PDA

View Full Version : Vraagje over snaren en toetsen.



Ronaldo
6 november 2012, 16:33
Hallo iedereen,

Ik heb een Ibanez Artcore AS83 gekocht. Ben er ge-wel-dig blij mee. Maar hij is tweedehands en de snaren en het fretboard zien er niet zo fris uit. Daarom zou ik ze graag vervangen. De snaren, niet het fretboard ;).
Op het internet heb ik al heel wat opzoekingen gedaan. Ik zie daar mensen al hun snaren tegelijk van hun gitaar gooien, aanstekerbenzine op hun toetsen gieten, hun frets te lijf gaan met staalwol, …
Praktijken waar ik met toch een paar vragen bij stel.

Daarom zou ik graag een klein beetje van de gigantische hoeveelheid kennis hier op het forum lenen. Kort samengevat zijn dit mijn vragen :

1. Welke snaren zijn aan te raden voor een Artcore (momenteel liggen er “11’s” op volgens de verkoper). Qua sound hoeft het voor mij niet jazzy te zijn, mag eerder rock getint zijn.
2. Is het niet beter snaren 1 voor 1 te vervangen?
3. Maar hoe maak ik dan de toetsen schoon? Zonder snaren is dit uiteraard wel makkelijker.
4. Welk product gebruik ik best om de toetsen en de frets te poetsen. Ter info : fretboard is rosewood.

Alvast bedankt!

lindstrom
6 november 2012, 16:38
Snaren naar eigen keuze, fretboard schoonmaken met glassex en nabehandelen met lemonoil..
Fretboard reinigen met alle snaren eraf kan echt geen kwaad overigens.

Succes!

Ronaldo
6 november 2012, 16:45
Snaren naar eigen keuze, fretboard schoonmaken met glassex en nabehandelen met lemonoil..
Fretboard reinigen met alle snaren eraf kan echt geen kwaad overigens.

Succes!

Wow, snelle reactie. Bedankt daarvoor.

Ok, ik naar de winkel voor een setje snaren en een flesje lemonoil!

Ik lees net in de handleiding op de Ibanez site dat drie "omwindingen" ideaal zijn. Te veel kan schade berokennen en van te weinig kunnen je snaren losschieten. Hoe doe je dat dan om de juiste toonhoogte te krijgen? Want je moet toch wel meer omwentelingen maken om je snaar op te spannen? (ja sorry hoor, ben nog altijd een noob. Wordt de eerste keer dat ikzelf snaren vervang.)

sjoerd5
6 november 2012, 16:58
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

lindstrom
6 november 2012, 17:02
Ronaldo, je hebt PM......

Kingfisher
6 november 2012, 17:38
Snaren kan je vervangen zo veel je wil, ik heb graag verse snaren, het geeft een sprankelender geluid, andere hebben hun geluid graag modderig. Oude snaren in kokend water leggen zou ze verfrissen, maar ik vind het voor die paar euro het de moeite niet waard.

Fretboard: alle snaren er af, let op dat je brug niet op de gitaar valt, die ligt nml gewoon op de gitaar (het is een ToM/Tune-O-Matic, dacht ik). Fretboard nat maken met lemon oil. NAt maken, niet *inwrijven* anders wrijf je de prut gewoon in de groeven. Een tijdje laten weken, en dan met een katoendoekje, bevochtigd met lemon oil, de prut er af wrijven. Doekje regelmatig (om de 2 à 3 wipes) veranderen van plaats: het vuil moet er af, als je telkens met hetzelfde plukje wrijft, ben je gewoon de prut aan het rondwrijven.

Eenmaal schoon, gewoon opwrijven, laat een film olie achter, die trekt er dan wel in.

Als-ie echt vuil is, kan je eerst schrepen met een credit card. Echt echt echt vuil is met een scheermesje, maar dat zou ik in dit stadium nog niet doen.

Brug er op, nieuwe snaren er op, brug afstellen, intoneren, en klaar.

