PDA

View Full Version : F#ck , soldeerstation kapt ermee.



Hendriks
3 november 2012, 17:56
Ik heb 2 effectpedalen bijna klaar , een versterker op z'n kop en nu wordt mijn soldeerbout niet meer warm/heet. Het lampje van de thermostaat op het station brand nog wel , maar de bout blijft koud.
Gisteren heb ik hem nog een paar uur gebruikt
Het is een Velleman VT SSC50N.
Iemand een idee , wat er aan de hand kan zijn?

piezo
3 november 2012, 18:42
Je stift niet goed aangedrukt?

Hendriks
3 november 2012, 19:08
Die zit goed vast , ik heb ook nog een nieuwe stift geprobeerd.

obiwanjacobi
3 november 2012, 19:17
Kabelbreuk?
Contact probleem?

Hendriks
3 november 2012, 19:32
Kabelbreuk?
Contact probleem?

Ik zal eens kijken wat ik kan meten.

macwilliams
3 november 2012, 23:31
Het verwarmingselement is kaduuk. Dat word een nieuwe bout kopen.
Heb ik ook pas gehad en ook op een zaterdagavond en de winkel waar ik hem gekocht had is op maandagen gesloten dus kon ik er pas dinsdag terecht. Ik heb toen een nieuwe bout gekocht en nog een voor reserve.

guitarnijboer
3 november 2012, 23:32
Waarschijnlijk heeft je verwarmingselement het begeven. Ik zag op internet toevallig nog een verhaal over het zelfde soldeerstation waarvan het elementje ook binnen een jaar al stuk was. On the up side: een kompleet boutje voor dit station kost nog geen 15 Euro...
Zelf gebruik ik nu een 80W Esra soldeerstation, maar daarvoor heb ik ruim 15 jaar met een zeer goedkoop Alecto soldeerstation gesoldeerd die het nog steeds doet. Je moet soms een beetje geluk hebben.

Hendriks
4 november 2012, 00:14
Ok bedankt mannen , zal ik eens kijken of ik zo'n nieuw boutje kan kopen .

fastfolkert
4 november 2012, 10:38
Of doe jezelf een kado een koop (2e hands?) zo'n blauw Weller stationnetje+bout(-en). Profi spul, werkt altijd en onderdelen altijd verkrijgbaar. Heb ik 15 jaar terug ook gedaan en werkt nog steeds als een tierelier

no 1 hops
4 november 2012, 14:08
dat weller altijd onderdelen beschikbaar heeft is niet helemaal waar.
heb een voor mijn situatie regelbaar soldeersysteem weg kunnen gooien omdat er geen stiften meer waren.

hoop dat de TS makkelijk aan onderdelen of bout kan komen

Hendriks
4 november 2012, 14:32
Gevonden en bestelt bij Okaphone voor 9,95.

7ender
4 november 2012, 16:18
D'r is 'r maar 1 de absolute toppert ,....en da's een Weller "Magnastat" !!!
Altijd en eeuwig onderdelen van voorradig ,....en sterk en betrouwbaar .
Ik heb er bij m'n werkgever kort geleden zelfs nog eentje van het oudste type (blauw trafo-kastje) uit de vullesbak kunnen redden,.....deze was weggegooid om ?????????

Ik soldeer iedere dag met zo'n Weller , en ik heb 'm sinds 1982 in bezit .

Een goeie alternatieve ( minder dure ) bout (voor de hobby) is een ERSA !

BamBuFan1
4 november 2012, 17:50
Of doe jezelf een kado een koop (2e hands?) zo'n blauw Weller stationnetje+bout(-en). Profi spul, werkt altijd en onderdelen altijd verkrijgbaar. Heb ik 15 jaar terug ook gedaan en werkt nog steeds als een tierelier

Ik heb een jaar of drie geleden op MP een eeuwenoud Weller 2102199 Magnastat station met regelbare bout gekocht voor €20 + verzendkosten. Beste aankoop OOIT.

