PDA

View Full Version : Jeej! Nieuwe gitaar in da House!!! Yamaha TVL SA503



Lexvandoef
3 november 2012, 17:24
Jeej, een nieuwe gitaar aanschaf is altijd rede tot vreugde!

Ik was niks van plan te kopen zoals dat altijd gaat.... Maar je ziet iets leuks op marktplaats en je moet je inhouden want je hebt een overschot aan gitaren en een tekort aan geld... Wat doe je dan, juist er moet iets weg en er komt iets bij....

Wat er weg is/gaat is mss wat minder interessant :soinnocent:
Maar wat er bij gekomen is wel!

Ik heb gisteren een Yamaha TVL SA503 in ontvangst mogen nemen! Hele mond vol, zeker voor een kleintje als ik.... ;)

De Yamaha Troy van Leeuwen signature, nou ben ik geen fan van die man, hoewel die zeer goed werk doet :), maar het weerhoudt me er ook niet van zijn gitaar aan te schaffen.

En wat een toffie gitaar is dat zeg! Semi-hollow, maple laminate body en maple hals. Mahonie centerblok in de body. Eenvoudig maar een lekker halsje, dikker en vollder dan ik verwacht had, goede C zeg maar... :soinnocent: 3 Yamaha P90's in de body en een mooie licensed Bigsby icm een zeer fancy TOM als brug. Die TOM is heel erg fancy, de zadeltjes zijn ipv scherp en hoeken mooie ronde halve manen en de stelschroeven steken nu uit de brug maar zijn verzonken. Ziet er en gelikt uit en voelt heerlijk!

Eerste indrukken:
Zwaar.... en groot.... Maar goed, dat wist ik natuurlijk vantevoren en ik heb een Sheraton II die net zo zwaar en groot is dus we moeten niet zeiken. Gitaar speelt zeer fijn, halsprofiel ligt makkelijk in de hand vind ik, lijkt heel erg opt halsprofiel van mijn strat, ik was dus snel thuis. Frets zijn goed afgewerkt en er blijft nergens iets haken :) De hals had wel ff nodig om te zetten, hij was afgesteld op een 012 setje en ik speel 010, gelijk maar ff van snaren gewisseld en de hals de tijd gegeven om te zetten. Na 24 uur issie nu eindelijk weer een beetje stabiel qua stemming. Niets ten nadele van die gitaar, dat hoort erbij gewoon bij als je ineens 2 maten kleiner gaat spelen... De body hangt ook lekker om je heen vind ik, maar dat vind ik van alle es335 achtige vormen, heeft gewoon iets... :)
Qua sound, thuis dacht ik, tsja leuk, lekker stevig, duidelijk die single coil p90 directheid in de attack. Mijn Sheraton die is bijvoorbeeld weer heerlijk smooth en stroperig. Alle 3 de pickups klinken na afstellen ook goed in evenwicht, maar ik miste een soort levendige sprankel. Net een beetje minder open dan ik hoopte vantevoren.
Maar in de band, wow! Op hoger volume breekt de gitaar gewoon open ofzo, levendige sprankel is aanwezig, definitie is beter dan thuis, in alle standjes klinktie zowel dik en vet als open en gedefinieerd. In de band doettie dus wat ik zoek, heel veel beter dan de Gretsch 5129 die ik hiervoor had en waar ik stiekem deze sound uit probeerde te toveren maar jammerlijk faalde. Die gitaar was daar gewoon niet geschikt voor. Maar deze wel! Nul last van feedback ook in de oefenruimte.
Bigsby draagt denk ik bij aan een klein beetje meer hoge rinkel in de sound, niet vervelend. Eenmaal goed op stemming kan je ook lekker jengelen aan de pook, blijft goed op stemming :).

Het switching systeem is ook wel geinig, er zitten 2 3-standen schakelaars op, waarvan de bovenste de middelste pickup uit-aan met andere pups-alleen mid pup is en de onderste de standaard les paul achtige 3-standen schakelaar is. Standalone vind ik de middelste pickup weinig toevoegen, net als op een strat. Maar icm ofwel de nek ofwel de brug pickup is het echt heel erg leuk. Ten eerste wordt de brom dan onderdrukt, wat enorm handig kan zijn. Maar, in die standjes klinktie ook een beetje als de 2 tussenstandjes van een hele dikke strat. Zo onverwacht, maar zo tof! Dat maakt het toch wel een aardig veelzijdige gitaar met een eigen karakter, echt leuk!

Kortom, retevette live gitaar! Klinkt thuis op laag volume een beetje tammer dan ik wil, maar maakt dat op hoog volume meer dan goed! Zeer leuk gitaartje en het perfecte broertje van mijn Sheraton II. Waar die lomper en smoother is, is de Yamaha snijdender en opener. Deze mag even blijven, en er gaat voorlopig ook helemaal niks aan veranderd worden :).


Plaatjes:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMG_20121103_165313.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMG_20121103_165322.jpg

macwilliams
3 november 2012, 18:54
Hij is erg mooi Lex!

wireman
3 november 2012, 20:29
Damn... Ik heb nog een tijdje gezocht naar de TVL.. Ik ben een groot Troy van Leeuwen fan.. Met name zijn werk met A perfect Circle is te gek!!
Retevette gitaar!! Mocht je m ooit wegdoen.. PM me dan maar!! ;)

Duhsjaak
3 november 2012, 20:57
Hi LvD
Excentrieke gitaartjes word ik altijd extra enthousiast van. Met Drie (!) P90's al helemaal. Wat zal dat klinken!

Ik ga eens kijken naar wat die Troy erop uithaalt.

Totdat ik 100% overtuigd ben, blijft dit een LvD signature. Duidelijk. En van harte dus.
Vriendelijke groet, Gus

Gretsch 5120
3 november 2012, 23:07
Ik las ergens dat dhr Van Leeuwen weinig of nooit op die gitaar heeft gespeeld; hij schijnt hetzelf een ruk-gitaar te vinden. Die info kwam overigens van iemand uit de kringen van QOTSA.

Moet wel zeggen dat ik het een ERG geile gitaar vind....

Brewskie
3 november 2012, 23:21
Ik las ergens dat dhr Van Leeuwen weinig of nooit op die gitaar heeft gespeeld; hij schijnt hetzelf een ruk-gitaar te vinden. Die info kwam overigens van iemand uit de kringen van QOTSA.

,,Nooit op gespeeld", is dus niet juist, getuige deze actiefoto's. Maar ik verwacht dat er wel meer artiesten zijn die hun naam verbinden aan een artist-product, en achteraf toch niet zo tevreden zijn met het eindresultaat.
http://userserve-ak.last.fm/serve/_/49302537/Troy+Van+Leeuwen.jpg
http://userserve-ak.last.fm/serve/_/360450/Troy+Van+Leeuwen.jpg
http://www.musikland-online.de/pix/onlineshop/Yamaha-SA-503-TVL-Troy-Van-Leeuwen.jpg
http://i.ytimg.com/vi/D3Su90YPam8/0.jpg

vulvasonic
3 november 2012, 23:35
Ik zou het er op kunnen. :)

grayfink
3 november 2012, 23:56
Ik ook. :)






Nou ja, als ik zou kunnen spelen.

da Liks
4 november 2012, 08:50
Ik zou het er op kunnen. :)

hier nog 1!!!!

da Liks
4 november 2012, 09:13
Ik ook. :)






Nou ja, als ik zou kunnen spelen.
ook dit is op mij van toepassing!

Lexvandoef
4 november 2012, 10:25
Thnx mannen! Ik kan het er ook zeer goed op...!

@Wireman: Thnx, maar stand in line, je bent nr3 al die ik moet bellen als deze weg gaat... :seriousf:
@Gus/Duhsjaak: Ik zal het onthouden... Een LvD sig... :cheerup:

MyGreenLady
4 november 2012, 10:54
Cool apparaat!

Mitch
4 november 2012, 10:55
Gek genoeg gaat iedereen die op die 5129 van je gespeeld heeft aan de ES-style triple P90 gitaar :seriousf:
van harte ermee en dat we ze nog een keer naast elkaar gaan houden. De Yam is wat mij betreft op punten al de winnaar qua specs, goed gekozen hoor.

Rinze
4 november 2012, 10:56
Mooi ding Lex! Lijkt me een fijne gitaar, zoals een hoop Yamaha's trouwens. Veel waar voor je geld en toch ook vaak net iets anders dan standaard.

Lexvandoef
4 november 2012, 20:15
@Mitch: thnx man, eerstvolgende minimeet komtie mee! Maar het is wel een typische reactie op die gitaar ja... :seriousf:

@Rinze: inderdaad, een model exact met deze specs ben ik nog niet tegen gekomen van een ander merk, voelt ook echt als een gitaar en niet als speeldgoed :)

frekie
5 november 2012, 12:21
Mooie gitaar! Yamaha wordt nog steeds wat onderschat al is het niet meer zo goedkoop als een tijdje geleden. Laatst nog een clinic gezien met supergitarist Joost Vergoossen, die had een oude Pacifica HSS met Wilkinson en Sperzel. Maken ze helaas niet meer.

Hans001
5 november 2012, 17:52
Wat mij betreft prachtige gitaar :strat:

Staat ook op mijn verlanglijstje.

Veel fun ermee!

RS-Rik
5 november 2012, 19:09
Leuk ding,


Maar niet zo mooi als je ORVILLE!!!

Scarface
5 november 2012, 19:21
Jammer even gemist..:makeup:

Wat een ontzettend mooi apparaat.:mmmm: Ziet er geweldig uit,als hij ook zo klinkt..
Weer eentje aan mijn lijst toegevoegd van willen hebben..

Groet,
Marco

Mr. Dynamite
5 november 2012, 19:35
Donders mooi ding zeg! Heb zelf een Fretking esprit met 3 p90s, geeft wel vette sounds :ok:

Ronaldo
7 november 2012, 11:10
Kwaliteit is bij Yamaha inderdaad dikwijls heel goed in verhouding met de prijs. Soms vind ik dat ze wel een beetje "mojo" missen. Maar deze heeft dat duidelijk in overvloed.

Prachtige gitaar. Gefeliciteerd ermee!