PDA

View Full Version : Zgan= niet zgan



Mesa-Man
7 november 2012, 13:25
Op MP in goed vertrouwen een Eric Clapton Sign. strat gekocht... ook in de adv staat duidelijk:
Conditie: zo goed als nieuw

Ook de beste man nog gesproken,nee aan de gitaar was niks op aan te merken.
Over de prijs van 850 euro werden we het eens.

Daar die persoon 2.5 uur (enkele reis) hier vandaan woont heb ik de gok genomen en de betaling verricht en de gitaar oplaten sturen..

Gitaar is inmiddels netjes binnen gekomen maar wat blijkt... div. krassen op de body, maar het ergste vind ik nog 2 geplamuurde stukjes, in achterop de gitaar bij de nek en 1 bij 1 vd schroeven waar de gitaarband bevestigd zit.

Waarom zetten dan mensen ZGAN op MP en verzwijgen ze dit soort zaken?
Ja, zegt de verkoper: dat heb ik zelf nooit gezien hoor.. yeah right.

De strat mag ik evt terugsturen... dat is dan weer een voordeel, maar jammer dat dit soort beschadigingen niet worden verteld in de adv.

geert1976
7 november 2012, 13:32
Tja één van de risico's van versturen, wat de één zgan vind, vind de ander weer niet.
Gelukkig krijg je de gelegenheid voor refund, dus?

je klaagt wel, maar dit richt je toch zelf deels aan, om een gitaar ongezien te kopen.

Hendriks
7 november 2012, 13:38
Meneer Mesa-man is in iedergeval wel een topper in het openen van sneue topics.
Tja ,wat Geert zegt . €850 is trouwens een nette prijs voor die gitaar , ook al was hij niet zgan.

Mesa-Man
7 november 2012, 13:42
Meneer Mesa-man is in iedergeval wel een topper in het openen van sneue topics.
Tja ,wat Geert zegt . €850 is trouwens een nette prijs voor die gitaar , ook al was hij niet zgan.

Een beetje vriendelijker kan miz ook wel meneer Hendriks
En ja, het blijft een nette prijs.

geert1976
7 november 2012, 13:52
Een beetje vriendelijker kan miz ook wel meneer Hendriks
En ja, het blijft een nette prijs.

Maar waarom mopper je dan, als het een nette prijs is, ondanks de schades?
Wees blij dat die gebruikssporen heeft, want dat betekend dat er iemand met het nodige plezier op heeft gespeeld en het dus een hele fijne gitaar kan wezen.

Mesa-Man
7 november 2012, 13:56
Maar waarom mopper je dan, als het een nette prijs is, ondanks de schades?
Wees blij dat die gebruikssporen heeft, want dat betekend dat er iemand met het nodige plezier op heeft gespeeld en het dus een hele fijne gitaar kan wezen.


Daar heb je wel gelijk in, maar persoonlijk vind ik dat de verkopende partij de schades had moeten melden en niet moeten zeggen ZGAN.

geert1976
7 november 2012, 14:05
Daar heb je wel gelijk in, maar persoonlijk vind ik dat de verkopende partij de schades had moeten melden en niet moeten zeggen ZGAN.

Tja en dan kom je weer op het verhaal, hoe interpreteer je zgan.

Mesa-Man
7 november 2012, 14:08
Tja en dan kom je weer op het verhaal, hoe interpreteer je zgan.

Geen krassen, butsen, geen geplamuurde stukken, geen scheuren.
ZGAN is gewoon bijna nieuwstaat.

Lexvandoef
7 november 2012, 14:13
Geen krassen, butsen, geen geplamuurde stukken, geen scheuren.
ZGAN is gewoon bijna nieuwstaat.

Tja dat is nu jouw interpretatie als koper...

Maar als verkoper zou ik me goed voor kunnen stellen dat je dan ineens een hele andere interpretatie van die term hebt.... ;)

En idd, is gewoon een mooie prijs voor die strat, als je dat soort risico's niet wilt lopen moet je gewoon van je luie reet af komen en erheen reizen...
Heb al vaak zat een halve dag in de auto gezeten voor gear en nog nooit thuis achter nare verassingen gekomen.... Het is maar net wat je er voor over hebt....

rijsberman
7 november 2012, 14:14
Is zgan niet dat hij nog net zo goed is als nieuw, maar niet meer zo mooi? En klinkt hij nu slechter? Nee toch?

Tunes
7 november 2012, 14:15
Ik vind inderdaad z.g.a.n. eigenlijk als nieuw maar omdat hij gebruikt is kan je niet zeggen nieuw.

De term zegt het natuurlijk al Zo Goed Als Nieuw.

Maar het blijft lastig, want wat is licht gebruikt of licht beschadigd enz enz.

Je zit het niet vaak maar ik vind het altijd wel als iemand er bij zet, op een schaal van 10 en 7, alhoewel dat nog niks zegt.

Btw, iets kopen van 850 euro is het dan niet heel handig om rondom detail foto's te mailen ?

Ik snap niet dat men er niet meer gebruik maakt van Ebay, je hebt daar toch echt meer zekerheid bij verkopers met een goede score.
Feedback op meerdere fronten.

Tunes
7 november 2012, 14:18
Tja dat is nu jouw interpretatie als koper...

Maar als verkoper zou ik me goed voor kunnen stellen dat je dan ineens een hele andere interpretatie van die term hebt.... ;)

En idd, is gewoon een mooie prijs voor die strat, als je dat soort risico's niet wilt lopen moet je gewoon van je luie reet af komen en erheen reizen...
Heb al vaak zat een halve dag in de auto gezeten voor gear en nog nooit thuis achter nare verassingen gekomen.... Het is maar net wat je er voor over hebt....

Wat heeft een vreemde man in je bed met z.g.a.n. te maken :dontgeti:

FruscianteFan
7 november 2012, 14:29
Een beetje vriendelijker kan miz ook wel meneer Hendriks
En ja, het blijft een nette prijs.
Geldt voor jou ook wel, eigenlijk.

Je sluit een deal, en blijkbaar is er miscommunicatie over de conditie van de gitaar. Vervolgens stelt de verkoper voor om de gitaar terug te nemen, wat heel schappelijk is. En dan vind je het nog nodig om te lopen zeuren?

Je hebt op MP drie mogelijkheden: nieuw, zgan en gebruikt. Dat zijn drie mogelijkheden die een heel scala aan condities moeten aanduiden. Heb je, voor je je geld overmaakte, gevraagd naar de werkelijke staat?

Mesa-Man
7 november 2012, 14:38
Geldt voor jou ook wel, eigenlijk.

Je sluit een deal, en blijkbaar is er miscommunicatie over de conditie van de gitaar. Vervolgens stelt de verkoper voor om de gitaar terug te nemen, wat heel schappelijk is. En dan vind je het nog nodig om te lopen zeuren?

Je hebt op MP drie mogelijkheden: nieuw, zgan en gebruikt. Dat zijn drie mogelijkheden die een heel scala aan condities moeten aanduiden. Heb je, voor je je geld overmaakte, gevraagd naar de werkelijke staat?


Ja, de verkoper vertelde mij dat de gitaar in uitstekende staat was.

JTB
7 november 2012, 14:39
Ik vraag altijd heel specifiek naar schades, zodat er weinig discussie over kan ontstaan en vervolgens ga ik een halve dag in de auto zitten om de gitaar op te halen. Opsturen is wat mij betreft voor een gitaar of een versterker geen optie.

Kim Wilson
7 november 2012, 14:39
Wat Tunes zegt, als je 850 euro overmaakt, wil je toch graag weten wat je in huis haalt? Je had gewoon meer foto's kunnen vragen, maar je gaat af op het woord van de verkoper. Niet zo raar dat je op je bek gaat.

Het valt me op dat jij gauw in de slachtofferrol schiet, terwijl het vooral een kwestie van (foute) aannames van jouw kant is. Alles waar je hier en in het andere topic (MP-mentaliteit) over moppert, had je deels zelf in de hand. Maar ik snap dat het makkelijker is om anderen de schuld te geven en in de Calimero-houding te schieten.

Kim Wilson
7 november 2012, 14:41
Ja, de verkoper vertelde mij dat de gitaar in uitstekende staat was.

Als ie perfect speelt, hardware, elektronica en de frets zijn nog top, vind ik een gitaar ook in uitstekende staat. Een paar krassen tast dat gevoel voor mij niet aan. Kwestie van interpretatie.

marter544
7 november 2012, 14:42
Vind het ook niet echt netjes van de verkoper.. Wel tof dat hij je de mogelijkheid geeft het terug te sturen, daar is volgens mij de kous ook mee af.

Kim Wilson
7 november 2012, 14:44
Vind het ook niet echt netjes van de verkoper.. Wel tof dat hij je de mogelijkheid geeft het terug te sturen, daar is volgens mij de kous ook mee af.
Tja, als er niet expliciet naar gevraagd wordt...

Hendriks
7 november 2012, 14:46
Een beetje vriendelijker kan miz ook wel meneer Hendriks
En ja, het blijft een nette prijs.

Hé , ik heb vriendelijkheid uitgevonden , maar ik kan slecht tegen geneuzel en gemiep en het iederkeer in de slachtoffer rol kruipen als je zelf aan de basis staat van het grote onheil , maar daar heeft de ook heel vriendelijk Meneer Wilson ook al op gewezen.

Met de vriendelijke groet,

meneer Hendriks

wireman
7 november 2012, 14:46
Ik heb in februari een Gibson Nighthawk gekocht. Ding was bekrast, goor, dof, stoffig en slecht onderhouden. "what you see is what you get" gaf de verkoper aan.. Okee dan.. Frets en electronica waren goed, dus ik dat ding gekocht.. Doekje erover gehaald en ik zag een kleine glans.. hmmm.. Ik ben een middag aan het olieen, polijsten en poetsen geweest.. Ding ziet er nu prima uit.. Had de verkoper niet ff kunnen vermelden dat er een prima gitaartje onder het vuil zat?! stelletje naaiers zijn het!!

Hendriks
7 november 2012, 14:51
Ik heb in februari een Gibson Nighthawk gekocht. Ding was bekrast, goor, dof, stoffig en slecht onderhouden. "what you see is what you get" gaf de verkoper aan.. Okee dan.. Frets en electronica waren goed, dus ik dat ding gekocht.. Doekje erover gehaald en ik zag een kleine glans.. hmmm.. Ik ben een middag aan het olieen, polijsten en poetsen geweest.. Ding ziet er nu prima uit.. Had de verkoper niet ff kunnen vermelden dat er een prima gitaartje onder het vuil zat?! stelletje naaiers zijn het!!

Kijk , hier mag meneer Wireman over miepen ! Shit man.

route66
7 november 2012, 14:52
Even off topic :D Hoe klinkt en speelt die EC sig. Volgens mij heb je een goede deal. Hier zit toch zo'n boost knop op? Wat doet dit precies, werkt dit en in welke opzicht verandert dit de klank?

Mesa-Man
7 november 2012, 15:01
Tja, als er niet expliciet naar gevraagd wordt...

Kom op zeg, moet ik dan alles gaan vragen?

Ik had het netter gevonden als de verkoper had gezegdL de gitaar is tech in hele goede staat, alleen zitten er wel 2 plamuurplekjes op.

route66
7 november 2012, 15:03
Kom op zeg, moet ik dan alles gaan vragen?

Ik had het netter gevonden als de verkoper had gezegdL de gitaar is tech in hele goede staat, alleen zitten er wel 2 plamuurplekjes op.
Tja, zit wel diep dus. Als het geen genieten is gewoon terugbrengen toch en verder zoeken. Die Ec sigs zie je nog wel eens voorbijkomen.

Maarrrr speelt ie fijn? Mooi geluid?