Hendriks
4 november 2012, 17:58
De Velleman doet al een jaar of 5 keurig zijn werk , tot gisteren , net op het moment dat je hem nodig hebt en er geen winkel meer open is.
De London City moet maar even tot dinsdag wachten.

guitarnijboer
4 november 2012, 18:27
Een goeie alternatieve ( minder dure ) bout (voor de hobby) is een ERSA !

Misschien dat je met deze Ersa dan uit de voeten kunt:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/823282/SOLDEERSTATION-DIGI-2000-M/1508030&ref=list

in plaats van de vergelijkbare en veel duurdere Weller:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/811812/Weller-Soldeerstation-WSD-81-0053260699-230-VAC-Vermogen-80-W-Temperatuurbereik-50-450-C/1508030&ref=list

Hendriks
4 november 2012, 18:49
Die laatste is 80 watt , mijn Vellemna is 48 watt .Wat(t) is nu aan te bevelen , zo nu een dan een effect bouwpakket en soms wat solderen aaan PTP versterkers , ik heb hem altijd rond de 350 volt staan (voor grover werk zet ik hem iets hoger)?

Midwolda
4 november 2012, 19:09
Sjesis wat een prijzen... :(
ik ben ook wel aan wat beters toe maar dat wordt dan een tweedehandsje denk ik.

cluseau
4 november 2012, 19:27
D'r is 'r maar 1 de absolute toppert ,....en da's een Weller "Magnastat" !!!
..........Ik soldeer iedere dag met zo'n Weller , en ik heb 'm sinds 1982 in bezit .

+1

Ha, potje verpissen? Doe ik mee. Mijn magnastat is uit de 70er jaren en heb ik ooit voor 199 gulden gekocht (gulden = zilverkleurige dingen met de moeder van betty er op) Ik gebruik dat ding dagelijks soms wel tien uur op een dag en heb pas één keer de magnetische switch moeten vervangen. Ben wel weer aan een nieuwe tip toe maar doe daar rustig 10 jaar mee.

Dirk_Hendrik
4 november 2012, 19:36
Sjesis wat een prijzen... :(
ik ben ook wel aan wat beters toe maar dat wordt dan een tweedehandsje denk ik.

Het is interessant dat er p het Newtone forum op dit moment een bijna soortgelijk draadje loopt.

En hoewel niet alle Wellers Magnastats zijn (en dat ook niet erg is) onderschrijf ik de rest in het geheel. Smijt er even wat meer geld tegenaal en koop een (2ehands) Weller station en je bent voor jaren voorzien. En gaat er iets stuk, dan kun je er gewoon een vervangdeel voor krijgen.

Daarbij aantekenend dat voor het fijne (SMD) werk al een tijdje een goeie Metcal op m'n verlanglijstje staat.

Nu nog een pookje vinden voor m'n 3e WECP20 die ik van afgelopen week, zonder pook dus, kreeg.

cluseau
4 november 2012, 19:46
Nu nog een pookje vinden voor m'n 3e WECP20 die ik van afgelopen week, zonder pook dus, kreeg.

Heb een nieuwe WECP20 in de kast staan als backup maar zweer bij de magnastat. Werkt op een of andere manier veel fijner. Heeft misschien iets met vintage gevoel te maken? ☻

Dirk_Hendrik
4 november 2012, 19:49
Heb een nieuwe WECP20 in de kast staan als backup maar zweer bij de magnastat. Werkt op een of andere manier veel fijner. Heeft misschien iets met vintage gevoel te maken? ☻

Geen idee. Als ik de ultieme keuze had was alles meteen Metcal. Maar er is ook een factor als geld....

