PDA

View Full Version : Sound toch nog niet helemaal gevonden met de JCM2000 dsl100



davidof
8 november 2012, 00:16
Hoi!

Ik heb sinds enkele maanden een Marshall dsl100 (2dehands), toen ik hem ging testen vond ik de sound echt goed, speelde toen door een 2x12" Laboga cab. Op repetitie speelde ik op een 4x12" Marshall cab (weet niet precies welke) maar ik vond dat er niet echt veel "definitie" in mijn geluid zat, precies of mijn amp reageert niet direct en niet 'duidelijk' genoeg op wat ik speel. (Ik heb het dus over het overdrive kanaal!!!!)

Nu speel ik door een 2x12" Orange Open Back en toch voelt het alsof ik nog iets mis, misschien moet ik nog wat wennen aan het feit dat ik door lampen speel en niet meer transistors (heb 6 jaar door MG100dfx gespeeld).

Als ik bijvoorbeeld een review van de dsl100 op youtube bekijk vind ik dat mijn sound toch niet zo vet is als deze op de review. Zou dit aan de rest van mijn gear kunnen liggen?

gitaar: Epiphone G400 (onderandere)
Chain: Gitaar ->Dunlop crybaby -> Pitchblack tuner -> BOSS compression sustainer -> BOSS blues driver -> ISP Decimator -> AMP
Loop: --> Boss DD3 -> BOSS super chorus -->

Zou het eventueel aan de lampen kunnen liggen? Afstelling? Bias? Andere lampen? Er zijn gewoon zo oneindig veel dingen die je sound kunnen beinvloeden dat ik echt niet weet waar te beginnen.


Bedankt!

arjanb01
8 november 2012, 06:47
Je oren zijn de beste graadmeter. Als je definitie mist zou ik een cab met v30s aansluiten, iets van bogner of een goedkopere kast met goeie v30s! Ik denk dat je dan een eind komt. En voor de rest tweaken met je amp totdat jij vindt dat je een lekkere sound hebt.

B-stone
8 november 2012, 07:55
Probeer eens een closed back cab. En dan zonder pedalen, sowieso die crybaby zuigt tone.

Succes!

jerome
8 november 2012, 08:16
Met een open cab krijg je (t.o.v. een gesloten cab) wat meer bas erbij, een vollere sound met meer diepte en 3D.
Met een Marshall top kan dat naar mijn smaak een heerlijke (betere) sound geven maar mijn ervaring is wel dat de toonregeling wel heel goed/zorgvuldig afgesteld moet worden.
Met een een verkeerd afgestelde toonregeling kan er al vlug een rommelige, wollige en een onstrakke sound onstaan.
Met mijn setje (Marshall JMP2203 top + Vox halfopen cab met 2 Celestion Gold Alnico's) moet ik uitkijken dat ik er niet teveel mid indraai want dan kan de sound wollig en krasserig worden, de mid potmeter staat daarom meestal niet hoger dan 2

En in een halfopen cab klinkt de ene speaker beter dan de andere...
Wat voor speakers zitten in jouw cab?

En hoe zijn de buizen in die DSL?
Als die op/versleten zijn verlies je ook dynamiek, tone, 3D en ballen...

Venlonaer
8 november 2012, 09:10
Ik heb zowel een V30 als een Celestions cabinet. Mijn DSL klinkt wat modderig en rommelig over het Celestions cabinet, en strak over de V30's. Ga dus op zoek naar een V30's cabinet :ok:

Of gebruik eens de 'deep switch'. Wilt ook nog wel eens helpen.

davidof
8 november 2012, 10:49
Volgens mij zitten er V30's in de cab hoor! Dus daar zal het niet aan liggen denk ik, ik ken niets van lampen maar misschien moet ik daar eens naar laten kijken. Of zelf eens nieuwe lampen bestellen en uitpluizen hoe dat biassen enz werkt. Ik volg Elektromechanica dus dat zou moeten lukken. Mijn middle knop durft idd aan de hoge kant staan omdat 'ze zeggen' dat dat vetter klinkt en inderdaad de deep switch en tone shift eens testen.

Misschien ook een goed plan om zonder effecten te spelen, btw als de crybaby zoveel tone zuigt waarom gebruiken vrijwel all (rock)gitaristen deze dan?

Grts!

HaroldA
8 november 2012, 11:19
Ik heb zowel een V30 als een Celestions cabinet.

Enig idee wie de V30's maakt? ;)


Volgens mij zitten er V30's in de cab hoor! Dus daar zal het niet aan liggen denk ik, ik ken niets van lampen maar misschien moet ik daar eens naar laten kijken.

V30's hebben bakken hoog en laag. Ik heb nog liever T75's dan V30's, daar zit ten minste nog wat mid in ...

Zoek eerst maar eens uit wat voor Marshall cab dat is geweest, een Valvestate cab klinkt waardeloos tov een 1960 en het model speaker maakt ook een dag/nacht verschil.

Venlonaer
8 november 2012, 11:41
Enig idee wie de V30's maakt? ;)



Whoops, ik haal twee dingen door elkaar. Ik bedoelde V30's en Greenbacks ;)

polviggen
8 november 2012, 14:26
V30 hebben helemaal niet meer minder mid dan een T75.. Waar haal je dat ?

HaroldA
8 november 2012, 14:31
V30 hebben helemaal niet meer minder mid dan een T75.. Waar haal je dat ?

Uit de V30's die is heel snel weer verkocht heb. Gigantisch veel hoog, veel hoog en veel hoog, aangevuld met een bak laag. Klonken heel erg irritant icm mijn 2203/4's met heel weinig mids. Met greenbacks was het mid weer terug, zonder de enorme piek in het hoog.

Rock Bottom
8 november 2012, 14:38
Heb je het met alle gitaren of alleen met de epi sg? Ik vind dat de elementen die daar in zitten veel de defenitie missen. Misschien dat je daar eerst naar kan kijken?

interessander
8 november 2012, 14:55
Bij een Marshall cab altijd even kijken welke speakers er echt in zitten, de typeplaatjes kunnen nog wel eenswat anders aangevan dan wat er in zit, ik heb een T75 kast gehad met een 280W plaatje van een V30 kast.

HaroldA
8 november 2012, 15:04
Bij een Marshall cab altijd even kijken welke speakers er echt in zitten, de typeplaatjes kunnen nog wel eenswat anders aangevan dan wat er in zit, ik heb een T75 kast gehad met een 280W plaatje van een V30 kast.

G12-65 kasten werden ook nooit fatsoenlijk aangeduid en de eerste serie was zelfs nog voorzien van 100W (greenback) plaatjes. De 1936 had in het begin ook 130W plaatjes, maar zijn volgens Marshall zelf nooit met G12-65's uitgevoerd.

http://img.sait.nl/gitaarnet/1936.jpg

allochthomas
8 november 2012, 15:15
V30's hebben bakken hoog en laag. Ik heb nog liever T75's dan V30's, daar zit ten minste nog wat mid in ...


Ik heb beide speakers gehad en mij ervaring is juist andersom, de T75's hebben juist geen mid en de V30's een bijtend mid

HaroldA
8 november 2012, 15:17
Ik heb beide speakers gehad en mij ervaring is juist andersom, de T75's hebben juist geen mid en de V30's een bijtend mid

Ik denk dat wij naar een ander mid op zoek zijn, ik heb liever laag mid dan hoog (bijtend) mid.

tommus42
8 november 2012, 15:18
Weet iemand misschien waar Fane speakers uit een Vox van 1983 op lijken, gevat in celestion types?
Heb hem als tweede luidspreker voor een Epiphone versterker, intens donker klinken ze in vergelijking met de Eminence Lady-Lucks in de combo.

allochthomas
8 november 2012, 15:29
Ik denk dat wij naar een ander mid op zoek zijn, ik heb liever laag mid dan hoog (bijtend) mid.
Ik hou helemaal niet van bijtend mid dus ik gebruik nu greenbacks. Misschien hielp het ook niet mee dat die 75t's in een cab zaten die gemaakt was van geperst plee papier maar ik moest heel veel mids bijdraaien en heel veel hoog wegdraaien om nog iets fatsoenlijks er uit te krijgen.

HaroldA
8 november 2012, 15:31
ik moest heel veel mids bijdraaien en heel veel hoog wegdraaien om nog iets fatsoenlijks er uit te krijgen.

Dat had ik bij V30's dus heb nu greenbacks ;)

(en G12-65's)

kunk
10 november 2012, 12:08
Volgens mij zitten er V30's in de cab hoor! Dus daar zal het niet aan liggen denk ik, ik ken niets van lampen maar misschien moet ik daar eens naar laten kijken. Of zelf eens nieuwe lampen bestellen en uitpluizen hoe dat biassen enz werkt. Ik volg Elektromechanica dus dat zou moeten lukken. Mijn middle knop durft idd aan de hoge kant staan omdat 'ze zeggen' dat dat vetter klinkt en inderdaad de deep switch en tone shift eens testen.

Misschien ook een goed plan om zonder effecten te spelen, btw als de crybaby zoveel tone zuigt waarom gebruiken vrijwel all (rock)gitaristen deze dan?

Grts!

Wat betreft het biassen van de dsl als ik het mij goed herinner zit er op de achterkant 2 meetpunten en potmetertjes waarmee je de bias kunt afstellen. Bij deze amp dus niet zo moeilijk. Verder staat er wel ergens op het net een goede handleiding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je te werk moet gaan.

:ok:

big dooley
10 november 2012, 12:28
Uit de V30's die is heel snel weer verkocht heb. Gigantisch veel hoog, veel hoog en veel hoog, aangevuld met een bak laag. Klonken heel erg irritant icm mijn 2203/4's met heel weinig mids. .
V30's staan juist bekend om een hoge hoeveelheid hoog-mids itt T75's die meer scooped zijn...
wat wel zo is is dat als er een speaker een "break in" periode nodig heeft, het de V30 wel is... wat je hier beschrijft klinkt typisch als een V30 die nog vrijwel nieuw is
ik gebruik ze in combinatie met G12H30 anniversary's.... voor mij geen T75's meer...