PDA

View Full Version : Lavacable pedalboard kit en signaal verlies in chain



SaferSephy
8 november 2012, 00:45
Heb zojuist mijn eerste repetitie op m'n nieuwe pedaltrain gedaan. Echter was de ervaring niet fantastisch; mijn signaal was super dof. Ik heb er toen direct 2 patch kabels uitgevist die ook als ze de enige patchkabel waren al direct voor een erg dof geluid zorgen (allemaal lavacable pedalboard kit kabeltjes à la George L). Maar ook nadat ik deze er uit heb gevist liep ik tegen het feit aan dat de gitaar veel minder rijk klinkt dan met de gitaar direct in de amp. Mijn Chain is:

Strat->vox wah->fulltone mdv2->Keeley compressor->fulltone fatboost->maxon od9 -> fulltone ocd-> tc electronics tuner-> super reverb.

Gaat mijn signaal verlies minder worden als ik de lavacables vervang voor bijvoorbeeld van die fender cs patchkabels?

Moet ik wellicht iets met buffering doen?

Of is het inherent aan het gebruik van pedalen en moet ik er mee leren omgaan?

crywolf
8 november 2012, 00:59
Ja of een buffer toevoegen of een pedaal waar al een goede buffer inzit.

SaferSephy
8 november 2012, 10:49
Ja of een buffer toevoegen of een pedaal waar al een goede buffer inzit.


Vraag is; is dit al nodig bij mijn configuratie, Het zijn weliswaar allemaal true bypass pedalen maar het zijn er maar 7(!)

joh@ndederde
8 november 2012, 10:58
Kabel lengte is ook nog van toepassing. Als je lange kabels hebt wordt de high-end van je geluid ook minder.

SaferSephy
8 november 2012, 11:03
er zit een 6 meter kabel tussen pedal board en amp. en 6 meter kabel (lavacable retrocoil) van board naar gitaar. Mag dit al invloed hebben?

peter_heijnen
8 november 2012, 11:11
er zit een 6 meter kabel tussen pedal board en amp. en 6 meter kabel (lavacable retrocoil) van board naar gitaar. Mag dit al invloed hebben?
Jazeker heeft dat invloed, en je kunt dat met jouw spullen makkelijk checken.

Als je reverb TB is, zet die dan eens aan het begin van de keten en sluit de boel. Zet de reverb level op nul en switch de reverb aan en uit. Het verschil dat je dan hoort is het verschil tussen TB en gebufferd.

Welke tc tuner heb je eigenlijk! Poly is toch gebufferd? Indien poly: aan het begin zetten en klaar.

SaferSephy
8 november 2012, 11:18
Jazeker heeft dat invloed, en je kunt dat met jouw spullen makkelijk checken.

Als je reverb TB is, zet die dan eens aan het begin van de keten en sluit de boel. Zet de reverb level op nul en switch de reverb aan en uit. Het verschil dat je dan hoort is het verschil tussen TB en gebufferd.

Welke tc tuner heb je eigenlijk! Poly is toch gebufferd? Indien poly: aan het begin zetten en klaar.

super reverb is mijn amp dus dat wordt lastig ;)

de tc polytune is ook TB jammer genoeg.

Zou ik het op kunnen lossen door bijvoorbeeld de fatboost of de keeley comp gewoon altijd aan te hebben staan?

Rick trodat
8 november 2012, 12:34
Die lavacables hoef je toch niet te solderen? Zo nee, dan is dit wachten op problemen. Daarnaast vind ik de beste kabels op dit moment zo'n beetje de goedkoopste. KAbels moeten niet kleuren, klaar. Bijna alle superdure kabels doen dit en het voordeel heb ik er nooit van gezien. Ik vind die fender performance kabels gewoon erg goed, maar ook procab is super. Alleen de jacks daarvan niet ( die laatste )

Een buffer is altijd fijn in een keten. Ik heb zelf liever meerdere buffers, dan helemaal geen. Maar het is wel belangrijk dat je ze aan het begin van de keten houdt en er eventuele volume boosts niet doorheen jaagt.

Verder is een krullend kabel mooi, maar niet erg praktisch. Het blijven unbalanced kabels, en liever heb je die zo kort mogelijk. Doordat ze krullen kan je het aantal meters x2 doen.