Gearjunkie
4 november 2012, 21:06
ik heb hem altijd rond de 350 volt staan (voor grover werk zet ik hem iets hoger)?
Ik heb de Velleman zelf ook, laatst nog een paar 2cm dikke staalplaten aan elkaar gesoldeerd ermee! ;)
Als je niet zover weg zat, mocht je mijn bout wel even lenen.

guitarnijboer
4 november 2012, 21:12
2 cm dikke staalplaten?... Ook handig als je eens wat moet lassen aan je auto :soinnocent:

Hendriks
4 november 2012, 21:45
Ik heb de Velleman zelf ook, laatst nog een paar 2cm dikke staalplaten aan elkaar gesoldeerd ermee! ;)
Als je niet zover weg zat, mocht je mijn bout wel even lenen.

bedankt , maar de redding is onderweg.

Gearjunkie
4 november 2012, 21:48
Ik ga voor de zekerheid ook maar eens zo'n boutje op voorraad leggen.

nico verduin
4 november 2012, 22:48
Geen idee. Als ik de ultieme keuze had was alles meteen Metcal. Maar er is ook een factor als geld....Helemaal mee eens :) Heb er 2... Staan ook wel eens op Marktplaats voor niet te hoge prijzen. Stiften zijn er altijd wel voor redelijke prijzen te vinden op ebay.

7ender
5 november 2012, 06:15
+1

Ha, potje verpissen? Doe ik mee. Mijn magnastat is uit de 70er jaren en heb ik ooit voor 199 gulden gekocht (gulden = zilverkleurige dingen met de moeder van betty er op) Ik gebruik dat ding dagelijks soms wel tien uur op een dag en heb pas één keer de magnetische switch moeten vervangen. Ben wel weer aan een nieuwe tip toe maar doe daar rustig 10 jaar mee.

Ja ,...fantastisch goede soldeerboutjes !!!! ,....ik wil ook niet eens wat anders hebben !!!

Toen ik in 1976 in dienst kwam bij een amerikaanse werkgever als elektronica-monteurtje kreeg ik bij m'n uitrusting al zo'n boutje.
Dat waren die donkerblauwe rechthoekige trafo-kastjes ,....de maffe turkoise kleur van 't bout-handvat is door de jaren heen hetzelfde gebleven. ( zo'n ding heb ik kort geleden nog uit een vuilnisbak kunnen redden ,...er mankeerde helemaal niks an !!! ) ,....nou ja ,....voor reserve maar dan ,...ik kan er hier maar met 1 tegelijk solderen
Bij het bedrijfje waar ik nu nog 3 daagjes werk , gingen ze een paar jaar geleden een afdeling opdoeken ,en alles werd bij opbod verkocht......er stond daar een "gek ding" in de kast ,....men wist niet wat 't precies was,.....er zaten "digitale tellertjes" op ,....en "knoppies" ,...en een "klokje" ( vacuüm metertje:) ) ..... en een "soort rare soldeerbout met een glazen buissie en slangetjes".....
( Dat ding was dus nog helemaal nieuw ! )
Daarna kwam de vraag of ik misschien wat aan dat "malle ding" had . :soinnocent:
Ik heb er toen met een norse harses maar 35 euro voor geboden ,....en deze Weller DS 701 EC désoldeer-station staat sindsdien hier dus ook op m'n werktafel :cheerup:

Midwolda
6 november 2012, 13:06
.... even wat meer geld tegenaan ... (2ehands) Weller ... WECP20 ...

Is onderweg! :D

Hendriks
6 november 2012, 15:44
Ik heb net mijn nieuwe bout binnen en jawel de verkeerde . 3 maal sorry er de goede is nu onderweg.

knarph.nl
13 november 2012, 09:16
Ik heb in 1981 m'n eerste WCTP gekocht en, afgezien van wat nieuwe stiften en één keer 'n thermostaat gebruik ik deze bout tot op de dag van vandaag.
In "84 kocht ik, voor in m'n toolbox een Magnastat op 220V, maar daarvan ging het element al na hooguit 20 uur naar de klote. Dat was de eerste keer van, pakkumbeet, vijftien keer in totaal. En vier of vijf keer de T'staat.
In "86 of zo kocht ik voor op de zaak een tweede WCTP en daarmee ging het niet veel beter.
De bottomline is dat het lijkt alsof in begin jaren tachtig de productie-Qcheck veel slechter is geworden en dat proef ik hier bij jullie ook wel 'n beetje.
Wanneer zullen de chinezen Weller voorbijgestreefd zijn? :???:
Ze weten in ieder geval al jaren tot in detail hoe ze ze moeten maken... :sssh:

