PDA

View Full Version : nieuwe gitaren (3 strats 2 teles).



Orpheo
6 november 2012, 12:32
2 maanden na dato kom ik nog met een hngd topic en velen van jullie zullen verbaasd zijn: orpheo met fenders?! Jep... En met veel plezier speel ik er op.

Soms is de nood voor singlecoils zo hoog, dan moet je zwichten. Sommigen waren een gift anderen heb ik gekocht of geupgrade met een nieuwe hals maar ben uiterst content. Fotos!

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20120907_130031.jpg

Hier begon ik mee. Van links naar rechts:

Ibanez roadster. Lichtgewicht hard ash met n maple neck rosewood board. Hals was aanvankelijk oke maar is nu een mooie wokkel.

Massief pallisander telecaster met mahonie hals pallisander toets.

Lichtgewicht elzen met flamed maple capje.full maple neck hier maar nu met n mooie maple/rosewood hals.

Nu dit

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20121019_114751.jpg

Heeft een set duncan ssl1 erin. Heerlijke strat. Als je er op klopt klinkt ie in n reine kwint. Versterkt is ie te gek. Niet superhot maar gewoon veelzijdif. Ik heb n heel kleine cap op de 500k tonepot om m iets vetter te maken. Denk texas special maar minder hot,compressed... Hals is bubbly en transparant. Ik ben eigenwijs en gebruik hier 500k pots. Niet extreem schel hoor. Tis gewoon iets helderder. Middenstandjes zijn lekker john mayer en knopfler achtig. SRV,mayer en knopfler op 1 strat. Precies wat ik wilde.

De ibanez kreeg onlangs een nieuwe hals. De bedoeling was dat ik er een hss strat van zou maken maar die gitaar bevalt me uitstekend met 1 humbucker. Hij is iets in de richting van shell pink nu. Ook vond ik de originele slagplaat spuuglelijk. Heb een stukje essen ingelegd zodat een gewone strat plaat erop past. Moet t nog verder vullen en lakken maar dat is voor later. Nu genieten. Oh ja. De hals heeft een verdomd leuke flame,is enkeldelig en heeft de charvel treatment gekregen: rolled fretboard edge en extreem afgeronde freteinden. Speelt super slick.

Dit is de ibanez nu.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20121106_120447.jpg

Ik heb nu een 60ies inspired strat (elzen esdoorn pallisander) maar ik wilde er ook n 50ies inspired bij: essen en maple, in daphne blue. En zo geschiedde.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20121106_120334.jpg heeft een wilkinson brug.schaller tunersn duncan ssl5 set.

Maar een strat zonder tele is als een glas zonder whisky. Voila:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20121106_121039.jpg

Hard ash body. Baseball bat maple neck. 1 delig. Seymour duncan alnico2pro tele in hals en jerry donahue lead in brug. Ik ben zo om. Dit ding is heerlijk. Scheurt en zingt als een malle. Ik weet niet of het de superdunne lak is (waar je zo doorheen ramt met je plectrum als je niet oplet) of dat de hals en body gewoon goed gematcht zijn door mij maar ik heb veel customshop fenders getest en pas met deze partsocasters is mijn zoektocht klaar.

De vijfde. Ook een tele en wat voor een.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20120925_111603.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20120925_111548.jpg

Massief pallisander. Duncan 54 vintage set. Zo.fuckin.clean. Ongehoord. Heel vriendelijke twang, heel smeuig hoog, strak laag en een heerlijk open mids wat m een heerlijk rauwe push geeft. Beetje als een lp special maar minder rauw en ranzig. P90's wil ik er niet in want dan moet ik erin frezen en dit hout is HARD. Het tunneltje boren voor de output jack gaat bij hard essen in no time maar met dit spul moet je gewoon je (vlinder)boor om de zove tellen effe laten afkoelen. En dat ding is vlijmscherp,haakde mijn vingers er aan open toen ik m testte omdat ik dacht dat ie bot was omdat t zo langzaam ging.



Ben dik tevreden met deze gitaren... Had dat nooit verwacht haha. Familiefoto!

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20121019_114321.jpg

Ik kan niet goed zien of de fotos enigszins helder zijn. Ik heb het idee dat photobucket de hel uit de fotos comprimeert...als heldere fotos nodig zijn laat t effe weten...

zoon van Piet
6 november 2012, 12:44
Ik lees wel dat die palissander tele goed klinkt ( en geloof het meteen)
Maar ik lees niet dat ie fokking zwaar is - en dan denk ik toch dat je de zaak iets te rooskleurig voorstelt :)
Hoe is het met je rug?