MjS
7 november 2012, 15:06
Voor zo'n prijs absolute nieuwstaat verwachten is ook enigszins naïef, zeker bij kopen op afstand. Ik weet niet of je om gedetailleerde foto's of omschrijving hebt gevraagd, maar dat zou voor mij wel minimum zijn.

Maar ik vind ook, zgan is gewoon winkelconditie, hooguit wat plectrumkrasjes. Geen plamuur oid.

Omgekeerd heb ik ook wel gitaren gekocht die niet expliciet geadverteerd werden als zijnde nieuwstaat maar dat wel waren.

DarknessAwaits
7 november 2012, 15:13
Kom op zeg, moet ik dan alles gaan vragen?

Kortweg gezegd: ligt eraan of je over alles gaat miepen.

Aan de ene kant geef ik je gelijk: wanneer iemand 'z.g.a.n.' bij zijn advertentie plaatst verwacht je geen beschadigingen. 'Zo goed als nieuw' geeft feitelijk aan dat hij in nieuwstaat verkeert, maar dan niet uit de winkel komt. Natuurlijk kun je dat begrip iets rekken, maar wat mij betreft niet te veel.

Aan de andere kant, de verkoper biedt je een uitstekende oplossing. Daarbij is het wellicht een kwestie van te veel vertrouwen/te weinig informeren van jouw kant.

Kim Wilson
7 november 2012, 15:22
Kom op zeg, moet ik dan alles gaan vragen?

Ik had het netter gevonden als de verkoper had gezegdL de gitaar is tech in hele goede staat, alleen zitten er wel 2 plamuurplekjes op.
Jij stelt een vraag die op velerlei wijzen is te interpreteren, de verkoper antwoordt op een minstens zo vage manier, en op basis daarvan maak jij 850 euro over en laat je dat ding verschepen.

"Is de gitaar in uitstekende staat?"
-"Ja, ik vind van wel."

Voel je? De schuld ligt niet alleen bij de verkoper. Jij wilt zeker weten of ie idd z.g.a.n. is in jouw ogen (heel belangrijk), dus moet jij zorgen dat je de exacte staat te weten komt. Dat kan door het opvragen van foto's of er idd expliciet naar te vragen. Niet met vragen die multi-interpretabel zijn. Een verkoper zal de grenzen van z.g.a.n. al snel oprekken als de vraag algemeen van aard wordt.

Quink
7 november 2012, 15:45
Tja dat is nu jouw interpretatie als koper...

Nee dus. Niks interpretatie. ZGAN betekent géén krassen, géén deuken, géén reparaties, niks. Je mag het folie van de slagplaat hebben gehaald en er een, max. twee vingervlekjes op hebben gemaakt. Anders is er geen sprake van ZGAN, maar van gebruikt. En als je als verkoper de optie "Gebruikt" niet kan kiezen dien je op zijn minst aan te geven dat de gitaar niet smetteloos is.

Dan voorkom je iig gezeur en discussies achteraf. Doet niks af aan het feit dat je als koper toch goed moet doorvragen als de verkoper niet zelf met info komt.

Midwolda
7 november 2012, 15:45
Even heen en weer gemaild en ik hoor van Eric dat die plekken er vorige week vrijdag pas in zijn gekomen en dat hij meteen Fender gaat complimenteren met hun waanzinnig snelle relic-updates op zijn sig-strat. :ok:

TimS
7 november 2012, 15:48
Volgens mij is "zo goed als nieuw" niet zo subjectief als veel mensen hier vinden. Je kunt nog discussiëren over oppervlakkige krasjes, maar wie vindt nou dat een geplamuurde gitaar zo goed als nieuw is? Dat is toch echt wel een stapje verder.

geert1976
7 november 2012, 15:49
Nee dus. Niks interpretatie. ZGAN betekent géén krassen, géén deuken, géén reparaties, niks. Je mag het folie van de slagplaat hebben gehaald en er een, max. twee vingervlekjes op hebben gemaakt. Anders is er geen sprake van ZGAN, maar van gebruikt. En als je als verkoper de optie "Gebruikt" niet kan kiezen dien je op zijn minst aan te geven dat de gitaar niet smetteloos is.

Dan voorkom je iig gezeur en discussies achteraf. Doet niks af aan het feit dat je als koper toch goed moet doorvragen als de verkoper niet zelf met info komt.

Dat is in mijn ogen te interpreteren als "nieuwstaat" en dat vind ik weer anders als zgan

FruscianteFan
7 november 2012, 15:50
Nee dus. Niks interpretatie. ZGAN betekent géén krassen, géén deuken, géén reparaties, niks. Je mag het folie van de slagplaat hebben gehaald en er een, max. twee vingervlekjes op hebben gemaakt. Anders is er geen sprake van ZGAN, maar van gebruikt. En als je als verkoper de optie "Gebruikt" niet kan kiezen dien je op zijn minst aan te geven dat de gitaar niet smetteloos is.

Dan voorkom je iig gezeur en discussies achteraf. Doet niks af aan het feit dat je als koper toch goed moet doorvragen als de verkoper niet zelf met info komt.
de conditie die jij omschrijft zou ik op MP als nieuw omschrijven, als particulier.

Quink
7 november 2012, 15:57
Dat is in mijn ogen te interpreteren als "nieuwstaat" en dat vind ik weer anders als zgan

Ik zelf vind ZGAN en nieuwstaat hetzelfde eerlijk gezegd. Ik zou iig *nooit* ZGAN gebruiken voor een gitaar met lichte gebruikssporen. "Zo goed als" betekent "te vergelijken met", en dus vrijwel nieuw.

Allemaal IMO vanzelfsprekend. :D

Quink
7 november 2012, 15:58
de conditie die jij omschrijft zou ik op MP als nieuw omschrijven, als particulier.

Zo kun je het wel omschrijven, maar dat *is* het niet. Het is geen nieuw product, het is 2de hands. En dus niet nieuw, maar zo goed als nieuw. ;)

De V
7 november 2012, 16:01
Nee dus. Niks interpretatie. ZGAN betekent géén krassen, géén deuken, géén reparaties, niks. Je mag het folie van de slagplaat hebben gehaald en er een, max. twee vingervlekjes op hebben gemaakt. Anders is er geen sprake van ZGAN, maar van gebruikt. En als je als verkoper de optie "Gebruikt" niet kan kiezen dien je op zijn minst aan te geven dat de gitaar niet smetteloos is.

Dan voorkom je iig gezeur en discussies achteraf. Doet niks af aan het feit dat je als koper toch goed moet doorvragen als de verkoper niet zelf met info komt.

Een gitaar die je koopt bij de lokale gitarenboer is ook wel een keer uitgetest en bespeeld.
Mag een winkel die dan ook niet verkopen als zijnde nieuw?

Overigens vind ik plamuur ook wel iets verder gaan dan zgan.
But than again: het is een onderdeel van het risico dat de TS heeft genomen.
Als je dit had willen voorkomen, dan had je het anders aan moeten pakken.

Mesa-Man
7 november 2012, 16:08
http://nl.picturepush.com/public/11352509

zie foto

kan iemand de betreffende foto in dit topic plaatsen? Mij lukt het niet

Quink
7 november 2012, 16:10
Een gitaar die je koopt bij de lokale gitarenboer is ook wel een keer uitgetest en bespeeld.
Mag een winkel die dan ook niet verkopen als zijnde nieuw?

Ik weet niet hoe jij je gitaren bespeelt, maar bij mij ontstaan bij "een keer uitgetest en bespeeld" geen deuken of krassen. En voor zover ik weet zijn winkels er ook niet dol op als je met bijv. een riem met grote gesp een gitaar wil uitproberen. Wat zou daar de reden voor zijn denk je?

En mocht er toch wat beschadigingen aan ontstaan, dan zou *ik* hem niet kopen voor de nieuwprijs.

Kim Wilson
7 november 2012, 16:14
http://www1.picturepush.com/photo/a/11352509/1024/Anonymous/foto.jpg


Los van het feit dat ik nog steeds sta achter wat ik heb geschreven, is dit voor eerlijke mensen idd geen z.g.a.n. meer. Dan kan het nog steeds een uitstekende gitaar zijn, maar dit is wel wat erg...

Orpheo
7 november 2012, 16:14
Mooie knoepert vuller. Vraag me af waarom ie dat heeft moeten doen. Ook op zo'n maffe plek.

Mesa-Man
7 november 2012, 16:15
http://www1.picturepush.com/photo/a/11352509/1024/Anonymous/foto.jpg


Los van het feit dat ik nog steeds sta achter wat ik heb geschreven, is dit voor eerlijke mensen idd geen z.g.a.n. meer. Dan kan het nog steeds een uitstekende gitaar zijn, maar dit is wel wat erg...

Zeg nou eerlijk mannen, dit is toch geen ZGAN!

Luke-wannabe
7 november 2012, 16:16
Het gaat hier niet of de gitaar nu minder klinkt, minder speelt, of de ts een goeie deal heeft gehad of wat dan ook. Het gaat over het feit dat de gitaar niet zo goed als nieuw was terwijl dit wel in de advertentie stond! Ik zeg alleen: voer de goede discussie!

Kim Wilson
7 november 2012, 16:19
Zeg nou eerlijk mannen, dit is toch geen ZGAN!
Nee, maar nogmaals, dit had je van tevoren duidelijk moeten hebben. Jij vertrouwt een onbekende verkoper op MP op zijn suggestieve woord, terwijl je er allang achter was dat heel Marktplaats jou een poot uit wil draaien, getuige een eerder topic van je. Je moet de schuld ook bij jezelf zoeken.

Mesa-Man
7 november 2012, 16:20
het gaat er mij ook om dat mijn EC sign. strat nu gelijk al minder waard is, stel ik wil ooit die strat verkopen of inruilen, dan krijg ik op die mankementen wel gezeik

Mesa-Man
7 november 2012, 16:22
Nee, maar nogmaals, dit had je van tevoren duidelijk moeten hebben. Jij vertrouwt een onbekende verkoper op MP op zijn suggestieve woord, terwijl je er allang achter was dat heel Marktplaats jou een poot uit wil draaien, getuige een eerder topic van je. Je moet de schuld ook bij jezelf zoeken.

Natuurlijk is het stom van mij geweest om die verkoper te geloven op zijn woord... maar om nu mezelf de schuld hiervan te geven vind ik wat ver gaan.

Luke-wannabe
7 november 2012, 16:22
Bizar ook dat mensen hier onderscheid maken tussen 'zo goed als nieuw' en 'nieuwstaat'. Dat is toch precies het zelfde, jongens!? Kijk eens naar wat je zegt: zo goed als nieuw. Zo goed als nieuw! Dus: net zo goed (mooi/klinkend/ogend vul maar in) als een nieuwe. Dus feitelijk in nieuwstaat!

Kim Wilson
7 november 2012, 16:25
Natuurlijk is het stom van mij geweest om die verkoper te geloven op zijn woord... maar om nu mezelf de schuld hiervan te geven vind ik wat ver gaan.

Nee, het is niet alleen jouw schuld. Maar ook dit had voorkomen kunnen worden als jij er zelf beter bovenop had gezeten. Lees mijn eerdere posts nog eens door, daar staat precies hoe ik erover denk. En het is niet om je af te zeiken, maar om je wat inzicht mee te geven, in de hoop dat je er de volgende keer iets mee doet. :)

Midwolda
7 november 2012, 16:27
het gaat er mij ook om dat mijn EC sign. strat nu gelijk al minder waard is, stel ik wil ooit die strat verkopen of inruilen, dan krijg ik op die mankementen wel gezeik

Hij wil je toch refunden? Hup, terug dat ding.
Hier wordt je nooit meer blij mee.

