PDA

View Full Version : Tuner pedal



joh@ndederde
5 november 2012, 19:53
Ik wil binnenkort een tuner pedal gaan aanschaffen. Maar er zijn er veel. Ik zit te denken aan de Polytune van Tc Electronic. Maar ik heb volgens mij ergens gelezen dat deze ook buffered-bypass gemaakt kan worden met een interne switch, klopt dat? En dan wel zo dat ik daar in kan kiezen. Ik heb nu 3 pedals, allen true-bypass, dus een buffer is handig. Maar als ik een keer een pedal met buffer aanschaf, zou ik toch weer graag de tuner TB willen hebben. En hoe zijn andere tuners met buffer, zijn die buffers goed?

Let me know. Thanx.

XTZ
5 november 2012, 20:26
Waarom zou je nu een gebufferd pedaal willen? Zal heus niet opeens een signaal verlies optreden wanneer je er nu nog een extra TB pedaal aanhangt.

Ik denk dat nagenoeg niemand het verschil zal horen. Of er nou 1 gebufferde tussen zit, of 2 gebufferd, of geen.

joh@ndederde
5 november 2012, 20:37
Waarom zou je nu een gebufferd pedaal willen? Zal heus niet opeens een signaal verlies optreden wanneer je er nu nog een extra TB pedaal aanhangt.

Ik denk dat nagenoeg niemand het verschil zal horen. Of er nou 1 gebufferde tussen zit, of 2 gebufferd, of geen.

Niemand, behalve ik :soinnocent: Ik had voorheen een Boss DS-1 in gebruik. Die buffer hoor je namelijk. Maar ik snap je punt, zit em misschien meer tussen de oren (a big confession was made!...)

XTZ
5 november 2012, 20:49
Zou je verschil horen bij een blinde test? Ik betwijfel het. En zo ja, wordt 't altijd lelijker met buffer?

joh@ndederde
5 november 2012, 21:42
Dan: Kiezen tussen twee Boss TU-3 of TcElectronic Polytune (mini).

Tankman
6 november 2012, 08:34
Ik zou voor de Poytune gaan. Het is de snelste, nauwkeurigste en rustigste tuner die er is.

zoon van Piet
6 november 2012, 09:38
Snelste en rustigste? Hoe wil je dat aantonen? En wat is rustig? als ik de flikkerende 'ik weet het ook niet meer'-lichtjes in de polymode even voor ogen hou..?
En dat nauwkeurig, daar wordt ook verschillend over gedacht, getuige een recente discussie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144462-Post-foto-s-van-je-%28zelfgemaakte%29-pedalboard-v2-0/page282) hier.

Maar goed,we hoeven die discussie niet iedere keer opnieuw te voeren. Ik wil enkel even laten weten dat er verschillend gedacht wordt over de poly..
en dat er een club van polyhaters bestaat! ;)

The Lo Lands
6 november 2012, 10:29
Dan: Kiezen tussen twee Boss TU-3 of TcElectronic Polytune (mini).
Boss TU is een aardige toonzuiger waneer je deze in serie plaatst met je overige pedalen. Heb jaren de TU-2 gehad en nadat ik deze had vervangen voor een Polytune was dit duidelijk hoorbaar! Beiden zijn accuraat genoeg en als je de tuner in een aparte uitgang (parallel) van je keten hebt zitten dan zijn beiden prima (TB of Buffered)! De haters en azijnpissers moet je vergeten en kies de tuner welke jij vind nodig te hebben. Ik vind de Polytune super werken en zolang mijn gitaar in tune is dan heb je de juiste tuner gevonden ;)

zoon van Piet
6 november 2012, 10:37
De haters en azijnpissers moet je vergeten

Ik pis geen azijn, ik laat een tegenwind horen ;)
Heb lang genoeg mijn mond gehouden omdat ik dacht dat ik alleen stond, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Beetje kritiek op de talrijke tekortkomingen van de poly mag best geventileerd worden.
Ik heb mn poly weer geruild voor een DT-10, tot volle tevredenheid. En gezien de openingspost: die Korg heeft de naam de beste buffer te hebben in tunerland. Weet niet of dat waar is, maar weet wel dat ie goed is..

peter_heijnen
6 november 2012, 10:44
polytune...nauwkeurigste...
Hoho....!

http://www.turbo-tuner.com/pages/manual-st2.htm

En ik denk dat ie ook wel sneller is.

