PDA

View Full Version : powertrons getweakt



hessepes
7 november 2012, 14:53
Zijn er meer mensen die dat hebben gedaan?

Ben er maar 's mee aan de slag gegaan, omdat ik mijn Gretsch Powerjet te donker/teveel mids vond klinken.
Ondanks een treblebleed mod. Tone en mastervolume op de gitaar naar beneden draaien, resulteerde meteen in verlies van je hoog.

A.d.v. deze informatie (http://gretschpages.com/forum/electromatics/my-new-gretschbuckers/17869/page1/)kwam ik erachter dat je die powertrons heel erg kunt aanpassen naar je eigen smaak.

Gisteren dus een paar uur bezig geweest (gaat snel hoor als je aan het uitproberen bent):).
Maar jemig de pemig, het maakt wel een verschil hoe hoog/laag je die poles draait.

Het ziet er bij mij nu ongeveer zo (http://www.flickr.com/photos/tonegems/5561870039/) uit.
Dit geeft meer een wat singlecoil geluid en aangezien ik van p90 houd, snap ik wel waarom ik daar zo ongeveer op uit kwam.
De gitaar klinkt veel beter, middenpickup - die ik daarvoor niet vaak gebruikte - is nu zelfs het mooist.
De bridge pick up is veel minder harsh/donker, klinkt wat ronder/zachter. En de neck pick up is nu veel minder dichtgesmeerd/muddy, klinkt goed nu.

Ben benieuwd of hier nog meer mensen zijn die hun powertrons hebben aangepast.

Triggy
7 november 2012, 21:55
Ja dat kunstje kende ik al.
Overigens was ik wat in verwarring door je topic-titel.
Powertrons (die van TV-jones) hebben echt geen Tweak nodig. Die klinken beestachtig goed...
Dit zijn gewoon gewoon Gretschbuckers.

hessepes
8 november 2012, 09:10
Beetje verwarrend is inderdaad dat ik niet een foto van de powertrons gebruikte, maar dat was meer bedoeld om aan te geven welke poles bij mij nu ook iets hoger staan en welke lager.
Zo laag als op de foto kan je de poles van powertrons ook trouwens helemaal niet draaien.

Maar heb dus wel de powertrons wat getweakt.

episua
12 november 2012, 11:28
Juist bij een filtertron style pickup is het juist belangrijk om ze naar smaak te tweaken.
Deze pickups zijn heel gevoelig voor kleine aanpassingen.
Heb zelf een tijdje met de standard powertrons in mijn 125th annie gespeeld. Leuke pickups waar je alle kanten mee op kan.
Heb ze uiteindelijk vervangen voor gewone tv classics omdat ik de powertrons wat te veel mid tonen vond hebben om er lekker mee te kunnen 'twangen'.
Belangrijk bij alle filtertron achtige pickups is de wijze waarop je de toon kan laten veranderen door of de pickup in z'n geheel omhoog te zetten of de pickup pooltjes (zoals hessepes nu heeft gedaan). Vind je de filtertrons te 'tam' klinken dan kan je het beste het geheel omhoog zetten, hierdoor krijg je een vetter geluid. Vind je dat het wat 'twang' mist dan kan je het beste de pooltjes allemaal wat hoger draaien. Maakt allemaal een wereld van verschil.
Dus als het nu in jouw oren beter klinkt Hessepes, dan heb je goed werk verricht toch?!