Mesa-Man
7 november 2012, 16:27
ben nu op mijn werk, dus helaas de strat nog niet kunnen testen.. als ie verder goed klinkt...dan zit ik toch in dubio of 'm ga houden, voor de prijs van 850 euro vind ik hem normaal niet.

Er zit nog een plamuurplek op,zal zo een foto maken en deze posten.

Mesa-Man
7 november 2012, 16:28
Hij wil je toch refunden? Hup, terug dat ding.
Hier wordt je nooit meer blij mee.

daar zit ik zelf ook deels aan te denken.. aan de andere kant.. waar vind ik voor 850 euro een strat van dat caliber?

Eric van Esch
7 november 2012, 16:30
Natuurlijk is het stom van mij geweest om die verkoper te geloven op zijn woord... maar om nu mezelf de schuld hiervan te geven vind ik wat ver gaan.

Een verkoper heeft meldingsplicht, maar een koper heeft onderzoeksplicht. Beiden uit de bocht geschoten hier, niets meer en niets minder. Terugsturen of je verlies nemen hier.

Mesa-Man
7 november 2012, 16:32
Een verkoper heeft meldingsplicht, maar een koper heeft onderzoeksplicht. Beiden uit de bocht geschoten hier, niets meer en niets minder. Terugsturen of je verlies nemen hier.

Het betreft deze adv (hij staat nog op MP) ; http://link.marktplaats.nl/609571686

Ik heb de verkoper 2x toe gevraagd of er beschadigingen etc aanwezig waren.. Nee, de gitaar is in uitstekende staat.

tidalwave_sideburns
7 november 2012, 16:39
het gaat er mij ook om dat mijn EC sign. strat nu gelijk al minder waard is, stel ik wil ooit die strat verkopen of inruilen, dan krijg ik op die mankementen wel gezeik

Ja maar jonkje toch, dan roep je dit toch wel een beetje over jezelf af? Met de gedachte in je achterhoofd het wellicht later nog eens in de verkoop te gooien ga je toch eerst zo'n gitaar bekijken? De verkoper herstelt zich prima door weer terug te ruilen, ik zou er maar op ingaan.

benwave
7 november 2012, 16:42
Voor mij is die niet zgan, en bij mij ging hij terug.
Gewoon een smerige beschadiging

muffstuff
7 november 2012, 16:45
Ja maar jonkje toch, dan roep je dit toch wel een beetje over jezelf af? Met de gedachte in je achterhoofd het wellicht later nog eens in de verkoop te gooien ga je toch eerst zo'n gitaar bekijken? De verkoper herstelt zich prima door weer terug te ruilen, ik zou er maar op ingaan.
Nou die Jaap is dan behoorlijk scheel als hij zegt dat hij het nooit opgemerkt heeft, Het lijkt wel of er verdomme kauwgom op zit. Hij is nu gesnapt en hangt een lul verhaal. Mesa-man heeft wel degeleijk een punt. Zgan is wanneer hij bv twee keer uit een doos geweest etc. Dit is gewoon oplichterij! De verkoper hersteld zich,

Daarentegen zou ik nooit, maar dan ook nooit 850 euro overmaken naar een onbekende. Dan vraag je er wel een beetje om. Ja ja, het gaat nooit fout etc. Maar dat is net zoiets als, "roken ongezond? mijn opa is 85 geworden en die rookte ook".

Oranjeaap
7 november 2012, 16:56
Gitaar ongezien kopen is sowieso het domste wat je kunt doen.
Okay, als hij in de UK of US te koop staat dan heb je geen keuze natuulijk. Maar zorg dan dat je uitstekende foto's toegestuurd hebt gekregen zodat serieuze krassen of deuken niet verzwegen kunnen worden.

Liquid_Metal
7 november 2012, 17:03
Meneer Mesa-man is in iedergeval wel een topper in het openen van sneue topics.
Tja ,wat Geert zegt . €850 is trouwens een nette prijs voor die gitaar , ook al was hij niet zgan.

Hier kan ik me wel een beetje in vinden. Of je koopt héél veel en dan gaat er inderdaad eens wat fout, of je moet wat gas terugnemen. Volgens mij had je laatst een topic waarin je de integriteit van mp-verkopers in twijfel trok. Natuurlijk is het absurd dat een verkoper zoiets als ZGAN durft te verkopen, maar geld verdienen met gebakken lucht is niet ongezien.
Voor een dergelijk bedrag zou ik absoluut de reis over hebben. Kleine dingen koop ik soms wel op afstand, maar daar zitten gewoon risico's aan.

Tunes
7 november 2012, 17:04
Gitaar ongezien kopen is sowieso het domste wat je kunt doen.
Okay, als hij in de UK of US te koop staat dan heb je geen keuze natuulijk. Maar zorg dan dat je uitstekende foto's toegestuurd hebt gekregen zodat serieuze krassen of deuken niet verzwegen kunnen worden.

Nah da's natuurlijk niet helemaal waar, alles hangt af van de prijs, voor een gitaartje van een 100 euro die mogelijk 200 euro waard is doe ik al wat minder moeilijk.
Maar gezien kopen gaat, zeker boven een bepaalde prijs, wel ver boven ongezien (zelfs bij wat prijs verschil).

ik ben trouwens erg verbaast over hoe sommigen hier z.g.a.n. zien, bij die mensen moet ik dus maar extra voorzichtig zijn als ze een gitaar aanbieden.

rockgod69
7 november 2012, 17:08
ziet er uit als "zo goed als nieuwe" plamuur...:dontgeti:

bat
7 november 2012, 17:18
In dit geval lijkt mij dat er geen twijfel kan bestaan dat dit géén ZGAN is. Als er bovendien ook nog eens wordt gevraagd of er geen beschadigingen op zitten en dit wordt niet gemeld, dan ben je naar mijn mening of blind of bewust bezig de boel te bedotten.

Leerpunt hiervan is: als je om wat voor reden dan ook niet in staat bent de gitaar zelf op te halen, vraag dan om een zeer uitgebreide fotoreportage, uit meer dan alleen de standaardhoeken.


ik ben trouwens erg verbaast over hoe sommigen hier z.g.a.n. zien, bij die mensen moet ik dus maar extra voorzichtig zijn als ze een gitaar aanbieden.
Nouja, ik ben me er te allen tijde van bewust dat het een tweedehands artikel betreft en dat het dus onrealistisch is te verwachten dat hij er echt als nieuw uit ziet (hoewel dat niet onmogelijk is). Maar als iemand aangeeft dat de gitaar zgan is, dan verwacht ik wel dat de staat beter is dan je op grond van leeftijd zou verwachten. Anders vind ik "in (zeer) goede staat" een prima kwalificatie.

Mesa-Man
7 november 2012, 17:51
heb hem net thuis aangesloten.

Holy Fuck wat klinkt die strat geweldig!
Dan vergeet ik toch snel die beschadigingen!

Tabula Rasa
7 november 2012, 18:01
heb hem net thuis aangesloten.

Holy Fuck wat klinkt die strat geweldig!
Dan vergeet ik toch snel die beschadigingen!

En dan eerst al het gejank?


Heeft FnarK nog een award over? (of was het Hoofd?)


EDIT
Was misschien een beetje kort door de bocht. De ene zijn beleving is de ander zijn beleving niet. Sorry.

Oranjeaap
7 november 2012, 18:03
Jank-Man :seriousf:

rufus
7 november 2012, 18:07
Het gevaar van de deal die te mooi lijkt om waar te zijn... Voor 850 euro rijd ik graag 50 euro benzine op om zeker te zijn van m'n koop.
Dat is de eerste en laatste keer dat je dat zal tegen komen.
Los van het het feit dat van iedereen mesaman dit tegen komt na z'n marktplaats topic zou ik hem terug sturen. De schade zou me mateloos irriteren. Tracht hem ooit zelf maar kwijt te raken.
Stel jezelf de vraag als je hem ging kopen moest je wten van de schade...ja is hoeden, nee is terug sturen.

Quink
7 november 2012, 18:11
Tracht hem ooit zelf maar kwijt te raken.

Dat avontuur zullen we binnenkort wel hier te lezen krijgen. MP kopers zijn allemaal zeikerds. Ze struikelen over elke werkelijk minieme beschadiging..... :D

MichaelSS
7 november 2012, 18:33
Wat een gezeik van iedereen. Ik snap mesa heel goed. Zgan houdt dus in dat hij in bijna zo'n goede staat is als een nieuwe. Als hij dat niet is, moet je dat er niet bij zetten. Dat is bedrog, en met extra stukjes erbij opgezet is hij zeker niet zgan. Beetje naïe van mesa, dat wel maar het achterbakse ligt bij de verkoper in dit geval.

HaroldA
7 november 2012, 18:42
Hebben we het nu over een oppervlak van 0.5% of minder wat beschadigd is?

Venlonaer
7 november 2012, 18:49
En ipv hem terug te sturen kun je de verkoper toch ook nog vragen om een klein deel van het aankoopbedrag terug te storten? Kan de pijn ook enigszins verzachten.

rufus
7 november 2012, 18:51
Hebben we het nu over een oppervlak van 0.5% of minder wat beschadigd is?

Zo zie je maar wat voor de één een doorn in het oog is voor de ander niet erg.

jutter
7 november 2012, 19:33
Dit is zeker niet zgan! Ik vraag me af hoe je dit, zonder te melden zowel in de advertentie of per mail, als zijnde zgan durft te verkopen! Bij mij zou hij linea recta terug gestuurd worden! En ook nog durven zeggen dat hij het niet gezien zou hebben, schande! Ik vind dit los staan of Mesa-man nu wel of niet een klepzeikerd is! En trouwens, heb je al eens onder de slagplaat gekeken, Mesa-man??? En de neckpocket al eens goed bekeken??? Wie weet wat je nog tegen komt....... Ik zou nu alles aan deze gitaar in twijfel gaan trekken!

da Liks
7 november 2012, 19:40
Geen krassen, butsen, geen geplamuurde stukken, geen scheuren.
ZGAN is gewoon bijna nieuwstaat.

dat ben ik wel met je eens hoor.. vind dat er behoorlijk flauw omheen wordt geluld. zo goed als nieuw betekent niks minder dan vergelijkbaar met nieuwstaat.

stikel
7 november 2012, 19:41
Als een dergelijke gitaar nieuw ongeveer het dubbele kost zouden bij mij alle alarmbellen rinkelen bij euro 850 en de omschrijving z.g.a.n. Te mooi om waar te zijn dus blijkt maar weer.

On topic: Deze gitaar is niet, dus niet Z.G.A.N. in mijn beleving. Verkopers advertentie op MP vind ik dus misleidend. Gebreken worden namelijk niet genoemd. Voor TS: Mij zou dit niet zijn overkomen want ik had 'm gehaald en dan laten staan.

spirit
7 november 2012, 19:48
Als de gitaar als zgan wordt aangeboden, moet hij dat ook zijn, dus ik vind dat Mesa-man wat dat betreft gelijk heeft.

Hoe vaak zie je niet in een adv. staan "100% origineel, op.....na Dat is dus niet 100% org. 100% Origineel, is zoals de gitaar de fabriek heeft verlaten.

Zgan moet dus ook zgan zijn, zoals de gitaar uit de winkel kwam.

Mesa-Man
7 november 2012, 19:54
wat ik vreemd vind is dat de neckplate, 5 schroefgaten heeft ipv der gebruikelijk 4.
De vijfde schroef zit er niet in... het is wel zo dat dit zo hoort, want het gat is erg mooi erin gemaakt, dus geen doe-het-zelf boorgat.

da Liks
7 november 2012, 19:58
Sterker nog , het is HELEMAAL niet zijn schuld. Het is wel naief, maar das wat anders!!


Nee, het is niet alleen jouw schuld. Maar ook dit had voorkomen kunnen worden als jij er zelf beter bovenop had gezeten. Lees mijn eerdere posts nog eens door, daar staat precies hoe ik erover denk. En het is niet om je af te zeiken, maar om je wat inzicht mee te geven, in de hoop dat je er de volgende keer iets mee doet. :)

DarknessAwaits
7 november 2012, 20:10
wat ik vreemd vind is dat de neckplate, 5 schroefgaten heeft ipv der gebruikelijk 4.
De vijfde schroef zit er niet in... het is wel zo dat dit zo hoort, want het gat is erg mooi erin gemaakt, dus geen doe-het-zelf boorgat.

Ik wil graag het advies wat ik hierboven al las wat kracht willen bijzetten:

Haal 'm eens uit elkaar. Ff controleren of alle markering e.d. kloppen - want dit doet mij denken aan een zelf in elkaar geknutselde strat. Kan ook super zijn hoor, daar niet van - maar per default wel minder waard.

Mesa-Man
7 november 2012, 20:16
Ik wil graag het advies wat ik hierboven al las wat kracht willen bijzetten:

Haal 'm eens uit elkaar. Ff controleren of alle markering e.d. kloppen - want dit doet mij denken aan een zelf in elkaar geknutselde strat. Kan ook super zijn hoor, daar niet van - maar per default wel minder waard.

ik ben geen knutselsmurf om die hele strat uit elkaar te gaan halen...wat dat betreft 2 linkerhanden.

Mesa-Man
7 november 2012, 20:19
Schijnt toch wel orgineel te zijn die neckplate

http://www.eddievegas.com/store/details/1989-Fender-Eric-Claton-USA-Neck-Plate.php

Jasper.
7 november 2012, 20:21
wat ik vreemd vind is dat de neckplate, 5 schroefgaten heeft ipv der gebruikelijk 4.
De vijfde schroef zit er niet in... het is wel zo dat dit zo hoort, want het gat is erg mooi erin gemaakt, dus geen doe-het-zelf boorgat.

Ook door de neckplate? Of alleen door de pocket? Volgens mij heeft mijn London City ook een 5e gat midden door de pocket, maar dat is volgens mij om de body aan op te hangen als hij word gespoten.

hs0504
7 november 2012, 20:21
wat ik vreemd vind is dat de neckplate, 5 schroefgaten heeft ipv der gebruikelijk 4.
De vijfde schroef zit er niet in... het is wel zo dat dit zo hoort, want het gat is erg mooi erin gemaakt, dus geen doe-het-zelf boorgat.
Dat is het gat voor de 'micro tilt' instelling. Hoort zo.

Mesa-Man
7 november 2012, 20:21
Als een dergelijke gitaar nieuw ongeveer het dubbele kost zouden bij mij alle alarmbellen rinkelen bij euro 850 en de omschrijving z.g.a.n. Te mooi om waar te zijn dus blijkt maar weer.

On topic: Deze gitaar is niet, dus niet Z.G.A.N. in mijn beleving. Verkopers advertentie op MP vind ik dus misleidend. Gebreken worden namelijk niet genoemd. Voor TS: Mij zou dit niet zijn overkomen want ik had 'm gehaald en dan laten staan.

Wist vd verkopende partij dat hij hem van iemand had overgenomen voor 1.000 euro, dus dan is 850 verkoop een nette prijs..

piezo
7 november 2012, 20:23
Ziet dat 5e gat er zo uit?
http://3.bp.blogspot.com/-T20NJGS8-aw/TuirBq9jtEI/AAAAAAAAFnQ/0MAR9E9vbxg/s400/fender+neck+tilt+feature.jpg
Dan is het de neck-tilt adjustment. Om de halshoek te verstellen dus

EDIT: ik zie nu pas dat je daar al achter was.

Mesa-Man
7 november 2012, 20:26
Ja Piezo dat ziet er zo uit.

Mesa-Man
7 november 2012, 20:27
even een andere vraag: Hoe heten die kapjes die over de pick-up's zitten?
ik zoek deze (dus enkel de kapjes)

http://rhythmicguitar.com/wp-content/uploads/2012/02/Vintage-Noiseless-Stratocaster-Pickups-in-Pickguard-Close-up.jpg

da Liks
7 november 2012, 20:36
covers......

Mesa-Man
7 november 2012, 20:37
covers......

tja logisch als ik het zo lees... :soinnocent:

Mesa-Man
7 november 2012, 20:41
In the USA is het allemaal zo te koop.. balen dat ik geen creditcard heb. (puur zelfbescherming, anders ga ik helemaal los)

TimS
7 november 2012, 20:48
http://www.tonefactory.nl/shop2/gitaar-parts-pickup-cover-gitaar-single-coil-c-28_707_709_711.html

Mesa-Man
7 november 2012, 20:50
http://www.tonefactory.nl/shop2/gitaar-parts-pickup-cover-gitaar-single-coil-c-28_707_709_711.html

nee, dat zijn blanco's, dus dan staat er geen Noiseless op...

guitarkid
7 november 2012, 20:58
Mesa Man, stel jezelf de volgende vraag: stel, je was er naar toe gereden in de veronderstelling dat de gitaar z.g.a.n. was. Daar gekomen blijken er wat beschadigingen te zijn. Jammer, maar je probeert de gitaar toch en het blijkt dat hij geweldig speelt en klinkt (dat begrijp ik tenminste uit jouw post). Wat had je dan gedaan? Waarschijnlijk gekeken of er nog wat met de prijs te doen was, lijkt me, maar je was vast wel overtuigd van de verdere kwaliteit van de gitaar. Ik zou derhalve kijken of de verkoper genegen is iets te re-funden. En zo'n beschadiging is wel wat netter weg te werken met een beetje handigheid!
Veel wijsheid!

BTW, ik vind het ook absoluut niet netjes om te spreken van een gitaar die z.g.a.n. als die dergelijke schade heeft! Zou ik ook van balen!

route66
7 november 2012, 21:03
zie fotoOei, hier was ik idd ook niet blij mee geweest en is alles behalve zgan. Heeft ook niets met (mooi) verouderd te maken. Ik heb de afgelopen maanden meerdere redelijk geprijsde EC sigs voorbij zien komen. Succes met de keus die je maakt!

TimS
7 november 2012, 21:04
nee, dat zijn blanco's, dus dan staat er geen Noiseless op...
Is dat erg? 99% van de pickups (ook de dure) hebben er geen tekst op staan.

route66
7 november 2012, 21:05
nee, dat zijn blanco's, dus dan staat er geen Noiseless op...

Let er even op. Ik weet niet hoe dat op de EC strat zit maar de noiseless vintage die ik had zaten geen standaard covers op. Deze hadden een afwijkend formaat op de hals en mid pickup. Deze afwijkende maten zijn bijvoorbeeld hier te koop (http://www.guitarpartsresource.com/covers_genuinefenderstrat.htm).

Han S
7 november 2012, 21:34
Een gitaar met butsen en krassen is net zo goed als een nieuwe, maar niet in nieuwstaat. Het is een kwestie van hoe je het opvat. Je had gehoopt op 'zo mooi als nieuw'. Het had idd netter geweest als de verkoper in zijn adver had vermeld dat er een kleine beschadiging is.

Aan de andere kant zou ik nooit geld opsturen en afwachten wat er komt. Er is namelijk een redelijke kans dat er niets komt en je je geld gewoon kwijt bent.

Chris Winsemius
7 november 2012, 21:38
butsen en krassen duiden meestal p iets GOEDS imo

het stuk gereedschap (gitaar in dit geval) is daadwerkelijk gebruikt, en heeft waarschijnlijk niet jarenlang onbespeeld in een hoekje gestaan

gitaren zonder krassen en butsen vertrouw ik zelf totaal niet.....

anyway: foto's/etc. kunnen weleens helpen

Mesa-Man
7 november 2012, 21:57
Mesa Man, stel jezelf de volgende vraag: stel, je was er naar toe gereden in de veronderstelling dat de gitaar z.g.a.n. was. Daar gekomen blijken er wat beschadigingen te zijn. Jammer, maar je probeert de gitaar toch en het blijkt dat hij geweldig speelt en klinkt (dat begrijp ik tenminste uit jouw post). Wat had je dan gedaan? Waarschijnlijk gekeken of er nog wat met de prijs te doen was, lijkt me, maar je was vast wel overtuigd van de verdere kwaliteit van de gitaar. Ik zou derhalve kijken of de verkoper genegen is iets te re-funden. En zo'n beschadiging is wel wat netter weg te werken met een beetje handigheid!
Veel wijsheid!

BTW, ik vind het ook absoluut niet netjes om te spreken van een gitaar die z.g.a.n. als die dergelijke schade heeft! Zou ik ook van balen!


dank je!

Ik heb de verkoper zojuist een sms gestuurd met het voorstel of hij 100 euro wil terug storten ivm de beschadiingen etc..
Ben benieuwd naar zijn reactie.

Mesa-Man
7 november 2012, 21:59
butsen en krassen duiden meestal p iets GOEDS imo

het stuk gereedschap (gitaar in dit geval) is daadwerkelijk gebruikt, en heeft waarschijnlijk niet jarenlang onbespeeld in een hoekje gestaan

gitaren zonder krassen en butsen vertrouw ik zelf totaal niet.....

anyway: foto's/etc. kunnen weleens helpen


dan vertrouw je dus een splinternieuwe gitaar uit de winkel ook niet?
Ik zou alleen maar blij zijn met een onbespeeld exemplaar... wat dat betreft ben ik altijd zuinig op mijn spullen.

RS-Rik
7 november 2012, 22:00
Ja maar Chris,


Dan nog, als iets goed is gebruikt en als dat er aan af te zien is adverteer je niet met "zo goed als nieuw" of de betreffende afkorting.



Persoonlijk vind ik krassen en butsen in de gitaar ook niet zo erg, maar veruit de meeste mensen die ik ken vinden het een fucking ramp als er een krasje op komt. Basgitarist van mn bandje heeft een hele charmante slijtplek waar ie zn duim rust. Dus ik zeg tegen 'm dat ik zn gitaar n mooi ding vind en je aan die plek goed kunt zien dat hij m flink gebruikt. Toen viel die plek hem pas op en vond hij het eigenlijk helemaal niet leuk dat ik het zei. Hahaha


Maar Mesa-Man, voor 850 euro reis je toch even een dagje op en neer??

Tabula Rasa
7 november 2012, 22:00
Zou mooi zijn als je er zo uit zou kunnen komen. Maar de gitaar is dus een blijvertje?

Mesa-Man
7 november 2012, 22:02
Zou mooi zijn als je er zo uit zou kunnen komen. Maar de gitaar is dus een blijvertje?

Ja eigenlijk wel, natuurlijk baal ik er nog wel van, maar belangrijkste is hoe de strat speelt en klinkt!

guitarnijboer
7 november 2012, 22:05
Zeg Mesa-man, waarom heb je nieuwe elementkapjes nodig met 'noiceless' erop? Er zitten toch kapjes op de pickup's (tenminste bij de foto's in de MP advertentie wel, en daar zijn ook geen beschadigingen op te zien...)
Terugsturen en je geld terug... Ik zou de gitaar dan liever brengen en het geld halen.

Mesa-Man
7 november 2012, 22:08
Zeg Mesa-man, waarom heb je nieuwe elementkapjes nodig met 'noiceless' erop? Er zitten toch kapjes op de pickup's (tenminste bij de foto's in de MP advertentie wel, en daar zijn ook geen beschadigingen op te zien...)
Terugsturen en je geld terug... Ik zou de gitaar dan liever brengen en het geld halen.

Ja een hele dag daarvoor opnemen zeker... en halve tank benzine oprijden.. dat tikt lekker door.
Als ik hem terug zou willen geven , dan zou ik eest willen dat de verkopende partij mij die 850 terugstort en vervolgens de gitaar opsturen..

Mesa-Man
7 november 2012, 22:11
Zeg Mesa-man, waarom heb je nieuwe elementkapjes nodig met 'noiceless' erop? Er zitten toch kapjes op de pickup's (tenminste bij de foto's in de MP advertentie wel, en daar zijn ook geen beschadigingen op te zien...)

Ja die zijn wel beschadigd, teksten zijn er bijna af.. wat dat betreft ben ik een pietje precies.

Tabula Rasa
7 november 2012, 22:12
Ja eigenlijk wel, natuurlijk baal ik er nog wel van, maar belangrijkste is hoe de strat speelt en klinkt!
Als je er dan toch geld vanaf probeert te krijgen. De EC strat heeft 1 stringtree en op de marktplaatsfoto lijkt een gaatje van een tweede dichtgestopt te zijn. Kijk maar eens goed op die foto van de kop.



:dontgeti:

Mesa-Man
7 november 2012, 22:14
Verkoper is lekker stug en voor geen rede vatbaar.. zijn reactie

Lijkt me niet. Ik zou zeggen stuur hem terug en je krijgt je geld terug: klaar

jutter
7 november 2012, 22:24
Als je er dan toch geld vanaf probeert te krijgen. De EC strat heeft 1 stringtree en op de marktplaatsfoto lijkt een gaatje van een tweede dichtgestopt te zijn. Kijk maar eens goed op die foto van de kop.



:dontgeti:

Het zou kunnen dat de gitaar wel een originele EC is maar dat er later een extra stringtree geplaatst is.

@Mesa-Man: heb je eerder mijn post ook gelezen?

Tabula Rasa
7 november 2012, 22:25
Het zou kunnen dat de gitaar wel een originele EC is maar dat er later een extra stringtree geplaatst is.

@Mesa-Man: heb je eerder mijn post ook gelezen?

Oh... het is wel een originele, daar twijfel ik niet echt aan. Maar tweede stringtree is ook weer een gat (beschadiging) die er niet op hoort. Als we dan toch bezig zijn.....

Neck ziet er in ieder geval echt uit. Voel je ook een klikje in de TBXpotmeter? (in het midden). Batterijtje aanwezig? en waar?onder de slagplaat of achter de backplate?

Chris Winsemius
7 november 2012, 22:27
dan vertrouw je dus een splinternieuwe gitaar uit de winkel ook niet?
Ik zou alleen maar blij zijn met een onbespeeld exemplaar... wat dat betreft ben ik altijd zuinig op mijn spullen.

ik ga 'm eerst proberen
onbespeeld: lijkt me praktisch onmogelijk; in de fabriek een setje snaren d'r op en wat akkoordjes, )als je veel mazzel hebt) nog uitgepikt bij een importeur (winkelier die tot 11 gaat en wil horen/voelen wat ie inkoopt) dus "onbespeeld"

ik zie (eigen) gitaren als stukken gereedschap, of om muziek met te maken of om om amps te testen (en eigenlijk verschilt dat ook niet zoveel, ha ha)

Chris Winsemius
7 november 2012, 22:30
Ja maar Chris,


Dan nog, als iets goed is gebruikt en als dat er aan af te zien is adverteer je niet met "zo goed als nieuw" of de betreffende afkorting.

Daar heb je absoluut gelijk in, ik probeerde ff iets toe te voegen qua "wat belangrijk is bij een muziekinstrument imo"

Een verkoper zal ip. iets altijd positiever neerzetten dan een (in)koper, goeie foto's en (imo beter:) gewoon langsgaan en goed kijken/proberen is de beste optie.

mesaman
8 november 2012, 01:28
jankman/mesajongen!

jij bent echt maf! hij bied jou een oplossing, en jij wilt er niet op ingaan terwijl jij in gebreke bent als koper. Wat verwacht jij dan? dat hij de gitaar komt halen en jou onkosten vergoeding bied? Hoe dom kan je zijn om zomaar geld over te maken en niet eens iets te vragen als foto's. En de oplossing die de verkoper bied niet aan te nemen. Jij gokt en verliest(wat iedereen hier al had aan zien komen) en wil niet accepteren dat je of niet moet zeiken en spelen, of actie ondernemen en in de auto en er heen.

of moet je mamma het even voor je gaan regelen, heb je haar jou al laten terug bellen?

RS-Rik
8 november 2012, 02:15
Ik krijg zowaar zin in popcorn en chips!

FruscianteFan
8 november 2012, 02:40
Wil mesaman zich er niet mee bemoeien? Dan wordt het zo onoverzichtelijk met Mesa-Man :D

Mesa-Man
8 november 2012, 08:28
jankman/mesajongen!

jij bent echt maf! hij bied jou een oplossing, en jij wilt er niet op ingaan terwijl jij in gebreke bent als koper. Wat verwacht jij dan? dat hij de gitaar komt halen en jou onkosten vergoeding bied? Hoe dom kan je zijn om zomaar geld over te maken en niet eens iets te vragen als foto's. En de oplossing die de verkoper bied niet aan te nemen. Jij gokt en verliest(wat iedereen hier al had aan zien komen) en wil niet accepteren dat je of niet moet zeiken en spelen, of actie ondernemen en in de auto en er heen.

of moet je mamma het even voor je gaan regelen, heb je haar jou al laten terug bellen?

Zeg Pikkestein, reageer eens normaal!

Ik in gebreke als koper? Ja nou wordt ie helemaal mooi!
Foto's stonden (staan) op MP.. nogmaals de verkoper had het moeten vertellen ivm de beschadigingen!! Hoe vaak moet ik dit vertellen?
De verkoper is hier mee in gebreke gebleven! Niet ik!
Op de foto's op MP is niks te zien daarvan, vervolgens vraag ik dat een paar keer aan de verkoper:" Beste man, is uw gitaar zonder beschadigingen, waarbij ik tot 2x toe een volmondig Ja te horen krijg.

En ga niet zo kinderachtig lopen doen met je mammie roepen!
Waarschijnlijk wil jij hier op het forum graag de popi-jopi gast uithangen...

rufus
8 november 2012, 08:58
Wil mesaman zich er niet mee bemoeien? Dan wordt het zo onoverzichtelijk met Mesa-Man :D

:seriousf:

Nee serieus, beslis gewoon of je dat ding zal houden of niet. Ik zou er ook geen 3 dagen mee wachten, als de verkoper plots zegt dat hij de verkoop als gesloten ziet...
Die gast heeft gewoon geprofiteerd van het feit dat de gitaar een flink eindje moest verzonden worden, als hij om de hoek had gewoond had je waarschijnlijk gisteren pissig aan z'n voordeur gestaan.
Als je hem toch houd veel plezier eraan.

Kim Wilson
8 november 2012, 09:49
Wil mesaman zich er niet mee bemoeien? Dan wordt het zo onoverzichtelijk met Mesa-Man :D

Buiten dat, hij zegt niks nieuws, dat stadium waren we allang voorbij, hij gooit alleen op een kinderachtige manier olie op het vuur. Respectloos en nergens voor nodig.

guhlenn
8 november 2012, 10:14
Verkoper is lekker stug en voor geen rede vatbaar.. zijn reactie

Lijkt me niet. Ik zou zeggen stuur hem terug en je krijgt je geld terug: klaar

Dat zou ik ook zeggen. Sterker, ik zou er aan toevoegen: graag of niet. Natuurlijk is plamuur geen nieuwstaat, maar dit is marktplaats en dan mag je gewoon in je handjes knijpen als de verkoper aanbiedt het terug te nemen. Jij bent lui geweest en je hebt leergeld betaald. Soms heb je geluk. Meestal niet. Neem je verlies. En nog een tip: stuur dat ding niet terug, maar breng het terug, want guess what, als jij hem terug stuurt, weet je niet of het geld ook terug komt.

Eric van Esch
8 november 2012, 10:51
Ik in gebreke als koper? Ja nou wordt ie helemaal mooi!...

Helaas wel ja volgens de wet, je hebt namelijk niet de maximale inspanning geleverd om de gebreken te ontdekken. Volgens de wet hoeft namelijk een verkoper duidelijk zichtbare gebreken niet eens expliciet te vermelden, dat is aan de koper om waar te nemen. Verborgen gebreken mogen door een verkoper ten nimmer verzwegen worden. Klinkt misschien krom, maar zo is het wel geregeld. Dus je bent wel degelijk verwijtbaar hier. Neemt overigens niet weg dat de verkoper ook niet helemaal netjes heeft gehandeld, maar avant la lettre is hij niet verwijtbaar. De oplossing die hij je aanlevert kan je nemen of niet, dat moet jezelf beslissen. Maar je gaat zelf helaas dus niet geheel vrij uit en zowel jij als verkoper hebben steken laten vallen. Niet meer zeuren, actie ondernemen, klaar...

Mesa-Man
8 november 2012, 11:25
Ik houd hem ook, topic mag wat mij betreft op slot.

JTB
8 november 2012, 11:39
Haha 118 posts om op hetzelfde uit te komen als zonder dit hele topic. Sorry gast maar dan moet je ook niet zeiken.

zoon van Piet
8 november 2012, 11:41
neeneenee, dit is al het tweede zaad-topic dat jij start dat uitmondt in heel veel pagina's oeverloos gezwam. En dat vinden we leuk, want we gaan er nog dagen mee door. Bovendien is het een algemene vraag: zgan-niet-zgan, ipv iets als: ik voel me bedonderd met mn niet zo goed als nieuwe strat. Dat was bij je vorige topic ook al: mp metaliteit, ipv iets als: ze doen vervelend tegen mij.

Dus ik zit er klaar voor en ga een gitaar van een jaar of zeven oud op mp zetten als zgan..
nog effe een paar gaatjes boren en plamuren..

geert1976
8 november 2012, 11:43
Helaas wel ja volgens de wet, je hebt namelijk niet de maximale inspanning geleverd om de gebreken te ontdekken. Volgens de wet hoeft namelijk een verkoper duidelijk zichtbare gebreken niet eens expliciet te vermelden, dat is aan de koper om waar te nemen. Verborgen gebreken mogen door een verkoper ten nimmer verzwegen worden. Klinkt misschien krom, maar zo is het wel geregeld. Dus je bent wel degelijk verwijtbaar hier. Neemt overigens niet weg dat de verkoper ook niet helemaal netjes heeft gehandeld, maar avant la lettre is hij niet verwijtbaar. De oplossing die hij je aanlevert kan je nemen of niet, dat moet jezelf beslissen. Maar je gaat zelf helaas dus niet geheel vrij uit en zowel jij als verkoper hebben steken laten vallen. Niet meer zeuren, actie ondernemen, klaar...

Je hebt deels gelijk, maar niet helemaal, zal vanmiddag effe iets meer uitleg geven.

RS-Rik
8 november 2012, 11:58
Helaas wel ja volgens de wet, je hebt namelijk niet de maximale inspanning geleverd om de gebreken te ontdekken. Volgens de wet hoeft namelijk een verkoper duidelijk zichtbare gebreken niet eens expliciet te vermelden, dat is aan de koper om waar te nemen. Verborgen gebreken mogen door een verkoper ten nimmer verzwegen worden. Klinkt misschien krom, maar zo is het wel geregeld. Dus je bent wel degelijk verwijtbaar hier. Neemt overigens niet weg dat de verkoper ook niet helemaal netjes heeft gehandeld, maar avant la lettre is hij niet verwijtbaar. De oplossing die hij je aanlevert kan je nemen of niet, dat moet jezelf beslissen. Maar je gaat zelf helaas dus niet geheel vrij uit en zowel jij als verkoper hebben steken laten vallen. Niet meer zeuren, actie ondernemen, klaar...