Grtz, Knarph

cluseau
13 november 2012, 09:31
Ze weten in ieder geval al jaren tot in detail hoe ze ze moeten maken... :sssh:


Je bedoeld natuurlijk kopieeren :soinnocent:

knarph.nl
13 november 2012, 09:39
Je bedoeld natuurlijk kopieeren :soinnocent:

Ik heb wel 's iemand gesproken die geloofwaardig beweerde bij Weller te hebben gewerkt, verklaarde dat een deel van de productie, en dan met name het deel dat bestemd is voor verkoop in de detailhandel, uitbesteed is aan 'n Chinese partner.

cluseau
13 november 2012, 09:47
Ik heb wel 's iemand gesproken die geloofwaardig beweerde bij Weller te hebben gewerkt, verklaarde dat een deel van de productie, en dan met name het deel dat bestemd is voor verkoop in de detailhandel, uitbesteed is aan 'n Chinese partner.


Waarschijnlijk kreeg jij dan steeds zo'n chinees product in je maag geplitst en hebben wij nog de europesche versie :makeup:

Die van mij is al zo'n veertig jaar dagelijks in gebruik.

knarph.nl
13 november 2012, 10:00
Ik heb in 1981 m'n eerste WCTP gekocht en, afgezien van wat nieuwe stiften en één keer 'n thermostaat gebruik ik deze bout tot op de dag van vandaag.


Niet echt dus. Maar wanneer je deze onderdelen vergelijkt met moderne, beginnen allerlei kleine verschillen op te vallen en dan met name de kunststof spuitgiet onderdelen zoals het transparante kapje dat de switch afsluit waarvan de wanden naar binnen vallen. Een gevolg van een te korte koelperiode waardoor het onderdeel te heet uit de mal gestoten wordt. Of bij het onderdeeltje dat de schakelaar isoleert en waarvan de aanspuiting (het punt waar het vloeibare materiaal de spuitgietmal ingeperst wordt) niet goed is afgebroken omdat de koelwaterstroom door de mal te groot is.) Minuscule afwijkingen die er wél voor zorgen dat je switch kan blijven hangen waardoor je element roodgloeiend wordt.
Ik ben niet de enige. Anders had ik niet gepost natuurlijk.

knarph.nl
13 november 2012, 10:02
Shit, moet ervandoor! Lees je nog wel!

Grtz, Knarph

cluseau
13 november 2012, 10:11
wanneer je deze onderdelen vergelijkt met moderne, beginnen allerlei kleine verschillen op te vallen.......

Heeft waarschijnlijk allemaal met de winstmarges te maken, zie je toch ook terug in de versterkers! Waarom zijn de oude ampjes anders zo gewild? Tegenwoordig moet het allemaal snel en goedkoop. De huizenbouw is daar ook een mooi voorbeeld van.

Dirk_Hendrik
13 november 2012, 10:25
Interessant.
Als ik op dit moment (op de werkplek dus, niet thuis) naar boven loop heb ik de keuze uit een dikke 100 Weller (de) soldeerstations van diverse types maar allen <5 jaar oud. En de bovengenoemde klachten herken ik allemaal totaal niet.

7ender
13 november 2012, 12:54
Die magnastat van weller is het beste , fijnste , betrouwbaarste boutje ter wereld :cheerup:

ik WIL geen eens wat anders !

Heel af-en-toe is het raadzaam om het hulsje even los te draaien , om het contact-vlakje van die ompool-magneet en het contact-vlakje van de soldeer-stift te reinigen van vuil-aanslag.

