PDA

View Full Version : Les Paul nog te repareren?



jasd
7 november 2012, 12:17
Hoi Gitaarnetters!

Enige jaren geleden is mijn epiphone les paul op de bekende plek gebroken na een vervelende valpartij. Afijn, het kon gewoon gerepareerd worden heb ik mij laten vertellen, dus na een aantal weken was de gitaar weer zo goed als nieuw (Ok, de verf op de hals is lelijk geworden omdat de oorspronkelijk gebruikte verf tegenwoordig om millieuredenen niet gebruikt mag worden). Enige weken later was het echter weer hetzelfde liedje, er was alleen maar gewoon op de gitaar gespeeld, verder niets bijzonders. En je raadt het al, enkele weken na de tweede reparatie ook. :(Ik kreeg toen te horen dat het weinig nut heeft om de gitaar nog een keer te laten repareren, omdat door lijmresten de headstock en de rest van de nek niet goed meer zouden hechten. Ik konhet niet over mijn hart verkrijgen om de gitaar weg te doen dus hij heeft een mooi plekje aan mijn muur gekregen, maar ik kan het de laatste weken toch niet uit staan dat ie daar maar zo zielig hangt.:hippie: daarom mijn brandende vraag:

Is het echt niet meer de moeite waard om de hals te laten lijmen? En wat kost een eventuele nieuwe hals?:???:

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, hieronder nog een paar fototjes

http://s8.postimage.org/v391zbmwl/IMG_20121107_120511.jpg
http://s8.postimage.org/o1b4d4jat/IMG_20121107_120613.jpg
http://s8.postimage.org/fx308dwvp/IMG_20121107_120626.jpg

big dooley
7 november 2012, 12:25
is dit door een erkend vakman gedaan of de een of andere beunhaas?

jasd
7 november 2012, 12:33
je gaat het laatste bijna denken he, maar het is gerepareerd door de reparateur van kikmusic, hilversum.

polviggen
7 november 2012, 12:39
toch een prutser, verkeerde lijm gebruikt zou ik denken, de lijmen zijn tegenwoordig sterker dan het hout, die had nooit op exact dezelfde plaats mogen scheuren.

Orpheo
7 november 2012, 12:39
Wacht effe wat stijn kenens te melden heeft. Of oigun of barno. Als zij zeggen onrepareerbaar ga ik er vanuit dat t hopeloos is...

Kakihara
7 november 2012, 12:43
Die breuk lijkt me wel te maken, maar dat gaat wel zijn prijs hebben, vrees ik.
Is die vorige breuk nu gelijmd met witte houtlijm? Dat lijkt me sowieso al geen goed idee om een breuk te repareren.
Maar effe afwachten wat Oi, Stijn of een ander capabel persoon te melden heeft inderdaad.

geert1976
7 november 2012, 12:44
Ik heb meerdere halzen/headstocks etc. gelijmd, ook voor mede forummers en die zijn nog allemaal heel.
Zo snel te zien, was het een mooie breuk met een groot lijmvlak.
Ik zou haast denken dat die verkeerd gelijmd is.

geert1976
7 november 2012, 12:46
Die breuk lijkt me wel te maken, maar dat gaat wel zijn prijs hebben, vrees ik.
Is die vorige breuk nu gelijmd met witte houtlijm? Dat lijkt me sowieso al geen goed idee om een breuk te repareren.
Maar effe afwachten wat Oi, Stijn of een ander capabel persoon te melden heeft inderdaad.

Witte houtlijm kan prima hoor, ik wel eens industriele houtlijm gebruikt, welke een trekkracht van 80 kg/cm2 kon hebben.
De truc is wel om eea goed voor te behandelen en niet te dik te lijmen, maar vooral op de juiste manier in de lijmtangen te zetten.
Aan deze foto's te zien, lijkt het wel, of er ontzettend veel lijm is tussengedrukt trouwens.

jasd
7 november 2012, 12:56
er is nog wel wat extra houtlijm tussen gedaan om de telen bij elkaar te houden nu hij aan mijn muur hangt, achteraf gezien niet erg slim. Na de tweede keer was er overigens al wel veel lijm te zien in de breuk

stijnkenens
7 november 2012, 13:14
Het gaat niet over de lijm die sterker is dan hout, een dikke laag witte houtlijm, of tidebond is niets waard. Je moet een breuk goed kunnen klemmen, met een zo dun mogelijke lijmlaag tot gevolg !

Dat een 'propere' breuk zo snel terug breekt, heeft echt alleen maar te maken met het niet goed voorbereiden en klemmen tijdens het lijmen, dus een beunhaas, iemand die er zich snel vanaf heeft gemaakt !!!

Nu ze een 2e keer verlijmd is, en nog eens een derde keer 'om het bij elkaar te houden' gaat het inderdaad wel wat kosten.

Alles weg schrapen, lijmen met epoxy (dat vult wel kleine gaatjes en blijft sterk, ipv gewone houtlijm) En misschien voor alle zekerheid 2 stukjes inlijmen, naast de trussrod, of langs de achterkant een dik fineer lijmen, als stevigheid, welke voor een deel over de hals loopt.

Daarna herlakken, maar dat hoeft niet, het zijn serieuze battle scars, maar soms is dat wel cool !!!

Prijs, tja, dat hoor je mij hier niet zeggen !




s.

jasd
7 november 2012, 13:26
Hoi Stijn! Dank voor je reactie, goed om te horen dat de mogelijkheid tot repareren er wel is. Het is jammer dat je zo ver weg woont, maar vanaf volgend jaar studeer ik in Gent, wellicht dat we dan eens een afspraak kunnen maken voor de les paul!

Groet,

Jason

Tabula Rasa
7 november 2012, 13:27
Persoonlijk zou ik de kop helemaal loshalen. Een mooi glad vlak eraan schaven en schrapen. Bij de hals exact hetzelfde verhaal en dat vullen met een strook hardhout met aan beide kanten veel lijmoppervlak.

Edit
Ik denk wel dat mijn methode meer kost dan een tweedehands LP neck van marktplaats (ik neem aan dat het een geschroefde neck is).

EDIT 2
Ik zie het aan de foto niet, maar het zou wel makkelijk zijn al je een beetje netjes om de trussrod heen kan werken.

marter544
7 november 2012, 13:30
Ik zou toch ook eens, ook al is dat al een paar jaar geleden, dit topic even naar die hersteller doorsturen...

lindstrom
7 november 2012, 13:33
Persoonlijk zou ik de kop helemaal loshalen. Een mooi glad vlak eraan schaven en schrapen. Bij de hals exact hetzelfde verhaal en dat vullen met een strook hardhout met aan beide kanten veel lijmoppervlak.

Edit
Ik denk wel dat mijn methode meer kost dan een tweedehands LP neck van marktplaats (ik neem aan dat het een geschroefde neck is).

EDIT 2
Ik zie het aan de foto niet, maar het zou wel makkelijk zijn al je een beetje netjes om de trussrod heen kan werken.

Volgens mij gaat het hier om een setneck.
Maar je zou inderdaad een scarf kunnen overwegen en een geheel nieuw headstock creëren uit een stuk hout.

jasd
7 november 2012, 13:47
Het gaat inderdaad om een setneck, ik kan hem altijd ombouwen tot een bolt on, maar dat is weer zo zonde van de sound;) Heel erg bedankt voor alle feedback in ieder geval! Ik ga kijken wat ik zelf kan doen en nog kan laten doen

polviggen
7 november 2012, 14:11
Heb je ze bij de 1ste breuk zelf eerst proberen te lijmen ?