Klinkt erg krom maar zo bescherm je wel een koper zegen zichzelf.

Alleen maar meer reden om altijd een afspraak te maken als je iets duurs op Marktplaats koopt. Dan kun je tenminste altijd jezelf de schuld geven als je drie dagen na aankoop dingen ontdekt.

Midwolda
8 november 2012, 12:21
Die grens van "ik maak wel over, stuur jij maar op" ligt voor mij bij zo'n honderd euro.
Of het nou nieuw of tweedehands of vintage is maakt dan niet uit.
Alleen bij webwinkels wil ik daar wel eens overheen gaan.

FruscianteFan
8 november 2012, 12:30
Die grens van "ik maak wel over, stuur jij maar op" ligt voor mij bij zo'n honderd euro.
Of het nou nieuw of tweedehands of vintage is maakt dan niet uit.
Alleen bij webwinkels wil ik daar wel eens overheen gaan.
Dan vraag ik me weer af hoeveel van ons Paypal gebruiken op MP.

Ik heb de optie altijd aangevinkt, want ik heb een PP account en vind PP een zeer betrouwbare manier van betalen. Maar toen ik laatst de Black Finger kocht voor €100, heb ik niet van de optie gebruik gemaakt terwijl de verkoper het ook aangevinkt had.

bat
8 november 2012, 12:34
Het hangt er bij mij ook een beetje vanaf waar het om gaat, ik weet wel dat ik de afgelopen tijd een paar keer iets van 50-75 euro ongezien heb gekocht, rekening houdend met een zeperd. M'n basje van 160 euro heb ik gewoon opgehaald, ook al was het anderhalf uur rijden. Scheelt dat ik een auto van de zaak heb en op dat moment ook even tijd had.

Voor 750 euro was ik zeker gaan rijden, dan wil ik 'm ook in ieder geval even in de hand hebben gehad.

Over de inspanningen leveren als koper: het werd een grijs gebied op het moment dat de koper (naar eigen zeggen) meerdere keren vroeg of de gitaar inderdaad onbeschadigd was. Vanaf dat moment heeft de verkoper zeker bewust informatie achtergehouden. Natuurlijk had de koper verder kunnen gaan door naar meer foto's te vragen of 'm zelf op t ehalen, maar de verkoper gaat echt niet meer vrijuit.

Al met al vind ik de verkoper ook wel een hondelul, en ook flauw bezig met z'n take it or leave it houding. Hij wist natuurlijk dondersgoed dat de kans groot was dat de koper zou klagen over die beschadiging.

Kim Wilson
8 november 2012, 12:49
Al met al vind ik de verkoper ook wel een hondelul, en ook flauw bezig met z'n take it or leave it houding. Hij wist natuurlijk dondersgoed dat de kans groot was dat de koper zou klagen over die beschadiging.

Mee eens. Maar juist omdat de TS zich al eens had beklaagd over de mentaliteit op MP, vind ik dat hij zelf ook beter op had moeten letten. Maar goed, dat had ik ook al eerder gezegd...

Ik heb geen harde grens wanneer ik dingen laat opsturen. Het ligt eraan waar het om gaat. Laatst heb ik een kinderfietsje gekocht op MP voor een paar tientjes, maar die heb ik wel opgehaald. Zoiets wil ik graag IRL zien, en het is ook een lastig ding om te versturen. Aan de andere kant heb ik wel pedalen op laten sturen waar ik ruim 100 euro voor heb betaald. Een pedaal is een pedaal, in het ergste geval is er iets in stuk. Daarvan kun je de staat makkelijk bekijken op foto's. In het geval van een fiets wordt dat al lastiger.

Maar over het algemeen haal ik het liever gewoon op. Ik rij een diesel, en dan kan ik voor weinig geld een heel eind rijden.

DemolitionColorScheme
8 november 2012, 12:56
En ipv hem terug te sturen kun je de verkoper toch ook nog vragen om een klein deel van het aankoopbedrag terug te storten? Kan de pijn ook enigszins verzachten.
Exact. Dat is dus wat ik ook wilde voorstellen. Ik ga niet het gehele topic verder lezen, maar dit zou mijn advies zijn.

Kim Wilson
8 november 2012, 12:59
dank je!

Ik heb de verkoper zojuist een sms gestuurd met het voorstel of hij 100 euro wil terug storten ivm de beschadiingen etc..
Ben benieuwd naar zijn reactie.


Verkoper is lekker stug en voor geen rede vatbaar.. zijn reactie

Lijkt me niet. Ik zou zeggen stuur hem terug en je krijgt je geld terug: klaar
Dat is al geprobeerd dus...

arjanb01
8 november 2012, 13:09
Klopt de eigenaar van die Clapton strat had Jutter hier op het forum ook al contact mee gehad. Maar ja, het is marktplaats en dan wordt er soms gelogen om bestwil -:) Helaas pindakaas, garantie tot de deur en je moet maar leven met de beschadigingen aangezien je je geld hebt overgemaakt maar erg netjes is het niet van de verkoper. En daarbij, er gaan clapton strats voor 300-350 euro meer over de toonbank tweedehands.

DemolitionColorScheme
8 november 2012, 13:09
Ah ja, ik zie het. Lees nu (inmiddels toch) dat hij de Strat houdt. Prima voor 'm. Ik snap overigens wel waarom Mesa-Man gefrustreerd is en ik vind wel dat er een beetje gebashed wordt en dat dat eigenlijk gewoon onzin is. Zo'n topic openen voor hem is ook een soort van uitlaatklep en advies krijgen van leden over wat hij verder had moeten/kunnen doen is toch gewoon handig. Wijze les omtrent de risico's van online zaken doen.

stratokai
8 november 2012, 13:24
Zo'n topic openen voor hem is ook een soort van uitlaatklep en advies krijgen van leden over wat hij verder had moeten/kunnen doen is toch gewoon handig. Wijze les omtrent de risico's van online zaken doen.
Ik heb moeite met de manier waarop. Het plaatsen van links en reacties van de verkoper als het even tegenzit vind ik niet netjes.

Braindead
8 november 2012, 13:25
Marktplaats is gewoon waardeloos. Vreemd ook dat dit zo populair is terwijl ebay het in omliggende landen erg goed doet. Geef mij maar ebay, dan kan je tenminste nog een negatieve beoordeling afgeven. Op marktplaats is het altijd maar weer afwachten met wie je te maken hebt en welke verrassing je nu weer te wachten staat. Laatst ook een pickup via marktplaats gekocht die defect bleek te zijn maar die in prima staat zou zijn volgens de ad.

En mensen, zeg nu niet tegen de ts er: "wat zeur je, de prijs is toch goed". Als er zgan staat hoort hij geen krassen te hebben. Period.

geert1976
8 november 2012, 13:56
Helaas wel ja volgens de wet, je hebt namelijk niet de maximale inspanning geleverd om de gebreken te ontdekken. Volgens de wet hoeft namelijk een verkoper duidelijk zichtbare gebreken niet eens expliciet te vermelden, dat is aan de koper om waar te nemen. Verborgen gebreken mogen door een verkoper ten nimmer verzwegen worden. Klinkt misschien krom, maar zo is het wel geregeld. Dus je bent wel degelijk verwijtbaar hier. Neemt overigens niet weg dat de verkoper ook niet helemaal netjes heeft gehandeld, maar avant la lettre is hij niet verwijtbaar. De oplossing die hij je aanlevert kan je nemen of niet, dat moet jezelf beslissen. Maar je gaat zelf helaas dus niet geheel vrij uit en zowel jij als verkoper hebben steken laten vallen. Niet meer zeuren, actie ondernemen, klaar...


Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant niet.

Bij een rechtshandeling als deze (2 zijdige rechtshandeling) zijn er twee partijen waarbij Mesa-Man zijn gedeelte het doen van een betaling betreft en aan de zijde van de verkoper de verplichting bestaat om een prestatie hiervoor te leveren en wel het leveren van een gitaar.

Mesa-Man heeft als kopende partij de verplichting, om onderzoek te doen naar het te kopen product (gitaar) en heeft dit gedaan door de foto's op MP te bestuderen en heeft tot 2 maal toe aan de verkoper de vraag gesteld of de gitaar geen beschadigingen had.

De verkopende partij had de plicht om te presteren cq een gitaar te leveren, welke voldoet zoals hij dit in zijn advertentie had omschreven (in de adv. werd aangegeven dat de gitaar "zo goed als nieuw" was.
Nu is jet zo dat "zo goed als nieuw" voor meerdere interpretaties vatbaar is, maar Mesa-Man heeft tot 2 maal toe gevraagd of de gitaar beschadigingen had, waarop de verkopende partij tot 2 maal toe heeft aangegeven dat dit niet het geval was.
Over een krasje valt nog eens een discussie te voeren, omdat je dit op een gebruikte gitaar kan verwachten, immers de gitaar is gebruikt, dus speelsporen zijn niet uit te sluiten.
De gitaar had 2 behoorlijke plamuurplekken en dit zijn niet zomaar kleine gebruiksschades, maar duidelijk zichtbare beschadigingen die op de in de advertentie op de foto's niet waarneembaar waren.

Gezien het bovenstaande is de verkopende partij tekort geschoten, immers de gitaar had twee noemenswaardige beschadigingen welke hij had moeten melden, nadat mesa-Man tot 2 maal toe expliciet had gevraagd, of de gitaar beschadigingen had.

Op basis van het bovenstaande is de overeenkomst vernietigbaar, omdat het geleverde product niet voldoet aan de verwachting welke de koper mocht hebben van het geleverde product.

guhlenn
8 november 2012, 14:01
Op basis van het bovenstaande is de overeenkomst vernietigbaar, omdat het geleverde product niet voldoet aan de verwachting welke de koper mocht hebben van het geleverde product.

Je bedoelt, hij kan hem terug brengen en z'n geld terugvragen? ;)

geert1976
8 november 2012, 14:02
Je bedoelt, hij kan hem terug brengen en z'n geld terugvragen? ;)

Precies, of met de verkoper een korting bedingen, ter verdiscontering van de schade die de gitaar heeft, waarbij de verkoper hem een gedeelte van de verkoopsom terugbetaald.

Scarface
8 november 2012, 14:03
Ik ben het topic al even aan het volgen,en ook Mesa-Man zijn vorige topic als verkopende partij.

In het begin was ik het met hem eens dat zijn gitaar niet z.g.a.n. is of m.l.g.s maar m.g.s is...terwijl de gitaar wel verkocht is aan hem als zijnde z.g.a.n.

Leerpunt is vertrouw niemand!

Ga met dit soort bedragen het ding gewoon halen of je moet zeker zijn van je zaak.Mensen zijn nu eenmaal geneigd het verhaal positiever te laten klinken dan het is.
Dit aangaande MP waar ik overigens nooit geen gebruik (meer) van maak.

Mijn irritatie ontstond toen TS zijn gitaar behield. Als je mij een gitaar verkocht z.g.a.n dan ging ik niet akkoord met die kauwgum tussen hals en body.....punt. Anders moet je niet liggen mauwen.En met de ervaring van TS met MP als verkopende partij,had hij kunnen weten wat hem kon overkomen...maar ja dit hoort weer bij de bla bla bla.....

Groet,
Marco

Kim Wilson
8 november 2012, 14:30
Als je je ogen goed open houdt, kun je prima op MP zaken doen. Grootste aanbod en grootste bereik wegen bij mij zwaarder dan die paar nepbieders of oplichters die er actief zijn. Zolang je blijft opletten kan er maar weinig mis gaan. Het is ook een beetje gut feeling. Vaak voel je al aan wanneer iets vertrouwd is of niet. En bij twijfel zelf ophalen of verder zoeken.

