PDA

View Full Version : ENGL 930/60 poweramp defect



Liquid_Metal
5 november 2012, 21:40
Het linkerkanaal van mijn ENGL 930/60 poweramp is er een aantal weken geleden mee opgehouden. Ik heb zojuist de eindbuizen (per kant een matched pair 6L6) verwisseld en het blijft de linkerkant die het niet doet. Het probleem:
er komt een héél klein beetje geluid door, het kraakt lichtjes als ik aan de volumeknop draai, en een tijd geleden knalde 'ie er soms opeens doorheen als ik 'm op oorlogsvolume zette. Als ik dat nu doe gaat de versterker ploppen (als ik speel) maar hij "knalt er niet doorheen".
Kan iemand mij met deze info vertellen wat er scheelt? Ik speel sindsdien over de rechterkant want die werkt nog perfect.

nico verduin
5 november 2012, 21:51
Het linkerkanaal van mijn ENGL 930/60 poweramp is er een aantal weken geleden mee opgehouden. Ik heb zojuist de eindbuizen (per kant een matched pair 6L6) verwisseld en het blijft de linkerkant die het niet doet. Het probleem:
er komt een héél klein beetje geluid door, het kraakt lichtjes als ik aan de volumeknop draai, en een tijd geleden knalde 'ie er soms opeens doorheen als ik 'm op oorlogsvolume zette. Als ik dat nu doe gaat de versterker ploppen (als ik speel) maar hij "knalt er niet doorheen".
Kan iemand mij met deze info vertellen wat er scheelt? Ik speel sindsdien over de rechterkant want die werkt nog perfect.Wat dacht je van "probeer eens een monteur......"? Dit kan van alles zijn... slechte contacten, component defect, buisje defect, vuil....

Dirk_Hendrik
5 november 2012, 22:15
Mij auto start niet. Het licht doet het nog wel en de toeter ook. En de banden zijn nieuw.
Wat kan het zijn?

En zo is dat met versterkers ook. Een veelvoud aan opties die allemaal hetzelfde resultaat hebben. En dus moet het apparaat snappen, of iemand zoeken die dat doet, om de juiste diagnose te stellen.

tommus42
5 november 2012, 22:32
Fasedraaier of driverbuisje:ok:

Ook even wisselen

Liquid_Metal
5 november 2012, 22:51
Wat dacht je van "probeer eens een monteur......"? Dit kan van alles zijn... slechte contacten, component defect, buisje defect, vuil....


Mij auto start niet. Het licht doet het nog wel en de toeter ook. En de banden zijn nieuw.
Wat kan het zijn?

En zo is dat met versterkers ook. Een veelvoud aan opties die allemaal hetzelfde resultaat hebben. En dus moet het apparaat snappen, of iemand zoeken die dat doet, om de juiste diagnose te stellen.

Ik ben geen techneut dus kan niet weten of het misschien niet een heel voor de hand liggende kwestie is :).


Fasedraaier of driverbuisje:ok:

Ook even wisselen

Heb het geprobeerd maar alle ECC83 buisjes doen het nog.

cluseau
5 november 2012, 23:29
Ik ben geen techneut dus kan niet weten of het misschien niet een heel voor de hand liggende kwestie is :).

Heb je ook gelijk in. Als je de techniek erachter wel doorziet ben je snel geneigd zo te reageren. De eerste sprekerts hebben echter wel gelijk. Het is zo goed als onmogelijk een oorzaak te geven adhv jouw info. Deze storing los je alleen op door er goed voor te gaan zitten met de juiste spullen om je heen wat wil zeggen dat je niet op een oud keukentafeltje met een tot verfblikopener gepromoveerde gamma schroevedraaier aan de slag gaat want dat is op voorhand tot mislukken gedoemd. Zoek een goeie tech in je omgeving en maak van te voren goede afspraken.

7ender
6 november 2012, 05:59
Ik heb maar 1 klantje met een ENGL combo ,....en hoewel ie helemaal verliefd op dat ding is , vind ik 't
kwalitatief een slap ding qua constructie m.b.t. het printplaatje van met name de eindversterker , waar lullige dunne breekbare printspoortjes op zitten.

Ik ken die 930/60 zelf niet ,....maar als ik 't zo bekijk op dat plaatje wat ik op internet eventjes heb opgezocht ,
dan zou 't me niks verbazen, dat hier het zelfde mee aan de hand is.