Orpheo
6 november 2012, 12:52
Ghehe vergeten te melden. Hij hangt op de 4.6 kilo. Vriendelijke les paul of pittige tele. Ik weet t niet.tis in ieder geval 800 gram meer dan zijn broertje maar 1.3 kilo minder dan mijn crimsons.

Met mijn rug gaat het best. Heb genoeg vederlichte gitaren zoals die blauwe strat (2.9 kilo) of mijn groene les paul (3.4kilo).

guitarkid
6 november 2012, 13:31
Mijn favoriet: die blonde Tele. Prachtig!!!

route66
6 november 2012, 13:42
Doet u maar! Mooi hoor.

soundbound
6 november 2012, 14:43
nice Orpheo!

MjS
6 november 2012, 15:01
Vet! En ja, die Tele... hebben!

Orpheo
6 november 2012, 15:02
Vet! En ja, die Tele... hebben!
welke tele? :P

MjS
6 november 2012, 15:13
Ja dat weet ik zelf ook niet zo goed ;) maar in eerste instantie heb ik een ding voor blondjes!

Jasper.
6 november 2012, 15:15
Ik krijg weer tele GAS.... Vooral die palissander is erg mooi zeg!

Duhsjaak
6 november 2012, 15:31
Hi O
Zodra een auto ook maar bij benadering mooi is, komt dat blonde vrouwtje uit Engeland in beeld met de vraag: 'But is it any fun to drive?'.

Eerlijk gezegd ben ik nog het meeste gecharmeerd van de donkere tele, maar hoe ze klinken is veruit het belangrijkste. Vanzelf.

Maar afgaand op de looks: Naais Orpheo! Gefeliciteerd.

Vriendelijke groet, Gus

Braindead
6 november 2012, 15:35
Wow, ik ben zwaar onder de indruk van die Tele met rosewood body. Dat ziet er echt vet uit. Lijkt me een heel interessante variant op de essen body. Hij zal wel iets minder twangy zijn...

Orpheo
6 november 2012, 15:46
@braindead: geinig dat je 'm schaalt met essen. hij klinkt namelijk veel meer als elzen. verdomd gelijkmatig met een klein beetje twang. beetje elzen meets mahonie, maar met veel meer 'push'. je moet 'm horen en bespelen om te snappen wat ik bedoel denk ik.

@duhsjaak: ja man, al die gitaren zijn verdomd leuk om te bespelen :D die amber strat is echt super makkelijk. heb er nu 009 op liggen (wat ik ook op m'n charvel had, dat was m'n ijkpunt wat fender gitaren betrof aangaande dit project) maar ze kunnen makkelijk 010 zo niet 011 hebben. Die blonde tele heeft 011.5 en dat speelt echt als boter. Die rosewood tele: idem dito. allemaal eigenlijk. Gek, want mijn charvel is een onbespeelbare draak met iets dikker dan 009. hij wordt er onbespeelbaar door en klinkt heel woofy en gek compressed.

Ik vind die ibanez strat overigens te gek spelen, maar heeft enorme stemmingsproblemen met die trem. Damn wat is wilkinson een schijtsysteem. Geef mij maar gewoon een echte floyd rose, liefst gotoh, locking tuners en locking nut als je moet diven, want dit is fucking hopeloos. (die mag overigens ook wel dikkere snaren dan hybrid slinkies!). Die superdistortion gaat me overigens steeds meer tegenstaan. Hij klinkt zo gestoord dik in deze gitaar. De gitaar smeekt bijna om een JB.

spirit
6 november 2012, 17:53
Nu nog wat schroefjes kopen, kan je de slagplaten fatsoenlijk vast zetten.

pietvanbuiten
6 november 2012, 17:57
Ik geloof het bijna niet, Orph aan de strats en de teles.
Maar wel leuk ghe ghe, mooie instrumenten ook trouwens....

Orpheo
6 november 2012, 18:00
Nu nog wat schroefjes kopen, kan je de slagplaten fatsoenlijk vast zetten.

Keuzes keuzes... Schroefjes. Of gitaren!