Eric van Esch
8 november 2012, 14:32
Gezien het bovenstaande is de verkopende partij tekort geschoten, immers de gitaar had twee noemenswaardige beschadigingen welke hij had moeten melden, nadat mesa-Man tot 2 maal toe expliciet had gevraagd, of de gitaar beschadigingen had.

Op basis van het bovenstaande is de overeenkomst vernietigbaar, omdat het geleverde product niet voldoet aan de verwachting welke de koper mocht hebben van het geleverde product.

Voor zover het mij destijds geleerd is, is dat je helaas niet ontslagen bent als koper het product te controleren op wat er afgesproken wordt. Dat verkoper in deze zaken verzwijgt is zeker niet goed te praten als er naar gevraagd wordt, maar een koper is hiermee niet ontslagen van zijn/haar onderzoeksplicht. Dat de overeenkomst vernietigbaar is staat voor mij als een paal boven water, maar koper gaat hierbij ook zeker niet vrij uit (dat is mijn strekking van het verhaal).

Voor mij is het moraal van het verhaal: ga je spullen zelf halen, je kan dan altijd controleren of de waar aan de verwachting voldoet en voorkomt gezeik achteraf.

geert1976
8 november 2012, 14:44
Voor zover het mij destijds geleerd is, is dat je helaas niet ontslagen bent als koper het product te controleren op wat er afgesproken wordt. Dat verkoper in deze zaken verzwijgt is zeker niet goed te praten als er naar gevraagd wordt, maar een koper is hiermee niet ontslagen van zijn/haar onderzoeksplicht. Dat de overeenkomst vernietigbaar is staat voor mij als een paal boven water, maar koper gaat hierbij ook zeker niet vrij uit (dat is mijn strekking van het verhaal).

Voor mij is het moraal van het verhaal: ga je spullen zelf halen, je kan dan altijd controleren of de waar aan de verwachting voldoet en voorkomt gezeik achteraf.

Dat is toch wel bijgesteld hoor, omdat het in het algemene verkeer steeds normaler is geworden om nieuwe en gebruikte producten en/of diensten "online" te kopen en/of af te nemen, welke je dus niet op voorhand kunt controleren.

In dit geval vind ik dat koper vrijuit gaat, immers hij heeft twee keer gevraagd naar de beschadigingen op de gitaar en tot 2 keer toe is er medegedeeld dat deze niet aanwezig waren.
Op basis daarvan, hoefde TS niet te verwachten dergelijke beschadigingen waar te nemen op de gitaar.

Zelf eerst kijken dan kopen is inderdaad het allerbeste, dat ben ik helemaal met je eens.

Scarface
8 november 2012, 14:56
Als je je ogen goed open houdt, kun je prima op MP zaken doen. Grootste aanbod en grootste bereik wegen bij mij zwaarder dan die paar nepbieders of oplichters die er actief zijn. Zolang je blijft opletten kan er maar weinig mis gaan. Het is ook een beetje gut feeling. Vaak voel je al aan wanneer iets vertrouwd is of niet. En bij twijfel zelf ophalen of verder zoeken.

Dat klopt ook..en ben het met je eens.Ik ben er mee gestopt na dat ik een fikse discussie had met een verkoper die mij iets verkocht had z.g.a.n...en bij aankomst van het pakketje bleek het zeer goed gebruikt te zijn..nuance verschil zullen we maar zeggen.

Mijn vrouw daar in tegen gebruikt het veel,zowel kopen als verkopen..en die zegt het zelfde:gevoel !! Maar ja,ik ben van nature al een beetje wantrouwend..

Maar mij ging het er om het is goed! of niet goed!! Niet goed is bij mij terug sturen....En anders,tja daar gaan we weer...

Groet,
Marco

Quink
8 november 2012, 15:04
Nu is jet zo dat "zo goed als nieuw" voor meerdere interpretaties vatbaar is,

Hier ben ik het dus pertinent mee oneens. Juist omdat mensen er meerdere interpretaties aan denken te kunnen geven ontstaan onduidelijkheden. ZGAN = nieuwstaat. Anders noem je het "In goede staat", "Lichte gebruikssporen", etc.

geert1976
8 november 2012, 15:09
Hier ben ik het dus pertinent mee oneens. Juist omdat mensen er meerdere interpretaties aan denken te kunnen geven ontstaan onduidelijkheden. ZGAN = nieuwstaat. Anders noem je het "In goede staat", "Lichte gebruikssporen", etc.

Zo goed als nieuw is niet nieuwstaat.
In nieuwstaat, betekend vrij van enige gebruikssporen in de ruimste zin des woords en dus gelijk aan nieuw.
Zo goed als nieuw houd in, gelijkwaardig in werking en in goede staat verkerend.

Scarface
8 november 2012, 15:26
Hier ben ik het dus pertinent mee oneens. Juist omdat mensen er meerdere interpretaties aan denken te kunnen geven ontstaan onduidelijkheden. ZGAN = nieuwstaat. Anders noem je het "In goede staat", "Lichte gebruikssporen", etc.


Zo goed als nieuw is niet nieuwstaat.
In nieuwstaat, betekend vrij van enige gebruikssporen in de ruimste zin des woords en dus gelijk aan nieuw.
Zo goed als nieuw houd in, gelijkwaardig in werking en in goede staat verkerend.

Beide zijn waarheden....is maar net hoe je het interpreteert...al neig ik toch meer naar Geert zijn waarheid.

En daar gaat inmiddels de discussie over...gelukkig zijn niet alle mensen het zelfde wat zou de wereld dan saai zijn...:seriousf:

guhlenn
8 november 2012, 15:27
Hier ben ik het dus pertinent mee oneens. Juist omdat mensen er meerdere interpretaties aan denken te kunnen geven ontstaan onduidelijkheden. ZGAN = nieuwstaat. Anders noem je het "In goede staat", "Lichte gebruikssporen", etc.

Ja hoor. En wat is nieuwstaat?

Scarface
8 november 2012, 15:29
Ja hoor. En wat is nieuwstaat?

Zelfde als nieuw uit de doos!!!...:sssh:

Quink
8 november 2012, 15:35
Zo goed als nieuw houd in, gelijkwaardig in werking en in goede staat verkerend.

En wat houdt dan "in goede staat" in? Dan begeef je je helemaal in een grijs gebied.

geert1976
8 november 2012, 15:43
En wat houdt dan "in goede staat" in? Dan begeef je je helemaal in een grijs gebied.

Precies, dat is de hele issue, welke interpretatie moet je daaraan geven.

Wel een leuke discussie want het is interessant om eens te pijlen welke interpretatie mensen hieraan verbinden.

Ikzelf vind "in goede staat", normale gebruikssporen, zonder grote schades of zichtbaar gerepareerde schades.

Scarface
8 november 2012, 15:54
Precies, dat is de hele issue, welke interpretatie moet je daaraan geven.

Wel een leuke discussie want het is interessant om eens te pijlen welke interpretatie mensen hieraan verbinden.

Ikzelf vind "in goede staat", normale gebruikssporen, zonder grote schades of zichtbaar gerepareerde schades.


Eens.......maar ja,wat zeg je dan bij een relic?

Tunes
8 november 2012, 16:01
Voor zover het mij destijds geleerd is, is dat je helaas niet ontslagen bent als koper het product te controleren op wat er afgesproken wordt. Dat verkoper in deze zaken verzwijgt is zeker niet goed te praten als er naar gevraagd wordt, maar een koper is hiermee niet ontslagen van zijn/haar onderzoeksplicht. Dat de overeenkomst vernietigbaar is staat voor mij als een paal boven water, maar koper gaat hierbij ook zeker niet vrij uit (dat is mijn strekking van het verhaal).

Voor mij is het moraal van het verhaal: ga je spullen zelf halen, je kan dan altijd controleren of de waar aan de verwachting voldoet en voorkomt gezeik achteraf.

volgen mij heeft de koper tot twee keer toe gevraagd of de gitaar helemaal goed/z.g.a.n. is, ja hij had foto moeten vragen van rondom, maar in mijn ogen is de verkoper fout als hij in dit geval zegt dat hij helemaal goed is. Zeker als hij zelf er z.g.a.n. bij zet.

Tunes
8 november 2012, 16:05
Zo goed als nieuw is niet nieuwstaat.
In nieuwstaat, betekend vrij van enige gebruikssporen in de ruimste zin des woords en dus gelijk aan nieuw.
Zo goed als nieuw houd in, gelijkwaardig in werking en in goede staat verkerend.

ontleed de zin "zo goed als nieuw", ik zeg net zo goed als nieuw, in de zelfde staat als nieuw.

Maar goed hier gaan wij niet uitkomen.

Tunes
8 november 2012, 16:06
Ja hoor. En wat is nieuwstaat?

Het zelfde als z.g.a.n.

Kim Wilson
8 november 2012, 16:12
Het feit dat we hier als eerlijke mensen al een discussie voeren over de definitie van z.g.a.n., geeft al aan dat dat per persoon verschilt. Als je dan bedenkt dat een verkoper redelijk anoniem is, zou het zomaar kunnen dat die grens nog nét even verder opgerekt wordt. Als hij keihard had gezegd dat de gitaar geen schade heeft, had hij gelogen. Nu heeft hij de meest ruime interpretatie aangehouden, en dat is minder hard te maken.

guitarkid
8 november 2012, 16:17
Zeg Pikkestein, reageer eens normaal!



Volgens mij is Mesaman toch al een jaartje of drie langer op het forum, dus wie is nou van pikkestein.... ;) :soinnocent:
Maar verder snap ik je best wel hoor, ik zou ook balen! Alleen, ik zou er geen topic voor openen, want ik weet inmiddels waar dat toe kan leiden op Gitaarnet..... :seriousf:
Ik zou het wel regelen op de één of andere manier. Ik had je in een eerdere post (#90) een vraag gesteld over wat je zou hebben gedaan als je de gitaar wel was gaan ophalen. Ik ben benieuwd naar je antwoord....

Quink
8 november 2012, 16:25
Ikzelf vind "in goede staat", normale gebruikssporen, zonder grote schades of zichtbaar gerepareerde schades.

Lichte gebruikssporen, kleine beschadigingen, onzichtbaar gerepareerde schades. Ik snap met de beste wil van de wereld niet dat je dat als ZGAN aanmerkt. :confused:

Als ik een ZGAN omschreven gitaar zou gaan bekijken, en die was in een dergelijke toestand zou ik hem laten staan.

bat
8 november 2012, 17:00
Tsja, eerlijk gezegd: ik heb een beeld wat ZGAN zou moeten betekenen, maar ook het besef wat de verkoper over het algemeen bedoelt.

ZGAN is een term die mijns inziens wat al te makkelijk wordt gebruikt. Een beetje zoals bij sommige mensen alles super, geweldig en fantastisch is. Gewoon zeggen dat de gitaar voor zijn leeftijd nog in een goede staat is, is voor hen niet meer voldoende. Wellicht leeft er zelfs de angst dat niet zeggen dat de gitaar ZGAN is, betekent dat de advertentie al meteen weggeklikt wordt door potentiele kopers.

Anders gezegd: ZGAN is voor mij inmiddels een loze term.

Braindead
8 november 2012, 17:25
Als ik hier lees hoeveel mensen zo goed als nieuw definiëren als een gitaar die allerlei krassen en beschadigingen mag hebben maar functioneert als een nieuwe dan snap ik waarom er zoveel verontwaardigde en zich genaaid voelde mensen rondlopen.

Een dergelijke omschrijving "een gitaar die allerlei krassen en beschadigingen mag hebben maar functioneert als een nieuwe" is mijns insziens van toepassing op een gitaar die ik technisch in goede staat maar met gebruikssporen zou noemen. z.g.a.n /zo goed als nieuw, is voor mij dat een gitaar mint is. Dus geen gebruikerssporen anders dan de minuscule sporen die je wellicht ook op een nieuwe gitaar in een winkel zou kunnen aantreffen. "Zo goed als" betekent "gelijk aan" en een dergelijk instrument moet dus niet van een nieuwe te onderscheiden zijn.

