PDA

View Full Version : C O M P R E S S I E - wie gebruikt er een compressor?



Phyrexian
17 juni 2003, 14:54
Hi there fellaz,

op andere forums zoals talkbass is veel te doen om compressie. Nu wil ik hier es graag horen wie van jullie bassisten een compressor gebruikt.
Graag had ik ook geweten wat jullie dan vinden dat die compressie precies met je geluid doet... hoor je het? of voel je het? Wat blijft er nog van dat 'horen' over als je in een luide band speelt bijvoorbeeld? Of met overdrive en compressie??

thanks in advance,

Bart

koen_V
17 juni 2003, 15:32
ik heb een compressor in mijn amp zitten,
Het breek gewoon je signaal af bij te hoge pieken en dat klink ronduit klote :)
Of heb ik iets anders voor?

Clunk
17 juni 2003, 15:34
ik gebruik em in me pre amp nu :)
naja.. het uh, wat maakt het uit op geluid.. oke, ik zal mn best doen, is moeielijk te defineren

ik gebruik het bij slap, en sommige effecten, het zet druk op je geluid, denk ik, klinkt allemaal net wat strakker en feller... hmmz...

zijn vast wel meer mensen die ze gebruken, owja, allodox heeft er veel verstand van, vraag hem anders ff :D

Anavrin
17 juni 2003, 15:40
het zit in m'n effectbank, maar ik heb het nog nooit gebruikt, alleen toen ik ff uit zat te proberen wat er allemaal opzat. :razz:

De Teng
17 juni 2003, 15:41
Ik heb er geen maar weet wel wat ie doet.

Hij voert dus compressie uit, d.w.z. dat hij de pieken in je uitgangssignaal verkleint en tegelijk de tonen die weinig gain hebben wat opkrikt. Je krijgt een wat gebalanceerder signaal qua output.

Handig na effecten die voor de chorus in komen, maar vaak passen ze je geluid te veel aan. Een echte goede compressor heb je nauwlijks in de gaten. (EBS bvb... maar kom ik weer aan zetten)

Bates15
17 juni 2003, 15:53
Staat altijd aan. Geen last als ie aan staat, iets minder last als ie uit staat. helaas geen instellingen mogelijk. Als ik shuif heb ik (bijna ) altijd een comp op de insert van de bas. Maakt het ff makkelijker om hem onder controle te houden.....

skabouter
17 juni 2003, 15:59
ik gebruik het bij slap, en sommige effecten, het zet druk op je geluid, denk ik, klinkt allemaal net wat strakker en feller... hmmz...


hmm, compressie bij bas ken ik niet. maar ik gebruik wel een compressor op mijn gitaar. en dat maakt het juist niet fel, strakker enzo. maar juist smooth, en romig. legato achtiger :) ik gebruik hem in solo`s, om het mooi smooth/legato te laten lopen

Dandelion
17 juni 2003, 16:13
Ik heb er geen en wil er geen.
Ik weet wat ie doet en dat is inderdaad het hier boven al geschrevene.

Hij haalt inderdaad de pieken weg en maakt je geluid dus sterieler i.m.h.o.

{offtopic}
heb toevallig gister die live cd's van metallica aangehad (binge & purge) maar wat wordt ik vervelend van dat irritante effectje wat Jason daar steeds gebruikt zeg...
Baseffecten? Het moest verboden worden...
{/offtopic}

De purist heeft gesproken...
:)

:harmony:

bassopotmus
17 juni 2003, 16:16
right here! Als je slapt is het een must-have. Of je moet wel heel gecontroleerd zijn met je attack. Natuuurlijk met mate, maar ik gebruik em zeker (standaart fuctie HA3500)

Stel het je voor dat je en berg tegenhoud met groeien, dan stel je de limiet in en daarboven komt geen berg. De bergen zijndan geluids amplitudes

Joghy
17 juni 2003, 16:32
Een goeie bascompressor snijdt niet zomaar genadeloos de pieken af. Vermoedelijk heeft KoenV een pieklimiter zitten, die beschermt tegen clippen van de amp (en doorblazen van de speakers). Mijn Peavey combo heeft dit ook (je kan hem zelfs niet afzetten)- klinkt idd niet erg mooi :evil:

Elke goeie BAScompressor heeft wel een 'attack' knopje zitten, dat bepaalt hoe snel de pieken onderdrukt worden. Voor slappen bets wat sneller zetten (pieken komen minder sterk door), voor grooven wat trager. Zoals Clunk zegt, het klinkt allemaal net wat strakker. Voor livewerk in kroegen en parochiezalen etc. volstaat dit. Naar het schijnt heeft o.m. EBS een schitterend model, dat zelfs voor studiowerk goed werkt. Allodox heeft hierover geloof ik al eens een lyrische bespreking gehouden :wink: (ik moet dat ding dus dringend eens gaan proberen).

In de studio en op grote podia is een APARTE compressor voor ALLE instrumenten gewoon een must - anders krijg je gewoon geen retestrakke mix. Let wel: daar zetten ze de compressor gewoonlijk helemaal op het einde (dus na de pre-amp/DIbox/microfoon, dus net na de ingang van de mixtafel in een zg. 'insert') en gebruiken ze wel een peperdure DBX of zo - die kan niet alleen de attack regelen maar ook de release en de compressie ratio en heeft soms de mogelijkheid om meer of minder te reageren op lage dan wel hoge tonen etc etc etc. Kost wel beestig moeite en ervaring om een goed geluid te krijgen. Groepen als Radiohead, The Peppers, en Chemical Brothers nemen er wat graag de tijd voor ...

