaat moeten zitten. Waarom dan deze inductiebeveiliging niet?
Ik denk trouwens daar het antwoord wel op te weten: omdat de wet het niet voorschrijft... Hoe dan ook niet erg klantvriendelijk van al die merken waar het ontbreekt!
En volgens mij (maar weet niet 100% zeker) zit ie wel in versterkers van Dolf Koch...



iedereen mag kritiek spuien over wat dan ook, zolang een mening een mening blijft en onderbouwingen ook daadwerkelijk waar zijn en niet berust op speculaties...

Ik onderbouw het wel, maar jij geloofd het niet.

big dooley
12 november 2012, 02:31
Ik begreep inderdaad niet wat je bedoelde,
is dat in ieder geval uit de wereld



Extreme gain op Send: Ik had bemerkt dat zowel de middenstand als wet problemen veroorzaakten bij de G-Force. Daarom heb ik um laten meten bij Anton en die zag in een opslag aan het schema dat de loop totaal verkeerd ontworpen is. Na de zware ingreep is de loop wel in orde dus dat bewijst het mis zijn. Gebruikt zoals ik toen problemen had, zo gebruik ik um nu nog steeds en wel zonder problemen. Ingaan op 'wat er dan allemaal aanhing' en 'welke standen doen' er dan niet meer toe...
nogmaals de vraag... hoe gebruik je je delay? effect met droog signaal of alleen het effect?




Ik zeg nergens dat het weglaten van een inductiebeveiliging 'een grove fout' is; ik vind het onnodig nalatig.
Marshall weet als geen ander hoe vaak dat gebeurt, zij leveren immers de vervang trafo, dus waarom dan niet beveiligen?
Nogmaals, ik ben gitarist en ook als geluidsman hoef je niet te weten wat er in een apparaat zit. Ik weet overigens best wel wat van electronica hoor, maar eigenlijk maakt het me niet uit welke merken dat wel doen. Dat wetende maakt het niet minder waar dat er beveiligingen in een apparaat moeten zitten. Waarom dan deze inductiebeveiliging niet? Ik denk trouwens daar het antwoord wel op te weten: omdat de wet het niet voorschrijft... niet erg klantvriendelijk hoe dan ook.
ff een ander voorbeeldje: de wet schreef marshall voor om gloeizekeringen te gebruiken... ze wilden er niet aan omdat ze problemen verwachtten, maar "de wet" drukte zijn zin door en dus moest het circuit aangepast worden... de problemen kwamen er uiteindelijk en dus heeft marshall het nogmaals aangevochten en uiteindelijk gelijk gekregen... met als gevolg dat ze een aangepaste PCB moesten ontwerpen en elke JVM met zekeringen die terug kwam voor service werd aangepast, zonder extra kosten voor de klant...
heeft dus niets te maken met wat er in de wet staat, mijns inziens...
eerstvolgende keer als ik met santiago zit te chatten zal ik er eens naar vragen... ben inmiddels iets wijzer, omtrend deze "beveiliging"... vermoedelijk worden er nl diodes geplaatst die de zijtakken van de OT verbinden met het chassis, wat de zogenaamde "flyback voltages" neutraliseert... er wordt op techforums gepraat over voors en tegens, dus voorlopig zou ik me niet 100% veilig voelen als ik jou was... (welgemeende waarschuwing)




Ik onderbouw het wel, maar jij geloofd het niet
onderbouwen met feiten is iets anders dan onderbouwen met aannames...

big dooley
12 november 2012, 03:19
foutje, bedankt

Misery Signals
12 november 2012, 08:29
Van een beveiliging tegen wegvallen v cab heb ik ook nog Noorman gehoord hoor. Koch kan het mss hebben maar dan zijn er nog genoeg redenen voor mij om er geen te kopen haha...
De beter gemaakte heads zijn zo gebouwd dat ze dat wel harder aankunnen zonder de trafo erdoor te jagen dan een goedkope head algemeen genomen.
Mijn SLO is ooit onbelast uitgevallen en bij het maken zei de tech dat je al echt moeite moet doen om dat te krijgen bij die bak. Eerst worden er vanalle andere componentjes gemold die de weg naar de trafo afsnijden

MS

Misery Signals
12 november 2012, 08:30
Nooit van gehoord dus...

MS

DeTom
12 november 2012, 10:15
ben inmiddels iets wijzer, omtrend deze "beveiliging"... vermoedelijk worden er nl diodes geplaatst die de zijtakken van de OT verbinden met het chassis, wat de zogenaamde "flyback voltages" neutraliseert

Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing, maar gelukkig is ie totaal anders en werkt ie anders. Wel 100% veilig.
Punt is dat ik er niets voor voel om modificaties gedaan door Anton hier op het forum te gaan 'verklappen' en gaat ook buiten de kaders van mijn review.
Mogelijk zit Anton er totaal niet mee, en op zich is het een goede zaak als je dit soort info deelt, maar ik vind dat je dan zelf maar bij hem moet informeren hoe het gedaan is en hoe het werkt...
In mijn review is mijn stelling dat de beveiliging ontbreekt, en dat ie er had moeten zitten om hoge kosten te voorkomen. iedere versterkerbouwer weet van het probleem van doorslaan bij onbelast gebruik!



onderbouwen met feiten is iets anders dan onderbouwen met aannames...

Mee eens! Maar dat neemt niet weg dat er weldegelijk vast te stellen is dat er ontwerpfouten zijn.
'De parallelle effectloop' en de 'volumeverschillen bij de gain-presets'. In ieder geval bij die van mij en ook het schema spreekt boekdelen.
Omdat dit nu de zoveelste keer is dat ik herhaal dat er aantoonbaar ontwerpfouten zijn laat ik het er verder bij.
Heb je Anton al gebeld met je vragen over de loop? En over de beveiliging van de uitgangstrafo?

Baker
12 november 2012, 12:28
Ik moet toch wel een beetje gniffelen, sorry

-volgens DeTom heeft de effectloop een ernstige ontwerpfout, maar hij kan niet uitleggen wat er nou precies verkeerd aan is.
-de footswitch is onbruikbaar op het podium, terwijl er zat gitaristen zijn, inclusief gerenommeerde, die het ding gewoon op het podium gebruiken
-Het is belachelijk dat er geen "inductiebeveiling" aanwezig is, maar hij kan vervolgens geen enkel merk opnoemen dat deze beveiliging wel heeft
-het is een raadsel dat er geen centraal mastervolume is, terwijl het juist een geweldige toevoeging is dat de amp twee mastervolumes heeft.

Tuurlijk, je mag een mening hebben over alles, maar misschien doe je er goed aan in een review je mening wat minder als feit te presenteren.

Brum
12 november 2012, 12:35
Twee mastervolumes werkt juist geweldig! Ik heb het ook op m'n Framus, da's juist hartstikke handig voor extra volume voor solo's. Mits met de voet schakelbaar, da's in ieder geval op de Framus wel zo. Geen idee of dat op de Marshall ook zo is.

De choke heb ik ook nog steeds m'n bedenkingen over. Een bewuste keuze van Marshall om meer gain te krijgen twijfel ik aan. Zat high gain versterkers met choke, dus kan me de reden van Marshall niet zo voorstellen.

DeTom
12 november 2012, 12:52
Twee mastervolumes werkt juist geweldig! Ik heb het ook op m'n Framus, da's juist hartstikke handig voor extra volume voor solo's. Mits met de voet schakelbaar, da's in ieder geval op de Framus wel zo. Geen idee of dat op de Marshall ook zo is.

De choke heb ik ook nog steeds m'n bedenkingen over. Een bewuste keuze van Marshall om meer gain te krijgen twijfel ik aan. Zat high gain versterkers met choke, dus kan me de reden van Marshall niet zo voorstellen.