Ronaldo
6 november 2012, 18:43
Ok, hiermee ben ik al heel wat wijzer. Allemaal bedankt voor de hulp. Gemakkelijkheidshalve haal ik dus alle snaren er af. Hoop maar dat ik de juiste toonhoogte terug vindt. Ik denk dat ik glassex om te cleanen en lemonoil voor het onderhoud ga toepassen.

Vrijdag ga ik shoppen. Ik heb trouwens nog een riem nodig ook ;)

@kingisher : euh, brug afstellen? Hellep. Brug zit volgens mij inderdaad niet vast.

Mr.Fingers
6 november 2012, 20:27
Klopt, brug staat los op de body, dus voor je de snaren eraf haalt, kleef je 2 stukjes plakbant/schilderstape over de pootjes van de brug, zodat die mooi blijft staan ;)

Kingfisher
6 november 2012, 20:33
Geen probleem, het klikt allemaal wel terug in de oorspronkelijke positie. Je kan dan later wel de brug op een gepersonaliseerde hoogte zetten.
Koop toch wel een tuner, je hebt er vast wel voor een laag bedrag, en het is belangrijk om, als je leert spelen, dat de gitaar juist staat.

Swaag
6 november 2012, 20:42
Die losse brug zal je na een snarenwissel wel weer op de juiste plek moeten krijgen, oftewel de gitaar opnieuw intoneren.
In het volgende filmpje (van Gretsch, maar dit werkt bij een Ibanez hetzelfde) wordt stap voor stap uitgelegd hoe.


http://www.youtube.com/watch?v=rXd2MWCYJJ4

groovieguitarguus
6 november 2012, 20:52
Alleen Lemonoil???? .... vraag het me af!!!

Lemon = citroen -> citroen ontvet...

Na de handeling met citroen olie, zou ik zeker een conditioner gebruiken.
Zelf heb ik deze set: http://www.jimdunlop.com/product/system-65-guitar-maintenance-kit

Flesje 01 is de cleaner (denk met lemon) Flesje 02 de conditioner - Olie...
De flesjes zijn ook los te koop...

Het schijnt ook zo te zijn dat een goed geoliede toets minder ontstemd... Houd vocht tegen dus minder beïnvloedbaar door vocht.
(Weet niet of dit een fabel is.... )

Succes....

Eric van Esch
6 november 2012, 21:55
Staat de brug niet vast met studs op een AS83? Bij mijn AS93 in ieder geval wel vast (en niet los zoals op de Gretsch) en als ik zo de plaatjes op het net zie is de brug van een AS83 ook vast (maar wel aanneembaar van de studs).

Wat snaren betreft, ik heb er een setje 0.010 - 0.052 op liggen, klinkt heerlijk ook voor rock!

grayfink
6 november 2012, 22:10
Ja studs, heb zelf de As73, nog steeds blij mee. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91446-Nieuwe-gitaar!-(foto-film)

Swaag
6 november 2012, 22:19
Staat de brug niet vast met studs op een AS83? Bij mijn AS93 in ieder geval wel vast (en niet los zoals op de Gretsch) en als ik zo de plaatjes op het net zie is de brug van een AS83 ook vast (maar wel aanneembaar van de studs).

Wat snaren betreft, ik heb er een setje 0.010 - 0.052 op liggen, klinkt heerlijk ook voor rock!Jullie hebben gelijk, sorry. Ik zag staan "artcore" en heb verder niet gekeken welk model. De AS en AMF modellen hebben idd geen losse brug.
Nou ja, dan was het Gretsch filmpje ter leringh en vermaeck.

Ronaldo
7 november 2012, 10:55
Jullie hebben gelijk, sorry. Ik zag staan "artcore" en heb verder niet gekeken welk model. De AS en AMF modellen hebben idd geen losse brug.
Nou ja, dan was het Gretsch filmpje ter leringh en vermaeck.

Inderdaad geen verloren moeite. altijd leuk om iets op te steken. Ben wel blij dat ik me over die brug toch al geen zorgen hoef te maken.