Bates15
17 juni 2003, 16:39
Amen.

Clunk
17 juni 2003, 16:51
ik gebruik het bij slap, en sommige effecten, het zet druk op je geluid, denk ik, klinkt allemaal net wat strakker en feller... hmmz...


hmm, compressie bij bas ken ik niet. maar ik gebruik wel een compressor op mijn gitaar. en dat maakt het juist niet fel, strakker enzo. maar juist smooth, en romig. legato achtiger :) ik gebruik hem in solo`s, om het mooi smooth/legato te laten lopen

tja, moeielijk te defineren, maar ik krijg meer hoog eruit.. en tja, smoother, eigenlijk ook wel :).. ,maar ook strakker, ik heb ook zon instel knop erop... want zoals andere al zeggen haalt ie pieken enzo eruit..
dat klopt...
maar ik heb vaak ook dat bij sommige settings het geluid toch op een of andere manier harder en hoger klinkt :P

zal wel...

Phyrexian
17 juni 2003, 16:55
Thanks guys.

Ik weet een tweedehans EBS MultiComp liggen voor slechts 100 euro, waarschijnlijk haal ik die wel op.

Nog reacties?

Clunk
17 juni 2003, 17:02
eerst testen voordat je em koopt! :P:P:P
ghehehe. just in case,

en misschien gebruik je em niet zo vaak als je denkt, maar als je veel slapt en efecten gebruikt, ken je hem cker voor dat geld aanschaffen :D

Manusdr
17 juni 2003, 17:17
Ik gebruik eigenlijk altijd een compressor, soms wat meer en soms wat minder. Ik heb een Baspod waar een gekopieerde LA-2A buizencompressor inzit, echt een mooi ding.

Ik gebruik hem vooral wanneer ik veel hoge tonen afwissel met lage tonen, dan zorgt die compressor dr voor dat je niet in een soort gat valt qua volume wanneer je ineens overspringt van laag naar hoog. En ook kan ik nu heel goed flageolettes gebruiken midden in een nummer, echt stoer.
Kortom, ik gebruik hem om een vol geluid te krijgen waar niet al te veel volumepieken inzitten.

De Teng
17 juni 2003, 19:27
Phyrexian, waar????? :D

Maarreh... basso... het is echt niet nodig als je een goede techniek hebt hoor. Als je hem als compensatie van je slechte techniek neemt is het resultaat des te minder. Als je het als effect apart gebruikt is het anders. Je kunt ook met compressor niet onbehouwen op je snaren rammen, dat klinkt gigantisch slecht. Eerste punt is een goede sound krijgen met je slappen, zonder compressor, later kun je er altijd eentje bij kopen.

Ik wil er niet een, klinkt zonder veel vetter 8-)

Dandelion
17 juni 2003, 19:55
Stel het je voor dat je en berg tegenhoud met groeien, dan stel je de limiet in en daarboven komt geen berg. De bergen zijndan geluids amplitudes

of te wel, je maakt mechanisch fouten goed en zorgt dat je sound steriel klinkt?

Ruud
17 juni 2003, 20:16
Ik heb wel een limiter/enhancer van Boss.. de LMB3, die zorgt ook voor het versmoothen van je geluid..echt een superding.. geeft fantastisch slapgeluid en een enorm ruig plectrumgeluid..

maar wat is het verschil nou precies met een compressor, in werking enz..

Laus
17 juni 2003, 20:49
geen idee.

ik weet wel dat je met comprossors op de verschillende instrumenten alles wat transparanter krijgt. vooral de bas kan veel strakker klinken. als je alleen voor jezelf speelt is het niet per definitie nodig. maar als je geen al te grote amp hebt en toch in een band wil spelen kan zo'n ding voor je eindtrap wonderen verrichten.

iglo
17 juni 2003, 21:10
ik heb 'n compressor op m'n top zitten (Hartke HA3500), maar dat ding is volgens mij echt bagger...
hij comprimeert de pieken wel, maar tegelijkertijd wordt ook het eindvolume sterk geknepen....ok, iets mag/moet natuurlijk, maar met dit ding ben je gewoon de helft van je volume kwijt met standje 3-5 (hoger ben ik niet eens aan begonnen)

klinkt dit andere hartke gebruikers bekend in de oren??

Easy Rider
17 juni 2003, 21:26
Ik zelf gebruikte vaak drie banden (laag,mid,hoog) aan compressie.
Ik zette de compressor op m'n ME-8B op mid, en m'n Trace heeft twee-bands compressie, laag en hoog.
Het geeft vooral een hoop meer attack en een strakke sound, ten koste van dynamiek. Het klinkt inderdaad (Als je veel compressie gebruikt) heel steriel, al gauw op het Ampeg af (en nee, ik vind Ampeg niet zo geweldig :) )
Volgens mij is de regel dit: hoe hoger het volume, hoe meer compressie. Het klinkt inderdaad een heel stuk sterieler, maar als je (zoals ik wel eens moest) met je 500W amp op standje 8 a 9 moest spelen dank je god op je blote knieen voor compressors. Ik kon m'n sound gelukkig ook goed tweaken aangezien ik drie banden heb.
Het wordt op hoge volumes toch wel zo'n enorme bende zonder compressor(s).

EZ

John P
17 juni 2003, 22:54
De compressor op de Hartke is idd 3x niks. Niet aan komen, dan klinkt het ding prima, zeker met een scheut buizenvoorversterking.

John P
17 juni 2003, 22:57
500 watt op standje 9?!!! Jezus, man! Dat is toch niet te controleren op een podium! Dan moet iedereen zo'n beetje van het podium afgeblazen zijn! Zorgt de PA niet voor het zaalgeluid bij jullie? Da's toch niet te doen zo!

AllodoX
17 juni 2003, 23:44
'k heb altijd een compressor aanstaan.. indien goed afgesteld maakt het je geluid lekker glad, en dat klinkt goed :)

John P
17 juni 2003, 23:57
Had jij ook niet zo'n Hartke? Wat vind jij van die compressor? Wat ik er van vind weet je al. Ik kan er niks mee. Vind 't je expressiemogelijkheden beperken, etc.

Laus
18 juni 2003, 00:07
die hartke compressor is goed genoeg. je moet hem alleen op de juiste manier gebruiken.

De Teng
18 juni 2003, 09:42
Idd zeg, als je 500 volledige Watts nodig hebt, in wat voor mega ding speel je dan? Een gemiddeld tot groot podium heeft dan echt wel genoeg aan standje vijf en de rest doet de PA wel

Die Peavey van mij heeft ingebouwde DDT, dat is zoiets van speakercompressie, althans het signaal wat daarnaar toe gaat. Het is bij lange na niet het geluid wat je krijgt als je al comprest vóór je eindtrap. Veel beter. Je blijft dus je sound houden met je preamp, maar met een gecontroleerde eindtrap, waar je niet echt veel van merkt. Dan is standje negen wel verantwoord voor amp en speakers.

iglo
18 juni 2003, 10:01
die hartke compressor is goed genoeg. je moet hem alleen op de juiste manier gebruiken.


dan mag jij mij vertellen wat de juiste manier is!!

Venomer
18 juni 2003, 10:58
Ik heb wel een limiter/enhancer van Boss.. de LMB3, die zorgt ook voor het versmoothen van je geluid..echt een superding.. geeft fantastisch slapgeluid en een enorm ruig plectrumgeluid..

maar wat is het verschil nou precies met een compressor, in werking enz..

Een limiter zorgt er alleen voor dat je volume niet boven een bepaalde waarde komt. Je gebruikt dit om te voorkomen dat er iets overbelast wordt.

Een compressor zorgt voor een gelijkmatiger volume, d.w.z. dat zachte tonen worden versterkt en harde tonen worden afgezwakt.

Easy Rider
18 juni 2003, 12:37
Nou, dat was dus niet op een optreden... dat was gewoon in de oefenruimte... :-?
Tja, ik moest tegen twee keer ongeveer 150W aan stereo vol-van-effecten gitaargeweld op, plus een electronische drumkit (met allerhande samples en loops) door een oude 100W Kustom PA.
Ja, even rekenen, wat ik dus eigenlijk had moeten hebben ipv 500W was: 2 x 150W gitaren + 100W electronisch = 400W en dan de 5x regel = 2000W. Vier keer zoveel, dus. Nou ja, stel we gebruiken de old-school 3x regel kom je op 1200, nog steeds een stuk meer dan de 500 die ik heb.
Dan moet die 500W dus flink werken voor de kost.
Uiteindelijk heb ik iedereen nog wel zo ver gekregen een stuk zachter te spelen. Toen kon ik terug naar stand 7...

EZ

AntY
18 juni 2003, 12:38
nee zo werkt t niet.

als je 2 gitaren hebt van elk 150 komt dat niet samen op 300 W, je kan gewoon 5x150 rekenen = 750W
of zeg ik het nou verkeerd? :roll:

Easy Rider
18 juni 2003, 12:45
Je zegt het nu verkeerd lijkt mij.
Als je twee gitaristen heb die allebei 150W staan te pompen is dat toch hetzelfde alsof 1 gitarist over 300W staat te spelen? Of drie gitaristen met 100W, of vier met 75W enzovoort.

EZ

AntY
18 juni 2003, 12:47
nee dat is niet zo

als je bijvoorbeeld de tv aan hebt staan die levert een bepaald volume, en je zet daarna de boxen van je stereo erbij die hetzelfde volume leveren, zal het nietharder klinken.

een versterker van honderd watt kan neit 2x zo hard als een versterker van 50W, een versterker van 500W is 2x zo hard als 50. geluidssterkte werkt namelijk logaritmisch...

De Teng
18 juni 2003, 13:40
De natuurkunde op dit forum is bijzonder grappig altijd, maar er klopt geen spreekwoordelijke fuck van.

Wattage is niet te vergelijken met de geluidssterkte, is ook niet om te zetten daarin. De geluidssterkte werkt idd logaritmisch, maar daar is ook alles mee gezegd. Het heeft te maken met de drukverplaatsing o.a.
Ook kun je niet zeggen dat 500W twee keer zo luid is als 50W en optellen en aftrekken etc... dat is echt gewoon niet waar en ik weet ook niet waar jullie dit vandaan hebben.

Als iets twee keer zo luid klinkt, dan wil dat zeggen dat in de rekenkundige zin er 3 dB bij op komt.

Dit verhaal werkt dus wel in logaritmische zin. Dat is ook het enige wat ervan te zeggen is. De geluidssterkte is in zo'n geval 100 keer zo groot als de standaard geluidssterkte (L nul genaamd). Dit is 10 tot de macht twee, dus twee keer zo luid. Uiteindelijk volgt hieruit dat er 3dB bij de waarde op komt.

Die vijf keer zoveel voor basversterkers heeft te maken met de pieken en je headroom en niet met het RMS vermogen. Het signaal van een gitaar is veel minder dynamisch qua output dan een bas, dus vandaar.

Phyrexian
18 juni 2003, 13:48
allemaal interessant maar het ging hier toch over compressie, of niet? :wink:

AntY
18 juni 2003, 13:48
o dus stel ik ben 2e gitarist in een band, en de 1e heeft 150W... hoeveel moet ik dan nemen? 150 ook natuurlijk. alleen een bassit heeft gewoon 5x zoveel nodig en dus 750!

dat was t natuurlijk.

ik weet en princip wel hoe t werkt met die formules maar goed heb geen zin om daar over na te gaan adenken :) maar dat 2x150 = 300 x 4 = 1200 W dat klopt niet, dat wist ik dan weer wel :)

Laus
18 juni 2003, 14:05
het verschil tussen een 100 watt gitaar buizentop en 100 watt transistor is echt gigantisch. geld dat ook bij bastops?

Phyrexian
18 juni 2003, 14:13
het verschil tussen een 100 watt gitaar buizentop en 100 watt transistor is echt gigantisch. geld dat ook bij bastops?

Absoluut!
Probeer eens een Ampeg SVT-2 Pro (volledig buizen, 300 watt) naast een Ampeg SVT-3 Pro (buizen preamp, mosfet poweramp, 450 watt). Die SVT-2 blaast alles omver.

Clunk
18 juni 2003, 14:19
Een limiter zorgt er alleen voor dat je volume niet boven een bepaalde waarde komt. Je gebruikt dit om te voorkomen dat er iets overbelast wordt.

Een compressor zorgt voor een gelijkmatiger volume, d.w.z. dat zachte tonen worden versterkt en harde tonen worden afgezwakt.


ghehehe, op mijn mini 30 watt combo zit er ook een, dat ding is maf, want als ik em aanzet lijkt het zelfs of het geluid hoger en harder word//
das een comp/limiter

in mn pre-amp zit een compressor, en die werkt verders als beschreven..

naja, was toch al niet zo tevreden met die mini amp, hij trekt mn b niet, en a al helemaal niet :S/.. ben nnu ff sparen voor betere amp :)

De Teng
18 juni 2003, 14:43
Tja... buizen... niet voor slappers bedoeld, want die bakken kunnen schijnbaar zulke pieken leveren dat geen enkele speaker er op gemaakt is. Al staat voor de rock nummers toch zeker wel de Trace Elliot V8 op mijn verlanglijstje...

http://www.gibson.com/products/traceelliot/images/vv8.jpg

Bij Staffhorst (ja, kutwinkel ja.. idd) staat er eentje in een tolex groen kleur ... aargh.

Oh ja... 400W RMS en 28kg...gloep :o

bassopotmus
18 juni 2003, 14:52
DIE V8 is wel da bomb. las ooit een review in de gitarist, schijnt echt alles omver te maaien.
Ik heb een ha3500(goh wie niet) enm als ik slap altijd de SS aan, anders met buizen slapt het voor geen meter.
Als we het er toch over hebben, klopt die comp erop is RUK, maar staat gelukkig maar op 1.5 bij mij, doet net genoeg. Als we weer eens geld over hebben kopen we een 19" compressor, kan je alles afstellen.

De Teng
18 juni 2003, 15:07
Hmm. dan heb je een niet al te best buizen kanaal, die van mij is niks te klagen!

bassopotmus
18 juni 2003, 15:14
ik ga ook de buis vernieuwen, gaat naar alle waarschijnlijkheid een driver tube in, dus meer richting de Ampeg, beetje wat metallica jams enzo altijd vette sound. En SS voor slap, en dat doet tie goed hoor. Echt een veezijdige amp eigenlijk, alleen net niet helemaal HET

dikkie dik
18 juni 2003, 15:32
dan koop je een behringer compressor. ik dacht rond de 80 euro. en dat ding werkt hèvig. als je de goeie standen maar weet te vinden, en dat is voor iedereen weer anders, je maakt me niet wijs dat iedereen maar van 1 soort geluid/compressie houd.

AllodoX
18 juni 2003, 16:21
Yep :)

Ik heb ook een Behringer autocom PRO1400MDX ( 80 euro of zo )
prima ding, genoeg instelmogelijkheden en heel transparant.

:)

Phyrexian
18 juni 2003, 16:32
Hey Allodox,

heb je zin om es soundsamples te maken? dan horen we allemaal es perfect wat compressie doet...

voorbeeldje: een riff spelen zonder compressie, erna net dezelfde zonder met compressie, overdrive en compressie zou'k graag es horen.

Bart

bassopotmus
18 juni 2003, 17:00
speel wat in op bv. cool edit en compres dat dan zelf eens, krijg je ook inzicht wat het doet en zie je aan de golven dat het optisch met je signaal doet

Clunk
18 juni 2003, 17:53
Tja... buizen... niet voor slappers bedoeld, want die bakken kunnen schijnbaar zulke pieken leveren dat geen enkele speaker er op gemaakt is. Al staat voor de rock nummers toch zeker wel de Trace Elliot V8 op mijn verlanglijstje...

http://www.gibson.com/products/traceelliot/images/vv8.jpg

Bij Staffhorst (ja, kutwinkel ja.. idd) staat er eentje in een tolex groen kleur ... aargh.