Dan gezegd te hebben bedenk ik me, dat ik klotz, mikesmart, planet waves, sommer en fender kabels allemaal door elkaar gebruik. In totaal denk ik meer dan 20 meter kabel. Ik heb dan wel al na 3 meter een buffer en na mijn send return zit ook meteen een buffer. Een kabel is vaak zwaar overrated. Geen van mijn bandleden hoort het verschil tussen direct inprikken, of dus die 20 meter kabel. Een kabel moet gewoon niet krullen, geen invloeden van EMI, transparant klinken en niet kapot gaan.

titzenpitzer
8 november 2012, 12:43
de tc polytune is ook TB jammer genoeg.


Wel heb je ooit. Nu is het al jammer dat iets TB is :seriousf:

Ikzelf gebruik ook een super reverb en een coily bullet cable (die is 9 meter in totaal) en eigenlijk merk ik praktisch niets van signaalverlies...de boel klinkt nog steeds even schel/fel, zelfs met een boss dm3 en een boss ps3 in de keten. Maar die hebben dan weer een buffer..

Zelf heb ik erg veel geëxperimenteerd met patchkabeltjes en ik ben uiteindelijk terechtgekomen bij de sssnake-patchjes van thomann, die van 15cm en 30cm. Natuurlijk, die kabeltjes zie je duidelijk en ze zijn een stuk minder makkelijk weg te stoppen...langs de andere kant heeft in die 3-4 jaar nog maar eentje het begeven en dat was dan nog grotendeels mijn eigen schuld. edit: oh, en ze zijn spotgoedkoop ;)

peter_heijnen
8 november 2012, 13:12
super reverb is mijn amp dus dat wordt lastig ;)

de tc polytune is ook TB jammer genoeg.

Zou ik het op kunnen lossen door bijvoorbeeld de fatboost of de keeley comp gewoon altijd aan te hebben staan?
haha, natuurlijk super reverb. :)

Ja je kunt het oplossen door iets altijd aan te hebben. 'Aan' betekent signaal door electronica, betekent: gebufferd.

Als je de slechte patchkabels er tussen uit haalt en de comp altijd aan houdt, zou het niet meer dof moeten zijn.

SaferSephy
8 november 2012, 13:30
Ik kom net tot de conclusie dat een Vox V847a helemaal niet true bypass is. Deze zit voorin de chain dus fungeert deze dan al niet als buffer?

peter_heijnen
8 november 2012, 13:44
Goed nieuws, ja die is gebufferd.
http://www.voxamps.com/pedals/wahwah_v847/

Slecht nieuws, je moet op zoek naar een probleem. Het kan dus bijna niet anders dan een slechte kabel/verbinding zijn.

Kun je alleen maar achter komen door eerst je twee lange kabels rechtstreeks in te prikken en te vergelijken. Als die ok zijn, kan de wah er tussen. Om te horen hoe de buffer klinkt kun je vergelijken tussen of wah of een tb pedaal tussen de twee lange kabels.

Dan de wah en een tb pedaal er samen tussen en zo alle patchkabels vergelijken. Rotte appels er meteen uit. Dan je plank een voor een opnieuw opbouwen en iedere keer tussentijds luisteren.

Die solderless kabels zijn vaak problematisch. Dat ligt niet perse aan de bouwwijze, maar vaak aan de uitvoering door de gebruiker. Hoe dan ook, ik zou proberen ze te verkopen. ;)

lennytien
8 november 2012, 13:53
Heb je de lavacables wel goed in elkaar gezet? Ik weet uit ervaring dat dit echt een wereld van verschil kan maken. Helaas is het ook geen kwestie van óf ze doen het, óf ze doen het niet.

HaroldA
8 november 2012, 14:01
Probeer eens 1-voor-1 pedalen toe te voegen tot het mis gaat. Wie weet is 1 pedaal of patchcable wel de schuldige.

SaferSephy
8 november 2012, 14:20
crap, dat wordt weer een avondje prutsen. Daarnaast is het natuurlijk wel de vraag op 1 buffer voor 6 TB pedalen voldoende is?

HaroldA
8 november 2012, 14:23
crap, dat wordt weer een avondje prutsen. Daarnaast is het natuurlijk wel de vraag op 1 buffer voor 6 TB pedalen voldoende is?

Meer dan voldoende.

SaferSephy
8 november 2012, 14:28
Meer dan voldoende.

Thanks voor de info! dat wordt weer aan de knutsel

HaroldA
8 november 2012, 14:33
Thanks voor de info! dat wordt weer aan de knutsel

De buffer is er alleen voor als alle (true bypass) pedalen uit staan, anders bufferen de effecten zelf al.

davidof
8 november 2012, 14:33
Wat bedoelen jullie eigenlijk met een 'buffer'?