Met die soldeerstiften doe je ook super-lang mits je er geen plastic mee gaat smelten ,...de harde laag op de tip wordt daar direct door aangetast ,....en de stift zal kort daarna corroderen en onbruikbaar worden.

ennnuhhhh ,....zo lang je 'm zachtjes hoort tikken naast je , dan weet je dat ie goed werkt ! ;)

guitarkid
13 november 2012, 15:56
+1

Ha, potje verpissen? Doe ik mee. Mijn magnastat is uit de 70er jaren en heb ik ooit voor 199 gulden gekocht (gulden = zilverkleurige dingen met de moeder van betty er op) Ik gebruik dat ding dagelijks soms wel tien uur op een dag en heb pas één keer de magnetische switch moeten vervangen. Ben wel weer aan een nieuwe tip toe maar doe daar rustig 10 jaar mee.

De 70er jaren...? Mag ik even lachen? Ik heb de soldeerbout, die van mijn vader was, hier thuis. Een knoeperd van een ding, geen idee hoeveel Watt, maar ik soldeerde er als jochie van zes al oude radio's mee uit elkaar. Ben nu bijna 54, dus ga maar na. En dan pis ik nu ook nog met de wind tegen....!!! :)

Hendriks
13 november 2012, 16:06
Maar ik kan weer solderen, voor een tientje weer klaar. Inmiddels al een tremelo en een phaser inelkaar gebakken. :)

guitarkid
13 november 2012, 18:10
Maar ik kan weer solderen, voor een tientje weer klaar. Inmiddels al een tremelo en een phaser inelkaar gebakken. :)

Soldeer-ridder!!!!! :)

macwilliams
13 november 2012, 19:22
Niet echt dus. Maar wanneer je deze onderdelen vergelijkt met moderne, beginnen allerlei kleine verschillen op te vallen en dan met name de kunststof spuitgiet onderdelen zoals het transparante kapje dat de switch afsluit waarvan de wanden naar binnen vallen. Een gevolg van een te korte koelperiode waardoor het onderdeel te heet uit de mal gestoten wordt. Of bij het onderdeeltje dat de schakelaar isoleert en waarvan de aanspuiting (het punt waar het vloeibare materiaal de spuitgietmal ingeperst wordt) niet goed is afgebroken omdat de koelwaterstroom door de mal te groot is.) Minuscule afwijkingen die er wél voor zorgen dat je switch kan blijven hangen waardoor je element roodgloeiend wordt.
Ik ben niet de enige. Anders had ik niet gepost natuurlijk.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je wellicht eens iets in de spuitgiet techniek gedaan hebt.
Als dat doorzichtige kapje te vroeg uit de mal gekomen is dan krijg je inderdaad een teveel aan na krimp waardoor het niet goed gaat maar dat kan ook een gevolg zijn van de temperatuur van de kern die te hoog is geweest als gevolg van een slechte koeling. Of een te hoog ingestelde waarde (temperatuur) maar even zo goed aan het materiaal dat gebruikt is, onstabiele M.F.I. Bijvoorbeeld.

cluseau
13 november 2012, 22:51
De 70er jaren...? Mag ik even lachen? Ik heb de soldeerbout, die van mijn vader was, hier thuis. Een knoeperd van een ding, geen idee hoeveel Watt, maar ik soldeerde er als jochie van zes al oude radio's mee uit elkaar. Ben nu bijna 54, dus ga maar na. En dan pis ik nu ook nog met de wind tegen....!!! :)

Tel je dat ook mee dan, het moet wel een beetje werkbaar blijven hoor. Solderen heb ik ook als jochie geleerd en ben twee jaar ouder dan jij. Alleen ik heb mijn eerste boutje niet meer omdat die defect raakte. Dat was idd zo'n kachelpook waar levenslange garantie op zit dus heb daar twee keer een vervanger voor gekregen. Bewaar hem alleen uit nostalgie want als je die een dag laat liggen verbrand de stift helemaal. De magnastat wellertjes hebben daar geen last van.

