PDA

View Full Version : Mesa Caliber .50+ te lang aan laten staan?



Sanderltd
6 november 2012, 18:31
Sinds deze morgen heb ik een vreemd probleem met mijn Caliber 50, namelijk: hij schakelt niet meer aan. Wanneer ik de schakelaar omschakel, gebeurt er simpelweg niets. Geen ruis, geen brom, geen lampje, geen brandende lampen, helemaal niets. Alsof de amp niet eens stroom krijgt.

Ik heb de zekering al nagekeken en die is nog intact.

Nu merkte ik wel op dat de versterkerknop ingeschakeld stond toen ik de amp wilde gebruiken. Met andere woorden: iemand heeft hem per ongeluk aangezet, of iemand heeft hem vergeten uit te zetten. Wat er ook van zij: het lijkt erop dat de versterker een redelijke tijd (24 uur?) op standby heeft gestaan (niet effectief vollédig ingeschakeld!)

Aanvankelijk heb ik toen de versterker uitgeschakeld en opnieuw ingeschakeld. Toen deed hij het gewoon perfect (goede klank, geen problemen, alle lampjes brandden). Maar daarna zette ik hem weer even (normaal) uit en sindsdien gaat hij dus niet meer aan, zoals ik al zei.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Zou de effectieve schakelaar van de versterker defekt kunnen zijn? Heeft het überhaupt wel iets te maken met dat de versterker zo lang aan heeft gestaan? Of heb ik hier nu wellicht zware schade opgelopen?

cluseau
6 november 2012, 19:39
Wat er ook van zij: het lijkt erop dat de versterker een redelijke tijd (24 uur?) op standby heeft gestaan (niet effectief vollédig ingeschakeld!)



Als het moet kun je hem 24 dagen aan laten staan. De slijtage zal normaal doorgaan maar defect raken....absoluut niet.

Sanderltd
7 november 2012, 00:19
Hmm, dan heb ik die link foutief gelegd! Alleszins al wel een geruststelling dat er niemand iets fouts gedaan heeft. :)

Wat zou het nu wel kunnen zijn vermoed je? Als je zegt dat de slijtage normaal doorgaat, zouden de buizen dan stuk kunnen zijn? Ik verkeerde echter altijd onder de indruk dat de versterker alleszins nog wel moet aanspringen, ook al zijn de buizen versleten? Zelfs het indicatielampje van de versterker springt niet meer aan.
Ik moet er wellicht bij vertellen dat het al redelijk oude buizen waren, dus zou het niet gek vinden, moesten ze eens vervangen worden. :)

Alvast bedankt!

cluseau
7 november 2012, 09:17
Hmm, dan heb ik die link foutief gelegd! Alleszins al wel een geruststelling dat er niemand iets fouts gedaan heeft. :)

Wat zou het nu wel kunnen zijn vermoed je? Als je zegt dat de slijtage normaal doorgaat, zouden de buizen dan stuk kunnen zijn? Ik verkeerde echter altijd onder de indruk dat de versterker alleszins nog wel moet aanspringen, ook al zijn de buizen versleten? Zelfs het indicatielampje van de versterker springt niet meer aan.
Ik moet er wellicht bij vertellen dat het al redelijk oude buizen waren, dus zou het niet gek vinden, moesten ze eens vervangen worden. :)

Alvast bedankt!


Wat het wel kan zijn is met de gegeven info niet echt te bepalen maar ik verwacht geen grote problemen tenzij de voedingstrafo het heeft begeven. Begin met simpele dingen uit te sluiten zoals een ander stopcontact en dan een ander netsnoer als dat een losse kabel is. Heb je de zekering bekeken of gemeten? Het is namelijk niet altijd goed zichtbaar. Menig keer meegemaakt dat een ogenschijnlijk goede zekering toch defect was. Als er niets in de amp reageerd dan is het probleem waarschijnlijjk de voeding. Dus trafo, netschakelaar, netsnoer, zekering etc. Kan niet moeilijk zijn.

Kingfisher
7 november 2012, 09:25
Gloeien de buizen? Brandt er een lampje? Indien niet: stekker, kabel, zekering...

cluseau
7 november 2012, 09:33
Gloeien de buizen? Brandt er een lampje? Indien niet: stekker, kabel, zekering...
Zie post één :sssh:

Buzzel
7 november 2012, 09:33
Gloeien de buizen? Brandt er een lampje? Indien niet: stekker, kabel, zekering...

Dat heeft ie toch al gezegd? Geen brandende buizen geen lamp, zekering gechecked.

Het zou misschien ook kunnen zijn dat de schakelaar kaduk is?

big dooley
7 november 2012, 11:05
Ik heb de zekering al nagekeken en die is nog intact.


nagekeken of nagemeten? want dat is wel degelijk verschillend!

Sanderltd
7 november 2012, 13:19
Dan ga ik nu direct de zekering nameten! De zekering ZAG er immers intact uit, maar dat kan dus wel eens anders zijn als ik het zo hoor!

En inderdaad: geen brandend aan-uit-lampje, geen brandende buizen, helemaal geen reactie. Heeft eigenlijk alle kenmerken van een kapotte zekering... Ik sla me voor de kop als het werkelijk de zekering is. Eventjes kijken. ;)

Sanderltd
7 november 2012, 13:24
Bon, de zekering ZAG er inderdaad als nieuw uit, maar is dus wel STUK.

http://www.amandamock.com/wp-content/uploads/2012/03/my-bad.jpg

Soit, ik heb alleszins wel weer een les geleerd! Volgende keer kan ik aan de volgende forummer uitleggen dat een zekering wel degelijk stuk kan zijn, ook al ziet ze er gloednieuw uit! :)

THANKS!

big dooley
7 november 2012, 13:40
je bent echt niet de eerste die dit heeft gehad... en zeker niet de laatste ;)