PDA

View Full Version : Donker geluid na vervangen EMG's door Seymour Duncans



rupke
5 november 2012, 12:39
Hoi Allemaal,

Ik heb dit weekend een ESP Eclipse II gekocht 2e Hands. De vorige eigenaar heeft de originele EMG's (81 en 60) vervangen door een Seymour Duncan set JB/59. Wat me opvalt is dat de gitaar erg donker klinkt en bijna geen hoog en mid heeft.

Daarnaast heb ik nog een LTD EC-1000 en die heeft ook de Seymour Duncan JB/59 set en die klinkt velel helderderder en krachtiger en heeft ook een hogere output en dat vind ik erg raar omdat het dezelfde elementen zijn als in de Eclipse.

Ksn het misschien met de potmeters te maken hebben. Als ik me goed herinner maken actieve elementen gebruik van andere potmeters dan passieve.

Gr. Rupke

marter544
5 november 2012, 12:50
Schroef de controlplates er eens af, en vergelijk de aanwezige elektronica..

Bijl
5 november 2012, 13:09
Hoi Allemaal,

Ik heb dit weekend een ESP Eclipse II gekocht 2e Hands. De vorige eigenaar heeft de originele EMG's (81 en 60) vervangen door een Seymour Duncan set JB/59. Wat me opvalt is dat de gitaar erg donker klinkt en bijna geen hoog en mid heeft.

Ksn het misschien met de potmeters te maken hebben. Als ik me goed herinner maken actieve elementen gebruik van andere potmeters dan passieve.

Gr. Rupke

Dat klopt. Active elementen maken gebruik van 25 kOhm pots, passieve elementen 250 tot 500 kOhm pots. Voor humbuckers gebruik je meestal 500 kOhm omdat 250 donkerder en minder strak klinkt, maar het is nog steeds een bruikbaar geluid.

Dus lagere weerstand = minder hoge tonen, denk ik dan. Ik ben geen expert, maar ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben wat betreft die pots en dat bij zo'n extreem lage weerstand ook de middentonen het laten afweten. Ik heb een LTD WA-600 met JB/59 setje en die geeft ook bakken met nasaal mid tot midhoog. Precies wat jij zegt, helder en krachtig.

Bernardduur
5 november 2012, 13:58
Impedantieprobleem. De (passieve) elementen kunnen niet genoeg uitsturen door de impedantie mismatch waardoor je alleen laag en laag midden hebt. Pots vervangen!!!

rupke
5 november 2012, 15:23
Hoi,

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Mijn vermoeden is bevestigd. Ik ga aan het soderen.

Gr. rupke

Orpheo
5 november 2012, 15:25
Jep het zijn de pots :)

Bijl
5 november 2012, 15:54
Wat ik me dan afvraag, zou dat de reden zijn dat de verkoper er vanaf wilde? Dat zou hilarisch zijn :soinnocent:

Fiendish
5 november 2012, 15:59
Wat ik me dan afvraag, zou dat de reden zijn dat de verkoper er vanaf wilde? Dat zou hilarisch zijn :soinnocent:

Daar zat ik ook al aan te denken, en 't zou inderdaad wel een enorme blunder zijn van de verkoper :crazyhappy:
Maar ja, voor Rupke is het misschien wel weer een hele mooie aanwinst op die manier :seriousf:

big dooley
5 november 2012, 16:02
Wat ik me dan afvraag, zou dat de reden zijn dat de verkoper er vanaf wilde? Dat zou hilarisch zijn :soinnocent:

en dan vraag ik me af, waarom je dat ding gekocht heb als ie helemaal niet klonk zoals jij wilde/verwachtte? :D

rupke
5 november 2012, 21:04
Hoi,

Ik had al veel gelezen op internet en filmpjes gezien. Iedereen is er heel tevreden over en ik heb al de LTD ec-1000. DE Eclipse zou nog vetter zijn. Toen ik hem bespeelde klonk hij al doenker maar ik weet het toen aan de amp. De gitaar speelt als boter. Nu ik er voer nadenk ik heb de originele EMG's er bij gekregen maar niet de Pot's. Dus ik denk dat die oude er nog inzitten. Ik hou jullie op de hoogte hoe die gaat klinken.

Gr. Rupke

Bijl
6 november 2012, 12:00
Ik zie het al helemaal gebeuren. Verkoper is niet blij met EMG's, investeert 150 euro in nieuwe pups om er vervolgens een nóg slechter geluid uit te krijgen, en verkoopt "die waardeloze pokkeplank". En dan bij de verkoop doen alsof er niks aan de hand is, misschien... :seriousf:

rupke
26 november 2012, 13:01
Hoi allemaal,

Ik zou jullie laten weten hoe het af zou lopen met de ESP Eclipse II..........................nou.................hi j klinkt weer als een tierelier. Potmeters zijn vervangen en dat was het hele euvel. Me is happy :-)

Terminus
26 november 2012, 18:12
Mooi om achteraf te lezen dat het euvel verholpen is, veel plezier met je gitaar!

rupke
27 november 2012, 08:15
Thanks,

Vanavond ga ik hem in de band uitproberen

Gr. Rupke

nickofzo
27 november 2012, 22:24
Tof succes ermee

rupke
28 november 2012, 08:33
Gisteren de ESP Eclipse op vol vermogen laten janken en dat doet ie. Wat een strak geluid zit er in die gitaar. Ik heb er een setje 011 opzittne in D stemming en dat ding gromt erg lekker. Hij blijf took mooi op stemming. 3 uur lang gespeeld en geen 1 kee ropnieuw te hoeven stemmen. Super. ERg blij met deze gitaar. Volgende keer ga ik hem langs mijn LTD ec-1000 houden en vergelijken.

Gr. Rupke

pinchaholic
28 november 2012, 15:49
Klinkt als een stemvaste ESP. Ben zelf eigenaar van vrijwel nieuwe ESP Horizon NTII en dan ding blijft maar ontstemmen. Dacht dat het wellicht ESP eigen was, gelukkig niet dus.;)

Ayways, congrats met de Eclipse .. en met je evil postcount van 666 berichten :cooler: