PDA

View Full Version : caps: Ajax Blue Molds



Little Jay
7 november 2012, 13:18
Er stond onlangs een setje van een viertal Blue Molded caps (.1 koppel caps en de .047 bass-caps) en wat ceramic discs (de 250pF en .1 en .2) op eBay voor een startprijs van 10 dollar. Omdat er zoveel zin en onzin over caps op het net staat en deze precies de juiste waarden voor een Twin hadden dacht ik eens te bieden. Ik wilde wel eens de proef op de som nemen.

Ondanks dat ik uit gekte nog veel te lang door ben blijven bieden, ben ik blij dat ik ben afgehaakt, want uiteindelijk ging het setje voor $82 (exc. verzendkosten) over de toonbank! En dat voor een paar caps waarvan de moderne equivalenten misschien 5 euro kosten, alles bij elkaar.

Het maakt me wel nieuwsgieriger: zijn die oude caps (en dan vooral de Blue Molds omdat die nauwelijks gaan lekken) en de oude keramische caps nou écht zoveel beter (qua klank) dat ze zoveel geld waard zijn?!?

HaroldA
7 november 2012, 14:18
Het maakt me wel nieuwsgieriger: zijn die oude caps (en dan vooral de Blue Molds omdat die nauwelijks gaan lekken) en de oude keramische caps nou écht zoveel beter (qua klank) dat ze zoveel geld waard zijn?!?

Nee, tenzij je een oude amp in originele staat wil herstellen, dan wel.

Little Jay
7 november 2012, 16:52
Nee, tenzij je een oude amp in originele staat wil herstellen, dan wel.

Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, als de Blue Molds nog in je Blackface zitten is de verkoopwaarde veel hoger.

Chris Winsemius
7 november 2012, 19:58
wel maar dat mag ik niet zeggen :)

er zijn volgens mij geen caps vandaag op de markt die precies hetzelfde klinken als Blue Moldeds
Blue Moldeds gaan trouwens ook niet snel lekken (itt. tot de caps in tweed Fenders) dus een blackface/hele vroege ('68-er) silverface zonder die blue moldeds is meestal "geript".

ik vind ze beter maar het is niet de enige geluidsbepalende faktor in een amp

Little Jay
8 november 2012, 08:18
Nou ja, daar ben ik nog wel steeds heel nieuwsgierig naar: de klank van blue molds.... dus als ik er ooit nog eens een paar vind - voor een schappelijke prijs - wil ik ze zeker eens in m'n Twin zetten om uit te proberen!

HaroldA
8 november 2012, 10:42
Nou ja, daar ben ik nog wel steeds heel nieuwsgierig naar: de klank van blue molds.... dus als ik er ooit nog eens een paar vind - voor een schappelijke prijs - wil ik ze zeker eens in m'n Twin zetten om uit te proberen!

Zit hier iets tussen? http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=149_150_198

Little Jay
8 november 2012, 13:47
Nee, thanx... had ik al gecheckt. Niet de juiste waarden helaas...

Antoon
8 november 2012, 16:05
$88 voor 5 NOS (!) 0.1/600V is geen enkel probleem als je een originele BFTR hebt..

http://www.ebay.com/itm/5-NOS-Vintage-Ajax-Blue-Molded-Capacitors-1mf-400volt-/271095169847?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item3f1e880337

jacky
8 november 2012, 22:57
Het zijn waardeloze caps gewoon net als in de seventies vervangen voor od en die ouwe troep naar mij opsturen.Betaal graag de porto ;-)

Little Jay
8 november 2012, 23:11
Het zijn waardeloze caps gewoon net als in de seventies vervangen voor od en die ouwe troep naar mij opsturen.Betaal graag de porto ;-)

:D

Idem voor mensen met Hammond orgels...vervang ze daarin ook maar door Orange Drops of zo en stuur ze naar mij. Nou vooruit ook een paar naar Jacky dan, vanwege het idee :)


(ik zou toch zweren dat ik hierboven ook een post van PeeVee had gelezen... heeft hij 'm weggehaald of zo?)

jacky
9 november 2012, 16:08
:D

Idem voor mensen met Hammond orgels...vervang ze daarin ook maar door Orange Drops of zo en stuur ze naar mij. Nou vooruit ook een paar naar Jacky dan, vanwege het idee :)


(ik zou toch zweren dat ik hierboven ook een post van PeeVee had gelezen... heeft hij 'm weggehaald of zo?)