HaroldA
8 november 2012, 14:36
Wat bedoelen jullie eigenlijk met een 'buffer'?

http://lmgtfy.com?q=guitar%20buffer

lennytien
8 november 2012, 14:36
Waar je even op moet letten: Als je de plug in het kabeltje steekt, haal hem er dan weer even uit en kijk of het contactje van de plug in het midden van het koper valt. Zoniet, duw de koperen draadjes dan voorzichtig opzij zodat dit wel het geval is.

davidof
8 november 2012, 15:06
http://lmgtfy.com?q=guitar%20buffer

thanks :D toffe link, moet ik onthouden

HaroldA
8 november 2012, 15:08
thanks :D toffe link, moet ik onthouden

Het is niet dat ik niets wil uitleggen, maar een klein beetje eigen initiatief wordt wel op prijs gesteld.

Als je specifieke vragen hebt: shoot!

the sure thing
8 november 2012, 20:18
Heb je de lavacables wel goed in elkaar gezet? Ik weet uit ervaring dat dit echt een wereld van verschil kan maken. Helaas is het ook geen kwestie van óf ze doen het, óf ze doen het niet.

Helemaal mee eens! Ik ben langzaam van mijn lava cables afscheid aan het nemen.... Ik vind het rete moeilijk om ze écht goed te krijgen. Ik meet ze met een multimeter door en soms meet ik dat de kern en rand toch nog heeeeeeeel subtiel contact maken....

SaferSephy
11 november 2012, 01:24
Helemaal mee eens! Ik ben langzaam van mijn lava cables afscheid aan het nemen.... Ik vind het rete moeilijk om ze écht goed te krijgen. Ik meet ze met een multimeter door en soms meet ik dat de kern en rand toch nog heeeeeeeel subtiel contact maken....

hoe meet jij dit door? Ik heb het gedaan door multimeter op 2000K Ohm te gooien en het volgende te testen,

1. meten op tip van de pluggen, dit moet dan 0 zijn.
2. meten op de shaft van de pluggen, dit moet ook 0 zijn
3. meten op shaft van ene plug, en op de tip van de andere, deze moet geen meetbare waarde opleveren als in geen verbindingen

ik ben overigens aan de gang gegaan en tot de volgende conclusie gekomen:

1. 1 van m'n pedalen gaf bij meet methode 3 aan dat er toch verbinding leek te zijn. Hoe kan ik dit oplossen? ik merkte overigens niet echt signaal verlies bij het testen op geluid.
2. Mijn kabels (beide 6 meter, 1 van de 2 Lavacable coil) zorgen voor meer geluidsvervorming dan alle 7 pedalen verbonden bij elkaar. Probleem qua tone lijkt dus daar in te zitten. Is dit inherent aan deze kabel lengte of heb ik geen goede kabels?

Gearjunkie
11 november 2012, 10:12
hoe meet jij dit door? Ik heb het gedaan door multimeter op 2000K Ohm te gooien en het volgende te testen,

1. meten op tip van de pluggen, dit moet dan 0 zijn.
2. meten op de shaft van de pluggen, dit moet ook 0 zijn
3. meten op shaft van ene plug, en op de tip van de andere, deze moet geen meetbare waarde opleveren als in geen verbindingen

ik ben overigens aan de gang gegaan en tot de volgende conclusie gekomen:

1. 1 van m'n pedalen gaf bij meet methode 3 aan dat er toch verbinding leek te zijn. Hoe kan ik dit oplossen? ik merkte overigens niet echt signaal verlies bij het testen op geluid.
2. Mijn kabels (beide 6 meter, 1 van de 2 Lavacable coil) zorgen voor meer geluidsvervorming dan alle 7 pedalen verbonden bij elkaar. Probleem qua tone lijkt dus daar in te zitten. Is dit inherent aan deze kabel lengte of heb ik geen goede kabels?

Die lange krulkabel zal wel een enorme capaciteit hebben die hoog wegneemt. Ik heb wel eens gelezen dat o.a. Brian May om deze reden een treble-booster ging gebruiken in de 7ties.

SaferSephy
11 november 2012, 11:37
Die lange krulkabel zal wel een enorme capaciteit hebben die hoog wegneemt. Ik heb wel eens gelezen dat o.a. Brian May om deze reden een treble-booster ging gebruiken in de 7ties.

klopt, maar die andere niet krul, kleurt het geluid ook best wel erg? dat is toch niet normaal?

the sure thing
11 november 2012, 20:29
Nee dat is het zeker niet. Andere kabel? Je meetmethode is overigens gelijk aan de mijne. Indien tip en mantel toch verbinding maken: stukje afknippen van het kabeltje en opnieuw de pluggen eraan klooien