guitarkid
14 november 2012, 07:57
Tel je dat ook mee dan, het moet wel een beetje werkbaar blijven hoor. Solderen heb ik ook als jochie geleerd en ben twee jaar ouder dan jij. Alleen ik heb mijn eerste boutje niet meer omdat die defect raakte. Dat was idd zo'n kachelpook waar levenslange garantie op zit dus heb daar twee keer een vervanger voor gekregen. Bewaar hem alleen uit nostalgie want als je die een dag laat liggen verbrand de stift helemaal. De magnastat wellertjes hebben daar geen last van.

Deze is het altijd blijven doen, maar d'r is eerlijk gezegd anno nu niet mee te werken...;) De stift is net zo groot als een degelijke schroevendraaier, dus voor een beetje subtiel soldeerwerk totaal ongeschikt! Ik heb ook een (inmiddels al wel 10 jaar oud) Weller-stationnetje. Overigens, mijn soldeerkunst is berucht binnen mijn vriendenkring. :(
Kon het echter niet laten toch even te posten.... :)

cluseau
14 november 2012, 09:16
De stift is net zo groot als een degelijke schroevendraaier

Ohwww dus dat was jij, ik geloof dat ik wel wat werkjes van jouw onder handen heb gehad ;)

Hendriks
14 november 2012, 09:24
Ohwww dus dat was jij, ik geloof dat ik wel wat werkjes van jouw onder handen heb gehad ;)

Ik weet uit ervaring dat het wel meevalt met de soldeerskills van Guitarkid.

guitarkid
14 november 2012, 11:43
Ohwww dus dat was jij, ik geloof dat ik wel wat werkjes van jouw onder handen heb gehad ;)

Toch niet...! :)


Ik weet uit ervaring dat het wel meevalt met de soldeerskills van Guitarkid.

Henk, da's lief van je! :grouphug:

cluseau
14 november 2012, 11:46
Toch niet...! :)



Henk, da's lief van je! :grouphug:

Was maar gekheid man....

guitarkid
16 november 2012, 13:30
Was maar gekheid man....

Snap ik. ;)

cluseau
16 november 2012, 13:47
Snap ik. ;)

:???: Het wordt me even pijnlijk duidelijk gemaakt dat ik weer eens een te grote bek had. :???:

Na ruim 40 jaar trouwe dienst kreeg mijn wellertje opeens kuren. Het was me al een paar keer opgevallen dat de tip te heet was geworden, te zien aan de donkere kleur. Dit is het gevolg van een af en toe klevende magnetische schakelaar. Had ik hem maar meteen vervangen dan was mijn element nu nog heel geweest. Nu kan ik beide vervangen en dat kost me 60 euri. Jammer dan, is al besteld. Voor 75 euro heb je een hele bout maar die heeft dan niet de bekende vintage verkleuring dus heb ik toch maar gekozen om hem te repareren.

shit happens

Gearjunkie
16 november 2012, 13:58
Geen pieken zonder dalen Frans.

guitarkid
16 november 2012, 15:28
Frans, was het niet iets met "de goden verzoeken"....? :( Maar wel balen. Ik hoop dat hij gerepareerd kan worden!

cluseau
16 november 2012, 15:47
Frans, was het niet iets met "de goden verzoeken"....? :( Maar wel balen. Ik hoop dat hij gerepareerd kan worden!

Tja , pieken, dalen, naar beneden gaan is ook wel eens lekker maar het kost vaak geld. Spulletjes komen net binnen dus komt wel weer op z'n pootjes terecht. Alleen jammer dat het element glimt. Ik was zo gewent daan de roestkleur :).

