PDA

View Full Version : Bellycut maken



barno
7 november 2012, 13:20
Heb het al enkele keren gedaan, de ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer. En heb al verschillende werkwijzen geprobeerd (bovenfrees, rasp, slijpmachine met schuurschijf...)

Wie doet het vaak en hoe doen jullie het, bepaalde werkmethode, volgorde ?

Hoor het graag. Thx.

Tabula Rasa
7 november 2012, 13:23
Steeds met een lamellen schijf op de haakse slijper. Let er wel op dat je niet in een een boog een ronde holle sleuf trekt. Met de ronde kant van een vlakschuurmachine ook al eens gedaan, maar die was te zwaar om echt lekker mee te werken.

Napoje
7 november 2012, 14:16
Vorige week gedaan. Gewoon met een setje van die grove vijlen. Was een half uur werk en heel goed controleerbaar.

DarknessAwaits
7 november 2012, 14:26
Bandschuurmachine :D

muffstuff
7 november 2012, 15:28
Bandschuurmachine :D

dito, met de bolle kant dus

bad65
7 november 2012, 15:48
Om de cm inzagen en dan wegsteken met beitel. Daarna raspen en schuren...

stijnkenens
7 november 2012, 17:21
Jep, zo doe ik het ook.
2 lijnen trekken aan de achterkant en op de zijkant.

En dan zorgen dat de zaag +/- de 2 lijnen raakt, dan weet je dat de zaagsnede binnenin ook recht is. Gemakkelijk om nadien tot daar te schuren.

Dan weg hakken met een beitel, in het begin ruw, nadien fijner. Dan de rasp, dan de vijl, dan schuurpapier op een blok.
+/- een half uurtje !!!



s.

Thiez
7 november 2012, 17:29
Ik heb het met een spookschaaf gedaan. Aftekenen zoals stijn zegt en dan schaven tussen de lijnen. Beetje schuinsweg trekken werkte prima en dan daarna even de scherpe kanten breken met een schuurpapiertje.

jan jansen
7 november 2012, 18:20
Steeds met een lamellen schijf op de haakse slijper. Let er wel op dat je niet in een een boog een ronde holle sleuf trekt. Met de ronde kant van een vlakschuurmachine ook al eens gedaan, maar die was te zwaar om echt lekker mee te werken.

Van alles gebrobeert maar bovenstaande is toch echt het makkelijkst en tegelijkst levert dit strak werk op.

barno
7 november 2012, 18:45
Heb er net weer een gedaan en ik moet zeggen dat met rasp, vijl en schraapstaal toch veel secuurder te werken valt dan met slijpmachine en schuurmachine, veel meer controle vindik.

spookschaaf zal ook wel secuur zijn, maar ik heb alleen eentje met recht mes, denk dat je een met bol mes moet hebben voor zo'n bellycut

El_Mano
7 november 2012, 19:14
35 jaar geleden al ontdekt dat ik kennelijk een talent heb voor secuur slijpen met een haakse slijper, waarop mijn toenmalige werkgever me de lasnaden en zo liet slijpen. Hij beweerde dat als ik het deed de spuiterij er aanzienlijk minder werk aan had dan bij mijn collega. Je krijgt er dan ook aardigheid in en het lukt me nog steeds dus doe ik het daarmee. Zo'n keiharde schuurschijf die over de rubber steunschijf steekt en met een lichte druk dan wat achterover buigt. Ik heb de ELM en de Bas er in het geheel mee gevormd.

oigun
7 november 2012, 20:35
Ik doe het ook met de slijptol... wel zorgen dat eea goed vlak is. naschuren met een bol schuurblok en een liniaaltje erlangs leggen. Een bolle/holle bellycut is niet zo fraai.
Vergt wel wat oefening en branie om met een schuurschijf niet de fout in te gaan. Maar gaat razendsnel.
(en geeft een bende)

Napoje
7 november 2012, 21:28
Ben met mijn eerste gitaar bezig en ontdek dat voor bijna elke stap in gitaarbouw minstens 5 oplossingen bestaan. Misschien een kwestie van de techniek pakken die je het meest ligt of waar je achtergrond zit. Ik heb nooit met een slijptol gewerkt dus dat komt niet eens bij me op. Een prof bouwer zal ook meer op het tijdsbestek letten. Mij maakt het niet uit hoelang het duurt, als het maar goed wordt

Tabula Rasa
7 november 2012, 22:00
Ik kwam laatst deze oude foto van mij weer tegen. Mooi voorbeeld van een holle vorm trekken met een haakse slijper:

http://img248.imageshack.us/img248/5244/p1000012ei3.jpg

En dat is ook gelijk het linke met een bellycut. Voor je het weet zit je in het midden te diep.

teunallica
7 november 2012, 23:30
Tot nu toe heb ik het gedaan met een spookschaaf, met een recht blad. Werkt op zich best, maar je krijgt er niet een hele diepe bellycut mee. Bij een van mn laatste bouwsels heb ik een schuurschijfje in de handboormachine gestoken en ook dat werkt wel redelijk, mits je rustig aan doet

RS-Rik
8 november 2012, 02:10
Eerst afteken op beide vlakken, dan raspen en vijlen en dan schuren en betrekken bij de algemene oppervlaktebehandeling.

Een goeie vijltechniek is uiteraard belangrijk maar dat hoeft niemand tegen jou te zeggen denk ik.



Bellycut maken is echt iets wat je lekker op een avondje kunt doen met een pilsje erbij, heerlijk genoegzaam werk!

Rizz
8 november 2012, 05:32
Een goeie vijltechniek is uiteraard belangrijk maar dat hoeft niemand tegen jou te zeggen denk ik.



Maar tegen mij wel.. Wat is een goed vijltechniek?

Mattia
8 november 2012, 10:52
Grof met haakse slijper, soms 'gewoon' een stuk uitzagen op de lintzaag (is wel een groot model, dus gaat dat best makkelijk), maar altijd fine-tunen met een cabinet rasp (Herdim, nu Dictum. De 'hand cut' rasps zijn veel, veel, veel, veel, veel beter dan de standard bouwmarkt dingen) en een schraapstaal/random orbit sander. Veel meer dan een half uurtje duurt het niet.

oknarb180
9 november 2012, 01:21
Ik heb 2 keer met de rasp en schuren gedaan. Heb nu de body van m'n start project klaar en daar heb ik de oscillerende schuurrol voor gebruikt. Voorzichtig de swing opzoeken en eenmaal gevonden ging dat perfect.

Daarna heb ik met goed resultaat de armrest op dezelfde manier geschuurd.

Zie hier de foto
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/3e%20project%20IMO%20ideale%20strat/033.jpg

Vr.gr.

Branko

barno
9 november 2012, 01:49
Ik heb 2 keer met de rasp en schuren gedaan. Heb nu de body van m'n start project klaar en daar heb ik de oscillerende schuurrol voor gebruikt. Voorzichtig de swing opzoeken en eenmaal gevonden ging dat perfect.

Daarna heb ik met goed resultaat de armrest op dezelfde manier geschuurd.

Zie hier de foto
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/3e project IMO ideale strat/033.jpg

Vr.gr.

Branko

da's een sexy bellycut branko!

Heb wel ondervonden dat de houtsoort ook een groot verschil maakt. bv. bij grofnervig essen is alle schuurwerk moeilijker, zeker ook een bellycut, dan bij bv elzen of basswood

oknarb180
11 november 2012, 14:44
Thanx!!!
Het plankie dat je op de foto ziet is gewoon elzen.
Dat ging dus vrij vlot.

Vr.gr.

Branko