Oh ja... 400W RMS en 28kg...gloep :o


fieldy slapt als een gek op een mesa.. tja, en als dat geen klasse a buizen zijn...
misschien komt het door zn vage slapstyl :D maarhij heeft ook kannonnen van cabs eronder staan :D

Bates15
18 juni 2003, 18:36
Maatje van me speelt op een V-Type complete tube preamp door een reguliere (nouja.....) Kind power amp.
MEGA vette slap, Mega sound. Echt een mooi ding....

De Teng
18 juni 2003, 19:28
Ik heb zelfs op het punt gestaan de V-type te kopen. Preamp buis en transistor eindversterker maar ik had geen rooie cent, wilde hem nog op afbetaling doen... gelukkig dat ik een vriendin heb.

die knul zal wel een compressor erbij hebben (zit ook op die amp natuurlijk) en idd mega cabs.

Easy Rider
18 juni 2003, 20:01
Het lijkt mij toch vrij logisch. Als je met een (1) gitarist speelt en je wilt met die gitarist zonder PA een beetje goed klinkend meekomen 'moet' je minimaal 3x, liever 5x zijn wattage aanhouden om je sound lekker te houden. Als je vervolgens twee gitaristen hebt die beiden ook nog eens nagenoeg dezelfde partij spelen moet je toch wat om niet te verdrinken.
Door een PA of op een opname heb je idd niet zoveel nodig, dan kan je die 150 x 5 = 750 wel aanhouden, gewoon voor de lekkere sound.
Maar het wordt echt wel twee keer zo hard als je nog iemand precies dezelfde geluidsdruk erbovenop laat gooien en om dan hoorbaar te blijven met een lekkere sound moet je toch met flink wat volume komen en dus ook wattage om de sound lekker te houden.

En zo'n V8 is echt de shit. Als ik ooit het geld ervoor heb, koop ik die zeker weten. En Trace Elliot cabs zijn zo'n beetje de hardste cabs die er zijn, Trace Elliot gelooft niet in het limiten van versterkers dus de speakers zijn daar op gemaakt (mooi he... :) ) Stu Zender speelt op het derde album met een V6 (of de V8 als die al uit was) en dat klinkt toch wel heeeuuul vet met slap, vetter wordt het niet.

EZ

bassopotmus
18 juni 2003, 20:30
Buizen kan hele vette slap geven, ik weet alleen dat met me buizen pre aan op me 3500 het gewoon niet zo "attackig" klinkt als me SS..
Ja zo'n V8...hmmm

iglo
18 juni 2003, 21:48
wil nog ff op behringer doorgaan....
had die naam al een paar keer voorbij zien komen dus ff op de site gekeken;

kom ik allemaal ingewikkelde termen tegen m.b.t. de bestaande compressors die men heeft, dus uitleg gevraagd:

1) 2 of 4 kanaals compressor...waarom??
2) wat is "hard knee" / "soft knee" / "IKA" ??
3) wat is expander/gate??
4) wat is enhancer / dynamic enhancer??

als ik zo de MDX1400 / 2200 / 4400 naast elkaar leg, lijkt mij de 1400 toch afdoende...kost bij onze vrienden van MP slechts 74 pleurootjes

bassopotmus
19 juni 2003, 11:37
je bent niet de enige die de termen op die site niet snapt....
gate is volgens mij een noise gate..d8 ik

Phyrexian
19 juni 2003, 12:05
Ik heb gisteren die handleiding van die compressor van AllodoX gedowned. Ik snap er eerlijk gezegd geen knijt van. :roll:
Anyways, ik heb die EBS MultiComp gekocht gisteren voor 100 euro. Schappelijke prijs; er zat zelfs nog een adapter bij van EBS.
Eventjes getest en ik vond het ietsje strakker klinken met de compressor dan zonder. Enfin, deze pedaal vraagt veel getest. Als ik de pedaal maar niks vind, dan verkoop ik hem wel. Ben er zeker van dat ik voor dezelfde prijs wel geïnteresseerden vind.

Laus
19 juni 2003, 13:13
ja hoor....

De Teng
19 juni 2003, 13:30
Jemig man, dat meen je niet. Die EBS adaptor heeft ook nog een aardige nieuwwaarde! Je kunt er aardig wat pedaaltjes aan besteden aan die ene adaptor, dus das erg cool!

Phyrexian
19 juni 2003, 13:46
De adapter is wel gemod. Er zitten drie jacks aan nu. Handig om m'n andere EBS pedaal te voeden :)

De Teng
19 juni 2003, 14:43
Cool, welke heb je nog meer? De UniChorus en Octabass moeten deze of volgende week binnenkomen..hehe.. en de BassIQ is er al. :D

Kunnen we een 'Phyrexian-en-Teng-EBS-Gang' beginnen ;)

Phyrexian
19 juni 2003, 14:54
Ik heb de MultiDrive.
Misschien dat ik ooit die UniChorus en héél eventueel die octaver aanschaf. Ik vind de pedalen van EBS echt fantastisch. Ze zijn zowel voor bass als gitaar gewoonweg schitterend. Dat kan je van een chorus pedaal van boss niet zeggen (zuigt de low-end eruit).
BassIQ, is dat zo'n synth achtig effect? Daar heb ik niet veel aan denk ik als heavy rocker.

Spijtig dat ze zo duur zijn wel :(

De Teng
19 juni 2003, 15:21
Synth pedaal mag je het niet noemen, 't is een regelbaar envelope filter. Down en up stand met een autoIQ (wah) stand. Alle standen gebruik ik een keer in de nummers van onze band en het is erg vet. Je moet het alleen wel leren te gebruiken, de eerste keer sta je wat te kloten. Ik zet meestal de tijd dat ie erin hakt niet al te kort, akkoordengewijs kun er heel wat uithalen. Samen met de Octabass kom je vast wel een heel eind, maar het blijft op gelijke harmischen gebaseerd, dus echt synth effect zal het niet worden. But who cares????

Unichorus is betaalbaar bij musik produktiv (relatief betaalbaar dan) nl. 155 euro ipv de 260 die er hier voor neer geteld wordt. Octaver is 120 daar.


Als heavy rocker zou ik sneller de octabass kopen ipv de chorus, als je toch een echt vette sound wil, dan is 'aandikking' toch het mooiste wat er is. Met onze band hebben we ook meer heavy stukken erbij zitten, daar zal ie erg cool voor zijn. Maar ook zachte stukken met half gedempte bas schijnt ie ook bijzonder geschikt voor te zijn. kan niet wachten ;)

Phyrexian
19 juni 2003, 15:39
Octaver is vet idd.

Met de band hebben we een nummer (voorlopig nog titelloos, dus heet het octaversong) waarin we dus een octaver gebruiken voor op gitaar.
Het is een nummer dat nogal swingt in pentatonics op een bluesritme (let wel, we zijn een metalrockband). Dus op de zware overstuurde gitaar zit dan nog een octaver (Boss OC-2) waardoor je een moddervet en zwaar geluid krijgt.
Probleem daardoor is dat de gitaar zo laag gaat, dat ik m'n bass amper hoor... misschien moet ik ook octaven en zo NOG lager gaan 8)

bassopotmus
19 juni 2003, 18:29
hmm jesus ik krijg echt mega GAS voor die EBS, nog ff samples geluisterd maar die muti-drive is da bomb, samne met een octa.

Maar geeft die octa nou gelijkertijd het lage signaal of vertraagd tie dat als een echo? Ik wil wel en octaaf lager gaan met de druk van een knop.

Clunk
19 juni 2003, 21:23
hmmz ik heb ook zon effect, dat ie een octaaf onder de gespeelde noto doet, en ook je gespeelde noot natuurlijk :P klinkt mega vet, monsterlijk..
heb helaas geen ebs :P maarreh, was GAS??? ik snap niet wat je daarmee bedoelt basso?

btw, eten in la brocca is lekker :D...:P

De Teng
19 juni 2003, 22:05
Tuurlijk vertraagt ie dat niet, zou toch niet best zijn? 't Is geen echo-machine. Volume van het geproduceerde octaaf is onafhankelijk te regelen ook nog. En het volume van het origineel, dus als boost pedaal kun je het dan ook nog gebruiken.

Cool voor slapsolo achtige dingen :D

AntY
19 juni 2003, 23:35
clunk > Gear Acquisition Syndrome

AllodoX
20 juni 2003, 00:30
voor wie er interesse heeft in behringer compressors, wil ik e.v.t. wel een korte uitleg doen..

http://groups.msn.com/_Secure/0VgDGAnUbSbtHngCyiOZumlJD8!XC9LtqGptxqkADHYN*NUBnW vMZz4AtoKMcsQP95Pq6YZFTN3Elf3pMUXf5hkxtTcLUCGI7pLt g6vsv4O2yWmDFOHuVQ3i9OoN!c5xH/MDX1400_bigsmall.jpg?dc=4675427468393022502

De voorkant van mijn compressor. de knopjes van links naar rechts...

Expander/gate. dit ding schakelt de output uit als je signaal onder de opgegeven drempel komt.. de release knop is geeft aan of ie snel of langzaam de boel weer afsluit als je signaal afzwakt ( lees : als je noot lang doorgaat dus )

Compressor limiter..

- tresshold : vanaf welke signaalsterkte ga ik compressen ?
- ratio : hoeveel compressie ga ik doen ?
- Interactive ( knopje ) : schakelt IKA ( Interactive Knee Bend ), deze zorgt voor een soepelere overgang van uncompressed en compressed signaal.
- SC **** ( knopje ) : gewoon uitzetten.. deze zijn voor de parallele effecten-loop die je toch niet gebruikt.

Meest gebruikte hier is een ratio van 2:1 bij een drempel van -20 dB..

- Attack : Hoe snel nadat het signaal boven de drempelwaarde komt ga ik beginnen met compressie ?
- Release : Hoe snel stop ik met compressen nadat het signaal weer onder de drempelwaarde komt ?
- Auto ( knoppje ): deze kiest automatisch de beste settings..

Deze knopjes zijn belangrijk als je bijvoorbeeld gaat slappen.. dan wil je een snelle attack en een lange release. anders krijg je rare plop effecten.

- output : hiermee compenseer je het volume
- I/O meter ( knopje ) : hier kun je kiezen of de ledjes het INput of OUTput signaal weergeven.
- IN/OUT ( knopje ) : dit knopje kan de compressor omzeilen.. deze gebruik je dus om de volumes van compressed / uncompressed geleik te trekken.

Enhancer..
- Process : bij compressie wordt je signaal ietsjes doffer.. met dit knopje kun je dat compenseren. Dit is volgens Behringer zo.. ik merk weinig verschil tussen minimaal en maximaal.. maar het zal wel... :)

- Couple : hiermee kun je de 2 afzonderlijke kanalen als stereo-kanaal bundelen.

AllodoX
20 juni 2003, 00:33
hoe staat de mijne afgesteld ?

- tresshold : -38
- releas : fast

- tresshold : -20 dB
- ratio : 2.5 : 1
- Interactive AAN

- Attack: AUTO
- release : AUTO
- Auto : AAN

- output : +9

- process : 3

De Teng
20 juni 2003, 07:52
GAS: heeft ie ook niet van zichzelf hoor, staat een klein artikeltje in de Gitarist. 't Is meer een humoristisch bedoelde afkorting dan dat je hem serieus moet nemen.

Allodox, kun je je plaatje niet wat verkleienen met photo editor? Neemt wel erg veel scherm in beslag en het inladen duurt ook lang. Die buttons rechts in mijn scherm liggen ook veel te ver weg nu. Laat maar, ik doe het wel ff voor je, hier een link naar hetzelfde plaatje, wat niet zo groot is.

http://www.warande.uu.nl/%7Ebgall/images/MDX1400_big.jpg

iglo
20 juni 2003, 11:14
he allodox, bedankt voor je uitleg...ik zie het licht ineens weer, haha

twee dingetjes:
stel je rechts net zo in als links???
wat is nou een 2-weg en een 4-weg compressor??
(en waarom zou je welke nemen)

Clunk
20 juni 2003, 11:21
sorry dak zo dom overkom maar..

GAS-> Gear Acquisition Syndrome... hmmz wat betekend dat middelste woord?> vertaal ff naar nl please :D:D:D

De Teng
20 juni 2003, 11:30
to acquire = verkrijgen

GAS vrij vertaald => apparatuur hebbeh hebbeh hebbeh ziekte. ;)

AllodoX
20 juni 2003, 11:45
he allodox, bedankt voor je uitleg...ik zie het licht ineens weer, haha

twee dingetjes:
stel je rechts net zo in als links???
wat is nou een 2-weg en een 4-weg compressor??
(en waarom zou je welke nemen)

Als je stereo zou werken zou je de voorkeur geven om beiden kanalen gelijk te houden, lijkt me.

2-weg en 4-weg is bij mijn weten alleen het aantal kanalen dat je hebt..
voor bass heb je aan 2 kanalen meer dan genoeg. de ene stel je in als compressie.. en de andere kun je eventueel nog als limiter ( heeel veel compressie ) instellen, maar dan met een hogere drempelwaarde. Het signaal wordt door de eerste gecompressed.. maar als het signaal dan nog een gigantische spike heeft, wordt het door de limiter op het 2e kanaal afgevangen, en blaas je je speakers / eindversterker niet op.

iglo
20 juni 2003, 12:30
he allodox, bedankt voor je uitleg...ik zie het licht ineens weer, haha

twee dingetjes:
stel je rechts net zo in als links???
wat is nou een 2-weg en een 4-weg compressor??
(en waarom zou je welke nemen)

Als je stereo zou werken zou je de voorkeur geven om beiden kanalen gelijk te houden, lijkt me.

2-weg en 4-weg is bij mijn weten alleen het aantal kanalen dat je hebt..
voor bass heb je aan 2 kanalen meer dan genoeg. de ene stel je in als compressie.. en de andere kun je eventueel nog als limiter ( heeel veel compressie ) instellen, maar dan met een hogere drempelwaarde. Het signaal wordt door de eerste gecompressed.. maar als het signaal dan nog een gigantische spike heeft, wordt het door de limiter op het 2e kanaal afgevangen, en blaas je je speakers / eindversterker niet op.

eeeehhhhhh.....stereo spelen?????

AllodoX
20 juni 2003, 15:43
he allodox, bedankt voor je uitleg...ik zie het licht ineens weer, haha

twee dingetjes:
stel je rechts net zo in als links???
wat is nou een 2-weg en een 4-weg compressor??
(en waarom zou je welke nemen)

Als je stereo zou werken zou je de voorkeur geven om beiden kanalen gelijk te houden, lijkt me.

2-weg en 4-weg is bij mijn weten alleen het aantal kanalen dat je hebt..
voor bass heb je aan 2 kanalen meer dan genoeg. de ene stel je in als compressie.. en de andere kun je eventueel nog als limiter ( heeel veel compressie ) instellen, maar dan met een hogere drempelwaarde. Het signaal wordt door de eerste gecompressed.. maar als het signaal dan nog een gigantische spike heeft, wordt het door de limiter op het 2e kanaal afgevangen, en blaas je je speakers / eindversterker niet op.

eeeehhhhhh.....stereo spelen?????

jah, stereo spelen ! ;)

veel choruspendalen hebben 2 uitgangen.. daar kun je een stereo preamp ( of 2 losse preamps ) op aansluiten met een eindversterker ( vrijwel altijd stereo ).

maar je hebt ook stereo bassen ( rickenbacker, Wal )

Laus
20 juni 2003, 17:57
damn, wat een boel gedoe voor een beetje geluid toch weer.


waar sluit je die compressort trouwens aan? tussen gotaar/preamp of fxloop? of waar?

basswasp
20 juni 2003, 19:02
In de FX loop.

De Teng
21 juni 2003, 10:53
Diezelfde wel ja, maar je kunt ook tussen je gitaar en je preamp doen. Ca depend..

basswasp
21 juni 2003, 12:32
Die Behringer sluit je in je FX loop aan, een EBS Compressor zet je tussen je bas en pre-amp :)

Zo is't volledig.

Ruud
21 juni 2003, 13:52
Als je nou niet stereo speelt, maar op 1 monobas tegelijk en natuurlijk zonder zo'n kutchorus..., is het dan ook mogelijk om die kanalen te schakelen, evt met pedaal ofzo?, lijkt me namelijk wel praktisch..

Laus
21 juni 2003, 18:20
jammer, net zo'n MDX1400 voor me neus weggekaapt voor me op marktplaats.

koen_V
21 juni 2003, 18:27
Is een compressor voor bas en gitaar eigelijk dezelfde, of heb je bepaalde basuitvoeringen?

Laus
21 juni 2003, 18:37
er zijn wel speciale voor bas/gitaat maar die zitten dan direct in je amp of zijn losse pedaaltjes. die behringers zijn gewoon algemene apparaten bijvoorbeeld ook bruikbaar in de studio ofzo. Zijn voor alle geluid.

al weet ik niet of de pro's de comps van behringer durven te gebruiken ivm de low-budget gedachte.....

bassopotmus
21 juni 2003, 20:44
hmm ik ga me ens een compje aanschaffen..

Laus
21 juni 2003, 22:47
dat ding van allodox kost nieuw 80 euro. das nog minder dan zo'n boss pedaal. gewoon nieuw kopen. bevalt niet? met een zeer beperkt verlies weer verkopen :)

iglo
22 juni 2003, 01:08
eeeehhhh, 80 pleuro's....wat denk je van 59,00 !!!

linkie: http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=9503081&sid=!06082002&quelle=volltext

Laus
22 juni 2003, 18:01
ja, en 4 uur rijden(heen en weer 8) vanaf bergen op zoom. anders 20 euro verzendkosten. zit je nog op 80. ik kijk van de week wel ff bij de rockpalace.

iglo
22 juni 2003, 18:41
nee...8 pleuro verzend kosten tot 30kg

Bates15
22 juni 2003, 19:06
al weet ik niet of de pro's de comps van behringer durven te gebruiken ivm de low-budget gedachte.....

Hmm niet echt nee. Alhoewel, we zijn aan het bekeren voor wat betref de autocom pro. Die klinkt echt stukken beter dan welk app ik tot op heden heb gehoord van behringer.

Laus
22 juni 2003, 19:26
nee...8 pleuro verzend kosten tot 30kg

voor buitenland komt daar 12 euro bij schat.

iglo
22 juni 2003, 19:55
nee...8 pleuro verzend kosten tot 30kg

voor buitenland komt daar 12 euro bij schat.

ach ja...lezen is moeilijk...
die 12,- euro is alleen voor cash on delivery (rembour kosten)


Delivery costs for all orders from abroad

The following flat fees apply for parcels up to 30kg via UPS:

Netherlands, Belgium, Luxemburg, Denmark: 8,- euro per parcel
Austria, France, Italy, Great Britain, Sweden: 13,- euro per parcel
Spain, Portugal, Ireland, Finland: 20,- euro per parcel

An additional 12.- Euros flat fee applies if you place your order as cash on delivery. Cash on delivery is not possible in all countries. If in doubt: Ask us!

We will gladly calculate delivery costs for bulky and heavy items over 30kg for you on our service hotline: +49 (0) 180 50 52 110.

Ruud
30 juli 2003, 22:36
Heb vanmiddag de opvolger van de MDX1400 gekocht.. de autocom pro-xl mdx1600... effe beetje proberen en die hele handleiding doorzoeken, maar hij is goed te gebruiken.. zelfs in combinatie met de basdrummicrofoon of andere signalen.. volgens mij kun je de bas een harder of zachter signaal laten doorsturen wanneer er een ander signaal doorkomt.. maar dan moet ik eerst de handleiding eens verders bestuderen.. bevalt verder erg goed..


Effe vraagje voor Allodox..

werkt het goed als je van eff. send -> kanaal 1 -> kanaal 2 -> eff. return doorlust en zo dus in feite twee compressors achter elkaar zet die je vervolgens dus aan en uit kunt zetten?.. dus 4 compressormogelijkheden, geen, 1, 2, en beide...

bassopotmus
31 juli 2003, 20:47
volgens mij sla je zo indd de spijker op zijn koppie. Ik ga em ook eens scoren, beetje compressie is nooit verkeerd

De Teng
1 augustus 2003, 09:25
Zou niet weten waarom, als je het puur om je techniek te verdoezelen gebruikt moet je dáár wat aan gaan doen. Niet de uiteindelijke sound die in de basis al niet goed is. Ik heb toch mensen op hun hals zien rammen...tsssk, en maar compressie gebruiken. Het werd alleen maar erger.

Als je ervan houdt, kun je het bruikbaar als effect gebruiken. Of om je output van je pedalen te beheersen, zodat je volume niet in de hoogte schiet.

Vind ik dan weer.

Clunk
1 augustus 2003, 11:32
en ik geef je gelijk :D daarvoor gebruik ik em ook :D

bijna nooit bij slappen, maar het klinkt wel geinig.. :P

bassopotmus
1 augustus 2003, 12:08
een comp moet je indd voor bepaalde doeleinden gebruiken, ik vind niets mis met je signaal beheersen..Maar daar waren we toch al over uit?

AntY
1 augustus 2003, 12:11
er zijn mensen die eerst nog moeten leren hun vingers wat meer te beheersen....

Clunk
1 augustus 2003, 13:08
huh? beheersen van je vingers, doe je dat niet altijd al dan>? :D:D:D

Laus
1 augustus 2003, 20:17
jarenlang zonder gespeeld. nu heb ik het en het bevalt uitstekend.
lol