PDA

View Full Version : Sampling



moretel
17 juni 2003, 12:09
Iemand ervaring met samples maken van gitaarstukjes en gebruiken tijdens het spelen in live situaties ?
Ik denk aan arpeggio stukjes die je dan steeds aan kunt passen.
In mijn effect processor kan ik een stukje opnemen en terug spelen en daaroverheen spelen maar dat werkt niet echt lekker, met name timingsproblemen, in de loop treedt dan een kleine hik op.

zijn er wat betaalbare spullen op dit gebied te krijgen ?

Rutger
17 juni 2003, 12:15
Op North Sea heb ik een bassist dat zien gebruiken tijdens zijn bassolo. Hij stond al een tijdje te bassen en bij een bepaald loopje begon ie een paar pedalen in te drukken. En toen hoorde je opeens een tweede bas als begeleiding waarop ie echt onwijs gave dingen ging doen. Hij had die tweede partij ter plekke ingespeeld en in een loop geplaatst. En het klopte als een bus, echt grandioos. Het zal idd wel een knap stukje timing en beheersing van de sampling vergen.

Ik kan je alleen niet zeggen wat voor spullen ie gebruikte.

Ic3gl0vE
17 juni 2003, 12:42
een sequencer zou dit moeten kunnen. Alleen is het zo dat de meeste sequencers met midi werken.

sleep_to_saturate
17 juni 2003, 12:56
Ik heb een keer een documentaire gezien, paar jaar geleden. Was een gitarist die had zoiets. speelde wat, drukte op een pedaaltje, wat ie speelde werd herhaald en hij gooide er een solo overheen. Maar ik weet alleen niet meer wat het was, het was iig wel erg cool.

Rutger
17 juni 2003, 13:01
nu Iceglove het zegt, het zal een sequencer zijn.

Nifter
17 juni 2003, 13:51
Op North Sea heb ik een bassist dat zien gebruiken tijdens zijn bassolo. Hij stond al een tijdje te bassen en bij een bepaald loopje begon ie een paar pedalen in te drukken. En toen hoorde je opeens een tweede bas als begeleiding waarop ie echt onwijs gave dingen ging doen. Hij had die tweede partij ter plekke ingespeeld en in een loop geplaatst. En het klopte als een bus, echt grandioos. Het zal idd wel een knap stukje timing en beheersing van de sampling vergen.

Ik kan je alleen niet zeggen wat voor spullen ie gebruikte.

Jaco Pastorius was toch al dood?...zoek het filmpje op Kazaa, zie hoe hij een sequencer (of iets dergelijks) gebruikt...was toen wel bijzonder

Mithrandir
17 juni 2003, 14:06
Een andere, veel minder flexibele, maar toch wel grappig alternatief is de z-vex Lofi Loop Junkie. Dat is een pedaaltje waarmee je realtime tot 20 seconden kan opnemen.

Lofi Loop Junkie

What it does and features it has:
1] Records up to 20 seconds of your performance.
2] Allows you to initiate and finish a recording at any moment with a stomp switch, when activated.
3] Begins looping a few thousandths of a second after the record process is finished.
4] Remembers your loop even when unplugged or with the battery removed, for up to 100 years.
5] Has true bypass.
6] The true-bypass switch initiates loop playback from the sample’s beginning at any time.
7] Has vibrato with speed and depth controls, allowing a vibrato/chorus/Leslie-like shimmer.
8] Has very slow vibrato speed for warped-record effects, to very fast for jiggly playback.
9] Has real clocked-analog recording with no analog-to-digital conversion.
10] Records using velvety compression for a smooth organ-like sound.
11] Allows overdriven recording of storage cells using ‘record level’ control.
12] Has a tone control that rolls off hiss and other annoying artifacts for burbling, mellow samples.
13] Has hiss! Lots of it! It’s analog, remember, with no noise-reduction, and it’s lo-fi. 8^)
14] Has very limited frequency response. Nothing above 2.6 kHz. Brick-wall filtering.
15] Has a safety-switch to protect a favorite sample from being recorded over accidentally.
16] Plays back at any volume, louder than your direct guitar if you wish.
17] Has a gorgeously transparent guitar preamp built-in to give your direct guitar a glistening finish.
18] Really small footprint, like a fuzz factory.
19] Draws as little as 2 mA from the battery when in bypass mode, and about 12 mA when activated.
20] Smells great.
21] Features aliasing artifacts, distortion, hiss, out-of-tune effects, strange behavior, and long battery life.
22] Allows loop erasure during bypass, resulting in a looping hiss sample.
23] Never sounds like what you played into it. Always alters the original tone and dynamics.
24] No learning curve! Five simple knobs, two stomp-switches for bypass and record, and a safety switch.
25] Has simple LED status indicator. Lights up solid while recording, blinks once at the end of every loop. Stops in bypass mode.


What it does NOT do:
1] No sound-on-sound. No multiple layers, no overdubbing, just one simple loop.
2] No digital crispness. No dynamic preservation. No high-end detail except on direct guitar. No hi-fi.
3] No reverse playback. Sorry. I wanted this too. The analog recorder chip won’t play backwards.

http://www.haarguitars.nl/Te%20Gebruiken/zvex/lofi%20lop%20junkie.jpg

Natuurlijk niet te vergelijken met een sequenzer o.i.d., maar ik wilde hem toch even noemen :)

RadiuS
17 juni 2003, 15:22
lijkt me een leuk speelding, maar de vraag is hoe vaak je t gebruikt voor de prijs die t heeft...

Mithrandir
17 juni 2003, 15:28
Geen idee wat de prijs is, maar het is idd wel voornamelijk een speledingetje.

telecastermaster
17 juni 2003, 20:37
Lexicon Jamman

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2538449742&category=38070

telecastermaster
17 juni 2003, 20:43
Boomerang

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2539334544&category=22669

Ic3gl0vE
18 juni 2003, 11:34
http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=353271

misschien kun je ook wat aan die thread hebben.

moretel
19 juni 2003, 10:39
Dank voor de reacties,

na wat bladeren in blaadjes die ik ver weg had verstopt na mijn laatste GAS aanval zie ik dat Boss gewoon zo'n dingetje heeft, zo 360 euro !
Iemand ervaring met dit apparaatje ?