Aan iedereen hartelijk bedankt voor de vele reacties. Ik zal zeker laten weten hoe het gegaan is. Misschien kan een andere noob er nog iets aan hebben.

Een stemapparaatje heb ik dus de toonhoogte terug vinden moet wel lukken. Alhoewel met mijn gehoor dat nog wel langer zou kunnen duren dan je denkt.:seriousf:

muffstuff
7 november 2012, 11:22
Klopt, brug staat los op de body, dus voor je de snaren eraf haalt, kleef je 2 stukjes plakbant/schilderstape over de pootjes van de brug, zodat die mooi blijft staan ;)

Even kijken of ik een compleet achterlijk keuzen gemaakt heb. ik heb laatst een 2e hands keiper semi hollow gitaar gekocht. Deze heeft ook een floating bridge met een tune-o-matic achter brug. Helaas was deze van goedkope kwaliteit waardoor ik steeds een ratelende brug had omdat de zadelschroeven niet goed geklemd werden. Ik loste dit op door even aan de zadel te trekken zodat de zadelschroef ookgeklemd werd. Helaas gebeurde het elke keer dat ik dan mijn brug verplaatste en weer kon intoneren . Ik heb de de boel goed geintoneerd met de zadels zoveel mogelijk in het midden. Ik heb toen de brug lichtjes met potlood afgetekend en de snaren er weer afgehaald. Ik heb toen secondenlijm gepakt en de boel permanent vast egzet. Ik werd echt knetter gek van die floating bridge, is ook iets wat ik niet graag weer zou willen overigens. Ben ook nog steeds op zoek naar een betere tune-o-matic achter brug die ik kan gebruiken waar ik geen last heb van ratelende brugzadelschroeven. Maar wil ook niet al teveel spenderen aan deze gitaar. Juist omdat ik er maar 80 euro voor betaald heb en alleen de topkam en een volume pot vervangen heb. Het heeft wel wat, zo goedkoop dingetje toch goed bespeelbaar krijgen.

Swaag
7 november 2012, 13:57
Als de brug nu zo staat dat alles goed ge-intoneerd is een prima oplossing lijkt mij.

Eerlijk gezegd vind ik intoneren met een losse brug sneller en makkelijker te doen dan dat gekloot met Tunomatic waar ik met een beetje pech alle 6 zadeltjes moet gaan bijstellen...

Eric van Esch
7 november 2012, 14:07
Als de brug nu zo staat dat alles goed ge-intoneerd is een prima oplossing lijkt mij.

Eerlijk gezegd vind ik intoneren met een losse brug sneller en makkelijker te doen dan dat gekloot met Tunomatic waar ik met een beetje pech alle 6 zadeltjes moet gaan bijstellen...

Ik heb ook lang tegen een losse brug aangehikt, maar nu ik sinds kort een heerlijke Gretsch heb kijk daar ook totaal anders tegen aan. Intoneren is inderdaad echt een fluitje van een cent met een losse brug.

Ronaldo
7 november 2012, 19:02
Als de brug nu zo staat dat alles goed ge-intoneerd is een prima oplossing lijkt mij.

Eerlijk gezegd vind ik intoneren met een losse brug sneller en makkelijker te doen dan dat gekloot met Tunomatic waar ik met een beetje pech alle 6 zadeltjes moet gaan bijstellen...

Man, daar krijg ik dus wel de kriebels van.

Ik ben vanmiddag al even de gitaarwinkel binnengesprongen en heb twee potjes dunlop schoonmaakmiddel en lemonoil en een setje Ernie Ball hybrid slinky snaren gekocht. Blijkbaar bestaat er ook zoiets als AAS (Accesoire Acquiring Syndrome). Samen met de bus Glassex die ik al heb, zou dit de klus ruimschoots moeten klaren.

Anyway, de verkoper daar zei van voor de zekerheid de brug af te plakken zodat ik tenminste weet waar hij stond, moest-ie er toch afdonderen. Maar dat het voor de rest geen probleem zou zijn.