Helemaal mee eens dat 2 masters super handig is! Dat was juist een van de redenen om deze amp te kopen.
Maar als je op het podium aan 2 knoppen moet draaien als je bv harder wilt, dan is dat millimeterwerk lastig om je verhouding te bewaren.
Dus heb ik nu een extra knopje als master over de 2 masters... Aanrader!
Zo dus toch 2 masters en harder/zachter kan lekker makkelijk en snel zonder geknoei met de nieuwe hoofd-master...

big dooley
12 november 2012, 13:49
Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing, maar gelukkig is ie totaal anders en werkt ie anders. Wel 100% veilig.
NIKS is 100% veilig


Mogelijk zit Anton er totaal niet mee, en op zich is het een goede zaak als je dit soort info deelt, maar ik vind dat je dan zelf maar bij hem moet informeren hoe het gedaan is en hoe het werkt...
is gedaan... geen reactie



Mee eens! Maar dat neemt niet weg dat er weldegelijk vast te stellen is dat er ontwerpfouten zijn.
'De parallelle effectloop' en de 'volumeverschillen bij de gain-presets'. In ieder geval bij die van mij en ook het schema spreekt boekdelen.
volumeverschillen bij gainpresets zijn er NIET, nogmaals, je bent de eerste in 4 jaar tijd die hierover zeurt
de parallele loop wordt gebruikt door andere mensen met spullen van TC electronics en zij hebben nergens last van...
je VERDOMT het trouwens om antwoord te geven op mijn vraag:
hoe gebruik je je delay? effect met droog signaal of alleen het effect?
als het schema boekdelen spreekt, waarom ben jij de de ENIGE tot zover die ik heb gezien met een gemodde loop?



Omdat dit nu de zoveelste keer is dat ik herhaal dat er aantoonbaar ontwerpfouten zijn laat ik het er verder bij.
sorry, maar je hebt nog helemaal NIKS aangetoont, buiten speculaties en aannames


Heb je Anton al gebeld met je vragen over de loop? En over de beveiliging van de uitgangstrafo? over de loop heb ik geen vragen, die werkt zoals het hoort... en zoals ik al zei, heb contact gezocht, maar geen antwoord tot zover...

big dooley
12 november 2012, 13:53
De choke heb ik ook nog steeds m'n bedenkingen over. Een bewuste keuze van Marshall om meer gain te krijgen twijfel ik aan. Zat high gain versterkers met choke, dus kan me de reden van Marshall niet zo voorstellen.

ze doen dit sinds de JCM900... een versterker meer gain moest hebben dan zijn voorganger... een weerstand ipv choke zorgt voor meer compressie in de preamp...
buiten dat, de voedingselco's hadden al zoveel capaciteit, dat de extra filtering mbv een choke niet meer nodig was/is

Misery Signals
12 november 2012, 16:45
Ola volume verschillen zijn er WEL tussen de verschillende kleuren van een kanaal. Dat ervoer ik ook. Je kan dit bij twee van de 3 oplossen door met beide mastervolumes te werken maar als je je uiteindelijk je beide master volumes laat staan vallen minstens drie van de 12 modi uit de boot. Op het eerste kanaal waren die drie modi gewoon niet even hard te krijgen. De rest van mijn ervaringen doen hier niet terzake.

MS

Misery Signals
12 november 2012, 16:47
Waarom hebben dan zoveel goeie high gain amps die qua gain en bruutheid de vloer aanvegen met marshall wel rek choke? Ik ben geen tech maar een leek merkt dat ook op?

MS

Misery Signals
12 november 2012, 16:48
*een choke*

MS

interessander
12 november 2012, 16:56
Ik zat voor de gein even te kijken bij Voodoo en bij de duurste mod (meer dan 1000 dollar, maar wel incl. nieuwe trafo en choke) zie ik ook niks terug over een modificatie aan de loop.

http://www.voodooamps.com/home/Modifications/AMPMODIFICATIONS/MarshallMods/JVM410H/tabid/170/Default.aspx

big dooley
12 november 2012, 17:15
ze deden dit al vanaf de 900... qua filtering van de voeding werkte het prima, dus bleven ze het doen...
tegenwoordig hebben we internet en lezen hele volksstammen info, dat de "tone" van een versterker in de choke zit... je weet zelf ook wel dat dat niet het geval is... wel of geen choke is een persoonlijke keuze... ik ken ook gasten die een choke hebben geplaatst en weer teruggingen naar de standaard weerstand
de choke alleen is trouwens geen aanbeveling, het gaat om de gehele voedingsfiltering... dus als men een choke wil plaatsen in een JVM is het aan te bevelen om minstens ook de elco's na de choke te vervangen voor elco's met lagere capaciteit...

en nogmaals, ik gebruik de JVM nu 4 jaar en buiten het cleane kanaal heb ik geen volumeverschillen... ook op het JVM forum hoor je er niemand over

Henri H
12 november 2012, 17:27
Dat JVM forum zijn soms ook wel napraters heb ik het idee.
Op dit forum (alleen dit topic al) tel ik er al 3 met dit probleem (volume verschil op ALLE kanalen).

Baker
12 november 2012, 17:43
mm, toch vreemd, ik had totaal geen last van volumeverschillen binnen kanaal 2, 3 of 4. Vooral in het begin gebruikte ik live heel veel modi door elkaar heen, maar het is me nooit opgevallen.. Op kanaal 1 wel, maar dat heeft met het ontwerp van dat 1e kanaal te maken.

Chris Winsemius
12 november 2012, 17:45
veel beveiligingen benadelen de sound (en niet alleen imo)

1 ding is gewoon heel simpel, net als dat je de juiste brandstof in je auto moet gieten of een batterij juist moet aansluiten:

versterker alleen aanzetten als de speaker correct aangesloten is

simpel, klaar, zelfs een roadie met een chronische voorkeur voor heineken bier moet dit kunnen bevatten......

(met flyback-diodes verbouw je een mooie buizenbak tot mislukte fuzz ;) )

Misery Signals
12 november 2012, 17:54
Dat JVM forum zijn soms ook wel napraters heb ik het idee.
Op dit forum (alleen dit topic al) tel ik er al 3 met dit probleem (volume verschil op ALLE kanalen).

Nog eens even nagedacht over het gebruik vroeger. Het volumeverschil tussen twee modi in één kanaal is niet exact hetzelfde als het volumeverschil tussen twee modi in een ander kanaal. Dus de stand van beide masters om één kanaal te verhelpen werkt niet voor een ander kanaal.

Het staat me nu weer helder voor de geest: Ik kreeg exact 7 van de 12 modi op de JVM even hard. Gek werd ik ervan. Misschien valt het niet op bij kamervolume, maar op oorlogssterkte was het echt een domper op de flexibiliteit van die head.

Tel daar nog eens bij op dat de oranje en rode modi van kanaal 3 en 4 vanaf gain op 11u me onbruikbaar om de oren floten en het aantal echt 100% bruikbare modi (los van sound) kwam op 5 uit of zo, net alsof je een 8-snarige gitaar zou kopen waarvan de onderste twee snaren geen trilling doorgeven. Marshall had beter zoals een Roadking per kanaal drie keuze opties gehad, waarvan je dan één kon kiezen en dat aan dat kanaal gelinkt bleef. Iets minder flexibel op papier maar dan hadden ze niet zo door de mand gevallen qua bruikbaarheid op dat vlak. Als je die flexibiliteit aanbiedt op papier, moet dat in praktijk gewoon ook werken.

En dan nog... zonder de gain vet te kunnen zetten. Ik weet niet hoe andere eigenaars dat deden of bij demo's, maar ik kan me amper voorstellen zonder noise reduction. Rotte stock preamplampen? Ik hoop het.

MS

big dooley
12 november 2012, 18:04
veel beveiligingen benadelen de sound (en niet alleen imo)

1 ding is gewoon heel simpel, net als dat je de juiste brandstof in je auto moet gieten of een batterij juist moet aansluiten:

versterker alleen aanzetten als de speaker correct aangesloten is

simpel, klaar, zelfs een roadie met een chronische voorkeur voor heineken bier moet dit kunnen bevatten......

(met flyback-diodes verbouw je een mooie buizenbak tot mislukte fuzz ;) )

is dit vergelijkbaar met clipping diodes in bijvoorbeeld de 2210 of silver jubilee?
ik zag dat de 5150III die flyback-diodes ook had trouwens

DeTom
12 november 2012, 19:25
volumeverschillen bij gainpresets zijn er NIET, nogmaals, je bent de eerste in 4 jaar tijd die hierover zeurt
de parallele loop wordt gebruikt door andere mensen met spullen van TC electronics en zij hebben nergens last van...

