PDA

View Full Version : Nieuwling



Jason Mccoy
5 november 2012, 16:38
Hoi mensen,

Ik ben Jason.
Ik speel nu sins een kleine tijd gitaar.

Na wat dingetjes van het internet te hebben afgekeken heb ik nu een elektrisch en accoustische gitaar en speel daar met regelmaat mee.
Maarrrr.......
Ik kan eigenlijk alleen tabs. En hier loop ik dus ook wel een beetje vast.
De volgende nummers speel ik zonder problemen:
Celine dion- My heart will go on
Pirates of the Caribean (he's a pirate)
Tetris (super makkelijk natuurlijk)
Carnaval the Paris
Fur Elise

Nu zoek ik eigenlijk nummers om weer wat verder te komen. En ik hoop dat jullie wat ideeen hebben.

Harry
6 november 2012, 09:48
hoi Jason, welkom! Om verder te komen zou je misschien eens goed kunnen luisteren naar een liedje dat je mooi vindt en graag wilt leren kennen. En probeer dan zonder tabs uit te zoeken hoe het in elkaar zit.
Toen ik begon bestonden er geen tabs (of internetfilmpjes waarop je kon zien hoe het moest) en ik zette simpelweg een lp of een cassettebandje op en ging net zo lang zoeken totdat ik het kon spelen. voor mij werkte het, het zou voor jou ook een stap vooruit kunnen zijn.

Duhsjaak
6 november 2012, 10:18
Hi J
Hartelijk welkom.
Ben het met Harry eens over die tabs.
Niet in de laatste plaats omdat die lang niet allemaal goed in elkaar zitten. Er zijn erbij waarbij je een ander liedje hoort als je die speelt, dan het liedje waarop je hoopte. Avontuurlijk? Ja zeker! Maar wel tijdverspilling.

Plus (stopwoordje, helaas gekaapt door een middenstander) dat je je gehoor traint op Harry's manier

Ik had kennelijk de r niet hard genoeg getypt. Ik ontdekte net op tijd, voor ik de snel reageren knop indrukte, dat er hatelijk welkom stond. Dat zou nog eens een breezy opener zijn hè?

Hartelijk dus, èn met vriendelijke groet, Gus

Jason Mccoy
6 november 2012, 19:15
Oke, dat is wel een goed advies denk ik.

Maar waarmee begin je dan? Zijn er nummers waarbij je het wat sneller kunt horen? Of wat duidelijker zeg maar?
Neem je een solo die je gaat oefenen of een heel nummer?

Het grappige is wel dat ik nu bezig ben met Sweet child o mine. En dat zie ik op internet hoe zo gast dat speelt en als ik het speel klinkt t heel anders. Zit denk ik in de stemming van de gitaar ofzo maar ben daar niet helemaal zeker van.

Ik zal nogeens verder oefenen :)

Rizz
6 november 2012, 19:39
Welkom!

Speel je op dezelfde gitaar als in het filmpje? sws klinkt elke gitaar anders, door de verschillende electronica die erin verwerkt zit.. En je vingers maken de toon.. Twee ervaren gitaristen die op dezelfde gitaar hetzelfde nummer spelen, zullen anders klinken..

Verder oefen je wat je wilt spelen, als dat de solo is, ga je de solo uitzoeken.. Wil je de slaggitaar uitzoeken doe je dat. Voordeel van muziektheorie kennen is dan wel dat als je de akkoorden kent, je ook vrij makkelijk de solo erbij kan zoeken.. Pak nummers waarvan je weet dat het binnen of aan de bovengrens van je kunnen liggen.. Technisch ingewikkelde stukken proberen te leren terwijl je net vader jacob kan spelen heeft ook niet zoveel zin, zeg maar.. :D

Als je een nummer gaat uitzoeken, zoek dan een nummer waar je de gitaar goed hoort.. Luister, zet het stukje waar je mee bezig desnoods in een loop en probeer wat akkoorden of noten tot je de goede te pakken hebt. Als je dit vaker doet, zal dit ook steeds sneller gaan..

Een leuk nummer voor akoestisch gitaar om uit te zoeken is: Als het vuur gedoofd is van Acda en de Munnik, vooropgesteld dat je ook barré-akkoorden kent.. Er zit een leuk riffje in en de gitaar is goed te horen..

Voor de rest kijk hier eens naar, 600 nummers op papier -> klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148329-Vakantie-gitaarmappen&p=2911088#post2911088)

Duhsjaak
6 november 2012, 19:44
Hi Jason
Met zulke vragen ben je beter af bij het loket: Speltechnieken en ehm.... nog iets.
Want ik speel alleen afwijkende stemmingen op mijn gitaar, dus aan mij heb je niks.
Plus dat ik er een sport van heb gemaakt helemaal niks van de techniek van gitaarspelen af te weten, dus aan mij heb je niks.
Er zal vast nog wel een reden zijn. En dan heb je drie keer niks aan mij.

Da's een pracht opluchting. Als geen mens nog wat van je verwacht, verras je ze altijd!

Ik zit hier eigenlijk alleen voor het mooi op het forum.
Zoals je bij het begin van een oprij laan zo'n gouden leeuw hebt. Om een beetje een goede indruk te maken. We spreken dat niet hardop uit: Brullen kan ik wel; maar bijten stelt niet veel voor.

Er moet volgens de huidige regels een suffe smiley bij, maar het nare is dat ik niet weet welke. Dus ik zeg gewoon: Smiley!!!!!
Er is vast en zeker (B: Zeker en vast) iemand die je gaat helpen. Weet ik zeker denk ik.
Je bent een goeie gast. Het komt allemaal goed, let maar op.

Vriendelijke groet, Gus

Rizz
6 november 2012, 19:47
Ik zit hier eigenlijk alleen voor het mooi op het forum.
Zoals je bij het begin van een oprij laan zo'n gouden leeuw hebt. Om een beetje een goede indruk te maken. We spreken dat niet hardop uit: Brullen kan ik wel; maar bijten stelt niet veel voor.



De bescheidenheid zelve, die Gus! Wist je trouwens dat hij een fanclub heeft? Ik hoor er ook bij, het uit zich door het iedere keer met beleefdheid afsluiten.. Nu ben ik lui en heb het in mijn handtekening gezet, maar het principe is dezelfde! ;) <- knipoogsmiley.. :D

Harry
7 november 2012, 09:47
het gaat ook niet in een keer goed, het is een kwestie van veel oefenen. Het duurt even om je gehoor getraind te krijgen en om je vingers te laten doen wat jij wil. En daar kun je veel voldoening uithalen. Iedere aap kan tabs gebruiken en nadoen wat iemand op een filmpje voorkauwt, voor de rest geldt dat je er gewoon veel tijd in moet steken. Dus blijf proberen en dan komt het goed.