PDA

View Full Version : aan/uit zetten



alter 19
5 november 2012, 19:41
Goeiedag!

Ben sinds kort trotse eigenaar van een fender twin reverb silverface uit 1979. Helemaal in orde en in erg nette staat. Ik kom alleen pas net kijken bij het fenoneem "buizenversterkers" en ben in de war met het aan en uit zetten van de versterker want dat heeft groot effect uiteindelijk op de buizen.

Hoe ik het nu denk is het volgende:

Aanzetten: Hoofdschakelaar aan, Minuut of langer wachten, standby aan en spelen.

Uitzetten: gitaarkabels uit de versterker, standby uit, minuut of langer wachten en dan de hoofdschakelaar uit.

Doe ik het nu goed???

bedankt

gr jeroen

Midwolda
5 november 2012, 19:46
Uitzetten: hoofdschakelaar uit en versterker af laten koelen voor transport.

Aanzetten is wel goed.

;)

jerome
9 november 2012, 19:17
Aanzetten gaat idd wel goed zo, maar uitzetten niet;
Eerst de amp op standby en dan pas de gitaarkabel uit de versterker trekken .
Nog beter, eerst de amp op standby zetten, dan gelijk de hoofdschakelaar uitzetten en dan pas de gitaarkabel uit de versterker trekken, daarna de amp goed af laten koelen (10 minuten of zo) voor dat je transporteert...

nico verduin
9 november 2012, 19:55
Het maakt niet zoveel uit hoe je hem uitzet : Gelijk de hoofdschakelaar, eerst de standby dan de hoofdschakelaar, gelijk de hoofdschakelaar en ff op je snaren raggen (dan zijn de elco's gelijk ontladen). Dat laatste heeft alleen maar nut als je gelijk gaat sleutelen.
Wat veel belangrijker is, is dat je hem ff de tijd geeft om af te koelen.
Over wel of geen standby gebruiken bij het aanzetten, daar zijn er hier 2 kampen en die worden het toch nooit eens:makeup:

7ender
9 november 2012, 20:07
Goeiedag!

Ben sinds kort trotse eigenaar van een fender twin reverb silverface uit 1979. Helemaal in orde en in erg nette staat. Ik kom alleen pas net kijken bij het fenoneem "buizenversterkers" en ben in de war met het aan en uit zetten van de versterker want dat heeft groot effect uiteindelijk op de buizen.

Hoe ik het nu denk is het volgende:

Aanzetten: Hoofdschakelaar aan, Minuut of langer wachten, standby aan en spelen.

Uitzetten: gitaarkabels uit de versterker, standby uit, minuut of langer wachten en dan de hoofdschakelaar uit.

Doe ik het nu goed???

bedankt

gr jeroen

je manier van "aanzetten" = perfect

....en.....

't "uitzetten" maakt niet zo veel uit hoe je dat doet ,....makkelijkste is gewoon 2 knoppies tegelijk ,...en nergens over nadenken :)


en gefeliciteerd met je aankoop ,.....'t zijn pracht-versterkers ;)

VLP
9 november 2012, 21:28
Laten rusten is in principe niet nodig. Maar als je de buizen wil sparen helpt dit wel veel, je amp op de achterbank zetten is ook wel beter dan in de koffer.