Eerst goed lezen hoor... er staan er meer die wel volume verschillen waarnemen op dit forum...
En ik zeur niet maar neem waar! Jammer dat het lijkt dat jij kritiek als gezeur ervaart.



je VERDOMT het trouwens om antwoord te geven op mijn vraag:
hoe gebruik je je delay? effect met droog signaal of alleen het effect?
als het schema boekdelen spreekt, waarom ben jij de de ENIGE tot zover die ik heb gezien met een gemodde loop?


Eerst goed lezen hoor... het staat er wel. Vannacht om 2.20 uur geplaatst. "Ik had bemerkt dat zowel de middenstand als wet problemen veroorzaakten bij de G-Force."
Onderin staat overigens uitgebreider hoe ik de boel gebruik.

Al ben ik dan blijkbaar de enige, neemt niet weg dat ik de 2 problemen met die P-loop vrijwel direct waarnam en dat de deskundige dat zeer aanwezig in het schema terugvond.
Het zal mij niets verbazen als er nu JVM410-bezitters ook eens kritisch de FX in- en uit gaan schakelen (testen) en dan zeggen 'joh, ik heb het ook!'. En mogelijk valt het anderen ook op dat die P-loop wel erg enthousiast uitstuurt over de Send. En dat is natuurlijk wat ik graag wil bereiken met mijn review: een (nog) betere JVM410 bij iedereen die um al heeft of wil aanschaffen!

Nogmaals: mogelijk zijn er verschillende versies van de JVM. Maar ik ken maar 1 schema.



over de loop heb ik geen vragen, die werkt zoals het hoort

Ik zou als ik in jou schoenen stond als JVM-expert juist WEL vragen wat een deskundige als fout aanmerkt in de Parallelle effectloop. Tenzij je een struisvogel bent natuurlijk...


------------------
Hoewel ik vind dat het NIETS met de review van doen heeft zal ik toch vertellen hoe ik de hele boel NU gebruik omdat ik merk (...) dat je dat blijkbaar graag wilt weten.
Zoals ik al schreef heb ik een 2e parallelle loop laten inbouwen door Adesign. Die loop heeft geen schakelaars of potmeter en staat dus continue als een echte parallelle loop in de versterker gemixt.
In die nieuwe P-loop heb ik de G-Force zitten, want bij alle MIDI-presets in gebruik. En natuurlijk maak ik in de G-F een verhouding tussen droog en nat, afhankelijk hoe sterk ik -per preset- reverb of delay of soms pietsje chorus wil horen.
Natuurlijk heb ik de G-F in parallelle mode gezet en dat parallelle-gebruik mijn voorkeur heeft tegenover serieel-gebruik komt door minder last van kabel-invloed maar vooral dat de zeer aanwezige schakeldip van de G-F parallelle geschakeld niet meer opvalt.
In de originele (gemodificeerde :) ) en dus schakelbare PL zit mijn parametrische EQ om het midden van mijn gitaargeluid te 'verscherpen' (meer metal), maar alleen bij overstuurd spelen. Bij clean wil ik die ParaEQ niet dus is het met MIDI aan/uitschakelen van de ParaEQ perfect.
De MIX-regelaar van de loop staat voor gebruik van de ParaEQ in het midden.
De dB-schakelaar staat op -10dBV (ingedrukt).

Ik schakel MIDI met een Behringer FCB1010. Verder gebruik ik geen enkel effectapparaat in mijn gitaarkabel. Dirty Fingers humbuckers in mijn scalopped gitaar.
Ik ben zeer spaarzaam met gain omdat ik detail wil in mijn geluid. Dus sla ik stevig aan met een stalen plectrum.
Het resultaat is een waanzinnig heavy en gaaf flageoletten-geluid! Echt super!
Het zal je onderhand duidelijk zijn dat ik tamelijk kritisch het beoordelen van geluid, dynamiek en detail...

Misschien vind je het nog leuk te weten dat ik de Behringer FCB1010 via de MIDI-kabel van spanning voorzie (geen 220V meer nodig op het podium) en dat ik direct na aankoop de boor er in heb gezet om de wankele 5pins DINpluggen te vervangen voor een 5pins XLR (Neutrik). 5pins: 2 voor MIDI, 2 voor voeding en 1 voor massa.
De up en down schakelaars die je gemakkelijk per ongeluk indrukt heb ik een kleurtje gegeven en een veel zwaarde veer.

DeTom
12 november 2012, 20:05
veel beveiligingen benadelen de sound (en niet alleen imo)

1 ding is gewoon heel simpel, net als dat je de juiste brandstof in je auto moet gieten of een batterij juist moet aansluiten:

versterker alleen aanzetten als de speaker correct aangesloten is

simpel, klaar, zelfs een roadie met een chronische voorkeur voor heineken bier moet dit kunnen bevatten......

Ik heb al zoveel mis zien gaan op het podium en dan vooral met rodies, gesloopte kabels en gemolde contacten, pluggen er half in, enz, dat ik die gok niet ga nemen...
En helaas al 1x meegemaakt dat ik een schade had van honderden guldens (das dus voor 2002) aan een doorgeslagen trafo, door een gesloopt contact dat het na een halfuurtje spelen plots begaf. Die dingen gebeuren nu eenmaal. En ik garandeer je dat je dan baalt...

big dooley
12 november 2012, 20:19
Eerst goed lezen hoor... er staan er meer die wel volume verschillen waarnemen op dit forum...
tegenover duizenden die nergens last van hebben....


Eerst goed lezen hoor... het staat er wel. Vannacht om 2.20 uur geplaatst. "Ik had bemerkt dat zowel de middenstand als wet problemen veroorzaakten bij de G-Force."
jij leest niet goed... als ik je onderstaande verhaal erbij pak:


Zoals ik al schreef heb ik een 2e parallelle loop laten inbouwen door Adesign. Die loop heeft geen schakelaars of potmeter en staat dus continue als een echte parallelle loop in de versterker gemixt.
In die nieuwe P-loop heb ik de G-Force zitten, want bij alle MIDI-presets in gebruik. En natuurlijk maak ik in de G-F een verhouding tussen droog en nat, afhankelijk hoe sterk ik -per preset- reverb of delay of soms pietsje chorus wil horen.
Natuurlijk heb ik de G-F in parallelle mode gezet en dat parallelle-gebruik mijn voorkeur heeft tegenover serieel-gebruik komt door minder last van kabel-invloed maar vooral dat de zeer aanwezige schakeldip van de G-F parallelle geschakeld niet meer opvalt.
In de originele (gemodificeerde ) en dus schakelbare PL zit mijn parametrische EQ om het midden van mijn gitaargeluid te 'verscherpen' (meer metal), maar alleen bij overstuurd spelen. Bij clean wil ik die ParaEQ niet dus is het met MIDI aan/uitschakelen van de ParaEQ perfect.
De MIX-regelaar van de loop staat voor gebruik van de ParaEQ in het midden.
De dB-schakelaar staat op -10dBV (ingedrukt).
gebruikte je de JVM loop als parallel en krijgt de return een signaal binnen van je G-force, waar nat en droog met elkaar is gemixt... dit signaal moet vervolgens weer gemixt worden met het originele droge signaal van de FX-loop bypass (het is tenslotte een parallele loop) en je krijgt faseproblemen... wat ik vanaf het begin al vermoedde en uigelegd heb... de seriele loop gaf geen problemen zei je... tuurlijk niet, want die is serieel...


Al ben ik dan blijkbaar de enige, neemt niet weg dat ik de 2 problemen met die P-loop vrijwel direct waarnam
omdat de loop verkeerd werd gebruikt... je was trouwens niet de enige die dit deed, daarom is de loop van de satriani sig vereenvoudigd


en dat de deskundige dat zeer aanwezig in het schema terugvond.
een "deskundige" die nog steeds nul op mijn rekest geeft... en hij is niet de enige deskundige


Nogmaals: mogelijk zijn er verschillende versies van de JVM. Maar ik ken maar 1 schema.
er zijn geen revisies geweest, buiten de zaken om die ik eerder aangaf, dus dat ene schema kan aangehouden worden



Ik zou als ik in jou schoenen stond als JVM-expert juist WEL vragen wat een deskundige als fout aanmerkt in de Parallelle effectloop. Tenzij je een struisvogel bent natuurlijk...

waarom vragen stellen over iets wat goed werkt? klaarblijkelijk zijn de problemen veroorzaakt door gebruikersfouten...