Hendriks
16 november 2012, 16:13
Dan ga je hem relicen :)

guitarkid
16 november 2012, 20:40
Tja , pieken, dalen, naar beneden gaan is ook wel eens lekker maar het kost vaak geld. Spulletjes komen net binnen dus komt wel weer op z'n pootjes terecht. Alleen jammer dat het element glimt. Ik was zo gewent daan de roestkleur :).
Ach, gewoon veel gebruiken, dat is zo weg! Sterkte! ;)


Dan ga je hem relicen :)
Goed plan!!!! :)

macwilliams
16 november 2012, 22:09
Ik weet dat mijn vellerman zich niet kan meten met die poken die jullie hebben maar voor die paar centen die een nieuw stiftje kost is het een prettig soldeer stationnetje dat toch goed zijn werk doet. Het pedaaltje dat ik er mee gesoldeerd heb ziet er netjes uit en ook mijn nieuwe, toekomstige projektjes ga ik hier mee solderen. Alle waar naar zijn centen dat is waar maar voor een hobbybakker als ik is dit een prima oventje:)

Hendriks
16 november 2012, 23:55
Ik weet dat mijn vellerman zich niet kan meten met die poken die jullie hebben maar voor die paar centen die een nieuw stiftje kost is het een prettig soldeer stationnetje dat toch goed zijn werk doet. Het pedaaltje dat ik er mee gesoldeerd heb ziet er netjes uit en ook mijn nieuwe, toekomstige projektjes ga ik hier mee solderen. Alle waar naar zijn centen dat is waar maar voor een hobbybakker als ik is dit een prima oventje:)

Ik sluit mij volledig bij jou aan Willem , we spreken een keer af , gaan we synchroon solderen :)

nico verduin
17 november 2012, 08:43
Yeah... een soldeerbout shootout :)

cluseau
17 november 2012, 08:48
Yeah... een soldeerbout shootout :)
Je mist weer eens de point Nico. Het is vintage waar het om draait.

Gearjunkie
17 november 2012, 09:05
Ik sluit mij volledig bij jou aan Willem , we spreken een keer af , gaan we synchroon solderen :)

Nadeel van de Velleman is dat de aflegkorf (deels) van plastic is. Ik heb op de heetste stand (het boutje, niet mijn vrouw) last dat er dus zwart platic aan het tipje kleeft. Herkenbaar mijnheer Hendrix & Mc W?

Hendriks
17 november 2012, 10:24
Nadeel van de Velleman is dat de aflegkorf (deels) van plastic is. Ik heb op de heetste stand (het boutje, niet mijn vrouw) last dat er dus zwart platic aan het tipje kleeft. Herkenbaar mijnheer Hendrix & Mc W?

Niet herkenbaar ,maar zal er eens op letten.

macwilliams
17 november 2012, 18:11
Ik kan ook niet zeggen dat ik dit symptoom herken. Altijd een schoon tipje gehad en mijn aflegkorfje (neem aan dat je dat spiraalding bedoelt) heeft ook zo'n plastic ring. Moet ook zeggen dat ik wel oplet waar ik hem insteek.

http://free.clipartof.com/10-Free-Smiley-Face-With-Black-Eye.jpg

HalfBlindLefty
17 november 2012, 22:46
Toch maar eens even gegoogled, nooit op gelet of zelfs maar over nagedacht.
Blijk ik al jaren met zo'n Magnastat bout te solderen :) ongeloveloos
Gelukkig heb ik ook een extra bout liggen net als een paar elementjes.

http://i283.photobucket.com/albums/kk282/HalfBlindLefty/Blackheart-mods/P1020688.jpg

Dirk_Hendrik
17 november 2012, 23:21
Goed bezig.
Wordt het nu tijd voor een paar serieuze schoevendraaiers. Waar heb je dat ding vandaan wat er nu ligt!? Winkeldochteruitverkoop van de Lidl!?

Gearjunkie
27 juni 2013, 23:19
Grrr... vrouw van huis, dus lekker een avondje solderen...
Had ik toch maar een Weller, bij mijn Velleman maakt het niet uit aan welke kant ik het boutje vastpak... :(