PDA

View Full Version : Verlies signaal in pedalchain



Paulusstrat
7 november 2012, 16:35
Beste gitaarnetters,

Dit is waarschijnlijk een wel bekend probleem in de wereld van gitaareffecten. Ik merk dat de gitaar direct in de map meer openheid en spank heeft dan als die via mijn chain van pedalen aangesloten wordt. Ik wil echter wel graag al mijn effecten blijven gebruiken. Mijn chain is als volgt: Gitaar->Fuzz Factory->micro POG->Visual sounds compressor->korg pitchblack tuner-> BBE WAH-> EHX big muff->Fulltone Fulldrive 2->Paul Cochrane Timmy->Morley little alligator volume-> Line 6 M5-> Boss DD-6->Mxr carbon copy-> DL4 ->Versterker (Vox AC30 CCH)

Ik gebruik verschillende patchkabels en merk ook dat sommige al beginnen te kraken bij minimale beweging als alles aanstaat. Daarnaast zat ik te denken om een EP booster of MXR micro amp aan het einde van me chain te plaatsen als een soort van buffer/signal booster. Ik vroeg me af of het plaatsen van zo een booster een mogelijke oplossing biedt. Tenslotte ben ik ook voor betere lange kabels aan het kijken voor Gitaar naar pedalboard en Pedalboard naar versterker waarbij transparantie en helderheid optimaal behouden blijven.

Rakker
7 november 2012, 17:28
Hey Paul,

Allereerst, bij het gebruik van effecten zal je gitaar altijd anders klinken dan wanneer je hem rechtstreeks inprikt, áltijd. Dit zul je dus moeten accepteren. Maar je kunt het natuurlijk altijd verbeteren, een veel gedachte verkeerde oplossing is vaak om alles true bypass te maken, maar dit resulteert vaak in een hele doffe tone.

Het gaat er om om de juiste balans te vinden tussen (goede) buffers en true bypass pedalen. Het is vaak goed om niet meer dan 3 buffers in je chain te hebben, het liefst voorin, en verder zo veel mogelijk true bypass te houden. Je hebt zo te zien een hoop pedalen, maar je signal chain is opzich zo slecht nog niet. De micro POG en de Visual sound comp 66 zijn prima buffers om voor in je chain te hebben, verder is bijna alles true bypass, en de M5 en de DL4 zijn true bypass in te stellen. De Morley little aligator en Boss DD-6 zijn de rotte appels in je chain, dus die kun je in een True bypass strip plaatsen.

Als je dat doet heb je eigenlijk al bijna de ideale signal chain. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles in een true bypass strip te plaatsen om helemaal zeker te zijn, en om vóór de true bypass strip de Fuzz Factory (deze werkt het beste als eerste in je chain), Comp 66 (dit is een uitstekende buffer!) te plaatsen. Optioneel kun je ook de tuner nog voor de bypass strip plaatsen om de hele boel te kunnen muten met tunen, maar je kunt ook een true bypass strip met tuner out kopen.

Een EP booster of MXR micro amp aan het einde van je chain zijn geen oplossingen voor dit probleem. Goede kabels zijn altijd goed, maar dit is ook niet het grootste probleem, maar evengoed belangrijk.

Succes!

Rakker
7 november 2012, 23:27
Vergeet ook niet dat er niet voor niks een EQ op je versterker zit, en als je dan toch je signaal wilt boosten aan het einde van je chain kun je misschien kijken naar een EQ pedaaltje, je kunt dan clean boosten maar je kunt ook je tone nog naar wens afstellen.

RelicBert
7 november 2012, 23:35
Het hoog wat je in je FX keten verliest, kun je met geen enkele EQ, booster of wat dan ook weer terug halen.

Rakker
8 november 2012, 00:03
Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat een EP Booster of MXR Micro amp geen oplossing bieden. Maar je kunt het wel enigzins compenseren met een EQ.

zoon van Piet
8 november 2012, 10:45
Ik zou direct aan het begin van de keten gaan boosten..en hopen dat ik genoeg hoog overhoud.

HaroldA
8 november 2012, 10:47
Ik merk dat de gitaar direct in de map meer openheid en spank heeft dan als die via mijn chain van pedalen aangesloten wordt. Ik wil echter wel graag al mijn effecten blijven gebruiken.

Als je de effecten 1-voor-1 toevoegt, waar gaat het dan mis? Het kan goed aan 1 kabeltje of 1 pedaaltje liggen ...