Nee zonder dollen. Ik moest ze constant eraf halen voor wiring tweaks. 11 schroeven is veel irritanter dan 2. Zolang t maar niet van de gitaar lazert.

mesaman
6 november 2012, 23:55
wat een rotzooi, t past niet mooi en staat voor geen meter! pffff, geknooi man. voor ene detail neukerd is dit toch niet je van het??
En je lat ligt deze keer erg laag! je stelt me persoonlijk lichtelijk teleur! Vergelijk het eens met je les pauls? en wees eerlijk tegen je zelf! En wat zeg jij dan als je je zelf voor de spiegel in de tranerige oogjes kijkt?Hey, kijk je zelf aan en zeg het!nou?

Je kan je cognitieve dissonantie niet rectificeren ten over je zelf!Je bent je perceptie voorbij!

aaronstonebeat
7 november 2012, 00:31
Het zijn planken met snaren; wat mij betreft zien ze eruit alsof ze prima kunnen klinken, uitstekend zelfs. En Orpheo kennende doet hij zijn uiterste best om de elektronica volledig naar wens aan te sluiten.

Wat is 'cognitieve dissonantie'? Ik kan me uit mijn studie de term nog goed herinneren; ik weet ook nog dat er in de 'wetenschap' der psychologie makkelijk een term wordt verbonden met een modieus gevoel zonder dat er echt sprake is van een falsifieerbare hypothese, een te kwantificeren theorie. Een conflict tussen cognities? Wie kent het niet?
En wat moeten we ons dan voorstellen bij het 'rectificeren' van cognitieve dissonantie? Een onjuiste mededeling in de pers wordt, als daarop wordt aangedrongen, soms gerectificeerd.

'Ten over jezelf' lijkt me geen Nederlands alhoewel ik denk te begrijpen wat je bedoelt. En dan de afsluiter 'Je bent je perceptie voorbij'; ik kan er geen touw aan vastknopen :makeup:

Scarface
7 november 2012, 00:57
@ mesaman, Oke ze zijn niet helemaal perfect.

Maar ik vind die die Telecaster wit/crème en die Stratocaster daphne bleu zeer geslaagd.Daarbij geeft hij zelf aan dat ze nog niet klaar zijn. Dus kun je het geen rotzooi noemen want het is nog niet af. Hooguit zijn de foto's te vroeg geplaatst. Dus..:makeup:

En ik wil ze wel eens horen.

Groet,
Marco

p.s ik heb altijd al hippie willen zijn,ik ben alleen te laat geboren...;)

Orpheo
7 november 2012, 01:13
Wow mesaman het zit je hoog he? Wat the fuck is je probleem man. Die amber strat is perfect. Niks op aan te merken zeker niet nu ik er mooie gouwe domes op heb.matchend met de brug en de stelschroefjes voor de pickups.

Die roze.das een afttapbak. Die is expres niet 'mooi'! Die moet scheuren als een debiel.

De 52 style tele is spuuglelijk. De lak is door het vele spelen nú al aan het slijten. En de randen waren lelijk vanuit de fabriek. Sorey dat ik kies met mijn oren en gevoel en niet voor de mooiste plank.

Idem voor die daphne blue.

Die pallisander tele is schitterend netjes maar op die foto nog niet af. Pups zitten netjes recht, brug en snaren goed gespaced... Tuners keurig op een rij. Wat is je probleem? De ultradunne lak? Dat je de nerf dus nog ziet? 'that is not by accident; that was by design!'.

Deze instrumenten zijn niet gemaakt om er tof uit te zien. Ze zijn gemaakt voor sound en bespeelbaarheid. Is daar iets mis mee? Ik ben al jaren fan van afgetrapte fenders. Ben geen liefhebber van die glimplanken. Sowieso al niet tenzij t PRS oid is. Zie je niet de rode draad binnen de fender groep van mij? Op de charvel na allemaal superdun gelakt, klaar om misbruikt te worden. En bij de tele en ibanez begint de slijtage nu al. Heerlijk die afgetrapte natutal relicd look. Heb niks maar dan ook níks bewust oud gemaakt. Hielp het proces slechts een handje door dun te lakken.

Dus. Wat the fuck is je probleem.

Orpheo
7 november 2012, 01:17
Het zijn planken met snaren; wat mij betreft zien ze eruit alsof ze prima kunnen klinken, uitstekend zelfs. En Orpheo kennende doet hij zijn uiterste best om de elektronica volledig naar wens aan te sluiten.

