PDA

View Full Version : Aria 9610 hummingbird vs. Epiphone hummingbird



Autumnkid
7 november 2012, 21:14
Hi all

Op zolder gevonden: een Aria folkgitaar, model 9610, hummingbird copy (ziet er identiek uit). Hij heeft nieuwe stemsleutels nodig, een nieuw kammetje en een nieuw zadelstuk. Ik denk erover hem te laten restaureren, wat volgens de restaurateur toch op een €150 zou komen. De gitaar is zeker 20 jaar oud, en ik denk redelijk massief.
Iemand ervaring met dit type gitaar? Ik vraag me af of ik t geld zou geven, of beter een nieuwe epiphone hummingbird koop.

Grt,

Koen

LaurentB
8 november 2012, 16:52
Kun je er eens nieuwe snaren op zetten en zo beoordelen hoe hij ongeveer klinkt? Dan zou je hem kunnen vergelijken met zo'n nieuwe Epiphone. Aria heeft vaak heel behoorlijke instrumenten gemaakt voor een zeer redelijke prijs. 150 euro zou best een goede investering kunnen zijn, voor dat geld krijg je geen vergelijkbare nieuwe in elk geval. Controleer eens of het bovenblad niet teveel vervormd is rond de brug. Als je op de kopse kant van het klankgat kijkt kun je zien of de nerven doorlopen en het bovenblad massief is.

geert1976
9 november 2012, 12:52
Indien er bij de brug niet veel vervorming bij het bovenblad zit, kun je beter die Aria op laten knappen, die is echt veel beter dan een huidige Epi akoestische gitaar.
Bovenblad bij de Aria is waarschijnlijk gelamineerd.
Jouw Aria werd gebouwd bij Matsumoku, indien het een Japanner betreft (denk het haast wel, want bij Aria in Korea werden geen Hummingbird kopiën gebouwd zover ik weet.

Autumnkid
11 november 2012, 23:26
Hi,

Nieuwe snaren opzetten was niet mogelijk omdat de stemknoppen volledig naar de vaantjes waren. Maar ik weet dat het indertijd toch een redelijk dure gitaar was.
En hij is inderdaad in Japan gemaakt. Hij heeft geen vermelding merknaam op de headstock, zoals ik bij sommige foto's zag van Aria hummingbirds. Etiket vermeld Aria 9610 - made in Japan.

Benieuwd wat de herstelling me zal kosten. Was verder in zeer goede staat, geen verbuigingen of zo. Zit nu bij Key Music Sint-Niklaas (Belgie), waar ze een zeer goede gitaarbouwer/hersteller zouden hebben.

Dank voor de reacties!

terrasbeest
11 november 2012, 23:40
waar ze een zeer goede gitaarbouwer/hersteller zouden hebben.


Zeggen ze toch overal ? ;)

zoon van Piet
12 november 2012, 09:07
Zeggen ze toch overal ? ;)
Da's idd een probleem. Maar deze gast is in ieder geval best duur en duur = goed, toch?

Autumnkid
17 juni 2013, 10:37
Yupse,

ondertussen de gitaar laten restaureren (Key Sint-Niklaas). Ze klinkt heel goed, blijft maar doorgaan. Speelt ook heel goed.

Fyi ;-)

Grt