Duhsjaak
7 november 2012, 14:29
Hi J
Ben het met Marter eens. Ik hoop dat je het bonnetje nog hebt?
Het mag wel duidelijk zijn dat dit niet goed genoeg is gedaan. Misschien heeft Kik het werk uitbesteed. Dan nog blijft men verantwoordelijk voor de goede uitvoering. Dit even voor jouw info.
Voordat je met wetsartikelen gaat schermen, het is zaak ze eerst in de gelegenheid te stellen de mindere prestatie opnieuw uit te (laten) voeren.

Wil men hier absoluut niets van weten, zend mij dan even een PMmetje (persoonlijk bericht).

Ik zou pas in laatste instantie het ding (met een fraaie tremolo nota bene) aan de muur hangen.
Bolt on neck? Mag ik hier niet hard op zeggen natuurlijk, want mojo en allerlei mystiek gedoe, maar dat hoor je echt niet hoor. Er worden ook in de zelfbouw/assemblage hoek genoeg LP's gemaakt met een geschroefde nek.

Mijn persoonlijke lijst van belangrijk naar minder belangrijk:
Kik muziek uitnodigen hun slechte prestatie te verbeteren
Als men stelt dat zij daarvoor niet voelen hen wijzen op vigerende wetgeving, nog maar sinds 1992 van kracht
Kies je voor een andere reparateur, bijvoorbeeld omdat je geen vertrouwen hebt in Kik, maak dan een serie heel duidelijke foto's en vraag aan een paar GN personen hoe of wat en schatting van de kosten
Kun je die niet betalen, denk dan over een bolt on nek

Sta er bij stil, dat het opnieuw uitvoeren van de reparatie door Kik gratis behoort te gebeuren. Dit met uitzondering van bijvoorbeeld transport- en verzekeringskosten die zij wel in rekening mogen brengen.

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

big dooley
7 november 2012, 16:32
het ding hangt al een flinke tijd zo aan de muur (het was enkele jaren geleden gebeurd)
het lijkt me niet dat de topicstarter dan een poot heeft om op te staan?

jasd
7 november 2012, 17:42
ik heb de nek niet eerst zelf geprobeerd te lijmen. De tweede reparatie is al gratis gedaan en ik heb weinig vertrouwen in een derde reparatie bij kik, aangezien ze mij hebben aangegeven dat het erg risky zou worden , dus ik ga inderdaad verder maar wat rondvragen. Ik heb verder overigens niets negatiefs te zeggen over kik (mocht het zo over komen)

Tabula Rasa
7 november 2012, 17:52
Heb je een "handige harry" in de buurt? Wat je eigenlijk zou moeten doen is de breuk schoonmaken, netjes inelkaar prakken. Planken en balken ertegenaan schroeven en klemmen en dan diverse stroken wegfrezen, zodat je heel veel lijmoppervlak krijgt en dat 3 stroken inlijmen (achterkant en 2 zijkanten).

Er staat op het forum ergens een link naar een oude Hamer (de gitaar dus).

Het is alleen heel erg tijdrovend, maar volgens mij een geweldige klus. Zou graag een topgitaar in de staat van de jouwe willen scoren.

Fiendish
7 november 2012, 18:09
Ik ken een reparateur die dit soort klussen met enige regelmaat doet, maar 't zal haast wel een erg kostbaar klusje worden...
Denk al gauw rond de €170 en meer.

jan jansen
7 november 2012, 18:25
Die breuk lijkt me wel te maken, maar dat gaat wel zijn prijs hebben, vrees ik.
Is die vorige breuk nu gelijmd met witte houtlijm? Dat lijkt me sowieso al geen goed idee om een breuk te repareren.
Maar effe afwachten wat Oi, Stijn of een ander capabel persoon te melden heeft inderdaad.


Witte houtlijk is geen enkel probleem....waarschijnlijk de manier waarop het gelijmd is,zonder druk uit te oefenen is het prbleem geweest.
Maar goed voor 50 euro heb je een splinternieuwe hals....

Tabula Rasa
7 november 2012, 18:59
Maar goed voor 50 euro heb je een splinternieuwe hals....
Dacht ik ook al aan, maar is geen optie, het is een setneck.