Wat is 'cognitieve dissonantie'? Ik kan me uit mijn studie de term nog goed herinneren; ik weet ook nog dat er in de 'wetenschap' der psychologie makkelijk een term wordt verbonden met een modieus gevoel zonder dat er echt sprake is van een falsifieerbare hypothese, een te kwantificeren theorie. Een conflict tussen cognities? Wie kent het niet?
En wat moeten we ons dan voorstellen bij het 'rectificeren' van cognitieve dissonantie? Een onjuiste mededeling in de pers wordt, als daarop wordt aangedrongen, soms gerectificeerd.

'Ten over jezelf' lijkt me geen Nederlands alhoewel ik denk te begrijpen wat je bedoelt. En dan de afsluiter 'Je bent je perceptie voorbij'; ik kan er geen touw aan vastknopen :makeup:

Ja ik volg het ook niet behalve dat hij vindt dat ze niet bij mij passen ofzo. Hij snapt mijn insteek dan niet zo denk ik...

Ik heb die halzen en bodies meticuleus uitgekozen. Tappen en passen en weer tappen. Beste kiezen. Flinke klus uit 120 halzen en 40 bodies. Give or take.

Scarface
7 november 2012, 01:43
De 52 style tele is spuuglelijk. De lak is door het vele spelen nú al aan het slijten. En de randen waren lelijk vanuit de fabriek. Sorey dat ik kies met mijn oren en gevoel en niet voor de mooiste plank.

Idem voor die daphne blue.

Verkoop je ze?..zo ja,stuur maar een pm.

Luke-wannabe
7 november 2012, 01:56
Awh Orf serieus doe mij één zo'n Marshall!!

guitarkid
7 november 2012, 09:13
wat een rotzooi, t past niet mooi en staat voor geen meter! pffff, geknooi man. voor ene detail neukerd is dit toch niet je van het??
En je lat ligt deze keer erg laag! je stelt me persoonlijk lichtelijk teleur! Vergelijk het eens met je les pauls? en wees eerlijk tegen je zelf! En wat zeg jij dan als je je zelf voor de spiegel in de tranerige oogjes kijkt?Hey, kijk je zelf aan en zeg het!nou?

Je kan je cognitieve dissonantie niet rectificeren ten over je zelf!Je bent je perceptie voorbij!

Smiley vergeten.....?????? :???:

Tunes
7 november 2012, 10:47
Grappig.

Ben erg benieuwd hoe zich dit ontwikkeld gezien de post of het vorige merk wat HET was.

Tunes
7 november 2012, 10:49
Wow mesaman het zit je hoog he? Wat the fuck is je probleem man. Die amber strat is perfect. Niks op aan te merken zeker niet nu ik er mooie gouwe domes op heb.matchend met de brug en de stelschroefjes voor de pickups.

Die roze.das een afttapbak. Die is expres niet 'mooi'! Die moet scheuren als een debiel.

De 52 style tele is spuuglelijk. De lak is door het vele spelen nú al aan het slijten. En de randen waren lelijk vanuit de fabriek. Sorey dat ik kies met mijn oren en gevoel en niet voor de mooiste plank.

Idem voor die daphne blue.

Die pallisander tele is schitterend netjes maar op die foto nog niet af. Pups zitten netjes recht, brug en snaren goed gespaced... Tuners keurig op een rij. Wat is je probleem? De ultradunne lak? Dat je de nerf dus nog ziet? 'that is not by accident; that was by design!'.

Deze instrumenten zijn niet gemaakt om er tof uit te zien. Ze zijn gemaakt voor sound en bespeelbaarheid. Is daar iets mis mee? Ik ben al jaren fan van afgetrapte fenders. Ben geen liefhebber van die glimplanken. Sowieso al niet tenzij t PRS oid is. Zie je niet de rode draad binnen de fender groep van mij? Op de charvel na allemaal superdun gelakt, klaar om misbruikt te worden. En bij de tele en ibanez begint de slijtage nu al. Heerlijk die afgetrapte natutal relicd look. Heb niks maar dan ook níks bewust oud gemaakt. Hielp het proces slechts een handje door dun te lakken.

Dus. Wat the fuck is je probleem.

Misschien wordt hij er een beetje moe van, ik kan het mij erg goed voorstellen, maar aan de andere kant je hoeft jouw posts niet te lezen.

Orpheo
7 november 2012, 11:28
@tunes daar heeft dit forum een negeerknop voor.

