PDA

View Full Version : Tune-o-Matic vraagje



fantastik_badr
6 november 2012, 12:08
Gisteren was ik bezig met m'n nieuwe aanwinst even een servicebeurtje te geven (poetsen, in de olie, verse snaren, intoneren enz enz enz) en toen viel me iets op wat ik nog niet eerder heb gezien bij een Gibson.
Ik heb door de jaren heen toch wel op een redelijk aantal Gibsons gespeeld en dus in m'n handen gehad enz enz, vind het ook leuk om ze zelf altijd een beetje te servicen/onderhouden/modden enzo, maar toen ik gisteren de tune-o-matic van m'n laatste aanwinst haalde (Gibson SG Standard Natural Burst uit 2000met ABR-1 brug) kwam ik toch iets tegen wat ik niet echt had verwacht en wat ik ook nog niet eerder ben tegengekomen.

De "studs" van de brug die de body ingaan, gaan ook ECHT direct de body in. Zoals je misschien kunt zien op onderstaande foto. (van Google afgehaald)

http://img692.imageshack.us/img692/6494/img14102.jpg

Normaliter ben ik gewend dat in de body van die cilindertjes geslagen zitten waarin schroefdraad zit. Zie hieronder:

http://www.guitarnucleus.com/gnstore/brdg/GN0390BR-GLD_meas.jpg


Zijn er nog bepaalde redenen waarom Gibsons verschillende bevestigingswijzen van de tune-o-matic aan de body??? Ik vind dit systeem er namelijk wat "instabiel" uitzien....

barno
6 november 2012, 12:23
Op zich valt er wat te zeggen voor het direct monteren van de schroefdraad in de body: minder buffer materiaal tussen brug en hout. Maar op termijn zal dat uitslijten, vandaar de studs.

instabiel: valt wel mee: houten bruggen op archtops staan zelfs helemaal niet vast, worden enkel op hun plaats gehouden door de druk van de snaren

zoon van Piet
6 november 2012, 12:36
Het is de oorspronkelijke wijze waarop de tom in de body bevestigd werd, van de vijftiger tot ver in de zeventiger jaren.
Alle legendarische G's hebben 'm zo...

fantastik_badr
6 november 2012, 12:45
Intussen toch via het Gibson Board deze link gevonden.... Zit een mooi stukje uitleg bij van de verschillende types tune-o-matic (heel basic dan wel, maar toch).

http://www.stewmac.com/tsarchive/ts0147.html


Wat ik zelf vervelend vind aan die ABR-1, is dat je met het omhoog/omlaag schroeven van de brug, je het schoteltje en de brug zelf om hoog en omlaag schroeft, maar niet de schroefdraad/pootjes. Wat ervoor zorgt dat deze dus uitsteken als je de brug een stuk omlaag doet, of dus verdwijnen in de brug als je de brug hoger doet.
Wat je dus moet doen om deze netjes flush te krijgen met de brug is alles eraf te halen, met een tangetje het pootje (op semi goed geluk) op de juiste hoogte zetten en klaar... Ik denk dat ik eens ga kijken of ik er niet een Nashville tune-o-matic in kan fritsen.

Zelf dus al redelijk snel antwoord gevonden, maar denk dat het veel meerdere mensen hier wel leuk is om het verschil in de tune-o-matic te weten enz enz :)

barno
6 november 2012, 12:57
je kan idd de hoogte van de dunne studs aanpassen (door een stuk af te zagen of het gat dieper te boren en ze dieper inslaan). Alleen de term "op semi goed geluk" wordt niet echt gebruikt in gitaarbouw, meten is weten dan weer wel ;)

fantastik_badr
6 november 2012, 13:02
Meten is zeeeer zeker weten, alleen als je nog een beetje in de fase zit om de gitaar naar je eigen smaak af te stellen, zul je nog wel eens een beetje wisselen in hoogte van de brug. In zo'n periode kun je meten wat je wilt, maar je zult nooit in 1 keer je perfecte afstelling vinden. Denk ik dan ;)