PDA

View Full Version : Wie wil mij helpen een stam esdoorn te verzagen (40cm diamtr. circa 1m l.)?



}{Metalmaster}{
4 november 2012, 17:51
Ey,

Ik heb een stam esdoorn liggen van ruim een meter, circa 40cm diameter. Hij dient alleen spoedig te worden verzaagd tot (het liefst kwartiers gezaagd) balken van circa 4cm bij 5/6 cm.

Heb enkele locaties gevonden die dit voor mij willen doen, maar vragen hiervoor tussen de 100,- en 150,-, wat ik het niet waard vindt eigenlijk.

Wie ó wie kan en wil hier mij mee helpen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Wieger

stijnkenens
4 november 2012, 19:47
Ik ben benieuwd welke doe-het-zelver machinerie heeft die groot en zwaar genoeg is om dat te doen ...
100 euro vind ik redelijk cava: slijtage materiaal en 2 uur werk.


s.

Zatar
5 november 2012, 16:40
Alvast... Het spijt me...






Je zet de stam rechtop en je neemt...
http://collectie.museumrotterdam.nl/beeld/48431_1.jpg

(for real: schrijnwerkerij zoeken, alvast een 6-pack meenemen en hopen dat je een leuke baas aan hebt)

ErikH
5 november 2012, 18:52
Ik zat ook al te denken dat de genoemde prijzen niet zo heel raar zijn. Als je ziet wat er allemaal gedaan moet worden . . .

Cocobolo
5 november 2012, 19:23
Ik had een lintzaag waar het wel mee kon, maar ik ben blij dat ik dat gevaarte een paar maanden geleden verkocht heb en een kleinere heb teruggekocht : scheelt enorm in ruimte :)
Ook ik vind het niet zo veel geld.

oknarb180
17 november 2012, 22:20
Een kettingzaag?
Als iemand de grove zaagactie naar planken voor je kan doen, kun je zelf de planken wel vlakken en op maat maken. etc.
Is voor je zelf wel wat bewerkelijker voordat je de gewenste afmetingen hebt om mee te bouwen, maar dat hoeft niet veel te kosten volgens mij.

Let wel, een ketting zaag geeft een verlies van ca. 10mm per zaagsnede en omdat het uit de hand gaat wil je wat dikkere planken om zelf op maat te kunnen maken. Je zal minder rendement uit de stam halen.

vr.gr.

Branko

bernhardus
17 november 2012, 23:34
huur een kettingzaag en ga aan de slag, de grove vorm kan je dan uitzagen. het vlakken zal je nog moeten laten doen ben ik bang

iniminimi
18 november 2012, 15:48
100 euro is geen geld. Mijn schrijnwerker vraagt 90 euro per uur. Gewoon laten doen, dat bespaart je veel miserie.

stijnkenens
18 november 2012, 20:16
90 euro per uur ... Ik moet dringend mijn prijzen omhoog doen !
Wat gaat die doen: de boom splijten met microscopische precisie ???

Of heeft die een lintzaag staan van 300.000 euro wat nog afbetaald moet worden?


Ik vind dat sommigen er wat over gaan ...


s.

Pepe
18 november 2012, 20:28
Maar hoeveel heb je er dan wel voor over?
En moet men dan met de zaag naar jou toe of ga jij met het hout zeulen?

pim raaijmakers
19 november 2012, 11:14
(for real: schrijnwerkerij zoeken, alvast een 6-pack meenemen en hopen dat je een leuke baas aan hebt)

Als ik iets door de vandiktebank gehaald moet hebben, of iet door de schuurbank, ga ik altijd naar de plaatselijke meubelmaker. Deze vind het helemaal te gek dat mensen gitaren maken (niet dat ik zo ontzettend productief ben, maar ook voor kunstwerken e.d. kom ik er wel eens). Foto's meenemen om te showen en als je dan vraagt wat het kost zegt hij altijd:'geef je vrouw maar een kusje'.