Of dit hét is?! Geen idee. Voor mijn fender noden is dat t nu wel. Ben dik tevreden maar wie weet ontwikkelt mijn gehoor en smaak zich naar wat anders. 3 jaar geleden wilde ik superhotte pickups. Nu liever een paf kloon. Ik bedoel maar. Hoewel meer vintage al niet meer kan op die ssl5 na.ghehe

lindstrom
7 november 2012, 12:29
Wat is 'cognitieve dissonantie'? Ik kan me uit mijn studie de term nog goed herinneren;

Twijfel na de aanschaf..

mesaman
8 november 2012, 00:44
iedereen weet wel dat het flauwekoel is wat ik sta te verkondigen, hoeveel smileys wil je hebben orph? en het is bij jou eigenlijk ook gewoon allemaal flauwekoel man! ik vind het wel lollig allemaal.

maar hoe zit het met de individuele afstellingen van de gitaren ten opzichte van elkaar?

nickofzo
8 november 2012, 01:12
edit: laatmaar.

Desalniettemin vind ik deze gitaren visueel niet onaantrekkelijk met name de eerste strat zou ik graag in mijn collectie verwelkomen.

Braindead
10 november 2012, 01:18
Nou schalen met essen... bij een tele denk ik aan essen vandaar. Ik verbaas me erover dat ie meer als elzen klinkt. Elzen meets mahonie lijkt me een lekker geluidje. Het felle van elzen en het midlaag van mahonie... lijkt me super. Ik heb zelf overigens maar 1 gitaar van essen gehad (geen tele) en vond die niet zo lekker wat betreft klank. Het hoog was me wat onaangenaam en de gitaar (was een strat) had voor mij te weinig body en warmte. Ik denk dat bij een tele het geluid zowiezo heel erg gevormd wordt door die aparte brug en de brugpickup toch?





@braindead: geinig dat je 'm schaalt met essen. hij klinkt namelijk veel meer als elzen. verdomd gelijkmatig met een klein beetje twang. beetje elzen meets mahonie, maar met veel meer 'push'. je moet 'm horen en bespelen om te snappen wat ik bedoel denk ik.

@duhsjaak: ja man, al die gitaren zijn verdomd leuk om te bespelen :D die amber strat is echt super makkelijk. heb er nu 009 op liggen (wat ik ook op m'n charvel had, dat was m'n ijkpunt wat fender gitaren betrof aangaande dit project) maar ze kunnen makkelijk 010 zo niet 011 hebben. Die blonde tele heeft 011.5 en dat speelt echt als boter. Die rosewood tele: idem dito. allemaal eigenlijk. Gek, want mijn charvel is een onbespeelbare draak met iets dikker dan 009. hij wordt er onbespeelbaar door en klinkt heel woofy en gek compressed.

Ik vind die ibanez strat overigens te gek spelen, maar heeft enorme stemmingsproblemen met die trem. Damn wat is wilkinson een schijtsysteem. Geef mij maar gewoon een echte floyd rose, liefst gotoh, locking tuners en locking nut als je moet diven, want dit is fucking hopeloos. (die mag overigens ook wel dikkere snaren dan hybrid slinkies!). Die superdistortion gaat me overigens steeds meer tegenstaan. Hij klinkt zo gestoord dik in deze gitaar. De gitaar smeekt bijna om een JB.

Orpheo
10 november 2012, 01:39
Ik vind elzen helemaal niet fel. Juist lekker rond en helder. Essen heeft juist dat felle.

Heb overigens een customshop order uit staan. Rtm voor de ibanez. Super v voor charvel. 78 voor mn andere of misschien zelfs de tele. Fuglybucker set in een koa lp met creme ringen (maar die kreeg ik al).

Braindead
10 november 2012, 19:36
Essen is zeker fel. Elzen vind ik ook fel en inderdaad helder maar uiteraard ook afhankelijk van in welke gitaar hij is ingebouwd ed. Charvels met elzen body en maple toets vind ik behoorlijk fel. Het is daarnaast ook wel rond en vol maar desondanks fel. (IMO)


Ik vind elzen helemaal niet fel. Juist lekker rond en helder. Essen heeft juist dat felle.

Heb overigens een customshop order uit staan. Rtm voor de ibanez. Super v voor charvel. 78 voor mn andere of misschien zelfs de tele. Fuglybucker set in een koa lp met creme ringen (maar die kreeg ik al).