Ik ben zeer spaarzaam met gain omdat ik detail wil in mijn geluid. Dus sla ik stevig aan met een stalen plectrum.
Het resultaat is een waanzinnig heavy en gaaf flageoletten-geluid! Echt super!
Het zal je onderhand duidelijk zijn dat ik tamelijk kritisch het beoordelen van geluid, dynamiek en detail...
ik gebruik zelf dava master controls met metalen tip om elixer baritones .012 tot .068 aan te slaan die in standaard tuning getrokken worden... pete townshend was een van mijn invloeden, dus .009's overleven het niet... gain krijg ik door aan te slaan :D
ik gebruik momenteel 2 versterkers: AFD100 en JVM410H waarbij een A/B looper me laat kiezen welke van de 2 preamps ik gebruik en dit signaal terug dirigeer naar beide poweramps met elk hun eigen paar speakers... deze staan echter 180 graden uit fase van elkaar, wat een zeer verspreid geluid geeft, waardoor ik het bekende "beam" effect weghaal...
om fase neutralisering tegen te gaan, wat het laag teveel weghaalt, doe ik het volgende: voor de fasedraaiers van de AFD en JVM gebruikik een 12DW7, (gebalanceerde buizen voor fasedraaiers is ook een marketingterm waar ik mn reet mee afveeg), waardoor de ene versterker in de upswing, minder wordt tegengewerkt door zijn partner die net met een downswing bezig is en vice versa... door de topologie van beide versterker was ik genoodzaakt, om een 12DW7 te zoeken die de verschillende triodes achterstevoren heeft geplaatst... JJ is de enige die zulke buizen levert (op verzoek) en dus heeft de AFD een ECC832 en de JVM een ECC823
buiten dat, loopt de AFD op 6550's die vol op hun lazer krijgen, maar dankzij de ingebouwde electronische attenuator teruggebracht worden op acceptabel volume... deze eindtrap is dus aan het oversturen
de JVM heeft 6CA7's en wordt gewoon geregeld met beide masters... veel headroom en dus blijft de eindtrap clean... deze verschillen tussen beide eindtrappen dragen bij voor wat ik noem een "best of both worlds" en ook dit helpt weer om fase neutralisering te verminderen
als extraatje, drijft de JVM V30's aan, waar de AFD G12H30's aandrijft... ook de verschillen tussen deze speakers dragen weer bij om fase neutralisering teniet te doen...
zoals je ziet, ben je dus niet de enige die vrij anaal is over zijn geluid



Misschien vind je het nog leuk te weten dat ik de Behringer FCB1010 via de MIDI-kabel van spanning voorzie (geen 220V meer nodig op het podium) en dat ik direct na aankoop de boor er in heb gezet om de wankele 5pins DINpluggen te vervangen voor een 5pins XLR (Neutrik). 5pins: 2 voor MIDI, 2 voor voeding en 1 voor massa.
De up en down schakelaars die je gemakkelijk per ongeluk indrukt heb ik een kleurtje gegeven en een veel zwaarde veer.
ik gebruik zelf geen midi, maar ik zal het onthouden... ontwikkeling staat nooit stil

DeTom
12 november 2012, 20:56
jij leest niet goed... als ik je onderstaande verhaal erbij pak:

gebruikte je de JVM loop als parallel en krijgt de return een signaal binnen van je G-force, waar nat en droog met elkaar is gemixt... dit signaal moet vervolgens weer gemixt worden met het originele droge signaal van de FX-loop bypass (het is tenslotte een parallele loop) en je krijgt faseproblemen... wat ik vanaf het begin al vermoedde en uigelegd heb... de seriele loop gaf geen problemen zei je... tuurlijk niet, want die is serieel...

Ik wist wel dat je dat ging zeggen, maar helaas lees je weer niet goed...
Er staat toch echt dat ik NIET de G-Force in de Marshall P-loop heb zitten, maar mijn ParaEQ! Mijn G-F zit in de 2e nieuwe Adesign P-loop.
En de ParaEQ klinkt prima (pas na de modificatie)! Geen enkel faseprobleem waargenomen (en geloof me ik heb hele goede oren).
Dus met dat warrig verhaal over fase kan ik helaas niets...


En nogmaals (ja daar gaat ie weer): mijn review ging over problemen met in- en uitschakelen ZONDER dat er wat in de loop zit en ZONDER dat de dB-schakelaar daar ook maar enige invloed op heeft!
Inschakelen van de loop liet de Marshall ieler, doffer en minder gedefinieerd klinken. En dat zou niet moeten mogen! Dus waarom blijf je maar zuigen over 'hoe ik um gebruik'? Dat doet er dus niet toe!


Ik vraag me overigens wel steeds meer af of onze discussie (of is het strijd?) wel interesant genoeg is voor anderen op het forum.
Ik zou het liever over de punten uit mijn review willen hebben. Jouw inbreng daarover lijkt me dan zeer nuttig en interessant!
Of vergis ik me??

big dooley
12 november 2012, 21:05
Ik wist wel dat je dat ging zeggen, maar helaas lees je weer niet goed...
Er staat toch echt dat ik NIET de G-Force in de Marshall P-loop heb zitten, maar mijn ParaEQ! Mijn G-F zit in de 2e nieuwe Adesign P-loop.
En de ParaEQ klinkt prima (pas na de modificatie)! Geen enkel faseprobleem waargenomen (en geloof me ik heb hele goede oren).
Dus met dat warrig verhaal over fase kan ik helaas niets...
de vraag was ook hoe je de G-force gebruikte met de standaard loop... en het spijt me dat ik je in de war heb gebracht


En nogmaals (ja daar gaat ie weer): mijn review ging over problemen met in- en uitschakelen ZONDER dat er wat in de loop zit en ZONDER dat de dB-schakelaar daar ook maar enige invloed op heeft!
Inschakelen van de loop liet de Marshall ieler, doffer en minder gedefinieerd klinken. En dat zou niet moeten mogen! Dus waarom blijf je maar zuigen over 'hoe ik um gebruik'? Dat doet er dus niet toe!
doet er wel degelijk toe, zoals ik al uitgelegd heb...



Ik vraag me overigens wel steeds meer af of onze discussie (of is het strijd?) wel interesant genoeg is voor anderen op het forum.
Ik zou het liever over de punten uit mijn review willen hebben. Jouw inbreng daarover lijkt me dan zeer nuttig en interessant!
Of vergis ik me??
ik heb alle punten behandeld en daarover is verder en dieper op ingegaan... zo ontstaat een discussie... nog nooit eerder op een forum geweest?

Erik70
12 november 2012, 21:17
Om me dan maar in de discussie te mengen...

Ik ben een tevreden gebruiker van de JVM. Ik ervaar geen problemen met de fx-loop en het volumeverschil tussen te diverse modi per kanaal is best mee te leven (m.u.v. clean-rood...lastig)

Daar waar je van alles hebt laten aanpassen om alles naar wens te krijgen zie ik eerder tekortkomingen in je wensenlijst/verwachtingspatroon dan tekortkomingen in het ontwerp. Ik, en ik denk velen met mij, hebben meer vertrouwen in het ontwerp van de firma Marshall dan de mening hierover van een of andere "deskundige" uit Kutkrabbeveen.

Kortom... hoe overtuigd je ook bent van je eigen kunde/ ervaring en gelijk,.. gelet de reacties die je er op krijgt zou je dit toch eens in heroverweging moeten nemen en eens afvragen of je misschien tòch je loop of je TC verkeerd hebt gebruikt.