Er zijn nog wel welwillende mensen op deze aardbol, is mijn ervaring.

stijnkenens
19 november 2012, 11:35
Even iets door de schaafbank halen, ok, maar een stam van 40 cm doorzagen naar kwartierse planken, is toch net iets anders. Daar kruipt tijd in, en daar slijt je lintzaag toch van !




s.

}{Metalmaster}{
19 november 2012, 12:58
Hmm, ik begrijp het. Sowieso wil ik zelf met de stam naar de zager toe.

Ik wil het best laten zagen, ook voor 100,-, maar waar ik een beetje mee zit is of het wel esdoorn wel hard genoeg is. Het is Europees esdoorn, afkomstig van een boom uit Zandvoort.

Wat ik gehoord had is dat Europees esdoorn een stuk zachter kan zijn dan het Canadian hard maple. Ik zou er halzen van willen maken. Het zou zonde zijn als ik 100,- investeer en het te zacht blijkt te zijn en de 100,- voor niets was =/.

Napoje
19 november 2012, 13:52
Als gibson halsen maakt van mahonie wat een behoorlijk stuk zachter is dan esdoorn, waarom zou iets zachter esdoorn dan een probleem zijn?

trouwens zoveel verschil is er niet:



Amerikaanse esdoorn
Hard maple
Soft maple


Gemiddelde volumieke massa*
650 kg/m³
550 kg/m³








Europese esdoorn


Gemiddelde volumieke massa*
600 kg/m³





http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten/esdoornhout-europees

En je moet het hout nog een paar jaar drogen begrijp ik.

barno
19 november 2012, 15:04
Hmm, ik begrijp het. Sowieso wil ik zelf met de stam naar de zager toe.

Ik wil het best laten zagen, ook voor 100,-, maar waar ik een beetje mee zit is of het wel esdoorn wel hard genoeg is. Het is Europees esdoorn, afkomstig van een boom uit Zandvoort.

Wat ik gehoord had is dat Europees esdoorn een stuk zachter kan zijn dan het Canadian hard maple. Ik zou er halzen van willen maken. Het zou zonde zijn als ik 100,- investeer en het te zacht blijkt te zijn en de 100,- voor niets was =/.

Fender gebruikt ook niet altijd dat Canadese hard maple hoor en ook niet kwartiers meestal.

ik gebruik altijd europees esdoorn. works fine

Napoje
19 november 2012, 15:15
Volgens mij kan je voor die € 100 beter een berg ruw esdoorn bij een houthandel halen. Daar kun je wel tig halzen uitalen en da's meestal nog gedroogd ook. Of ga je een gitaarfabriek beginnen?

stijnkenens
19 november 2012, 15:48
Gewoon omdat het leuk is een gitaar te bouwen uit een boom die je zelf omgedaan hebt ?

Voor € 100 heb je niet zo heel veel esdoorn, en zeker niet op maat gezaagd !

Ik heb ook al halzen gemaakt uit ANtwerp Maple, met jaarringen van +/- 1,5 cm.
Ging perfect.
Ik heb er voor alle zekerheid wel 2 carbon staven in gelijmd, maar ik weet niet of het nodig was.


s.

oigun
19 november 2012, 16:58
In haarlem zit een houtzaag molen "de Eenhoorn" misschien doen zij het voor een zacht prijsje.
http://jgoubitz.home.xs4all.nl/vrijwilligerswerk/zaagmolen/slides/de%20Eenhoorn.JPG
Zijn vrijwillers :D

Napoje
19 november 2012, 17:10
Niet altijd kwartiers, maar ik zag bij de amsterdamse fijnhouthandel planken van ± 2.50m x 5cm voor met variarierende breedte € 30,- à € 40 per balk. Kan je een hoop halzen uithalen. En dan kan je er zelf een uit de stapel van 2 kuub hoog aanwijzen, zit vast wel wat kwartiers bij...