Maar als ik lees over zadeltjes bijstellen en intoneren, sla ik wel een beetje in paniek. Alles is moeilijk de eerste keer, veronderstel ik.

Eric van Esch
7 november 2012, 19:20
Niet in paniek raken, nergens voor nodig. Lees de link maar eens door, zal je zien dat het allemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. Veel mensen doen heel veel zelf, die hebben het allemaal ook moeten leren ;)

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Orpheo
7 november 2012, 19:50
Alleen Lemonoil???? .... vraag het me af!!!

Lemon = citroen -> citroen ontvet...

Na de handeling met citroen olie, zou ik zeker een conditioner gebruiken.
Zelf heb ik deze set: http://www.jimdunlop.com/product/system-65-guitar-maintenance-kit

Flesje 01 is de cleaner (denk met lemon) Flesje 02 de conditioner - Olie...
De flesjes zijn ook los te koop...

Het schijnt ook zo te zijn dat een goed geoliede toets minder ontstemd... Houd vocht tegen dus minder beïnvloedbaar door vocht.
(Weet niet of dit een fabel is.... )

Succes....

Weet je uberhaupt wat lem oil is?! Parafine olie gegeurd met een drup citroenolie wat gehaald wordt uit de schil van een citroen. En díe olie is fuckin duur. 50e voor een flesje a 20 cl. Minimaal. Wordt gebruikt in parfums en zeepjes. Stinkt enorm omdat t zo geconcentreerd is.

Ronaldo
7 november 2012, 19:58
Niet in paniek raken, nergens voor nodig. Lees de link maar eens door, zal je zien dat het allemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. Veel mensen doen heel veel zelf, die hebben het allemaal ook moeten leren ;)

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Mja, met alle info en links die ik al heb gekregen, moet het toch wel lukken.

Waarschijnlijk dit weekend. Verslag volgt.

Swaag
7 november 2012, 22:17
Succes! Gewoon systematich stap voor stap te werk gaan en niets haasten, dan lukt het.

RS-Rik
8 november 2012, 01:19
Wow, snelle reactie. Bedankt daarvoor.

Ok, ik naar de winkel voor een setje snaren en een flesje lemonoil!

Ik lees net in de handleiding op de Ibanez site dat drie "omwindingen" ideaal zijn. Te veel kan schade berokennen en van te weinig kunnen je snaren losschieten. Hoe doe je dat dan om de juiste toonhoogte te krijgen? Want je moet toch wel meer omwentelingen maken om je snaar op te spannen? (ja sorry hoor, ben nog altijd een noob. Wordt de eerste keer dat ikzelf snaren vervang.)

Lemon oil is goed of zo'n stift van Fastfret, wel eerst alle meuk van 't fretboard poetsen.

War snaren betreft, waarom 3 windingen? Ik doe altijd snaar erin, 1 rondje erboven, snaar naar onder en dan een halve winding of wat en dan stemmen. En dan snaar afknippen.

Nog nooit een snaar gehad die losschoot van de tuner.

Kingfisher
8 november 2012, 09:20
Dat afstellen is helemaal niet moeilijk, zorg wel dat je netjes materiaal hebt, dus niet klooien met een zakmes of iets, maar een degelijke set schroevendraaiers. Anders maak je krassen.

Afstellen kan je best zelf, zelfs een winkel zal nooit een gitaar kunnen afstellen zoals jij het wil. Bv voor de snaarhoogte moet je constant afstellen/spelen/afstellen. Hetzelfde voor de hoogte van de pick-ups (meer bass, meer treble, meer detail=hoger of een meer gelijkmatige klank=dieper, te hoog of te laag is ook niet goed).

Het enige dat je kan verprutsen is de trussrod in de nek. Daar blijf je best af tot je weet wat je doet.

Ronaldo
8 november 2012, 12:24
Lemon oil is goed of zo'n stift van Fastfret, wel eerst alle meuk van 't fretboard poetsen.