Als jij zegt dat de aarde plat is en tien man zeggen dat hij rond is....tja... blijf je dan volhouden of niet???

big dooley
12 november 2012, 21:25
Als jij zegt dat de aarde plat is en tien man zeggen dat hij rond is....tja... blijf je dan volhouden of niet???

hoho, dat verhaal was andersom... er was er eentje die zei dat de aarde rond was en kreeg daardoor de hele kerk op zijn dak :D

Erik70
12 november 2012, 21:34
hahaha...ja dat was met de kennis van toen. Tegenwoordig weten we dat de kerk....nouja...je weet wel.... ;-)

caliban
12 november 2012, 22:12
is dit vergelijkbaar met clipping diodes in bijvoorbeeld de 2210 of silver jubilee?
ik zag dat de 5150III die flyback-diodes ook had trouwens

Ik zou denken dat de diodes waarover Chris het had, in de poweramp zitten (kwestie dat het gaat om de transformator eventueel te sparen). Die clipping diodes in een dual channel 800 zitten dacht ik aan de mastervolume, zoals bij de jose-mods, maar kan mij vergissen.

Baker
12 november 2012, 22:28
Ik vraag me overigens wel steeds meer af of onze discussie (of is het strijd?) wel interesant genoeg is voor anderen op het forum.


Nou, eerlijk gezegd vind ik het reuze interessant. En dat meen ik echt.
Ik ben ook oprecht benieuwd of het inderdaad zo is dat er een ontwerpfout in die effectloop zit.

Alleen, je hebt me nog niet kunnen overtuigen.... Je poneert wel een stelling, maar je enige onderbouwing is dat één of andere amp goeroe aan het schema kan zien dat het helemaal fout is...maar wát er dan fout is weten we nog steeds niet.

DeTom
12 november 2012, 22:54
Ik heb eigenlijk nooit een blind vertrouwen in welk concern dan ook.
Maar voor diegene die wel blijven volhouden dat het allemaal dik in orde is met de JVM410 heb ik wat links als voorbeeld.
Even Googlelen op “marshall jvm410 parallel loop issues” en voilà! :)


1. http://www.tonymckenzie.com/marshall_jvm410h_review.htm
“Suffice to say these two loops were quite adequate and are switchable - but I would not recommend the parallel loop - it sounded funny - and was funny - I laughed and laughed until I could stand no more then turned it off.”

Lijkt me duidelijk! Precies wat ik al waarnam!
Leuk verhaal trouwens ook over de choke!


2. http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2775923-JVM-effects-loop-help.
“I LOVE my JVM...but the loop sucks ass (using series/parallel loop with the mix knob). No matter how much I work with it(adjusting amp volume/levels,db switch,FX Dry/Mix...etc.), I end up with loss of amp signal, coloration of tone, and a hum when I use OD1 (gain less than 12 o'clock).”

Exact wat Big Dooly steeds maar blijft ontkennen. Zo zie je, er zijn er meer die dit waarnemen! En ja, er zijn problemen met de seriele/parallelle loop.

En ga nou niet zeggen dat deze mensen er (ook?) niets van begrijpen… dat zou echt niet handig zijn!

Natuurlijk zijn er veel meer lovende berichten dan waargenomen problemen, maar de vraag is of iedereen wel ‘echt’ luistert of kan luisteren of zich daar überhaupt mee bezig houdt.

Hoe dan ook neem ik problemen waar, en anderen ook!

Ik zou als ik beweerde veel van de JVM410 en elektronica af te weten me juist storten op deze materie en niet stug blijven ontkennen omdat Marshall zo heilig is, maar onderzoeken, uitpluizen, schema’s bestuderen ervaring uitwisselen, waarnemers altijd serieus nemen en na gedegen onderzoek er wat van leren bv. om op forums nog beter te kunnen helpen en adviseren. Voel je um?

Ja, ik speel niet voor niets altijd op Marshalls, ze maken zeer goede producten. Top!
Maar ook zij maken fouten. Ik hoop juist dat mijn kritiek en die van anderen door Marshall wordt erkend, ‘klagers’ serieus nemen, er van leren, om dan uiteindelijk nog beter versterkers te kunnen maken.
Alleen dan ben je goed bezig als bedrijf!

DeTom
12 november 2012, 23:38
nog nooit eerder op een forum geweest?

Ja klopt! Is inderdaad de eerste keer dat ik me er aan waag... nooit op een forum actief geweest.

Ik heb vorige week dezelfde review op 'gitaarforum.nl' gezet en geen enkele reactie gekregen. Niet leuk.
Dus ben ik het hier maar eens gaan proberen; ik vind nl dat ik wel iets te melden heb over de JVM...
Welnu, over de hoeveelheid reacties niet te klagen. :)

Is eigenlijk leuker dan ik dacht hoewel ik eigenlijk moet toegeven dat ik al wilde afhaken na de 2e reactie, die over stieren en wat die achterwaarts deponeren. Daar had ik echt even geen zin in...
Gelukkig waren er ook positieve reacties en ben ik toch maar mijn vingers blauw gaan typen.

Ik ben wel blij dat jouw reacties inmiddels aanzienlijk genuanceerder zijn en waarschijnlijk opbouwend bedoeld. :)
Hoe dan ook lees ik jouw reacties goed door en tracht er van te leren. Ook al ben ik het er voor een deel niet mee eens, reacties van anderen zijn altijd waar want ervaring is altijd waar.

Ik blijf natuurlijk staan voor wat ik bedoel; wat ik steeds niet vermeld heb omdat dat eigenlijk er niet toe doet (in mijn ogen) is dat ik een ferme vriendenkring heb van (ook) beroepsmuzikanten en vooral hardrock/metal gitaristen.
Je voelt um al denk ik: ik heb samen met enkele gitaar- en geluidsfreaks mijn JVM zeer uitvoerig getest en dat resulteerde er in dat men afhaakte. Daarbij zijn ALLE mogelijkheden uitgeprobeerd.
De issues aan de p-loop veroorzaakte verbazing alom. Natuurlijk is ook daar al het mogelijke uitgeprobeerd. Er was maar 1 conclusie mogelijk: niet OK.
Inmiddels hebben deze freaks de Anton-MODs gehoord (die zitten er pas enkele maanden in) en zijn nu wel van plan de JVM toe te voegen aan hun assortiment.
Ja, mede daarom ben ik zo stellig...

Maar wat ik al steeds zeg: met de MOD's, die helemaal niet zo duur zijn trouwens, is dit veruit de meest handige Marshall die ik ooit gehad heb en hij klinkt super!

tommus42
12 november 2012, 23:47
J......De issues aan de p-loop veroorzaakte verbazing alom. Natuurlijk is ook daar al het mogelijke uitgeprobeerd. Er was maar 1 conclusie mogelijk: niet OK.......

Wat is een p-loop by the way?

Misery Signals
13 november 2012, 00:01
Een parallelle loop neem ik aan?

Och, da's t charmante aan een forum. Verschillende persoonlijke meningen Tom.
Dooley is een JVM-adept, ik vind de JVM donkeyballs en jij houdt de kerk in 't midden met dingen waarover je zelf niet tevreden bent te laten verbeteren. perfect toch?

En ja Gitaarnet is dé perfecte plaats om diverse opinies en ervaringen volledig in harmonie te verenigen NOT :seriousf:
Maar interessant leesvoer levert het wel vaak op natuurlijk.

MS

Henri H
13 november 2012, 00:02
Paralelle loop.

Ik lees nog steeds mee.... ;)

DeTom
13 november 2012, 00:02
Wat is een p-loop by the way?

P-loop = afkorting voor 'Parallelle loop' (eigen verzinsel).
Bedoeld wordt de seriele/parallelle loop, aan en uit te zetten met de 'FX-loop button' aan de voorzijde, programmerbaar (het aan- en uitzetten) aan de achterzijde voorzien van dB-schakelaar en MIX-regelaar.
Je kan de MIX-regelaar draaien van Dry naar Wet oftewel van serieel naar parallelle.

big dooley
13 november 2012, 08:32
Ik heb eigenlijk nooit een blind vertrouwen in welk concern dan ook.
Maar voor diegene die wel blijven volhouden dat het allemaal dik in orde is met de JVM410 heb ik wat links als voorbeeld.
Even Googlelen op “marshall jvm410 parallel loop issues” en voilà! :)


1. http://www.tonymckenzie.com/marshall_jvm410h_review.htm

2. http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2775923-JVM-effects-loop-help.


http://www.reactionface.info/sites/default/files/images/1310480585093.jpg

mijn god, je pakt wel de meest ongelukkige voorbeelden die er zijn... harmony-central en tony mckenzie

ff een een vraagje... post aub eens een goeie gutshot van dat ding van je... ik wil er het mijne van weten... het moet er nu totaal anders uitzien

Brum
13 november 2012, 08:37
Van dry naar wet is toch parallel, toch niet serieel naar parallel?:???:

big dooley
13 november 2012, 08:38
Een parallelle loop neem ik aan?

