PDA

View Full Version : Tweekanaals footswitch met LEDs werkt niet...



Yngwie79
5 november 2012, 21:04
Ik heb een VOX VF002 tweekanaals footswitch met LEDs waarmee ik mijn Engl gigmaster 15 head (channel en midboost) wil bedienen. Volgens de handleiding van de Engl is het mogelijk om een ander dan de Engl-footswitch aan te sluiten: er staat bv. in welk kanaal van de stereojack voor welk kanaal is, en dat er een stroom door de draden loopt om eventueel een LED te bedienen.

Nu probeerde ik de VOX footswitch, maar die deed het niet. Op de versterker blijven zowel de midboost geactiveerd als het channel op Lead staan. Schakelen met de footswitch zorgt wel dat de LEDs daarop aangaan, maar de versterker lijkt niet te reageren. Ledjes op versterker blijven altijd aan. Het maakt niet uit of ik de setting op de versterker aanpas.

Ik heb de footswitch doorgemeten, maar die lijkt goed te werken. Weerstand tussen kanalen en aarde varieert van oneindig hoog tot 0 bij schakelen.

Het circuit dat erin zit heb ik nagelopen, en dat is niet meer dan 2 schakelaartjes, die behalve een kanaal ook een weerstandje met in serie een LEDje schakelen (1 weerstand voor elk ledje). Zou dus moeten werken.

Wat kan ik hier aan doen?

tommus42
5 november 2012, 21:18
Ik denk dat er schakelaars inzitten ipv momentary switches, of andersom.

Yngwie79
5 november 2012, 21:47
Nope, het zijn schakelaars die erin zitten, en die zijn ook nodig. Heb een stereosnoer in de versterker geprikt, en handmatig de middelste en de tip kortgesloten met de aarde. Toen werkte het gewoon.

Gearjunkie
6 november 2012, 09:02
Wat Tommus zegt dus, je hebt momentary nodig en je hebt nu een 'gewone' schakelaar.

Yngwie79
7 november 2012, 13:03
Update: na apart de knoppen en het 'circuitje' (de input jack zit op een printplaatje met 2 weerstanden) getest te hebben kwam ik erachter dat het aan het circuitje lag. Knoppen werken los prima. Heb dus een nieuwe input jack erop gezet, en de draadjes op de meest eenvoudige wijze gesoldeerd. Niks geen weerstandjes dus. Nu werkt-ie prima.

Blijft een beetje een raadsel, want ik had 'm helemaal doorgemeten en er leek niks mis. Nouja.