Is verder niet belangrijk, maar wel feit. ;)

Ts, van hardwire pedalen kun je ook de buffer aan en uit zetten, er zit ook een tuner bij.

zoon van Piet
6 november 2012, 10:50
En die is lekker duidelijk voor de visueel minder uit zn doppen kijkende bijziende ;)
Wellicht nog een punt van overweging voor sommigen.. ( en argument tegen de poly..)

yavin
6 november 2012, 10:58
Hoe zit het dan eigenlijk met deze dingen...?
Sure, andere prijsklasse, maar hoe verhouden ze zicht ten opzichte van de andere tunerpedals?

Peterson Strobe Tuner (http://www.petersontuners.com/index.cfm?category=170)

joh@ndederde
6 november 2012, 11:29
Hoe zit het dan eigenlijk met deze dingen...?
Sure, andere prijsklasse, maar hoe verhouden ze zicht ten opzichte van de andere tunerpedals?

Peterson Strobe Tuner (http://www.petersontuners.com/index.cfm?category=170)

Ik moet eerlijk zeggen dat zo'n strobe tuner, voor mij, erg irritant is. Dus dat wordt em niet. Die Korg DT-10 is ook interessant, dus dat wordt nog ff nadenken, Polytune Mini (klein, tb) of de DT-10 (Goede buffer, goede reputatie)

lennytien
6 november 2012, 11:30
Voor 3 TB pedalen heb je ook geen buffer nodig.

Als je dit filmpje even kijkt, dan kun je zelf je oordeel vellen: http://www.youtube.com/watch?v=YOWeoizp4y0

Pedalen kunnen inderdaad wel een slechte buffer hebben - i.a.w. tonesuck veroorzaken. Een korg DT-10 doet dit bijvoorbeeld niet, maar tb pedalen doen het sowieso niet. Let er wel op dat voornamelijk fuzz pedalen niet altijd happy zijn met een buffer vooraan in de chain.

Groet

joh@ndederde
6 november 2012, 11:41
...Let er wel op dat voornamelijk fuzz pedalen niet altijd happy zijn met een buffer vooraan in de chain...

Das een goeie, want ik wil namelijk nog een fuzz pedaal kopen, Fulltone Ultimate Octave wel te verstaan..

zoon van Piet
6 november 2012, 11:45
Leuk filmpje: 'vie hier ze kebel!'
Al moet ik als tegenwinder/azijnzeiker even opmerken dat heel wat legendarische grote gitaargeluiden tot stand kwamen met rottige hoogvretende kabels ( pakweg de hele sixties en halve seventies).
Want dat iets technisch beter lijkt, wil nog niet zeggen dat het beter klinkt.

Midwolda
6 november 2012, 12:37
:ok: Gisteren toevallig expres m'n jaren zeventig krulsnoer weer tussen gitaar en amp gehangen om het hoog wat ronder te krijgen... working as designed! :seriousf:

jim__
6 november 2012, 13:28
Ik moet eerlijk zeggen dat zo'n strobe tuner, voor mij, erg irritant is. Dus dat wordt em niet. Die Korg DT-10 is ook interessant, dus dat wordt nog ff nadenken, Polytune Mini (klein, tb) of de DT-10 (Goede buffer, goede reputatie)
En anders deze, erg goed afleesbaar naar het schijnt ;)
Boss TU-1000 (http://www.dirkwitte.nl/en/stemapparaten-metronooms/24124-boss-tu-1000-8710966212462.html)

LordRiffenstein
6 november 2012, 15:48
en dat er een club van polyhaters bestaat! ;)

Hoe kan je een club-kaart bekomen? :seriousf:

Ik heb een Turbo tuner, 2 Korg Pitchblack tuners en een Peterson Strobostomp I. De Polytune heb ik niet meer.
Korg DT10 is een goeie, de Pitchblacks zijn prima maar er is ook niks mis met een TU-3.
Dan is de vraag of je plastiek of metalen behuizing wil, TB of gebufferd en wat je wil spenderen.
De Pitchblacks doen het bij mij prima en ik ben een zware jongen.
DT10 heeft inderaad een goeie buffer.

Oh ja, zeggen dat je met 3 pedalen geen buffer nodig hebt is wel erg kort door de bocht!

lennytien
6 november 2012, 17:57
Valt wel mee. Als mijnheer geen tientallen meters kabel gebruikt (waarvan de kwaliteit ook al bepalend is) dan heeft hij dat echt niet nodig. Is er ook een always on pedal zoals een EP-booster? dan fungeert die als buffer en hoef je het nog eens niet extra te bufferen. Bovendien is het de vraag of je het uberhaupt hoort omdat je enkel wat in het hoog verliest. Wat voor pickups gebruikt hij? Wat voor speelstijl, eq van zijn amp?

Als je een amateur bent en je speelt met een paar pedaaltjes op een klein podium gaat het geen wereld van verschil maken.

Groet

joh@ndederde
6 november 2012, 18:44
Valt wel mee. Als mijnheer geen tientallen meters kabel gebruikt (waarvan de kwaliteit ook al bepalend is) dan heeft hij dat echt niet nodig. Is er ook een always on pedal zoals een EP-booster? dan fungeert die als buffer en hoef je het nog eens niet extra te bufferen. Bovendien is het de vraag of je het uberhaupt hoort omdat je enkel wat in het hoog verliest. Wat voor pickups gebruikt hij? Wat voor speelstijl, eq van zijn amp?

Als je een amateur bent en je speelt met een paar pedaaltjes op een klein podium gaat het geen wereld van verschil maken.

Groet

In totaal nu 15 meter kabel, 6 voor de pedal board, 9 na. Maar die van 9 ga ik sowieso vervangen, is echt nutteloos nu, aangezien optredens nu alleen op kleine podia zijn zou 4 tot 6 meter ook volstaan. Verder gebruik ik P-90 en humbuckers, en is de versterker afgesteld op veel mid. Ik heb niet een always-on pedal, maar heb m'n fulldrive 2 mosfet wel vaak op de clean boost staan.

the sure thing
6 november 2012, 20:08
Ik zeg: maakt geen reet uit welke tuner je neemt. ALS je voor de Boss zou gaan, doe dan zeker de TU-3 en niet de TU-2.

Brum
6 november 2012, 21:25
De TU-2 is echt niks mis mee hoor. Doet het bij vele gitaristen al jaren prima en ik heb er persoonlijk ook geen problemen mee. Vrij accuraat, gebouwd als een tank, niks mis mee. De TU-3 zal ook prima zijn, maar ik zie er persoonlijk niet zo de meerwaarde van in, ten aanzien van de TU-2.

Dat buffer verhaal blijft grappig.

the sure thing
6 november 2012, 22:55
De TU-2 is echt niks mis mee hoor. Doet het bij vele gitaristen al jaren prima en ik heb er persoonlijk ook geen problemen mee. Vrij accuraat, gebouwd als een tank, niks mis mee. De TU-3 zal ook prima zijn, maar ik zie er persoonlijk niet zo de meerwaarde van in, ten aanzien van de TU-2.

Dat buffer verhaal blijft grappig.

Ik heb ze letterlijk naast elkaar gezet, de TU2 en 3. De 3 versie is sneller, fellere leds en op papier ook nauwkeuriger.

LordRiffenstein
7 november 2012, 09:26
Valt wel mee. Als mijnheer geen tientallen meters kabel gebruikt (waarvan de kwaliteit ook al bepalend is) dan heeft hij dat echt niet nodig. Is er ook een always on pedal zoals een EP-booster? dan fungeert die als buffer en hoef je het nog eens niet extra te bufferen. Bovendien is het de vraag of je het uberhaupt hoort omdat je enkel wat in het hoog verliest. Wat voor pickups gebruikt hij? Wat voor speelstijl, eq van zijn amp?

Als je een amateur bent en je speelt met een paar pedaaltjes op een klein podium gaat het geen wereld van verschil maken.

Groet

Bedankt om te bewijzen dat je eerdere opmerking kort door de bocht was. :soul:
Alles boven de 6m maakt verschil imho. Afhankelijk van de kwaliteit van je kabel is het duidelijker hoorbaar.
Maar laat ons in dit topic lekker verder de Polytune bashen en niet over TB en buffers doorlullen :seriousf:

joh@ndederde
7 november 2012, 10:16
...Maar laat ons in dit topic lekker verder de Polytune bashen en niet over TB en buffers doorlullen :seriousf:...