Och, da's t charmante aan een forum. Verschillende persoonlijke meningen Tom.
Dooley is een JVM-adept, ik vind de JVM donkeyballs en jij houdt de kerk in 't midden met dingen waarover je zelf niet tevreden bent te laten verbeteren. perfect toch?

En ja Gitaarnet is dé perfecte plaats om diverse opinies en ervaringen volledig in harmonie te verenigen NOT :seriousf:
Maar interessant leesvoer levert het wel vaak op natuurlijk.

MS

klopt... MS en ik hebben een haat-liefdeverhouding wat dat betreft... :D

big dooley
13 november 2012, 08:39
Van dry naar wet is toch parallel, toch niet serieel naar parallel?:???:

HUH??? wat bedoel je?

Brum
13 november 2012, 08:43
Serieel is toch niet regelbaar wat betreft dry/wet, en parallel juist wel? Nou ben ik op technisch vlak een leek hoor, dus vergeef het me als ik iets vreemds vraag.

Easy on met de hoofdletters en iets te veel leestekens s.v.p., komt iets wat schreeuwerig over.;)

big dooley
13 november 2012, 08:59
Serieel is toch niet regelbaar wat betreft dry/wet, en parallel juist wel? Nou ben ik op technisch vlak een leek hoor, dus vergeef het me als ik iets vreemds vraag.

Easy on met de hoofdletters en iets te veel leestekens s.v.p., komt iets wat schreeuwerig over.;)

OH SORRY HOOR!!!!! :D:D:D

maarreh... je stelling klopt... en de enige vreemde of stomme vraag, is de vraag die nooit gesteld wordt ;)

Brum
13 november 2012, 09:01
Ah kijk, dat bedoel ik, dat begreep ik wel te lezen van DeTom en ik had het idee dat dat niet klopte. Binnen die punten!:D

DeTom
13 november 2012, 10:26
Ah kijk, dat bedoel ik, dat begreep ik wel te lezen van DeTom en ik had het idee dat dat niet klopte. Binnen die punten!:D

Pech voor je! Toch geen punten vrees ik...

Het is geen normale loop die in de JVM410 zit, het is een loop die zowel serieel als parallelle gebruikt kan worden (dat staat er althans opgedrukt).
Het is natuurlijk gewoon een loop die als mix in de versterker zit en daarom heb ik het liever over de parallelle loop.
Omdat ie -op volledig Wet- tussen het signaal zit kan je dat serieel gedrag noemen. In alle andere standen van de Mix-regelaar is ie parallelle te noemen omdat er dan sprake is van een signaalmix.


Hier wat er in de usermanual over staat (en dan zie je ook wat Big Dooley bedoeld met fase-problemen):

10. SERIAL / PARALLEL FX LOOP
The JVM is equipped with a series / parallel FX loop. Connect your external FX gear input to the JVM SEND jack, and the FX output to the JVM RETURN jack.
As described previously, this effects loop can be bypassed from the front panel and the amount of effect can be dialed in with the MIX control.
The +4dBu/-10dBV switch allows you to configure the loop for its use with either professional equipment (+4dBu setting) or with guitar level effects like effects pedals (-10dBV setting).

When MIX is set to WET all the signal goes through the external loop, adding more direct (unprocessed) signal as you turn it towards DRY. This allows you to mix any amount of the external effect without loosing or degrading the direct signal quality.
When mixing the WET and DRY signals the external effects processor’s output should be configured to remove the direct (unprocessed) signal or unpleasant phasing effects may occur when mixing it again in the amplifier. If the amplifier sounds thin after connecting an external effect check that no direct signal is being returned from the processors output.

Note that if the FX loop is ON and the MIX control is set to WET without an external processor connected, the amplifier will be muted.

DeTom
13 november 2012, 10:36
mijn god, je pakt wel de meest ongelukkige voorbeelden die er zijn... harmony-central en tony mckenzie

ff een een vraagje... post aub eens een goeie gutshot van dat ding van je... ik wil er het mijne van weten... het moet er nu totaal anders uitzien

Nooit van gehoord van die 2, maar ik pakte gewoon de eerst relevante die ik tegenkwam...
Er staan nog veel meer voorbeelden van problemen met de P-loop zoals door mij in m'n review besproken.
En dat is waar het hier allemaal om gaat toch?

Ik mag als nieuw forumlid geen bijlagen versturen, maar zoveel zal je aan een foto niet zien.
De choke en de nieuwe master vallen natuurlijk wel op maar doorgesneden printbanen en nieuw professioneel gemonteerde bedrading en onderdelen zullen niet er uit knallen. Je zal meer hebben aan een schema met de mod's er in, maar die heb ik niet...
Openmaken is voor mij een hoop gedoe want de JVM staat nu niet thuis, misschien doe ik nog wel eens een link van een foto...

big dooley
13 november 2012, 13:20
Nooit van gehoord van die 2...

houden zo... en zeker mckenzie...

Misery Signals
13 november 2012, 15:20
Haha ik ken die dude. Die heeft ook een Mesa Roadking II

Nu vind ik die Roadking II ook wel absoluut top, maar als ik dat filmpje bekijk waarin die zijn Roadking bespreekt, voel ik enkel plaatsvervangende schaamte :stop:


http://www.youtube.com/watch?v=ZKutLcVOGXQ

MS

Misery Signals
21 november 2012, 19:20
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=164982

Je hebt hem intussen wel te koop gezet? :)

MS

DeTom
21 november 2012, 19:33
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=164982

Je hebt hem intussen wel te koop gezet? :)

MS

Nee, ik heet geen Rob...

Ook zie je duidelijk dat er geen extra Master is ingezet (die zit bij mij links tussen de schakelaars Footswitch en FX-loop).

Das dus een andere. Dat Adesign genoemd wordt is niet toevallig, want dat is HET bedrijf voor modificaties...

polviggen
26 november 2012, 13:59
Ik vind de eenvoudigste modificatie nog altijd verkopen als het mij niet aanstaan, en een andere versterker kopen die ik wel goed vindt.

+ daarbij vermoed ik nog dat het merendeel van die modificatiemannen gebakken lucht verkopen.

caliban
26 november 2012, 16:20
+ daarbij vermoed ik nog dat het merendeel van die modificatiemannen gebakken lucht verkopen.

Is moeilijk te veralgemenen lijkt me. Sound en perceptie van sound is heel subjectief, en psychisch heel beïnvloedbaar...