Ik zit zelfs aan een omruil actie te denken dus wil je die muffe ouwe bf eens lekker opfrissen krijg je van mij die mooie orange drops (nieuw) en stuur je de oude condensatoren naar mij ben je voor porto kosten klaar en klinkt je versterker weer lekker crispy en fris.
Hammond spelers mogen ook reageren .....

Chris Winsemius
9 november 2012, 20:27
$88 voor 5 NOS (!) 0.1/600V is geen enkel probleem als je een originele BFTR hebt..



Ik zet er dan liever "correcte" 400V types in.......

jacky
9 november 2012, 20:47
Ik zet er dan liever "correcte" 400V types in.......

bij gebrek aan beter zou het mij niet veel uitmaken

Chris Winsemius
9 november 2012, 20:48
bij gebrek aan beter zou het mij niet veel uitmaken

da's wel weer zo maar de formaten zijn vaak ook weer anders

7ender
17 november 2012, 10:04
ouwe-papier-folie condensators laten zitten ivm "originaliteit" , waarbij dat mogelijk waardebepalend is geworden .......daar kan ik me wat bij voorstellen .
Bewaar dan die ouwe troep gewoon in een jam-potje ,.....en zet ze er dan weer lekker in terug bij verkoop als een koper daar zo gebrand op is.

Ik zie zelf geen voordelen in die dingen .
Bij Jukebox-versterker restauraties kan het vervangen van al die papier-folie-troep door polyester-cond. wel eens een vervelende bijwerking hebben , wat zich uit door een iets te sterke toename in het "hoog" ( met name bij Würlitzer-versterkers ) .
Dit corrigeerde ik in het klank-filter-netwerkje, wat net achter het detectie-punt zat van de ingangsoscillator ( waar het naald-element deel van uitmaakt )

Die ouwe papier-folie-condensators zijn gevoelig voor "isolatie-weerstand-lekkage" .
Als het daardoor "doffere geluid" gewenst is , kun je ze laten zitten , maar op de plaats van de roosterweerstanden van de eindbuizen ( 0,1 uF ) is 't gewoon een tijdbom voor je amp .
Als deze doorslaan verwoest 't eindbuizen doordat er een positieve spanning via een anode-weerstand van de fasedraaier op komt te staan. ( Met de kans dat de uitgangstrafo ook gesloopt wordt ).

Deze papier-condensators lopen vooral terug in kwaliteit mbt de omgevings-temperatuur waarin ze zich bevinden .
Iedere keer als de amp aanstaat loopt de omgevingstemperatuur op ,...en wordt de amp uitgezet daalt deze weer ( da's logisch ).
Helaas zullen daardoor de ( decennia's lang) afkoelende papier-condensators iedere keer een minuscule hoeveelheid vocht uit de buitenlucht in zich opnemen .

Met die aanbidding van die ouwe meuk doe ik daarom niet mee .
( zijn er wensen van een gitarist mbt tot een bepaalde klank , dan zijn er wel meer verantwoorde manieren te bedenken om dat te realiseren .) :soinnocent:

Chris Winsemius
17 november 2012, 11:23
goed lezen; die blue moldeds zijn geen papiercondensatoren

7ender
17 november 2012, 18:20
oké ,...die dan niet , maar die ouwe bruine condensators uit die Hammond-orgels ( tonewheel-elementen en versterkers ) die hier genoemd werden weer wel .

Little Jay
17 november 2012, 20:20
Ik heb wat oude caps liggen die ik ooit eens ergens vond.
Een paar .1/400V Pyramid caps, geen idee hoe oud. Ze hebben hetzelfde plactic 'molded' omhulsel als Blue Molds, maar dan dus bruin.

En een paar .022/400 T.C.C. Supamold type P627/4.

Heeft iemand een idee of dat paper-caps zijn of wat anders?

De Pyramids lijken erg op deze:
http://i.ebayimg.com/t/Two-NOS-Pyramid-IMP-1-uF-600-Vdc-Audio-Radio-Capacitors-/00/s/MTA3MVgxNjAw/$T2eC16VHJIkE9qU3kJD!BQl)1RN93Q~~60_57.JPG

En de TCC Supamolds erg op deze:
http://eromsk.narod.ru/capacitor/IMG_4479.jpg

7ender
17 november 2012, 23:28
die pyramid zijn papier-folie condensatortjes

en ik vermoed dat die gele tcc caps polyester-folie cond. zijn

Little Jay
18 november 2012, 00:19
die pyramid zijn papier-folie condensatortjes

Ah jammer, geen Blue Molds in andere verpakking dus... ;-)


en ik vermoed dat die gele tcc caps polyester-folie cond. zijn

Die lijken me dan wel leuk om eens in een gitaar te proberen als tone caps.

Ik denk dat ze uit de erfenis van m'n opa komen, die repareerde veel tv's.....

7ender
18 november 2012, 09:08
bij een passieve (standaard schakeling) van elementen en potmeters in een gitaar ( bijv een stratocaster ) doet die simpele toonregeling niks meer dan de hogere frequenties gewoon meer-of-minder "kortsluiten" .

Hier zit dan meestal gewoon een keramisch condensatortje in (van 0,047uF)
Als je gebrek aan "hoog" hebt , kun je hooguit dat condensatortje verlagen naar bijv 0,022uF, maar in de regel komt 't er op neer dat je je tijd verdoet met het "lam maken" van de schroefgaatjes in je gitaar-body
( net zo lang tot er weer stukkies lucifers ingeprakt moeten worden om de boel nog fatsoenlijk aangedraaid te krijgen :D )

Klankverschil mbt het TYPE condensatortje is hier niet hoorbaar.

Het effect van dit toonregelingetje hangt zelfs veel meer af van de hoogte van de ingangs-impedantie van de toegepaste versterker .

Gearjunkie
18 november 2012, 14:35
Het effect van dit toonregelingetje hangt zelfs veel meer af van de hoogte van de ingangs-impedantie van de toegepaste versterker .

Kan jij of een andere techneut dit in Jip en Janneke taal iets verduidelijken?

Olvert
18 november 2012, 16:12
Klankverschil mbt het TYPE condensatortje is hier niet hoorbaar.


Hier een linkje met voorbeelden het klankverschil mbt het type condensatortje van dezelfde waarden:
http://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

Little Jay
18 november 2012, 17:51
Hier een linkje met voorbeelden het klankverschil mbt het type condensatortje van dezelfde waarden:
http://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

Dat is wel een interessant filmpje, in die zin dat het me vooral verteld hoe verwaarloosbaar klein de verschillen zijn inderdaad.....

nico verduin
18 november 2012, 17:57
Kan jij of een andere techneut dit in Jip en Janneke taal iets verduidelijken?
Een poging :)
De toon regeling in de versterker of gitaar wordt bepaald door 3 delen:
A De ingangsimpedantie (lees de weerstandswaarde) van de elementen[en deze is afhankelijk van de toonhoogte)
B de toonregeling zelf
C de ingangsimpedantie van de versterker.

Het soort toonregelingen dat merendeels wordt gebruikt zijn zgn. passieve toonregelingen. Dit betekent dat de toneregeling toonhoogte weghaalt. Wil je bas accentueren dan dim je in feite het hoog. Wil je hoog accentueren dan laat je meer hoog door.

Echter signaal gaat ahw. door een keten: van het element naar de toon regeling en weer terug naar het element. Het totale signaal van het element wordt dus gedeeld door het element en de toonregeling. Als de impedantie van het element stijgt (door een hogere toon bijv.) dan blijft er minder signaal over voor de toonregeling. Er vanuit gaande dat je even hard de snaren aanslaat.

Zo is er ook weer een keten van de toonregeling naar de versterker en terug. Buizenbakken hebben meestal een vrij hoge ingangsimpedantie. De toonregeling heeft echter ook een wisselende impedantie door het gebruik van condensatoren die een veranderende weerstand hebben met de toonhoogte. Afhankelijk van de schakeling bepaalt de waarde van de condensatoren en de potmeters hoe de impedantie door de toonhoogte beïnvloed wordt waardoor er meer of minder signaal voor de versterker overblijft.

Voor wat betreft de condensatoren heb ik ooit een kopie van een artikel gelezen (uit 1928!!) waarom olie condensatoren beter waren dan folie condensatoren. Het kwam er in feite op neer dat olie caps sneller reageren dan de folies. Is dat belangrijk? Zou kunnen. Want als een cap "te traag is" dan ga je "pieken"van de trilling missen. Die zouden wel een iets afgevlakt kunnen worden en mis je finesses in het geluid. Er is ooit wel eens een studie geweest naar het gedrag van verschillende type condensatoren waarin verschillen werden gemeten. En daar het signaal uit de gitaar het meest versterkt wordt, zou een verschil in type caps wel degelijk invloed hebben op de sound.

En zo zijn er nog veel meer invloeden. Ooit een onderzoek gelezen (verwijzing was ooit hier op GN) waarin gemeten werd wat de invloed aan demping was afhankelijk van de lengte en type kabel. Dat klopt ook wel omdat een kabel niet meer is dan een grote condensator :)

Chris Winsemius
19 november 2012, 12:17
slew rate
.........

Gearjunkie
19 november 2012, 15:38
Dank je Nico!