Ik zou zeggen lekker bashen, ik heb al besloten de Polytune Mini te kopen :soinnocent:

zoon van Piet
7 november 2012, 11:32
Hoe kan je een club-kaart bekomen? :seriousf:


De Polytune Haters Club geeft geen lidmaatschapskaarten ( meer) uit, we zijn geëvolueerd tot een vrijzinnige anarchistische cel, zonder leiders en bestaande uit niet nader geïdentificeerde leden. Enig doel van de club is om gitaristen te behoeden voor het kopen van polytune-krengen - wat dus blijkbaar niet echt goed lukt ;)

Ach, mensen moeten kopen wat ze leuk vinden. Ik stoor me er niet aan. Mijn bedoeling is aan te geven dat de poly niet heilig is, en zeker niet dat 'allerbeste' stempedaal, waarvoor het vaak versleten is. En ik vind het hartstikke leuk dat ik daarin niet meer alleen sta, welkom bij de club,dus.

Brum
7 november 2012, 11:46
Johan, voor je tot aanschaf over gaat, bekijk deze ook nog even, wellicht is dit meer wat voor je:


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IDu6Hms21_E

Voor mij blijft er één enorm nadeel kleven aan die poly dingen, alternatieve stemmingen. Da's niet in te stellen op dingen.

zoon van Piet
7 november 2012, 11:50
kijkkijk, nu het taboe op polybashen opgeheven is, komen ze echt onder iedere steen vandaan gekropen! ;)
welkom bij de club, Brum!

Brum
7 november 2012, 11:54
Hoho, ik ben niet anti hoor, ik ken die dingen nauwelijks.;) Ik sta een stap lager gestemd en ook nog wel 's in drop C, da's toch even makkelijker op m'n ouwe vertrouwde TU-2, maar iemand die gewoon in E staat en hooguit soms in drop D, die zal wellicht wel blij worden van zo'n poly ding. De kwaliteit van die poly dingessen ga ik niet over, daar ken ik ze niet goed genoeg voor.;)

zoon van Piet
7 november 2012, 12:21
Sinds wanneer moet je iets kennen, om het af te kunnen zeiken? Onze cultuur is juist rijk aan bekrompenheden, nitwitterij, dogma's en ga zo maar door.. ;) ;) ;)

Maar ik moet door je verhaal wel steeds denken aan mn bassist, die iedere repetitie op mijn poly inplugde. En iedere repetitie moest ik 'm uitleggen hoe het zat met stemmen in Es: D+, G+, C+ etc...
Nou zijn bassisten per definitie natuurlijk niet al te slim ;) Maar met de Korg was het echt handiger, want dat snapte hij wel..

joh@ndederde
19 december 2012, 23:12
Ik heb uiteindelijk een keuze gemaakt. Ik heb de Korg DT-10 aangeschaft, nieuw €59,-. Dus een stuk goedkoper dan de Polytune en de Boss. Moet zeggen dat er inderdaad een goeie buffer in zit. Er is weer wat hoog terug. Ik heb het even getest. Eerst m'n gitaar met pedalboard aangesloten (ex DT-10), inclusief 6m kabel van de gitaar en 3m kabel naar de versterker. Toen alleen 3m van gitaar naar versterker, dat gaf winst in het hoog. Toen pedalboard met DT-10, zelfde resultaat als 3m kabel.

Het verschil is er en het verschil is hoorbaar.:soinnocent:

FruscianteFan
19 december 2012, 23:14
heuh, kun je die nog nieuw krijgen dan?

joh@ndederde
19 december 2012, 23:29
Deze site had er nog een op voorraad, blijkbaar:
http://www.bax-shop.nl/tuners-metronomen/korg-dt-10-digitaal-stemapparaat/product-details.html

FruscianteFan
19 december 2012, 23:31
maar nu niet meer... jammer. Al heb ik nu een prima vervanger,

joh@ndederde
19 december 2012, 23:48
maar nu niet meer... jammer. Al heb ik nu een prima vervanger,

http://www.thomann.de/nl/korg_dt10_bodenpedaltuner.htm

FruscianteFan
19 december 2012, 23:53
http://www.thomann.de/nl/korg_dt10_bodenpedaltuner.htm
o_O

En ik dacht dat-ie al jaren uit productie was...