Baker
28 november 2012, 16:26
+ daarbij vermoed ik nog dat het merendeel van die modificatiemannen gebakken lucht verkopen.

hehe, precies wat ik de hele tijd al denk bij dit topic. Alleen ik durfde dat zo niet te zeggen, want ik denk dat dat echt tegen het zere been van TS is. Hoewel, waarschijnlijk gaat hij zeggen dat jij er niks, maar dan ook niks van begrijpt.

macwilliams
28 november 2012, 17:17
Modificaties hoef je ook niet te begrijpen, die kun je horen en voelen. Misschien dat niet elke modificatie even goed hoorbaar is voor een "toeschouwer" maar als gitarist voel je het wel.

polviggen
29 november 2012, 13:51
zoals in je broek pissen dus ? :)

Ik dacht dat al dat modden meer iets van uit de tijd was toen 2dehands marshalls spotgoedkoop waren, nu koop je toch gewoon dadelijk een amp die doet wat jij wil, er is toch zoveel op de markt.

macwilliams
29 november 2012, 16:49
Precies, net zoals in je broek pissen. Dat warme gevoel maar dan zonder dat het ophoud. Ik heb zelf geen marshall in huis maar wel een ENGL omdat die me dat geluid gaf op het volume dat ik wil. En ik heb een amp laten bouwen door GIABLO omdat ik iets wil dat ik niet in de ENGL kon vinden. En dan heb ik nog een fender Blues Deville die weer wat anders heeft, maar die is wel licht gemodificeerd. En zo is elke amp of mod wel te verantwoorden voor mijzelf. Net als mods aan een gitaar. Het zijn allemaal schakels in een keten. Misschien vind de anti-mod squad het allemaal onzin, overbodig en onhoorbaar maar die kunnen dan gewoon fijntjes producten kopen zo van de plank. Dat moet ieder voor zich weten toch. Daar waar jij denkt waar je blij van word moet je doen. Ik lever daar zeker geen kritiek op maar op de stelling dat het allemaal onzin is ben ik het niet mee eens.

caliban
29 november 2012, 17:52
Precies, net zoals in je broek pissen. Dat warme gevoel maar dan zonder dat het ophoud. Ik heb zelf geen marshall in huis maar wel een ENGL omdat die me dat geluid gaf op het volume dat ik wil. En ik heb een amp laten bouwen door GIABLO omdat ik iets wil dat ik niet in de ENGL kon vinden. En dan heb ik nog een fender Blues Deville die weer wat anders heeft, maar die is wel licht gemodificeerd. En zo is elke amp of mod wel te verantwoorden voor mijzelf. Net als mods aan een gitaar. Het zijn allemaal schakels in een keten. Misschien vind de anti-mod squad het allemaal onzin, overbodig en onhoorbaar maar die kunnen dan gewoon fijntjes producten kopen zo van de plank. Dat moet ieder voor zich weten toch. Daar waar jij denkt waar je blij van word moet je doen. Ik lever daar zeker geen kritiek op maar op de stelling dat het allemaal onzin is ben ik het niet mee eens.
Ik denk dat veel modificaties gewoon heel fel overpriced zijn. Een paar weerstandjes en condersatoren veranderen is behoorlijk weinig moeite en tenzij men een of andere NOS weet ik veel wat gebruikt, best goedkoop in onderdelen. Natuurlijk is er soms wel veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de modificaties, maar in veel gevallen denk ik dat men behoorlijke standaard dingen verkoopt als 'vernieuwend'. Neem bijvoorbeeld zo een keeley pedaal, heb ik het geld echt niet voor over. Denk dat zijn mods ooit behoorlijk authentiek waren, dus die credit wil ik hem wel geven, maar je betaalt er wel belachelijk veel voor.

macwilliams
29 november 2012, 19:48
Ik denk dat veel modificaties gewoon heel fel overpriced zijn. Een paar weerstandjes en condersatoren veranderen is behoorlijk weinig moeite en tenzij men een of andere NOS weet ik veel wat gebruikt, best goedkoop in onderdelen. Natuurlijk is er soms wel veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de modificaties, maar in veel gevallen denk ik dat men behoorlijke standaard dingen verkoopt als 'vernieuwend'. Neem bijvoorbeeld zo een keeley pedaal, heb ik het geld echt niet voor over. Denk dat zijn mods ooit behoorlijk authentiek waren, dus die credit wil ik hem wel geven, maar je betaalt er wel belachelijk veel voor.
Ik heb het ook niet over de prijs van een mod gehad. Qua onderdelen slaat het misschien nergens op maar om het te berekenen, verzinnen is er misschien veel tijd ingestopt? Het kopiëren van een dergelijke mod is misschien heel goedkoop maar jij hebt dan ook niet de tijd ingestopt die de bedenker er wil in heeft geïnvesteerd.

Ik heb eens een prototype van iets op de lepels van een vorkheftruck moeten vervoeren, heeft ongeveer één miljoen gulden gekost om dat prototype te maken. Dat was hij dus al kwijt voordat er ook maar een op de markt was gebracht! Dat moet terug verdiend worden terwijl dat ding reproduceren ook al veel geld kost.

Nu kom jij en knutselt in je schuur iets wat er op lijkt en verkoopt die dingen voor veel minder en denkt dan dat die ander veel te duur is met zijn spullen. Niet echt fair toch?

caliban
30 november 2012, 00:42
Ik heb het ook niet over de prijs van een mod gehad. Qua onderdelen slaat het misschien nergens op maar om het te berekenen, verzinnen is er misschien veel tijd ingestopt? Het kopiëren van een dergelijke mod is misschien heel goedkoop maar jij hebt dan ook niet de tijd ingestopt die de bedenker er wil in heeft geïnvesteerd.

Ik heb eens een prototype van iets op de lepels van een vorkheftruck moeten vervoeren, heeft ongeveer één miljoen gulden gekost om dat prototype te maken. Dat was hij dus al kwijt voordat er ook maar een op de markt was gebracht! Dat moet terug verdiend worden terwijl dat ding reproduceren ook al veel geld kost.

Nu kom jij en knutselt in je schuur iets wat er op lijkt en verkoopt die dingen voor veel minder en denkt dan dat die ander veel te duur is met zijn spullen. Niet echt fair toch?

Dat gaf ik toch ook weer in mijn vorige post. Ik heb respect voor dat inventieve, maar ik denk dat veel mods gebaseerd zijn op andermans bloed zweet en tranen (om het plastisch uit te drukken)

polviggen
3 december 2012, 07:19
Ik ooit eens een volledige 2203 preamp in een marshall jcm800 bass series laten bouwen. Dat heeft me toen niet meer als 200 euro gekost, helemaal point-to-point bedraad, op een apart plaatje.

Dat was tenminste wel in verhouding met het werk dat eraan was.

wormke
31 januari 2013, 00:06
Even dit topic bumpen. Ben namelijk iets met meer punch aan het zoeken. Speel nu op een jcm 900 (eerste model) en die klinkt niet slecht, maar mist ballen. Nu had ik me laten vertellen dat de Marshall JVM 410H het ideale zou moeten zijn onstage voor mij, maar na dit te lezen twijfel ik toch wel wat...

big dooley
31 januari 2013, 01:45
Even dit topic bumpen. Ben namelijk iets met meer punch aan het zoeken. Speel nu op een jcm 900 (eerste model) en die klinkt niet slecht, maar mist ballen. Nu had ik me laten vertellen dat de Marshall JVM 410H het ideale zou moeten zijn onstage voor mij, maar na dit te lezen twijfel ik toch wel wat...

JCM900 (dual reverb?) is een totaal ander model dan een JVM... wat zoek je precies en heb je wel zoveel kanalen nodig?
een keer uitproberen geeft ook meer info dan een topic op een forum uiteraard

wormke
31 januari 2013, 10:53
das ook waar... kanalen nodig... misschien niet, maar zoals ik al zei, ik zoek iets met meer ballen, maar toch wil ik die echt marshall klank houden.

Henri H
31 januari 2013, 12:56
das ook waar... kanalen nodig... misschien niet, maar zoals ik al zei, ik zoek iets met meer ballen, maar toch wil ik die echt marshall klank houden.JCM 800 2203/4 of JMP 2203/4. :ok:

wormke
31 januari 2013, 14:28
heb wel een clean kanaal nodig...

Erik70
31 januari 2013, 14:35
Gewoon eens proberen die JVM.
Hij is zeker anders dan je jcm900. Wellicht dat er in die overvloed aan kanalen net de sound zit die jij zoekt. Het clean is iig erg goed (vind ik zelf).
Je bent overigens niet verplicht om alle kanalen te gebruiken toch... Als je met twee of drie uit de voeten kan, dan laat je die andere toch lekker voor wat ze zijn...

big dooley
31 januari 2013, 15:41
juist... een clean kanaal nodig...
er zijn modellen zat wat dat betreft

JCM800 2205/2210 (niet echt bekend om mooi clean, maar wel haalbaar)
JCM2000 DSL en TSL
6100 30th anniversary
JVM 2 en 4 kanaals en de satriani-signature

natuurlijk zijn er ook andere merken versterkers

wat voor muziek hebben we het over eigenlijk?