Eindbuizen horen eigenlijk helemaal niet op een printje gemonteerd te zitten ,....dat is gewoon vragen om rottigheid

http://www.google.nl/imgres?q=Engl+930/60+%2B+inside+look&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1024&bih=596&tbm=isch&tbnid=GM9yK1PKrGOUTM:&imgrefurl=http://www.tube-town.de/ttforum/index.php%3Ftopic%3D13891.45&docid=0g91LPVL8cKiqM&imgurl=http://www.serenafate.com/stuff/Engl_930-60_b.jpg&w=640&h=480&ei=9pWYULHqHeLU0QW3vIGwCw&zoom=1&iact=hc&vpx=594&vpy=155&dur=1437&hovh=194&hovw=259&tx=154&ty=115&sig=113328546903525857797&page=1&tbnh=121&tbnw=161&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:13,s:0,i:112

Liquid_Metal
6 november 2012, 07:31
Heb je ook gelijk in. Als je de techniek erachter wel doorziet ben je snel geneigd zo te reageren. De eerste sprekerts hebben echter wel gelijk. Het is zo goed als onmogelijk een oorzaak te geven adhv jouw info. Deze storing los je alleen op door er goed voor te gaan zitten met de juiste spullen om je heen wat wil zeggen dat je niet op een oud keukentafeltje met een tot verfblikopener gepromoveerde gamma schroevedraaier aan de slag gaat want dat is op voorhand tot mislukken gedoemd. Zoek een goeie tech in je omgeving en maak van te voren goede afspraken.

Prima plan. Ik zal eerst m'n pa er eens naar laten kijken. Die bouwt eigen hifi-buizenversterkers en heeft zeker de goede spullen, dus wellicht kan hij het repareren. Misschien heeft 'ie geen tijd; dan ga ik op zoek naar een tech. Thanks!


Ik heb maar 1 klantje met een ENGL combo ,....en hoewel ie helemaal verliefd op dat ding is , vind ik 't
kwalitatief een slap ding qua constructie m.b.t. het printplaatje van met name de eindversterker , waar lullige dunne breekbare printspoortjes op zitten.

Ik ken die 930/60 zelf niet ,....maar als ik 't zo bekijk op dat plaatje wat ik op internet eventjes heb opgezocht ,
dan zou 't me niks verbazen, dat hier het zelfde mee aan de hand is.

Eindbuizen horen eigenlijk helemaal niet op een printje gemonteerd te zitten ,....dat is gewoon vragen om rottigheid

http://www.google.nl/imgres?q=Engl+930/60+%2B+inside+look&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1024&bih=596&tbm=isch&tbnid=GM9yK1PKrGOUTM:&imgrefurl=http://www.tube-town.de/ttforum/index.php%3Ftopic%3D13891.45&docid=0g91LPVL8cKiqM&imgurl=http://www.serenafate.com/stuff/Engl_930-60_b.jpg&w=640&h=480&ei=9pWYULHqHeLU0QW3vIGwCw&zoom=1&iact=hc&vpx=594&vpy=155&dur=1437&hovh=194&hovw=259&tx=154&ty=115&sig=113328546903525857797&page=1&tbnh=121&tbnw=161&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:13,s:0,i:112

In die van mij zitten ze op een extra plaatje gemonteerd.

https://lh4.googleusercontent.com/-H8nCX9xYtlU/UJit-6iQ2sI/AAAAAAAABQ8/M0LoCk7B2hs/s912/IMG_20121106_072957.jpg

Verder komen die printplaten er met mijn beperkte referentiemateriaal niet erg dun over.

cluseau
6 november 2012, 07:36
Eindbuizen horen eigenlijk helemaal niet op een printje gemonteerd te zitten ,....dat is gewoon vragen om rottigheid

Trafo's wel dan? Dat is nog vele malen erger. Toch is een Engl best solide gebouwd maar je zal eens in de twee jaar even het laswerk moeten controleren. Doe je dat niet garandeer ik je problemen. Afhankelijk van hoe er met het ding gesleept wordt natuurlijk. Ook stationair opgestelde amps krijgen op relatief korte termijn last van storingen. Trillingen in de lucht zorgen voor vibratie's van de print en onderdelen. De hinderlijke storingen die dan op kunnen treden kun je natuurlijk wel voor lief nemen maar hij kan gewoon uitbranden, velen onderschatten dat risico.

Onder zie je de gevolgen als je het laswerk verwaarloost, foto is ook van van een 930/60 trouwens. Bij de punt van de pincet zie je hoe de print al helemaal aan het verbranden is. Laat je dat lekker doormodderen dan kun je alleen nog maar een stuk uit de print slijpen om hem te redden. Daar wordt hij niet mooier van en zeker niet beter.

http://www.amps-unlimited.nl/images/2907.jpg

7ender
6 november 2012, 23:38
nou ,...nou,...solide ? ,.....ik versta wat anders onder solide hoor

podium-apparatuur , waarmee constant gesleept wordt , moet tegen een beukkie en een stootje kunnen .

Eindbuizen moeten bijv ook gewoon los-getrokken kunnen worden , zonder dat er fragiele printpoortjes naar de bliksem gaan.