TimS
8 november 2012, 17:37
"Zo goed als" wordt toch vaak niet letterlijk gebruikt, bijvoorbeeld in een zin als "dat bedrijf is zo goed als failliet"? Als ik iets koop als "zgan" verwacht ik ook zoiets, oppervlakkige krasjes mogen er dan wel op zitten. Een tweedehands product waar helemaal niets op aan te merken is heb ik zelf nog nooit gezien.

spirit
8 november 2012, 19:14
De definitie van zgan is "in een dusdanige staat, dat het lijkt alsof het product nieuw cq ongebruikt is

jutter
8 november 2012, 19:37
dus zonder een kwak plamuur erop!

da Liks
8 november 2012, 19:48
ongelooflijk dit topic. Had ik hier niet verwacht, zo'n nobrainer EN kansloze reacties richting TS. Das meer wat voor bijvoorbeeld motor-forum.nl ...

nickofzo
8 november 2012, 20:06
"Mijn nieuwe kamer". (het huis is al erg oud en de kamer heeft slechts een nieuw behangetje gekregen) :chicken:
tsja je kan er oneindig op discussiëren.

Quink
8 november 2012, 21:18
Volgens mij ontstaat de discussie juist doordat mensen woorden "verkeerd" gebruiken. Een nieuwe kamer heb je als je een stuk bijbouwt, of als je naar een ander adres verhuisd. Wat je hier hebt is, zoals je al schrijft "nieuw behang".

Net zo goed als mensen allerlei betekenissen aan "ZGAN" gaan toekennen, die het, IMO, helemaal niet heeft. Als iedereen een eigen interpretatie gaat verzinnen, dan krijg je onduidelijkheden.

Tabula Rasa
8 november 2012, 21:24
Even ruim 160 posts samenvatten.

TS koopt een strat voor 850 euro
TS ontdekt dat er wat schade aan zit.
Verkoper biedt aan hem terug te nemen voor 850 euro
TS houdt hem toch maar liever zelf voor dat bedrag
TS moet dus dik tevreden zijn over de strat
TS Heeft liever de strat met schade ipv 850 euro.

gefeliciteerd TS!

Verkoper was een hondelul want die verzweeg wat.
TS had misschien beter de gitaar kunnen afhalen en was mogelijk wat naief.

RoelSmoel
8 november 2012, 21:41
Wat een huiltopic.. Als ik de TS was, was ik allang huilend in een hoekje gekropen en er over 3 weken pas weer uit gekomen.

nickofzo
8 november 2012, 21:41
nog even:

"Zo goed als" zeker is bijna zeker.
"Zo goed als" gelijk is bijna gelijk.
"Zo goed als" nieuw ...

Zodra het uit de fabriek komt rollen is het nieuw, zodra je het online van iemand koopt is het 2e hands. Zo goed als nieuw is dus niet nieuw maar bijna nieuw. (even bruikbaar als een nieuwe)

Maarja iets wat nieuw is kan ook kapot zijn :hide:

______________________

Maar oke, Tabula Rasa heeft er wel een mooi slot aan gemaakt.

Tabula Rasa
8 november 2012, 22:03
Maar oke, Tabula Rasa heeft er wel een mooi slot aan gemaakt.

Leek me met name handig voor mensen die geen zin hebben om eerst 15 pagina's te gaan lezen.

Wat ik me nog wel afvraag:
Is er al stiekum onder de slagplaat gekeken? Achter de backplate? In de neckpocket? Een verkoper als deze zou ik verder ook een klein beetje wantrouwen.

da Liks
8 november 2012, 22:09
Even ruim 160 posts samenvatten.

TS koopt een strat voor 850 euro
TS ontdekt dat er wat schade aan zit.
Verkoper biedt aan hem terug te nemen voor 850 euro
TS houdt hem toch maar liever zelf voor dat bedrag
TS moet dus dik tevreden zijn over de strat
TS Heeft liever de strat met schade ipv 850 euro.

gefeliciteerd TS!

Verkoper was een hondelul want die verzweeg wat.
TS had misschien beter de gitaar kunnen afhalen en was mogelijk wat naief.
perfect!!!!!

da Liks
8 november 2012, 22:10
Wat een huiltopic.. Als ik de TS was, was ik allang huilend in een hoekje gekropen en er over 3 weken pas weer uit gekomen.

roel... smoel!

Midwolda
8 november 2012, 22:10
Oh ik zie net dat we nog ff 16 pagina's door gaan. :dontgeti:

Mesa-Man
8 november 2012, 22:10
Leek me met name handig voor mensen die geen zin hebben om eerst 15 pagina's te gaan lezen.

Wat ik me nog wel afvraag:
Is er al stiekum onder de slagplaat gekeken? Achter de backplate? In de neckpocket? Een verkoper als deze zou ik verder ook een klein beetje wantrouwen.


onder de slagplaat niet gekeken, achter de backplate wel en die was keurig netjes en idem mbt de neckpocket.

Tabula Rasa
8 november 2012, 22:14
onder de slagplaat niet gekeken, achter de backplate wel en die was keurig netjes en idem mbt de neckpocket.

batterijtje zit toch achter de backplate bij een EC? Ook gezien?

http://i5.photobucket.com/albums/y173/alainlafrance/GL60.jpg

Mesa-Man
8 november 2012, 22:16
batterijtje zit toch achter de backplate bij een EC? Ook gezien?

ook gezien, het eerste wat ik gedaan heb is die 9-volts batterij vervangen door een nieuwe.
Wat even een gepeuter is want die batterij zit er precies passend tussen geklemd.

jutter
8 november 2012, 22:19
Maar hoe dan ook, de EC strats zijn heerlijke gitaren!

Mesa-Man
8 november 2012, 22:20
Maar hoe dan ook, de EC strats zijn heerlijke gitaren!

vind ik een goede afsluiting voor dit topic

RS-Rik
8 november 2012, 22:53
Gouden gitaar! Mooi bladgouden kleur! Niet heeeeel mooi gedaan met die wrinkles echter.. lol.

macwilliams
9 november 2012, 07:22
Wat een huiltopic.. Als ik de TS was, was ik allang huilend in een hoekje gekropen en er over 3 weken pas weer uit gekomen.


roel... smoel!


Oh ik zie net dat we nog ff 16 pagina's door gaan. :dontgeti:

Whahahahaha, :seriousf: ongelofelijk, echt...

Hoe dan ook, even inhakend op het topic met de ietwat vreemde titel.
Gefeliciteerd met je net niet nieuwe gitaar, ik hoop maar dat je er veel plezier van zult hebben.
Al die kleine minpunten smelten straks als sneeuw voor de zon als het een goede gitaar blijkt te zijn.
Dan zul je je er aan gaan hechten en van gaan houden als van een lelijk, dom kind.

Midwolda
9 november 2012, 08:16
http://alleenvandaag.forum2go.nl/images/logos/alleenvandaag.smilie.rollende.lol.gif

Don't you just love the smell of napalm in the morning?

http://alleenvandaag.forum2go.nl/images/logos/alleenvandaag.smilie.frustratie.gif

guitarkid
9 november 2012, 10:34
Whahahahaha, :seriousf: ongelofelijk, echt...

Hoe dan ook, even inhakend op het topic met de ietwat vreemde titel.
Gefeliciteerd met je net niet nieuwe gitaar, ik hoop maar dat je er veel plezier van zult hebben.
Al die kleine minpunten smelten straks als sneeuw voor de zon als het een goede gitaar blijkt te zijn.
Dan zul je je er aan gaan hechten en van gaan houden als van een lelijk, dom kind.

Tenslotte houden we nu ook van jou toch....????? ;) :seriousf: :seriousf: :seriousf:

macwilliams
9 november 2012, 12:40
Tenslotte houden we nu ook van jou toch....????? ;) :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Daar raak je een gevoelige snaar. :(

guitarkid
9 november 2012, 14:52
Daar raak je een gevoelige snaar. :(

Tja, je speelt gitaar of niet! :)

guhlenn
9 november 2012, 17:35
Dan zul je je er aan gaan hechten en van gaan houden als van een lelijk, dom kind.

Hij is prachtig. Echt. Gefeliciteerd.

arjanb01
9 november 2012, 17:52
Tsja eerst klagen dat de gitaar niet zgan is en hem dan toch houden.... vreemd. Maar als de TS zo naief is om hem te laten versturen en betalen zonder hem zelf gezien te hebben ben je toch een beetje dommig, toch ? Los van het feit nog of het een echte fender EC strat is of niet, maar daar is de lage prijs ook naar. 850 euro is niet veel voor zo'n strat want ze gaan minimaal voor 1100 euro weg, volgens mij staat er nog een tweedehandse op MP, die aanmerkelijk duurder is.

da Liks
9 november 2012, 18:49
we zijn er nu toch wel klaar mee he, alles herhalen?

nickofzo
9 november 2012, 18:54
we zijn er nu toch wel klaar mee he, alles herhalen?


we zijn er nu toch wel klaar mee he, alles herhalen?


we zijn er nu toch wel klaar mee he, alles herhalen?

Ja. tientekens

TimS
9 november 2012, 19:21
Eric Clapton strat voor 1100 is toch heel duur? Ik heb ze regelmatig voor onder de 1000 gezien, ben je niet in de war met de EJ strat?

Tabula Rasa
9 november 2012, 22:20
we zijn er nu toch wel klaar mee he, alles herhalen?

Mag ik nog 1 ding herhalen?


Even ruim 160 posts samenvatten.

TS koopt een strat voor 850 euro
TS ontdekt dat er wat schade aan zit.
Verkoper biedt aan hem terug te nemen voor 850 euro
TS houdt hem toch maar liever zelf voor dat bedrag
TS moet dus dik tevreden zijn over de strat
TS Heeft liever de strat met schade ipv 850 euro.

gefeliciteerd TS!

Verkoper was een hondelul want die verzweeg wat.
TS had misschien beter de gitaar kunnen afhalen en was mogelijk wat naief.

Dat is volgens mij de complete opsomming van alles wat we eindeloos herhalen.

Misschien kan TS de eerste post aanpassen en dit erin zetten? Dan hoeft niemand het hele, weet ik veel hoeveel pagina`s tellende, topic meer te lezen en is alles klaar.

da Liks
9 november 2012, 22:31
gooi het alsjeblieft dicht, mods..

macwilliams
9 november 2012, 23:52
gooi het alsjeblieft dicht, mods..

Het zijn vaak van die tergende onderwerpen die een lang leven beschoren zijn. Er zit iets in wat voor veel herkenbaar is.

mesaman
10 november 2012, 00:51
En Ik neem aan dat je de belediging naar mijn adres gericht is? Ik ben duidelijk en praat er niet om heen, maar beledig niemand en schelden vind ik ontzettend laag. Ik wil me distantiëren van jou als persoon en hoop niet dat mensen mij met jou verwarren.

Je bent met jou gedrag en reacties voor mij niet een voorbeeld of aanwinst voor dit prachtige forum.

Mesa-Man
10 november 2012, 11:23
En Ik neem aan dat je de belediging naar mijn adres gericht is? Ik ben duidelijk en praat er niet om heen, maar beledig niemand en schelden vind ik ontzettend laag. Ik wil me distantiëren van jou als persoon en hoop niet dat mensen mij met jou verwarren.

Je bent met jou gedrag en reacties voor mij niet een voorbeeld of aanwinst voor dit prachtige forum.


Huh? Is deze posting naar mij gericht?

Zo ja, vanwaar bovenstaande reactie van jou?