War snaren betreft, waarom 3 windingen? Ik doe altijd snaar erin, 1 rondje erboven, snaar naar onder en dan een halve winding of wat en dan stemmen. En dan snaar afknippen.

Nog nooit een snaar gehad die losschoot van de tuner.

Dit stukje komt uit de Ibanez Artcore Instruction Manual. Hier is de link

http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/support/manuals/Artcore.pdf

Het was niet drie maar 2 tot 3 omwentelingen. (zie stukje in het rood) Op mijn Yamaha die ik tot nu toe in de winkel liet onderhouden, is er zelfs maar anderhalve omwenteling. Of zelfs maar 1, zou ik eens moeten van dichtbij bekijken. het was, onder andere, ook hier dat ik las dat je snaren best 1 voor 1 vervangt. Vandaar mijn twijfel/probleem over het poetsen met alle snaren eraf.

For best results we recommend replacing one string at a
time, this will help to avoid removing the string tension
from the neck. When replacing strings with different
gauge strings, it may be necessary to adjust the truss rod
tension. (We recommend only qualified technicians
perform this.) Instruments that have tremolo systems
installed may need to be adjusted after string
replacement as changes in string tension can cause the
tremolo to raise or lower. Ibanez guitars and basses are
factory equipped with the following string gauges. Please
follow the instructions below for your particular model.
The strings should be tightly wound on to the tuning
machines from top to bottom with 2 to 3 string wraps
around the post. In the case of unwound guitar strings,
the ends of the strings should be prepared as shown in
the diagram to prevent unintentional slippage from the
posts. In the case of tuning machines, where the string
ends are inserted into the posts, the string can be cut to
length in advance using a pair of string cutters.

grayfink
8 november 2012, 13:02
Joh, dat geld voor een zwevende brug, bij jouw gitaar maakt dat niet uit. Kwa omwentelingen: ik zou gewoon de Piezo methode gebruiken, zoals hier eerder gelinkt.
Als je toch perse orthodox wil, minder omwentelingen is stemvaster, maar bij niet omwonden snaren heb je toch een stuk of wat wikkelingen nodig omdat hij anders uit stemming glijd.
Een omwonden snaar heb ik ook liever een wikkeling omdat je anders te veel kracht heb op de plaats waar de snaar de hoek om gaat en je meer kans hebt op breken.

Ronaldo
8 november 2012, 13:30
Joh, dat geld voor een zwevende brug, bij jouw gitaar maakt dat niet uit. Kwa omwentelingen: ik zou gewoon de Piezo methode gebruiken, zoals hier eerder gelinkt.
Als je toch perse orthodox wil, minder omwentelingen is stemvaster, maar bij niet omwonden snaren heb je toch een stuk of wat wikkelingen nodig omdat hij anders uit stemming glijd.
Een omwonden snaar heb ik ook liever een wikkeling omdat je anders te veel kracht heb op de plaats waar de snaar de hoek om gaat en je meer kans hebt op breken.

Ik vermeldde het maar voor de volledigheid. Ik ga me toch baseren op de link van hierboven. Een manual is één ding, de realiteit een ander.

Eric van Esch
8 november 2012, 13:37
Met snaren wisselen op mijn AS93 trek ik alle snaren er in een keer af, maak het fretboard meteen goed schoon en leg de nieuwe snaren erop. Ik heb maximaal 2 windingen en dat blijft stemvast. Werkwijze tot nu toe heeft nog nooit problemen opgeleverd. Niet te bang zijn, je kan alle snaren er rustig afhalen voor een uurtje, gebeurd echt niets met je hals hoor.....

