PDA

View Full Version : Pickups doormeten met multimeter



route66
5 november 2012, 16:30
Ik wil wel eens wat (oude) pickups doormeten met een multimeter. Als ik zo'n apparaat aanschaf moet ik dan ook ergens rekening mee houden? Moet de meter bijvoorbeeld aan bepaalde voorwaarden voldoen om pickups goed door te kunnen meten? De prijzen verschillen enorm (van 10 to 100+ euri). Volstaat dan zo'n goedkope multimeter van pak en beet een tientje?

Zijn er verder nog tips om het apparaat goed in te stellen voor gebruik?

Tabula Rasa
5 november 2012, 16:31
Gewoon de aller goedkoopste doet ook zijn werk. Zet de knop op 20K en meten maar.....

route66
5 november 2012, 18:34
Bedankt TR. Om het helemaal te kunnen begrijpen, moet het persé 20K zijn en wat is de theorie hierachter? Puur interesse.

Het is deze geworden. Ebay à EUR 6,51

http://i.ebayimg.com/00/s/MTUzMFgxNjAw/$(KGrHqR,!lwE5ZuWMF((BOgff5(qF!~~60_12.JPG

Tabula Rasa
5 november 2012, 18:43
Die 20K is dan het einde van het meetbereik. (Grofweg: Singlecoil meestal iets van 5k tm 8K en Humbuckers 8K - 18K)

Vergelijk het met het wegen van een brief op een personenweegschaal of een olifant wegen op een personenweegschaal. Voor beiden heb je een andere weegschaal nodig met een andere indeling. Bij een olifant wil je niet weten wat ie op de gram nauwkeurig weegt, je wilt een meting kunnen doen die fatsoenlijk afleesbaar is.

route66
5 november 2012, 18:56
Helder en bedankt voor de toelichting!

stratokai
8 november 2012, 12:44
Ook even een vraag:
Ik heb een aantal elementen die ik wil verkopen, maar heb ze niet allemaal uitgeprobeerd. Is het doormeten van de pickups (met als uitslag normale waarden) een garantie dat de pickups het ook doen? Of moet ik ze stuk voor stuk aansluiten?

RS-Rik
8 november 2012, 12:55
Als je de multimeter op weerstandsmeting zet (Ohm, en dan op 20K) dan geeft hij een waarde als de pup het doet. Doetie het niet dan blijft doorgaans het scherm leeg of verschijnt er een 0.

De meeste multimeters hebben ook een diodestand waarmee hij aangeeft of een electrisch component stroom doorlaat of niet (diode symbool is een driehoekje dat wijst op een streepje)

TimS
8 november 2012, 13:04
Als je de multimeter op weerstandsmeting zet (Ohm, en dan op 20K) dan geeft hij een waarde als de pup het doet. Doetie het niet dan blijft doorgaans het scherm leeg of verschijnt er een 0.

De meeste multimeters hebben ook een diodestand waarmee hij aangeeft of een electrisch component stroom doorlaat of niet (diode symbool is een driehoekje dat wijst op een streepje)
Is het niet juist een 1? Dat geeft volgens mij mijn multimeter aan als de weerstand oneindig is.

RS-Rik
8 november 2012, 14:09
Thanks Tim,

Voor de duidelijkheid:


Diodestand: 1 = oneindige weerstand (oftewel pup kaduuk)

Maar wacht, op Ohm stand doetie dat ook zie ik net. Anyway, als je scherm continu "1" zegt is je pup kapot.