Henri H
31 januari 2013, 16:24
heb wel een clean kanaal nodig...Dan neem je d'r 2. :crazyhappy:

Zo'n 2203/4 schoont lekker op hoor als je met de volume pot van je gitaar werkt, en een volume pedaal kan ook nog een goeie optie zijn.
Waarschijnlijk staat er in dit draadje een zelfde soort reactie van mij, maar dan maar dubbel: ik heb ook een JVM410H gehad, en was in eerste instantie erg enthousiast, maar ik ging me steeds meer irriteren aan het matige crunch (en cleane kanaal), wat voor mij eigenlijk het belangrijkste is aan een amp. OD1 oranje heeft wel ballen trouwens, maar dat vond ik dan ook de enige echt goede sound.

Edit: ook de overmatige hoeveelheid aan opties en instellingen op de JVM gingen me tegenstaan.

Brum
31 januari 2013, 18:36
Er is natuurlijk ook meer dan alleen Marshall, ik zou me daar niet alleen door laten beperken.

wormke
31 januari 2013, 18:52
das waar, maar heb nu jammer genoeg niet de tijd om zomaar overal te gaan testen... Het liefst zou ik mijn jcm houden, want ben zeer tevreden van de klank. Alleen bij de zwaardere stukken komt hij 'ballen' te kort...

big dooley
31 januari 2013, 20:19
das waar, maar heb nu jammer genoeg niet de tijd om zomaar overal te gaan testen... Het liefst zou ik mijn jcm houden, want ben zeer tevreden van de klank. Alleen bij de zwaardere stukken komt hij 'ballen' te kort...

dan zou ik toch es een 2205/2210 vanaf bouwjaar 86 uitproberen als je daar de kans voor krijgt... clean kanaal heeft ie niet echt alls super clean zijnde, maar daar is wel wat aan te doen in de vorm van een enkel buisje verwisselen

Henri H
31 januari 2013, 20:57
Er is natuurlijk ook meer dan alleen Marshall, ik zou me daar niet alleen door laten beperken.Daar zet ik ook vraagtekens bij. Ik heb ook nog een Mesa Stiletto (ja, nog steeds ;)), en dat wordt als de Marshall onder de Mesa's beschouwd, en ja, het lijkt er ook goed op, maar toch is het net ff een ander beestje.

DSL, 6100, 2203/4, 2205/10, dat zijn amps met ballen.

Het nadeel van de DSL is dat clean en crunch niet footswitchable zijn.
Het 3e kanaal van de 6100 is net een JCM 900, misschien iets meer ballen.
De 2205 heeft idd stock geen goede clean, maar met een single coil opeens super.
Blijft over: ..... :D

Brum
31 januari 2013, 21:11
Ik denk bijvoorbeeld aan een Orange TH30, of z'n grotere broeder, de TH100. Dat zijn betaalbare versterkers, met enorm veel ballen en een belachelijk goed clean. Geweldige Britse crunch en absoluut een geluid met ballen, die ook nog een stukje verder kan gaan dan alleen crunch. Als in: Heel veel verder. En dat is maar een voorbeeld. Ik heb zelf ook een 2210 en ik ben er heel erg blij mee, maar er is echt wel meer dan Marshall.

Henri H
31 januari 2013, 21:59
Jimmy Page had(/heeft?) met Orange niet zo'n lekkere, maar vooral geen typische Marshall sound met Orange.
Nu ben ik zelf geen Orange kenner, maar wat ik ervan gehoord heb, is het niet echt mijn ding, buiten de looks om, want dat is ook niet mijn smaak. Looks doen uiteindelijk toch veel wat dat betreft, maar is maar een gedeelte van mijn argument.

Henri H
31 januari 2013, 22:08
Ik herinner me nog de wijze woorden van MichaelAE, die hier regelmatig forumt, tijdens mijn zoektocht naar de ideale amp. Hij en anderen maakten mij erop attent dat je beter één supergoede sound kunt hebben, dan 2 of meer net-niet-sounds.
Ik vind dat ze daar groot gelijk in hebben gehad uiteindelijk. Als je van die typische Marshall sound houdt, moet je een Marshall kopen, punt.
Marshall "klonen" zijn er trouwens ook, denk aan Ceriatone, CMW amps, maar ook b.v. Giablo (forumlid "ben z'n naam kwijt") kan ze wel voor je bouwen waarschijnlijk, maar een echte Marshall heeft meer mojo, voor wat dat waard is dan.

Brum
31 januari 2013, 22:14
De TH30/100 zijn wel hele andere beestjes dan de oude Orange versterkers hoor, sowieso wat moderner cq strakker qua klank. Ik heb de TH30 combo flink aan de tand gevoeld en was echt onder de indruk van die versterker, zeker voor de prijs. Maar goed, het is maar een voorbeeld, er zijn zo nog wel wat te bedenken.

'Het' Marshall geluid geloof ik persoonlijk niet zo in. Eigenlijk alleen de latere Marshalls zijn steeds meer op elkaar gaan lijken heb ik het idee, alles daarvoor was toch behoorlijk verschillend onderling. Ik hou het op een typisch Brits geluid.;)

Henri H
1 februari 2013, 11:57
...'Het' Marshall geluid geloof ik persoonlijk niet zo in. ...Ik wel.... :)

Tony Montana
1 februari 2013, 13:20
maar ik ging me steeds meer irriteren aan het matige crunch (en cleane kanaal), wat voor mij eigenlijk het belangrijkste is aan een amp. OD1 oranje heeft wel ballen trouwens, maar dat vond ik dan ook de enige echt goede sound.


tis grappig hoe smaken kunnen verschillen he, juist clean en crunch zijn de kanalen met ballen en de OD kanalen zijn stock compleet fizzy en dun bij mijn setup. jvm410h met 1960ax over lespaul

Baker
1 februari 2013, 13:28
Ik had precies hetzelfde.

Die crunch van de JVM is wat mij betreft geweldig, bruikbaar, typisch marshall, met ballen etc etc.
Met een tubescreamer ervoor is het helemaal smullen geblazen.

Henri H
1 februari 2013, 22:57
Ja, zal kwestie van smaak zijn.... of misschien was mijn JVM gewoon niet zo'n goed exemplaar.
Een tubescreamer voor het crunch kanaal klonk echt nergens naar, maar waarom zou je een tubescreamer willen gebruiken als je OD1 oranje hebt, welke inderdaad wat fizzy klonk op lagere volumes, maar op hoger volume gewoon een lekkere strakke Marshall high gain.

Tony Montana
2 februari 2013, 20:52
valt dit ook onder modificaties ? heb door een perspex bedrijfje een frontplaat laten maken voor mijn jvm van 15mm dik perspex, te gek effect op een donker podium !!!

http://imageshack.us/a/img705/2577/marsx.jpg

http://imageshack.us/a/img838/2921/31247742759461398719365.jpg

big dooley
2 februari 2013, 22:04
valt dit ook onder modificaties ? heb door een perspex bedrijfje een frontplaat laten maken voor mijn jvm van 15mm dik perspex, te gek effect op een donker podium !!!

http://imageshack.us/a/img705/2577/marsx.jpg

http://imageshack.us/a/img838/2921/31247742759461398719365.jpg

ik heb dit al een aantal keren gezien en ik houd er wel van... deze versie ziet er wel gelikt uit, de meesten doen het zonder de witte piping... wel zou ik persoonlijk die schroeven aan de zijkanten zwart maken...

wellicht ook leuk om aan de achterkant een spiegel te plaatsten ipv dat rooster... wel zit je dan met hitteafvoer natuurlijk

JimiDylan
4 februari 2013, 23:58
valt dit ook onder modificaties ? heb door een perspex bedrijfje een frontplaat laten maken voor mijn jvm van 15mm dik perspex, te gek effect op een donker podium !!!

http://imageshack.us/a/img838/2921/31247742759461398719365.jpg

Vet! Hoeveel heeft je dat gekost als ik vragen mag en waar heb je het laten doen? Als het niet te duur is zou ik dat zeker ook vet vinden op mijn JVM! :D

Tony Montana
7 februari 2013, 09:26
stuur me maar even een pm dan kan ik je antwoord geven