Ronaldo
12 november 2012, 14:07
Dit weekend was behoorlijk druk en zelfs gisteren had ik de hele dag bezig geweest. Maar ik ben toch nog begonnen aan het vervangen van de snaren. En het is gelukt!:cheerup:

Eigenlijk is het dus helemaal niet moeilijk als iemand je het een keertje toont. Om het eenvoudig te houden, heb ik me volledig gebaseerd op dit filmpje dat Lindstrom me bezorgde. Alles is eigenlijk heel vlot gegaan. Het werd iets lastiger toen ik bij de derde snaar of zo iets te weinig speling had gelaten waardoor ik niet eens een hele omwenteling had. Terug losgemaakt en wat meer speling gegeven maar toen zat er al een knikje in de snaar wat een beetje in de weg zat bij het opspannen. Maar is toch goed gekomen.

Eén keer heeft m’n hart een paar tellen overgeslagen toen de brug er toch afdonderde toen ik de gitaar een beetje optilde. Gelukkig bleek dat het toch een vaste brug was maar dat de studs waaronder ze normaal vast zit, los bleken te zitten. Brug terug geplaatst, voorzichtig aangeschroefd en klaar.

Het zadelhoudertje (juiste woord mij onbekend) zit eigenlijk ook vrij los. Rammelt behoorlijk zonder snaren erop. Is dat normaal? Ik dacht laat ik dat meteen ook maar wat vaster zetten. Blijkt dat door aan de schroeven te draaien de hoogte van de zadels geregeld wordt. Damn! Ik heb het waarschijnlijk wel op ongeveer dezelfde hoogte terug gezet. Toch geen last van fretbuzz of te hoge actie of zo. Ik vond wel dat de hoge E-snaar nogal dunnetjes klinkt. Misschien toch iets hoger gezet dan voorheen? Er zitten natuurlijk wel dunnere snaren op dan eerst. Er zaten 11’s op, Nu heb ik Ernie Ball hybrid’s gekocht omdat ik vond dat de lage snaren nogal zwaar doorklonken. Vooral de lage E eigenlijk. Maar ik ga toch eens testen of het niet beter klinkt als ik de zadelhouder ietsje laat zakken of de pickup ietsje hoger draai. Omdat het al redelijk laat was, heb ik wel maar heel even getest maar ik ga nog wel eerst wat uitgebreider testen voor ik begin te prutsen.

Kort samengevat : zelfs voor een beginner is het geen enkel probleem om zelf je snaren te vervangen.

Qua schoonmaken valt het resultaat enorm mee. Ik heb uiteindelijk de toetsen gewoon schoongeveegd met de Dunlop 65 oplossing (op aanraden van de gitaarwinkel). Daarna met lemonoil behandeld. Resultaat is geweldig : mooie donkere, vlekloze toetsen. Body heb ik ook met hetzelfde product schoongemaakt en veel van de kleine barstjes in de vernis zijn daarmee weggeboend. Nice!

Hiermee voel ik me dus alweer een beetje meer een echte gitarist. Aan iedereen hartelijk bedankt voor de vele reacties. Special thanks to Lindstrom voor het filmpje en de pm.

Groeten,

Ronaldo

orangerocker
12 november 2012, 14:51
Als je aan de zadels van je brug heb gezeten is het het beste om even te intoneren, daarmee zet je je zadels op de hoogte die er voor zorgt dat elke toon zuiver is. Hier is veel over te vinden op bijvoorbeeld youtube.

Ronaldo
12 november 2012, 16:16
Bij het plaatsen van de snaren heb ik mijn draagbaar stemapparaatje gebruikt. Nadien heb ik de gitaar nog eens gestemd met het ingebouwde stemsysteempje van garageband op de computer.

Als daar de stemming “juist” is, is het dan nodige van te intoneren?

sjoerd5
12 november 2012, 16:28
Als je stemming goed is maar op de 12e fret (of ergens anders) is niets zuiver ben je net zo ver van huis.

Ronaldo
12 november 2012, 17:02
Ik zal dan maar op zoek gaan naar filmpjes over intoneren voor dummies.

Hier is trouwens de link over het stemmen (was ik vergeten in vorige post)

http://www.youtube.com/watch?v=DrLKlJS1wEo