PDA

View Full Version : Buizenpedalen, ervaringen hiermee...?



yavin
7 november 2012, 11:39
Zoals velen hier ben ik altijd op zoek naar beter geluid en varieer zo nu en dan de indeling van mijn pedalboard. Momenteel ben ik heel erg tevreden over mijn live geluid, maar het geluid in de oefenruimte kan wel wat beter.

Live gebruik ik een AC30 met een Rangemasterkloon en krijg dus een erg mooie buizenoverdrive. Nu is onze oefenruimte niet echt groot, en om elke week die Vox mee te sjouwen gaat op den duur ook vervelen, nog even afgezien van het volume.

Mijn idee was dus om eens te kijken naar de diverse alternatieven in pedaalvorm, da’s makkelijker mee te nemen en prik ik dan gewoon in de daar aanwezige budget-amp. Ik wil wel een zo goed mogelijk buizengeluid, dus denk ik in eerste instantie aan een pedaal met een buis.

De concrete vraag is dus: Wat zijn goede buizenpedalen, waar hebben jullie ervaring mee?
En wellicht: Zijn er nog andere alternatieven voor een mooie romige buizenoversturing?

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar een high gain distortion, maar meer naar ‘een mooi rauw randje overdrive’.

arjanb01
7 november 2012, 12:06
Ik zeg 10 tekens een Koch Pedaltone ! De beste pre-amp met cab simulator op de markt ! Doorprikken naar een PA en je hebt een wereldgeluid ! Voordeel is ook dat dit ding een FX loop heeft, waardoor je ook delays, chorussen en reverbs in de loop kan prikken ! Ik wed dat je je vox en rangemaster niet meer meeneemt !

B~Rock
7 november 2012, 12:32
Geen ervaring mee maar misschien een Tech21 Liverpool (Vox emultatie)?

onrust nv
7 november 2012, 12:34
Een phaser die ik echt wel kan aanraden(hij klinkt mooier dan m'n moog phaser)http://www.effectsdatabase.com/model/mars/warmcurrent
Hij heeft ook mooie drives en distortions met buizen en ook een chorus flanger en delay met buizen.. En het magiese woord:niet erg duur.

JohnLord
7 november 2012, 13:03
Welke budget amp staat er eigenlijk in die oefenruimte?

telecastermaster
7 november 2012, 13:06
Ik zeg AMT SS-11a http://www.amtelectronics.com/products/amt_tube_guitar_preamp_series/guitar_preamp_ss-11/
Erg tof ding. Heb er net zelf eentje gekocht (via Thomann): http://www.thomann.de/nl/amt_ss11a.htm

http://amtelectronicsusa.com/SS11 Ebay Main.jpg

yavin
7 november 2012, 13:47
Geweldig, evenveel opties als reacties... ghehehe, wordt nog even een uitzoekwerk.
Gelukkig hebben we youtube om de eerste selectie alvast te maken. ;)


Welke budget amp staat er eigenlijk in die oefenruimte?

...een Fender FM 212

Kim Wilson
7 november 2012, 13:49
Een Blackstar HT-Drive heeft ook een emulated out, en die klinkt best aannemelijk.

|
|
|
V ;)

stratokai
7 november 2012, 13:49
Ik zeg AMT SS-11a http://www.amtelectronics.com/products/amt_tube_guitar_preamp_series/guitar_preamp_ss-11/
Erg tof ding. Heb er net zelf eentje gekocht (via Thomann): http://www.thomann.de/nl/amt_ss11a.htm


Is die AMT nu gewoon aan te sluiten op een gitaarversterker, of kan dat alleen via de return van de effectsloop?

telecastermaster
7 november 2012, 14:23
Het is een preamp en dat werkt het beste via de fx-loop.

whoosh
8 november 2012, 01:05
Koch Pedaltone is fijn. Fx loop, 4 x 12ax7, 2 kanalen met boost, schakelbare 0,5w poweramp en rhythm/solo volumes. Ik gebruik hem met de eindtrap van een Mesa, thuis gewoon direct via de PA uitgang. Wel erg groot vergeleken met de Blackstars of AMTs.

Kost nieuw aanzienlijk meer dan de andere twee maar worden af en toe tweedehands aangeboden voor schappelijke bedragen. De eerste versie (zonder kadertjes om de knoppen, en met bypass knop aan de achterkant) heeft blijkbaar wel wat kinderziektes. De tweede revisie van de Pedaltone I heeft die niet. Ondertussen is er een Pedaltone II met wat wijzigingen maar die heb ik tweedehands nog niet gezien (nieuw ook niet trouwens). Fijne wijziging daar lijkt me dat rhythm en solo volume onafhankelijk te regelen zijn, bij de Pedaltone I stel je het rhythm volume in ten opzichte van solo. Heb je een fijne buizen eindtrap, kun je die dus gewoon lekker hard zetten en je volume op het pedaal regelen. De poweramp, die ze nu OTS noemen, zou "vetter" zijn. Altijd afwachten wat ze daarmee bedoelen, maar ik vind hem in de Pedaltone I "vet" genoeg, klinkt gewoon lekker dik.

De Blackstar HT-dual heb ik een paar weken geleden live gehoord, en die klinkt ook erg goed! Zat lekker en met een prettig geluid in de mix.

yavin
24 januari 2013, 09:30
Na een periode van bezinning is het wellicht handig voor toekomstige lezers om dit topic even netjes af te ronden.

Alle genoemde pedalen heb ik in overweging genomen en heb de volgende bevindingen:

-De Koch Pedaltone vond ik heel fraai, maar helaas te ver boven het budget om serieus te overwegen.

-De Tech 21 Liverpool klonk ook zeker heel goed, maar noem me ouderwets, er zit geen buis in.

-De AMT ss-11a ziet er wel heel indrukwekkend uit, maar met zó veel instelmogelijkheden gaat het me iets te ver. Ik hou van simpel, een pedaal met meer dan drie knoppen geeft de tweaker in mij te veel ruimte en dan ken ik mezelf, dan moet alles perfect zijn. Dat gaat helaas ten koste van de speeltijd en dat zou jammer zijn. Daarnaast was ook dit pedaal boven budget.

-De Blackstar HT-Drive is eigenlijk precies wat ik zoek. Niet al te prijzig, voorzien van een buis, slechts drie knoppen en laat Kim Wilson er nou nét eentje te koop hebben ten tijde van het openen van dit topic.

Het zal dus niemand verbazen dat ik de HT-Drive dan ook heb aangeschaft. Of liever, van mijn vrouw heb gehad voor de kerst.
Ik heb in de oefenruimte op meerdere gitaren gespeeld en bij alle variaties krijg ik precies het geluid wat ik zoek. Medium output Humbuckers, High output Humbuckers, low output singlecoils, alles slikt het apparaat. En met die drie knoppen kan ik het ook in no-time aanpassen naar mijn smaak.

Dus, ik ben er blij mee!

Dreverhaven
24 januari 2013, 09:52
...een Fender FM 212

Oeioeioei, succes!

Kim Wilson
24 januari 2013, 10:03
Goed om te horen dat ie goed terecht gekomen is. :ok: