PDA

View Full Version : Je oor tegen de body



Steven Heijstek
3 november 2012, 16:51
Zomaar even een dingetje.....
Je moet je oor eens tegen de body van je gitaar houden.....dan hoor je veel meer dan dat je hem versterkt hoort. Je hoort waarschijnlijk veel dat je liever niet wilt horen. Ik doe het altijd als ik mijn gitaren afstel. Echt heel handig. Moet je eigenlijk ook eens doen als je een gitaar gaat kopen.....volgens mij is dat een goede indicator voor de kwaliteit/afstelling van de gitaar.

Doen jullie dit ook wel eens?

arcane
3 november 2012, 17:09
Doen jullie dit ook wel eens?

Jep (10 tekens)

Pepe
3 november 2012, 17:18
.. nou nog een manier verzinnen om je publiek hun oor tegen de body te laten houden.

Sja... elke keer als ik op zo'n pinpas in de supermarkt druk dan denk ik, maar goed dat je niet ziet wat daar allemaal rond kruipt...

Mr. Dynamite
3 november 2012, 17:45
Ik doe het wel eens, dan kun je bijv de resonantie een stuk beter horen. En ook hoe lang deze door gaat. Vaak voel ik ook onder aan de body en boven op de kop hoe hij resoneert.;)



Sja... elke keer als ik op zo'n pinpas in de supermarkt druk dan denk ik, maar goed dat je niet ziet wat daar allemaal rond kruipt...

Eh ja relevant

Pepe
3 november 2012, 18:01
Eh ja relevant

Moet ik dat uitleggen de vergelijking dat je dan dingen hoort die je liever niet hoort met dingen zien die je liever niet ziet?

Bij deze dan.

wireman
3 november 2012, 20:00
Ik druk altijd wat anders tegen mn gitaar.....

Steven Heijstek
3 november 2012, 20:20
Ik doe het wel eens, dan kun je bijv de resonantie een stuk beter horen. En ook hoe lang deze door gaat. Vaak voel ik ook onder aan de body en boven op de kop hoe hij resoneert.;)


Dat bedoel ik inderdaad. Ik verbaas me hoeveel meer ik hoor dan alleen maar de toon die je aanslaat. Dat kan bij sommige noten echt killing zijn voor je sustain. Als ik de hoogte van de snaren afstel dan hoor je zelfs de minste fretbuzz al terwijl je dat met gewoon spelen nog net niet hoort.....en die minieme fretbuzz gaat al flink ten laste van je toon en sustain.

barno
3 november 2012, 20:51
euh ja, wat pepe zegt dus

als ik de fretbuzz versterkt niet hoor, is hij er niet

Steven Heijstek
3 november 2012, 23:05
als ik de fretbuzz versterkt niet hoor, is hij er niet

Ook goed......maar dan zit er misschien wel meer toon in jouw gitaar dan dat je er nu uit haalt.

vulvasonic
4 november 2012, 01:41
Ik heb een kwartier lang geprobeerd mijn oor (eerst 10 minuten de rechter en daarna nog 5 minuten de linker) tegen mijn body aan te leggen en nu heb ik een verschrikkelijke stijve nek, pijn onder in de rug en steken in de zij. En het is me niet eens gelukt!

Je wordt bedankt!

Luke-wannabe
4 november 2012, 01:45
Ik vind dit raar. Wat doet het er toe hoe je gitaar klinkt als je je oor ertegenaan houdt? Je luistert er verder toch nooit meer op die manier naar tijdens het spelen?

vulvasonic
4 november 2012, 01:58
Ik vind dit raar. Wat doet het er toe hoe je gitaar klinkt als je je oor ertegenaan houdt? Je luistert er verder toch nooit meer op die manier naar tijdens het spelen?

Ach jaaaaaa, we lachen er een beetje om, maar ik doe het ook in een muziekzaak. Ik ben namelijk van mening dat je JUIST in een muziekzaak, waar de omstandigheden per definitie verre van ideaal zijn, dit een uitstekende methode is om bepaalde klankkarakeristieken in een gitaar te ontdekken. En als iets er in zit, kun je het er ook uithalen.

Dat deed ik vroeger niet. Ik kocht ooit een prachtige strat die nu nog steeds voor geen meter klinkt. Het ding klinkt 'droog' echter als een droom. Ik heb de moeite nooit genomen, maar ik weet zeker dat de gitaar met de juiste elementen een killertone (jawel! :D ) zal geven. Om precies die reden heb ik 'm nooit weggedaan.

Ik heb natuurlijk liever een gitaar die zo goed is dat je er geen fuck meer aan hoeft te doen, maar zo stom vind ik het niet. Het is niet wereldschokkend, maar we hoeven het ook niet weg te lachen.

Ik ook altijd met m'n domme geintjes! :D

ateng
4 november 2012, 02:10
Ik vind dit raar. Wat doet het er toe hoe je gitaar klinkt als je je oor ertegenaan houdt? Je luistert er verder toch nooit meer op die manier naar tijdens het spelen?

Zo raar is dit niet en inderdaad een uitstekende methode om je gitaar te checken op resonantie en klankkarakteristieken.
Een gitaar die uit zichzelf al goed klinkt hoef je nauwelijks aan te modden en zal je als "tonefreak" meer genieten van je gitaar ;)

stijnkenens
4 november 2012, 10:44
In rumoerige ruimtes is het zeer interessant om het zo te doen.
Ik zag het de Juri op de gitaarbouwersmeeting doen.
Daarna kwam hilko naar mij: dun klankbladje niet, die Loo van jou? Of dunne bebalking ...

Hoppa, zonder fatsoenlijk naar de klank te luisteren had hij door hoe het gebouwd was, en dat in een redelijk luide omgeving.

En over die fretbuzz: als je dat niet wil, dan moet je slide guitar gaan spelen.
Een goed afgesteld instrument heeft altijd een beetje buzz ! Als je op het randje zit van wel-niet, dan neig ik naar net wel !

Daarnaast, bij een elektrische gitaar gaan heel veel van die details verloren als je het versterkt.
Er is een filmpje op youtube waar iemand een elektrische gitaar onversterkt tegen een betonnen paal houdt en bespeelt, dan hoor je ineens allerlei klanken die je anders niet hoort.
Dan doet hij hetzelfde met de gitaar ingeplugd in een versterker, weg details. Voor zover mijn idee van hout dat voor maar een paar % belangrijk is voor de tone van een elektrische gitaar !


s.

schwalbe
4 november 2012, 11:14
Duw de kop van je gitaar maar eens tegen een deur: is een groot klankbord dat redelijk los hangt in de scharnieren.

Mitch
4 november 2012, 12:01
Het is wel van enig belang, maar je moet het ook niet opblazen. Weglachen is dan weer het andere onnodige uiterste :harmony: Unplugged klank zegt wel iets over de mogelijkheden van een gitaar. Ik zal 'm altijd ook zo beoordelen, maar zeker niet als belangrijkste motivatie om een elektrische gitaar goed te vinden of niet.

Kingfisher
4 november 2012, 12:19
Hmmm. De kat van Schrodinger (door het waarnemen beinvloeden we de werkelijkheid): als je je oor tegen de body houdt, dan demp je een flink stuk van de resonantie.

vulvasonic
4 november 2012, 13:14
Hmmm. De kat van Schrodinger (door het waarnemen beinvloeden we de werkelijkheid): als je je oor tegen de body houdt, dan demp je een flink stuk van de resonantie.

Dat doe je al door 'm vast houden. Versterkt of onversterkt. Het is allemaal marginaal. Maar vrijwel alle verschillen tussen twee gitaren zijn marginaal. Daarmee bedoel ik dus een vergelijk tussen twee vrijwel identieke gitaren, waarvan de één een esdoorn toets heeft en de ander een toets van ebben (bijvoorbeeld). :)

zoon van Piet
4 november 2012, 13:23
Duw de kop van je gitaar maar eens tegen een deur: is een groot klankbord dat redelijk los hangt in de scharnieren.

En hou de kop ook eens tegen je 4x12 ( moet de amp wel aan staan, natuurlijk..)
en feedback dan heerlijk eindeloos door...

Luke-wannabe
4 november 2012, 14:01
Ik lach het zeker niet weg. Ik gaf aan dat ik het niet begreep. Mogelijkheden in een gitaar. Ik snap hem. Misschien moet ik het ook maar eens gaan doen ;)

titzenpitzer
4 november 2012, 14:04
Door dit eens te doen begon ik me af te vragen of zo'n klein micro'tje in mijn body (heb een semi-hollow elekrische) veel zou doen...of niet.

deejee
5 november 2012, 17:42
Mijn vrouw heeft een tattoo van een schelp op de binnenkant van haar dij, als je daar je oor oplegt, dan ruik je de zee.

Koeloe
5 november 2012, 18:29
Geniaal!:seriousf:

Dirk_Hendrik
5 november 2012, 18:38
Steven,
Zet je tanden eens in die body (nee, klinkt grappig, is het ook,... maar doe het toch eens ;) )

Dirk_Hendrik
5 november 2012, 18:40
Mijn vrouw heeft een tattoo van een schelp op de binnenkant van haar dij, als je daar je oor oplegt, dan ruik je de zee.


Ik geloof er geen reet van. Van die tattoo dus. En ook niet van die geur van die zee.
Als je nou had gezegd dat ze een tattoo van een visfileermes op haar dij had, en dat als je die tussen je tanden nam, dat je dan de visafslag rook.... maar de zee... naah.

vulvasonic
5 november 2012, 21:36
Ik geloof er geen reet van. Van die tattoo dus. En ook niet van die geur van die zee.
Als je nou had gezegd dat ze een tattoo van een visfileermes op haar dij had, en dat als je die tussen je tanden nam, dat je dan de visafslag rook.... maar de zee... naah.

Het ging ook niet over JOUW vrouw. :D

Midwolda
5 november 2012, 21:47
De zee bij Hoek van Holland wel eens geroken op een warme dag? :roll:

Oh, eeh, on-topic: ja ik heb ook regelmatig m'n oor op een gitaarbody.
Het moet lekker doorklinken, er mogen geen rammeltjes in zitten, er mag niets meeklinken,
en het stemt wat zuiverder dan alleen op 't gehoor.

Duhsjaak
6 november 2012, 02:13
Hi
Goh, wat grappig. Wist niet dat er zoveel over te zeggen was. Ik dacht gewoon dat iedereen dat welk deed....
En ik ga gewoon ermee verder.
Ik vinnut gewoon lekker!
Vriendelijke groet, Gus